ترفند و ابزار فضای مجازیدیجیتال مارکتینگ

هر آنچه در مورد اینسایت اینستاگرام (Instagram Insights) باید بدانید + ابزار رصد و آنالیز اینستاگرام

این روزها اکثر کسب‌وکارها، اشخاص و فعالان حوزه‌ی دیجیتال در شبکه‌های اجتماعی به ویژه اینستاگرام فعالیت دارند و میزان تعامل و همراهی مخاطبان و کاربران این پلتفرم برای کسب‌وکار و بیزنسشان اهمیت زیادی دارد. اینستاگرام برای صفحاتی که برای کسب‌وکار ایجاد شده‌اند (بیزنسی) امکانات جذابی فراهم کرده است. از جمله‌ی این امکانات می توان به اینسایت اینستاگرام (Instagram Insights) اشاره کرد. این معیارها بوسیله‌ی هوش مصنوعی که در این پلتفرم استفاده می‌شود بدست می‌آید.

حتما بخوانید: هوش مصنوعی چگونه اکسپلور اینستاگرام شما را مرتب می‌کند؟!

 

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

همچنین اخیرا با شیوع ویروس کرونا اینستاگرام برای حمایت از پیج‌های بیزنسی آپشن “See COVID-19 Business Resources” را به این صفحات افزوده است.
اگر پروفایل شما در اینستاگرام بیزنسی باشد اینستاگرام امکان مشاهده اینسایت پیج را به شما می‌دهد. اینستاگرام در این عمل خود، یک اینسایت کلی از پیج و یک اینسایت از هر پست‌، هر استوری‌ و هر ویدیوی آی‌جی‌تی‌وی‌ ارائه می‌دهد. لازم به ذکر است که این دیتاها فقط برای ادمین یک صفحه قابل مشاهده است.

اگر با معیارهای موجود در اینسایت اینستاگرام آشنا باشید می‌توانید استراتژی‌های مفیدتری برای افزایش فالوور، اینگیجمنت و تعامل پیج خود بنویسید و به اطلاعات مفیدی برای بهبود صفحه اینستاگرام خود دسترسی داشته باشید.

کلیدواژه‌های اصلی اینسایت اینستاگرام (Instagram Insights)

تعدادی از کلیدواژه‌ها در مورد اینسایت اینستاگرام بیشتر به گوشمان آشناست، واژه‌هایی مثل ریچ، ایمپرشن، اینتراکشن و اینگیجمنت که کاربرد زیادی در اکانت‌های بیزنسی دارند. در این بخش توضیحاتی در مورد هر کدام از این واژه‌ها ارائه خواهیم کرد.

برداشت یا ایمپرشن (Impressions)

این المان تعداد دفعاتی است که محتوای شما شامل پست یا استوری، برای کاربران نمایش داده شده و توسط آن‌ها دیده شده است. هر بار که یک کاربر پست شما را در زمان اسکرول کردن صفحه‌ی خانه (Home) می‌بیند، وارد پروفایل شما شده و پست شما را مشاهده می‌کند و یا محتوای شما را در دایرکت مشاهده می‌کند، یک عدد به ایمپرشن اضافه می‌شود. اگر Impressions بیشتر از Reach باشد، نشان می‌دهد که تعدادی از مخاطبان شما چند بار از محتوای شما بازدید کرده و آن را مشاهده کرده‌اند. در مجموع پست‌هایی که Impressions بر Reach بیشتری دارند عملکرد بهتری داشته‌اند.

ریچ (Reach)

تعداد کاربرهای مجزایی است که پست یا استوری اینستاگرام شما را در هر روز معین مشاهده کرده‌اند. ریچ مانند ایمپرشن شامل مجموع دفعاتی است که پست شما دیده شده با این تفاوت که در ریچ به ازای هر کاربر مجزا یک واحد به مجموع اضافه می‌شود.

تعامل (Interactions)

این بخش تعداد کل اقدامات یا اکشن‌های (Actions) انجام شده روی پست یا استوری شما را نشان می‌دهد.

اینگیجمنت (Engagement)

تعداد دفعاتی که پست شما لایک خورده، کامنت گرفته و یا ذخیره شده است.

اینسایت کلی پیج (Insights)

با ورود به پروفایل اینستاگرام خود و کلیک بر گزینه سه خط که در بالا سمت راست قرار دارد گزینه‌ی اینسایت (Insights) را مشاهده خواهید کرد. اگر روی آن کلیک کنید وارد صفحه‌ی زیر خواهید شد. در صفحه اینسایت سه مورد محتوا (CONENT)، فعالیت (ACTIVITY) و مخاطب (AUDIENCE) وجود دارد.

instagram insight - اینسایت اینستاگرام

۱) محتوا (CONENT)

در این تب اطلاعاتی در مورد پست‌ها، استوری‌ها و تبلیغات یا پروموشن‌های شما قرار می‌گیرد. در زیر تب محتوا اینسایت‌های اینستاگرام مربوط به محتواهای منتشر شده‌ی خود شامل محتوای عکس و فیلم، استوری‌ها و حتی هرگونه پست تبلیغاتی با هزینه تبلیغاتی که ممکن است منتشر کرده باشید مشاهده خواهید کرد. صفحه محتوا به بخش‌های Overview یا بررسی کلی، پست‌ها، استوری‌ها و تبلیغات یا Promotions تقسیم می‌شود.

اینسایت محتوا- کانتنت

بررسی کلی (Overview): فعالیت‌های یک هفته گذشته شما را در یک بررسی اجمالی نشان می‌دهد.

پست‌ها (Posts): این فید پست‌ها را بر اساس تعداد بازدید یا دیده شدنشان به نمایش می‌گذارد. اگر روی گزینه‌ی see all در فید پست‌ها کلیک کنید صفحه‌ای باز خواهد شد که تمام پست‌های منتشر شده تا دو سال اخیر با فیلتر‌های متنوع شامل همه‌ی پست‌ها (All)، تصاویر (photos)، پست‌های خرید (Shopping Posts) و ویدیوها (Videos) را بر اساس اینتراکشن‌های مختلف مرتب و مشاهده کنید. اینتراکشن‌های این قسمت شامل موارد زیر است:

  • تماس‌ها (Calls) تعداد اکانت‌های مجزایی که کال تو اکشن شما را برای تماس دنبال کرده‌اند.
  • کامنت‌ها (Comments) تعداد کامنت‌های روی هر پست
  • ایمیل‌ها (Emails) تعداد اکانت‌های مجزایی که کال تو اکشن شما را برای ایمیل دنبال کرده‌اند.
  • اینگیجمنت یا تعامل (Engagement) تعداد اکانت‌های مجزایی که پست شما را لایک کرده، کامنت گذاشته و یا ذخیره کرده‌اند.
  • دنبال شدن‌ها (Follows) تعداد اکانت‌هایی که به واسطه‌ی پست شما را دنبال کرده‌اند.
  • دریافت دایرکت (Get Directions) تعداد اکانت‌هایی که بخاطر پست شما روی گزینه‌ی Get Directions کلیک کرده‌اند.
  • برداشت‌ها (Impressions) مجموع تعداد دفعاتی که پست شما دیده شده است.
  • لایک‌ها (Likes) تعداد لایک‌های هر پست
  • بازدید پروفایل (Profile Visits) تعداد دفعاتی که بواسطه‌ی پست از پروفایل شما بازدید شده است.
  • ریچ (Reach) تعداد اکانت‌های مجزایی که پست شما را دیده‌اند.
  • ذخیره شدن (Saved) تعداد اکانت‌های مجزایی که پست شما را دخیره کرده‌اند.
  • اشتراک‌گذاری‌ها (Shares) تعداد دفعاتی که پست شما به اشتراک گذاشته شده است.
  • کلیک روی وبسایت (Website Clicks) تعداد دفعاتی که به واسطه‌ی این پست بر لینک وبسایت شما کلیک شده است.

استوری‌ها (Stories)

این فید نیز استوری‌ها را بر اساس تعداد بازدیدشان نمایش می‌دهد. در این فید استوری‌ها را همچون پست‌ها می‌‌توان بر اساس فیلترهای متنوع مرتب و مشاهده نمود.

۲) فعالیت (ACTIVITY)

این بخش به شما امکان می‌دهد اینسایت‌های مهمی را در پروفایل خود مشاهده کنید، از جمله تعامل یا اینتراکشن (مانند بازدید از پروفایل و کلیک روی وب سایت) و Discovery (چند نفر محتوای شما را می‌بینند و جایی که آن را پیدا می‌کنند)

activity insight- اینسایت اکتیویتی

اکتشاف (Discovery): در این قسمت تعداد کل اکانت‌های مجزایی که در یک هفته اخیر صفحه یا پست شما را مشاهده کرده‌اند به تفکیک روز‌های هفته در یک نمودار مستطیلی نمایش داده می‌شود. همچنین تعداد ریچ (Reach) و برداشت‌ها (Impressions) یک هفته اخیر نیز در این قسمت نمایش داده می‌شود.

تعامل (Interactions): در این زیر بخش می توانید تعداد کل اقدامات (اکشن‌ها) انجام شده در حساب خود در هفته گذشته را مشاهده کنید. همچنین تعداد بازدید از پروفایل را در طول یک هفته اخیر مشاهده می‌کنید. تعداد بازدید پروفایل (Profile Visits)، کلیک روی وبسایت (Website Clicks) و تماس‌ها (Calls) در یک هفته اخیر هم در این زیربخش قابل مشاهده است.

اینتراکشن اینستاگرام-interaction

۳) مخاطبان (AUDIENCE)

آخرین تب در اینسایت اینستاگرام Audience Insights است، در این بخش اطلاعات بیشتری درباره فالورها و مخاطبان خود از جمله رشد تعداد فالورها در روز یا هفته اخیر دریافت خواهید کرد.

audeince insights-اینسایت مخاطبان

اولین دیتای این بخش تعداد فالورهای شما و افزایش یا کاهش آن در یک هفته اخیر است.

رشد (Growth): تعداد اکانت‌هایی که به تفکیک روز و هفته شما را فالو یا آنفالو کرده‌اند. Overall نشان می‌دهد که روی هم رفته چه تغییری در تعداد فالوورهای شما در هفته اخیر و در هر روز آن رخ داده است.

اینسایت مخاطبان audience insight

  • مکان‌های برتر (Top Locations): لوکیشن فالوورهای شما به تفکیک شهر یا کشور محل زندگی شما
  • محدوده سنی (Age Range): رنج سنی فالورهای صفحه‌ی شما به تفکیک جنسیت و یا کل آن‌ها
  • جنسیت (Gender): درصد تقسیم فالورهای شما بر اساس جنسیت
  • دنبال کنندگان (Followers) میزان فعالیت فالوررهای شما به تفکیک ساعت و روزهای هفته

بخش مخاطبان دیدگاه‌های کلیدی را در مورد دنبال‌کنندگان صفحه نشان می‌دهد که می‌تواند به ساخت و بهبود استراتژی بازاریابی اینستاگرام کمک کند. با وجود این اینسایت‌ها می‌توان درک بهتری از افرادی که صفحه را فالو کرده‌اند بدست آورد.

اینسایت پست (Post Insights)

اینستاگرام به صورت جداگانه روی هر پست اینسایت ارائه می‌دهد. اگر در  پایین پست روی View Insights کلیک کنید با تصویر زیر مواجه خواهید شد.

view insights

تعداد لایک، کامنت، اشتراک گذاری و ذخیره شدن پست در تب بالا دیده می‌شود. در قسمت پایین نیز تعداد بازدید از پروفایل (Profile Visits) و ریچ (Reach) این پست را مشاهده می‌کنید. با بالا کشیدن این تب اینسایت‌ کامل پست نمایش داده می‌شود.

-اینسایت پست اینستاگرامinstagram post insight

  • تعداد اینتراکشن (Interactions)
  • بازدید از پروفایل (Profile Visits)
  • ریپلای‌ها (Replies)
  • Discovery یا تعداد Accounts Reached که به واسطه‌ی این پست ایجاد شده است و درصدی از این اکانت‌ها که شما را دنبال نکرده‌اند.
  • Follows یا تعداد فالوورهایی که با این پست به صفحه شما اضافه شده‌اند.
  • تعداد Impressions شامل From Profile ،From Hashtags ،From Home و From Other است که با توضیح “این‌ها جاهایی است که پست شما در آن بیشترین بازدید را داشته است” خاتمه یافته است.

از این اطلاعات در اینسایت پست‌ها می‌توان تشخیص داد که مخاطبان و فالوورهای صفحه با چه موضوع و محتواهایی ارتباط بیشتری برقرار می‌کنند، کدام نوع محتوا را بیشتر بازنشر می‌دهند، اینگیجمنت کدام محتواها بیشتر است، از کدام هشتگ‌ها ورودی بهتری دریافت شده و استراتژی هشتگ مناسب چیست و بسیاری از اطلاعات دیگر که در بهبود استراتژی‌های اینستاگرام مارکتینگ به کاربران کمک خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: استراتژی هشتگ در اینستاگرام | ابزارهای جستجوی هشتگ

 

اینسایت استوری (Story Insights)

instagram story insight-اینسایت استوری اینستاگرام

اینسایت استوری نیز همانند اینسایت پست است با این تفاوت که به جای Impressions دارای Navigation شامل:

  • ریپلای یا پاسخ (Replies): تعداد ریپلای‌های انجام شده به یک استوری
  • خروج (Exited): تعداد دفعاتی که یک کاربر از صفحه استوری شما خارج می‌شود. البته این المان همیشه به معنای یک مورد منفی نیست بلکه ممکن است به معنای این باشد که استوری شما به پایان رسیده و کاربر برای دیدن استوری بعدی در فید خود حرکت کرده است و یا اگر یک لینک پیوندی در استوری قرار داده‌اید، برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کرده است.
  • فوروارد یا رو به جلو (Forward): تعداد کاربرانی که از این استوری رد شده‌اند.
  • بکوارد یا رو به عقب (Backwards) تعداد کاربرانی که از این استوری رو به عقب برگشته‌اند.
  • استوری بعدی (Next Story): تعداد کلیک‌های انجام شده برای رفتن به استوری اکانت دیگر.

این اندازه گیری‌ها و دیتاهای موجود در اینسایت استوری نحوه بازدید و تعامل کاربران با استوری‌های شما را روشن می‌کند و می‌تواند به شما در شکل‌‌‌دهی و برنامه‌ریزی محتوای Story برای آینده کمک کند.

اینسایت آی جی تی وی (IGTV Insights)

igtv insights- اینسایت آی جی تی وی

اینسایت IGTV دارای مولفه‌های متفاوت‌تری از بقیه موارد است. در اینسایت این بخش با موارد زیر مواجه خواهیم شد:

  • درگیری یا اینگیجمنت (Engagement)
  • بازدید یا ویو (Views)
  • لایک‌ها (Likes)
  • کامنت‌ها (Comments)
  • حفظ مخاطب (Audience Retention) شامل دیتای درصد میانگین مشاهده (Average Percentage Watched) که یک نمودار را بر حسب زمان‌ ویدیو و مشاهده‌ی آن توسط مخاطبان نمایش می‌دهد.

از زمانی که اکانت اینستاگرام خود را به یک اکانت بیزنسی تبدیل کنید اینسایت‌ها قابل مشاهده خواهند بود. بخش اینسایت اینستاگرام ساده‌ترین راه برای دیدن بهترین نوع عملکرد محتوا با مخاطبان شماست، در این بخش می‌توان چگونگی تغییر میزان اینگیجمنت و تعامل مخاطبان را در طول زمان مشاهده نمود.

دیتاک ابزار رصد و  آنالیز اینستاگرام

ممکن است بخواهید اینسایت‌هایی علاوه بر آنچه اینستاگرام در اختیارتان قرار می‌دهد داشته باشید. مثلا برای بررسی اینکه محتوای شما در کجا بازنشر شده، کپی شده و یا در مورد آن صحبت شده است. یا اینکه چه کسانی و در کجا در مورد شما و برندتان صحبت کرده‌اند و کامنت گذاشته‌اند؟ یا روند انتشار محتوا درباره‌ی یک موضوع خاص چگونه بوده است؟
بعلاوه ممکن است برای داشتن یک استراتژی هشتگ مناسب نیازمند هشتگ‌های مرتبط با حوز‌ه‌ی کاری خود و هشتگ‌هایی که رقبای شما از آن‌ها استفاده می‌کنند باشید، یا برای آنالیز و تحلیل اینستاگرام، تحلیل برند، بازار و کمپین‌های خود یا رقبا به یک ابزار جامع و گشترده نیاز داشته باشید، با ابزار جامع دیتاک می‌توانید تمام این امکانات را دریافت کنید. برای دریافت دمو و آشنایی با خدمات دیتاک با ما تماس بگیرید.

[button color=”red” size=”big” link=”https://dataak.com/%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%a8%d8%a7%d8%b7-%d8%a8%d8%a7-%d8%af%db%8c%d8%aa%d8%a7%da%a9/” icon=”” target=”true” nofollow=”false”]تماس با ما[/button]

اگر شما هم تجربه‌ای در مورد بررسی و استفاده از اینسایت اینستاگرام یا ابزارهای مرتبط دارید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

هدی حسام‌الدینی

من هدی حسام‌الدینی دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار هستم، به موضوعات تولید محتوا، بازاریابی محتوایی و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارم. یادگیری رو دوست دارم و انتقال تجربیات رو بیشتر. این روزها در دیتاک با یه تیم قوی کار می‌کنم برای توسعه‌ی کسب و کار.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا