ترفند و ابزار فضای مجازیدیجیتال مارکتینگ

استراتژی هشتگ در اینستاگرام | ابزارهای جستجوی هشتگ

هشتگ‌‌ها بعنوان برچسب برای دسته‌بندی پست‌ها و استوری های اینستاگرام همچنان در افزایش اینگیجمنت آن‌ها موثر هستند. طبق آمار موجود پستی با میانگین حداقل یک هشتگ ۱۲.۶٪ اینگیجمنت بیشتری نسبت به پست بدون هشتگ دارد. پس ایجاد یک استراتژی هشتگ مناسب برند برای افزایش مخاطبان اکانت اینستاگرام شما مساله مهمی است. در این مقاله هر آن چه درباره‌ی هشتگ در اینستاگرام لازم است بدانید تا فالوور بیشتری دریافت کنید، نرخ اینگیجمنت پست‌ها را افزایش دهید و یک اجتماع حول برندتان ایجاد کنید را خواهید خواند.

هشتگ در اینستاگرام
هشتگ در اینستاگرام

چرا هشتگ در اینستاگرام مهم است؟

اینستاگرام نسبت به روزهای ابتدایی انتشارش تغییرات زیادی داشته است اما چیزی که همچنان ثابت مانده اهمیت هشتگ‌گذاری در این بستر است. استفاده از هشتگ‌های مرتبط و هدف‌گذاری شده در پست‌ها و استوری‌های اینستاگرام هنوز هم یکی از بهترین راه‌های دریافت مخاطبان جدید است.

همچون دیگر پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی، هشتگ‌های اینستاگرام نیز با سازماندهی و طبقه‌بندی محتوای تصویری و ویدیویی کار می‌کنند. اگر یک پیج عمومی (public) در اینستاگرام داشته باشید و یک هشتگ روی پست بگذارید، آن پست در صفحه‌ی متناظر هشتگ نمایش داده می‌شود.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

هشتگ درست و هدف‌گذاری شده می‌تواند شما را به مخاطبان هدفتان نشان دهد حتی اگر پیشتر با شما در ارتباط نبوده باشند.

انواع مختلف هشتگ در اینستاگرام

شناخت انواع مختلف هشتگ‌ها و مخاطبین متناظر آن‌ها امری کلیدی در توسعه‌ی یک استراتژی موثر هشتگ اینستاگرام است. سه نوع هشتگ اساسی به شرح زیر است:

۱) هشتگ‌های عمومی

هشتگ‌های عمومی هشتگ‌هایی هستند که افکار مشابه در یک موضوع خاص را به هم وصل می‌کنند. این نوع هشتگ‌ها راهی عالی برای متصل شدن به دیگران، بهبود قابلیت جستجوی پست، دریافت فالوور و رشد اجتماع اطرافتان است. ۹ نوع مختلف هشتگ‌های عمومی که می‌توانید در کسب‌وکار خود استفاده کنید:
۱) هشتگ نشان‌دهنده‌ی محصول یا خدمت شما: #کافی-شاپ یا #مانتو
۲) هشتگ نشانگر تخصص شما در صنعت: #عکاسی-عروسی یا #عکاسی-ورزشی
۳) هشتگ برای اجتماع اینستاگرامی صنعت شما: #آشپزهای-اینستاگرام یا #مارکترهای-اینستاگرام
۴) هشتگ‌های فصل‌ها یا اتفاقات خاص: # روز-معلم  یا #روز-جهانی-دونات
۵) هشتگ‌های لوکیشن محور: #تهران یا #ایران یا #ساخت-ایران
۶) هشتگ‌های روزانه: #دوشنبه یا #انگیزشی-شنبه یا #تمرین-شنبه
۷) هشتگ مرتبط با آنچه شما انجام می‌دهید: #خلاق-باشید یا #عشق-آشپزی
۸) هشتگ‌های کلمات اختصاری: #pr به جای روابط عمومی
۹) هشتگ‌های ایموجی

اگر از هشتگ‌های متنوعی برای استوری و پست‌های خود استفاده کنید، مخاطبان متنوعی دریافت خواهید کرد. بهترین راه برای پیدا کردن این هشتگ‌های جامعه محور جستجو برای هشتگ‌هایی است که مخاطبان یا اکانت‌های موردعلاقه‌ی شما استفاده می‌کنند.

۲) هشتگ‌های برند

یک هشتگ برند هشتگی است که مخصوص شرکت و کسب‌وکار شماست. این هشتگ می‌تواند ساده باشد مثلا نام شرکت، نام یکی از محصولات یا کمپین‌های شما و یا هشتگی که به نام تجاری شما ربطی ندازد اما به هویت برند شما مرتبط است.

درحالیکه هشتگ‌های عمومی برای افزایش بازدید (reach) پست شما هستند، هشتگ‌های برند برای اتصال پست‌ها به مخاطبان برندتان طراحی شده‌اند. این هشتگ‌ها می‌توانند برای پروموت یک کمپین یا تجمیع و گردآوری محتوای تولید شده توسط کاربر (User-Generated Content) استفاده شوند.

برای استفاده از هشتگ برند از فالوورهایتان بخواهید به کمپین شما بپیوندند و در پست‌هایشان از هشتگ‌های شما استفاده کنند، در نتیجه با پروموت کمپین و هشتگ‌ها مخاطبان جدیدی را دریافت خواهید کرد.

اگر هشتگ برند یا کمپین دارید فالو کردن آن را فراموش نکنید! با این کار می‌توانید محتواهای تولید شده حول برند خود را بررسی و ردیابی کنید.

۳) هشتگ‌های کمپین

هشتگ‌های کمپین برعکس دو مورد دیگر برای بازه زمانی کوتاهی مثل چند روز ماه یا سال استفاده می‌شوند. این هشتگ‌ها عموما در راستای لانچ محصولات جدید، افزایش آگاهی از برند، افزایش اینگیجمنت و تعامل با مخاطب، مسئولیت اجتماعی، مناسبت‌های خاص و یا همکاری‌های مشترک استفاده می‌شوند.

چگونه هشتگ‌های مناسب را بیابیم؟

با وجود اینکه استفاده از هشتگ در اینستاگرام باعث افزایش بازدید، اینگیجمنت و مخاطب می‌شود برای رسیدن به این اهداف باید استراتژی هشتگ داشته باشید که چه هشتگ‌هایی در چه زمانی استفاده کنید. استفاده از هشتگ‌های پر استفاده‌ و ترند اینستاگرام لزوما جذب مخاطب زیادی نخواهد داشت، پس به جای استفاده از محبوب‌ترین هشتگ‌های اینستاگرام، بهتر است هشتگ‌هایی که کمتر استفاده شده را بکار ببرید، هرچه نیچ‌تر، اینگیجمنت بهتر، مخاطب مرتبط و علاقه‌مندتر به کار و صنعت شما.

ممکن است سوال پیش بیاید که چگونه می توان هشتگ‌های خوب، خلاقانه و موثر را یافت؟ در اینجا چند نکته برای یافتن هشتگ‌های اینستاگرام برای دستیابی به بازار هدف و رشد تعامل آورده شده است:

بهترین راه جستجو و دیدن هشتگ‌هایی است که مخاطبان، رقبا و رهبران صنعت شما استفاده می‌کنند.

۱- مخاطبانتان را بررسی کنید.

استفاده از هشتگ‌های تصادفی یا ترند در پایان پست‌ها، باعث افزایش مخاطب نخواهد شد. به جای این کار بهتر است بررسی کنید که مخاطبان شما از چه هشتگ‌های برای جستجوی کلمات کلیدی مورد نظر شما استفاده می‌کنند.

هشتگ مورد استفاده باید مرتبط با موضوع پست و البته حاوی کلمات کلیدی اصلی باشد.

۲- رقبای خود را بررسی کنید.

بررسی صفحاتی که در صنعت شما کار می‌کنند به شما کمک می‌کند تا هشتگ‌ها و کلمات کلیدی اصلی موردتوجه مخاطبان را یافته و در بهبود ورودی هشتگ خود استفاده کنید. تحلیل رقبا یکی از بهترین روش‌های یافتن کلیدواژه‌های اصلی صنایع است.

۳- رهبران صنعت خود را بررسی کنید.

یکی از بهترین راه های یافتن هشتگ‌های مرتبط دنبال کردن اینفلوئنسرهایی است که مخاطب هدف یکسان یا مشابه شما دارند. معمولا همه‌ی صنایع اینفلوئنسرهای کلیدی مربوط به خود را دارا هستند. این افراد را در صنعت خود پیدا کرده و از هشتگ‌های مورد استفاده‌ی آن‌ها الهام بگیرید.

۴- بررسی پست‌های قبلی

پست‌های حاوی هشتگ را که قبلاً منتشر کرده‌اید و نرخ اینگیجمنت و بازدید خوبی را داشته‌اند، مرور کنید. بررسی کنید که کدام پست‌ها با چه هشتگ‌هایی ورودی بیشتری داشته‌اند. اگر صفحه‌ی اینستاگرام شما بیزنسی باشد اینستاگرام برای هر پست و استوری به شما اینسایت (insight) می‌دهد. در اینسایت اینستاگرام  impressions from hashtags عملکرد و میزان بازدید از طریق هشتگ‌ها نمایش داده می‌شود. بنابراین،  درحالیکه هشتگ‌های جدید را به پست‌ها اضافه می‌کنید، می‌توانید نحوه عملکرد آن‌ها برای محتوای خود را پیگیری کنید.

بازدید هشتگ در اینستاگرام

بعد از بررسی فاکتورهای بالا هشتگ‌های جدید و سازماندهی شده را استخراج کرده و از آن‌ها در پست‌ها و استوری‌های بعدی خود استفاده کنید و روند بررسی و بازبینی دوباره را همچنان ادامه دهید.

ابزار جستجوی هشتگ‌ها

۱) نوار جستجوی اینستاگرام

یکی از ابزار‌های جستجوی هشتگ بخش جستجوی اینستاگرام است. اگر هشتگ موردنظر را در نوار جستجوی برنامه تایپ کنید و از نوار پایینی  “برچسب ها (TAGS)” را انتخاب کنید، همه‌ی هشتگ‌های برتر را که با هشتگ موردنظر شما مرتبط هستند را به ترتیب میزان استفاده از آن‌ها مشاهده کنید.

جستجوی هشتگ

۲) هشتگ‌های پیشنهادی سامانه دیتاک

اگر به هشتگ‌های نیچ و خاص صنعت خود نیاز دارید از سامانه روابط عمومی دیتاک استفاده کنید. با جستجوی کلیدواژه‌ی خاص خود در سامانه رصد فضای مجازی دیتاک دو نوع از هشتگ‌ها در اختیار شما قرار می‌گیرد

در حالت اول با جستجوی کلیدواژه‌ای در بخش جستجوی سامانه، اگر روی جستجوی هوشمند کلیک کنید لیست عبارات مرتبط با کلمه جستجو شده ظاهر خواهد شد.

جستجوی هوشمند فضای مجازی

در حالت دوم با جستجوی کلمه کلیدی در سامانه به علاوه‌ی جزییات و دیتاهای متفاوت در مورد آن، ابر و لیست هشتگ‌های مرتبط نمایش داده می‌شود. این لیست هشتگ‌هایی را نشان می‌دهد که در پست‌های این موضوع بیشترین استفاده را داشته‌اند.

جستجوی هشتگ در سامانه دیتاک
ابر هشتگ‌ها سامانه روابط عمومی دیتاک

پیشنهاد هشتگ دیتاک به صورت خودکار هشتگ‌های مرتبط برای پست‌هایتان را بر مبنای کلمه کلیدی شما نمایش می‌دهد.

[box type=”note” align=”alignright” class=”” width=”800″]سامانه رصد و مانیتورینگ فضای مجازی دیتاک با بکارگیری الگوریتم‌های برنامه‌نویسی روزانه حدود ۸۰۰ هزار پست اینستاگرام و ۳۴ میلیون کاربر فارسی زبان را رصد کرده و دیتای تولید شده در این بستر را جمع‌آوری می‌کند. این دیتا برای گزارشات تحلیلی، افکارسنجی، تحلیل موج، تحلیل بازار، تحلیل برند، اجرای استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ و بسیاری از برنامه‌های کسب‌وکارها استفاده می‌شود و خروجی آن بصورت محصولات متفاوت در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

[button color=”orange” size=”big” link=”https://dataak.com/%d8%af%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d9%87-%db%8c-%d8%af%db%8c%d8%aa%d8%a7%da%a9/” icon=”” target=”true” nofollow=”false”]درباره‌ی دیتاک[/button][/box]

۳) ابزار keywordtool

ابزار جستجوی هشتگ
ابزار keyword tool

اگر کلید واژه مورد نظرتان را در این ابزار جستجو کنید هشتگ‌های پرکاربرد را به ترتیب تعداد استفاده نمایش می‌دهد. نتیجه‌ی این ابزار مانند جستجو در اینستاگرام است و تقریبا گزینه‌ی اضافه‌ای به نسبت آن ندارد.

هشتگ‌های اینستاگرام‌تان را بهینه‌سازی کنید.

هشتگ‌ها در اینستاگرام می‌تواند روشی مؤثر برای رشد دنبال‌کننده‌ها، افزایش برند اورنس یا آگاهی از برند و اینگیجمنت باشد. بنابراین اگر صفحه‌ی عمومی در اینستاگرام دارید نباید از مزیت هشتگ‌ها غافل شوید. استراتزی‌های متفاوتی برای هشتگ‌گذاری در اینستاگرام وجود دارد. در اینجا به نکاتی اشاره می‌کنیم که در بهینه‌سازی هشتگ‌ها به شما کمک می‌کند.

نکته ۱: سعی کنید نتایج “برتر (TOPS)” را برای هر هشتگ وارد کنید.

هشتگ در اینستاگرام

اگر تا به حال هشتگی را در اینستاگرام جستجو کرده باشید، احتمالاً در صفحه نتایج متوجه گزینه‌های “Top” و “RECENT” شده‌اید. در Top پست‌هایی با هشتگ موردنظر شما که بیشترین بازدید و اینگیجمنت را داشته‌اند نمایش داده می‌شود و در RECENT آخرین پست‌های شامل این هشتگ نشان داده می‌شود. این آپشن در نسخه وب اینستاگرام به Top posts محدود شده است و آخرین پست‌ها نمایش داده نمی‌شود.

استراتژی هشتگ در اینستاگرام

پست‌های برتر معمولاً در ۲۴ ساعت اول انتشار، موققعیت خود را  در صفحه‌ی هشتگ به دست می‌آورند، بنابراین میزان دو عامل لایک، کامنت و تعامل که برای ورود به صفحه‌ی پست‌های برتر هر هشتگ مهم است باید در حد قابل قبولی باشند. اگر بتوانید پس از انتشار پست، در اینستاگرام خود تعامل زیادی ایجاد کنید، به اینستاگرام علامت داده اید که پستبا کیفیتی دارید. در نتیجه اینستاگرام  آن‌ را در لیست پست‌های برتر قرار می‌دهد.

نکته ۲: هشتگ برند خود را در بیوی اینستاگرام بنویسید.

هشتگ برند در بیو

به روزرسانی اخیر اینستاگرام، امکان قرار دادن هشتگ قابل کلیک در بیوی اینستاگرام را فراهم کرده است. بنابراین تمام کاری که باید انجام دهید این است که علامت “#” را قبل از کلمه موردنظر خود در بیو بنویسید تا به طور خودکار به پیوند قابل کلیک تبدیل شود. این کار باعث می‌شود پروفایل شما در نتیجه‌ی جستجوی هشتگ استفاده شده نمایش داده شود.

نکته ۳: هشتگ‌های خود را در اولین کامنت پنهان کنید.

پنهان کردن هشتگ‌ها در اولین کامنت از دو جهت مفید است. اول اینکه اضافه کردن هشتگ در کپشن پست ممکن است زیبایی ظاهری پست را از بین ببرد و باعث شود کپسن نامرتب و ناخوشایند بنظر برسد و دوم اینکه اضافه کردن تعدادی هشتگ در کپشن شاید باعث شود الگوریتم اینستاگرام آن را اسپم فرض کند و رنک پست شما را کاهش دهد.

با نوشتن هشتگ‌ها در کامنت اول اینستاگرام پست شما را در لیست هشتگ‌ها قرار می‌دهد و تفاوتی با نوشتن در هشتگ‌ها کپشن ندارد.

نکته ۴: هشتگ‌ها را به استوری‌های اینستاگرام خود اضافه کنید.

افزودن هشتگ به استوری  یک روش عالی برای ارائه مطالب شما به مخاطبان جدید است. وقتی کاربران هشتگی را جستجو می‌کنند، مجموعه ای از استوری‌های هشتگ خورده را در صفحه نتایج جستجو خواهند دید! همچنین برای جلوگیری از این مساله که هشتگ‌ها در استوری از جذابیت و زیبایی آن می‌کاهند، می‌توانید هشتگ‌ها را باتصویر پس‌زمینه همرنگ کنید و یا آن‌ها را  ریز کنید و زیر یک ایموجی یا استیکر مخفی کنید.

هر استوری می‌تواند شامل ۱۰ هشتگ باشد، یکی از آن‌ها می‌تواند استیکر استوری و قابل کلیک باشد.

نکته ۵: فالورهایتان را تشویق کنید تا هشتگ‌های شما را فالو کنند.

در بروزرسانی سال ۲۰۱۸، اینستاگرام قابلیت “فالو کردن” هشتگ‌ها را اضافه کرد، به این معنی که کاربر می‌تواند با دنبال‌کردن هشتگ مورد علاقه‌ی خود، آ‌ن‌ها را در صفحه‌ی خانه ایننستاگرام خود ببیند. دنبال کردن هشتگ درست مانند دنبال کردن پیج‌های اینستاگرام انجام می‌شود.
برای برند‌ها و کسب‌وکارها، این یک فرصت عالی جهت حضور منظم در صفحه‌ی خانه‌ی کاربران است. اگر هشتگ برند خود را به دنبال کنندگان خود معرفی کنید این شانس را خواهید داشت که محتوای شما دو بار در فید دنبال کننده ظاهر شود (یک بار بخاطر دنبال کردن صفحه‌ی شما و یک بار دیگر به دلیل دنبال کردن هشتگ شما) و این میزان اینگیجمنت شما از یک کاربر را  دو برابر می‌کند!

نکته ۶: کمپین‌ها و پروموشن‌های هشتگ‌ـمحور را اجرا کنید.
کمپین‌های دیجیتال مارکتینگی که در شبکه‌های اجتماعی اجرا می‌شوند، اکثرا با محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC) شکل می‌گیرند. این نوع محتوا میزان آگاهی از برند و شهرت آن‌ را افزایش می‌دهد. با این روش می‌توانید یک هشتگ را پروموت کنید.
همچنین با ایجاد مسابقات اینستاگرامی و تشویق دنبال کنندگان به تولید محتوا در زمینه موردنظر شما و انتشار آن با هشتگ شما می توانید از ویژگی خوب هشتگ استفاده کنید.

کمپین هشتگ محور
کمپین #ناکجامیری تپسی

نکته ۷؛ از استفاده از هشتگ‌های ممنوع خودداری کنید.

برخی هشتگ‌ها با محتوای خشن یا آزاردهنده در اینستاگرام ممنوع هستند و باید از استفاده‌ی آن‌ها خودداری کنید. برای تشخیص اینکه هشتگ مورد نظر شما ممنوع است یا خیر آن را در اینستاگرام جستجو کنید اگر نتیجه جشتجو خالی بود و یا با کلیک بر روی نتیجه جستجو به صفحه خالی برخوردید این هشتگ ممنوع است و استفاده از آن به پیج شما صدمه می‌زند.

[box type=”shadow” align=”alignright” class=”” width=”780″]چند نکته

  • تعداد هشتگ مجاز در استوری ۱۰ هشتگ و در پست ۳۰ هشتگ است.
  • از استفاده از هشتگ‌هایی که بسیار زیاد استفاده شده‌اند خودداری کنید.
  • پست‌های پیج‌های خصوصی (private profiles) اگر هشتگ هم داشته باشند در صفحه هشتگ نمایش داده نمی‌شوند.
  • اعداد در هشتگ کار می‌کنند اما نمادهایی مثل space، % یا $ نه.[/box]

هشتگ‌های بی‌ربط

گاهی اوقات پیش می‌آید پیج‌های اینستاگرام برای بیشتر دیده شدن از هشتگ‌های محبوب استفاده می‌کنند و یا به موج‌سواری بر هشتگ‌های ترند روز می‌پردازند. یعنی اگر هشتگ را جستجو و نتایج آن را مشاهده کنید خواهید دید که تعدادی از پست‌های نمایش داده شده با هشتگ مرتبط نیستند و ممکن است باعث نارضایتی کاربر شوند. در این حالت پیشنهاد اینستاگرام گزارش نامرتبط بودن هشتگ است. به این صورت که اگر کاربر پستی نامرتبط با هشتگ جستجو شده مشاهده کرد روی سه نقطه بالا سمت راست پست کلیک کرده و سپس گزینه‌ی “Don’t show for this hashtag” را انتخاب کند.

هشتگ نامرتبط

بعد از انتخاب گزینه‌ی گفته شده پیام زیر به کاربر نشان داده شده می‌شود.

هشتگ بی ربط در اینستاگرام

استفاده از هشتگ های اینستاگرام به صورت استراتژیک راهی عالی برای ارتباط با مشتریان، دیده شدن توسط مخاطبان جدید و ایجاد روابط بلند مدت با افراد تاثیر گذار است. هشتگ‌های اینستاگرامی می‌توانند ابزاری قدرتمند برای دیده شدن در صورت استفاده صحیح باشند، در عین حال اگر از آن ها درست استفاده نشود  ممکن است اسپم به نظر برسند و به صفحه‌ی شما آسیب بزنند. پس در انتخاب هشتگ‌های خود دقت کنید و استراتژی هشتگ مناسبی طراحی کنید.
شما از چه روش‌ها و ابزارهایی برای یافتن هشتگ‌های مناسب استفاده می‌کنید؟

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

هدی حسام‌الدینی

من هدی حسام‌الدینی دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار هستم، به موضوعات تولید محتوا، بازاریابی محتوایی و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارم. یادگیری رو دوست دارم و انتقال تجربیات رو بیشتر. این روزها در دیتاک با یه تیم قوی کار می‌کنم برای توسعه‌ی کسب و کار.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا