المنتور (landing)بازاریابیترفند و ابزار فضای مجازیدیجیتال مارکتینگ

سوشال لیسنینگ یا گوش دادن به شبکه‌های اجتماعی چیست؟ | معرفی ابزارهای سوشال لیسنینگ

قبل از صحبت کردن گوش کنید. این جمله‌ایست که احتمالا اکثر کسب وکارها قبل‌تر هم شنیده‌اند و مفهوم ارتباط متفکرانه را درک کرده‌اند اما استراتژی یا ابزاری برای انجام این کار در مقیاس بیزینسی ندارند.

سوشال لیسنینگ (Social Listening) یا گوش‌دادن به شبکه‌های اجتماعی، نظارت و مانیتورینگ کانال‌های رسانه‌های اجتماعی برند شما برای هر گونه بازخورد مشتری، منشن شدن برند یا بحث در مورد کلمات کلیدی خاص، رقبا یا صنایع خاص است که باید به دنبال آن یک تحلیل از داده‌های جمع‌آوری شده برای به دست آوردن دیدگاه و اینسایت و اقدام به پاسخگویی انجام شود.

گوش دادن به شبکه‌های اجتماعی این امکان را به برندها می‌دهد تا بحث‌های پیرامون خود یا رقبایشان را در رسانه‌های اجتماعی ردیابی و تحلیل کرده و پاسخ دهند. این مساله در تحقیق و آنالیز مخاطبان بسیار کاربردی و مهم است. با سوشال لیسنینگ، می‌توانید نوع محتوایی را که مخاطبان شما در واقع به آن نیاز دارند ایجاد کنید، براساس روند صنعت ایده‌های جدیدی به وجود آورید، تجربه مشتریان خود را با تعامل مستقیم با آن‌ها بهبود ببخشید و به طور مداوم استراتژی پاسخ‌گویی به مشتریان خود را تغییر دهید تا متناسب با نیاز فعلی آن‌ها باشد.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

تفاوت مانیتورینگ و گوش دادن به شبکه‌های اجتماعی

 

در نگاه اول، ممکن است به نظر برسد که گوش دادن به شبکه‌های اجتماعی و مانیتورینگ آن یک مفهوم است اما این دو در واقع با هم متفاوت هستند. سوشال لیسنینگ برخلاف مانیتورینگ شبکه‌های اجتماعی (سوشال مانیتورینگ) روندی دو بخشی دارد. سوشال مانیتورینگ عموما در مورد گذشته است و یادداشت‌ها و گفتگوهای رسانه‌های اجتماعی را دنبال می‌کند.

مانیتورینگ رسانه‌های اجتماعی صرفاً نگاهی به معیارهایی از قبیل منشن برند، هشتگ‌های مرتبط، منشن رقبا و ترند‌های صنعت است.

مانیتورینگ به شما می‌گوید چه چیزی و لیسنینگ به شما می‌گوید چرا؟

 

در مقابل، گوش دادن به شبکه‌های اجتماعی دلایل اصلی بحث‌ها و حواشی ایجاد شده را پیدا می‌کند(موج شناسی)، داده‌های موجود را جمع‌آوری کرده و تغییرات استراتژی بلند مدت را پیاده‌سازی می‌کند. این به شما کمک می‌کند درک کنید که مردم نسبت به شما و رقبا چه احساسی دارند. بدون تحلیل و پاسخ‌های عملی، برند شما نمی‌تواند به اندازه کافی نیاز مشتریان خود را برآورده سازد.

اگر هنوز درباره ضرورت گوش دادن به شبکه‌های اجتماعی قانع نشده‌اید، لیستی از دلایل اهمیت این موضوع را در ادامه برای شما نوشته‌ایم.

چرا گوش دادن به شبکه‌های اجتماعی اهمیت دارد؟

 

در سوشال لیسنینگ به جای اینکه فرضیاتی راجع به آنچه مشتریان شما می‌خواهند یا نیاز دارند داشته باشید، دقیقاً آنچه را که می‌گویند می‌شنوید. به طور معمول مردم نظرات خود را به طور علنی در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند، این اعتقادات و نظرات می‌تواند راجع به هر موضوعی باشد؛ از سیاست و مردم و مسائل اجتماعی گرفته تا موضوعات روزمره‌ی افراد. بنابراین جای تعجب نیست که کاربران در مورد برندها و بیزنس‌هایی که با آن‌ها تعامل دارند نیز اعتقادات، نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را بنویسند و به اشتراک بگذارند.

۱) مشتری پاسخ‌دهی برند را دوست دارد.

 

کاربران و مشتریان می‌خواهند در رسانه‌های اجتماعی شنیده شوند. طبق تحقیقات انجام شده توسط Sprout Social، حدود ۸۳٪ از افرادی که در مورد برندی نظر می‌دهند، دوست دارند که برندها به سؤالاتشان پاسخ دهند، ۶۸٪ بحث و تعامل با برندها را دوست دارند و ۴۸٪ از مشتریان از برند و کسب وکاری که پاسخگوی مشتریان در شبکه‌های اجتماعی باشد، خرید می‌کنند، به برند وفادار شده و مشتری دائم برند خواهند شد.

۲) رشد برند خود را پیگیری کنید.

 

گاهی برند‌ها و کسب‌وکارها با مشکلات و بحران‌هایی عمومی مواجه می‌شوند و این می‌تواند باعث موجی منفی شود که به برند شما در رسانه‌های اجتماعی ضربه بزند.

در این زمان استفاده از سوشال لیسنسنگ بهترین راه مواجهه با بحران ایجاد شده است. با تجزیه، تحلیل و بررسی مساله می‌توانید متوجه شوید که آیا افزایش اظهارنظرهای منفی یا مثبت در واقع منجر به تغییر فالور و مخاطب، فروش و یا هر معیار دیگری شده است یا خیر؟ سپس مشخص کنید که چه واکنش و عکس‌العملی در پاسخ باید انجام شود یا این که مساله اهمیت یا اثرات زیادی ندارد.

۳) فرصت‌های جدید را کشف کنید.

 

مشتریان به شما آلارم می‌دهند، مثلا وقتی که بسیاری از مشتریان شکایت خود راجع به یک مشکل مشابه را بیان می‌کنند، به شما هشدار می‌دهند که باید محصول، استراتژی یا … را تغییر دهید. به جای نظارت و مانیتورینگ این گونه آلارم‌ها، از سوشال لیسنینگ برای نوآوری در تغییرات استفاده کنید.

مثلا اگر شما یک کسب و کار آنلاین باشید مشتریان ممکن است از خدمات شما یا عدم پاسخگوییتان ناراضی باشند و این عدم رضایت را در رسانه‌های اجتماعی بروز دهند، در این حالت به شما نشانه‌ای برای بهبود تیم روابط عمومی یا بهبود محصول داده شده است.

۴) میزان فروش را افزایش دهید.

 

رسانه‌های اجتماعی فرصت‌های بسیاری را برای افزایش دسترسی شما به چشم‌اندازها ایجاد می‌کند. بعلاوه، مخاطبان شما فقط مشتریان وفادار شما نیستند بلکه افرادی هستند که از مطالب شما لذت می‌برند یا به رسانه‌های اجتماعی شما علاقه دارند و شما باید آن‌ها را هدف قرار دهید.

گوش دادن به شبکه های اجتماعی

 

با استفاده از گوش دادن به شبکه‌های اجتماعی، می‌توانید با مشاهده پست‌هایی با کلیدواژه‌های خاص، اشتراک‌ها، هشتگ‌ها و عکس‌ها‌، انواع محتواهای مرتبط با کسب‌ وکار خود را که مخاطبان زیادی دارد بیابید و این مخاطبان پتانسیل این را دارند که به مخاطب و مشتری شما تبدیل شوند. بنابراین با ایجاد محتواهای مشابه این افراد را به سمت برند خود جذب کنید. این روش جذب مخاطب بسیار ساده‌تر و پربازده‌تر از تبلیغات است.

وقتی در پاسخ به داده‌هایی که جمع‌آوری کرده‌اید، اقدامی انجام می‌دهید، روند سوشال لیسنینگ را شروع کرده‌اید.

۵ نکته‌ی گوش دادن به شبکه‌های اجتماعی

در ادامه برخی از بهترین توصیه‌های موجود برای سوشال لیسینگ را بیان می‌کنیم.

۱) در همه جا گوش کنید.

دریابید که مخاطبان در مورد شما کجا چه می‌گویند. این یعنی ایجاد شبکه گسترده برای برنامه گوش دادن به شبکه‌های اجتماعی شما. آگاهی از اینکه کجا در مورد شما صحبت می‌کنند به اندازه‌ی چیزی که گفته شده مهم است.

۲) از رقبای خود بیاموزید.

همیشه می‌توانید از رقبا یاد بگیرید، به ویژه از آنچه مردم در مورد آن‌ها می‌گویند. آگاهی از اینکه آن‌ها چه کاری را درست انجام می‌دهند و مردم نسبت به آن‌ها چه نظری دارند و چه اشتباهاتی انجام می‌دهند به شما در کارتان کمک خواهد کرد.

۳) با تیم‌های دیگر همکاری کنید.

گوش دادن به شبکه‌های اجتماعی طیف گسترده‌ای از اطلاعات را برای کل شرکت شما مفید می‌کند. تیم‌های خدمات مشتری، روابط عمومی، بازاریابی محتوا و تیم‌های توسعه محصول همه می‌توانند از داده‌ها و تحلیل‌های نتیجه شده از سوشال لیسنینگ بهره‌مند شوند. همچنین می‌توان از طریق سوشال لیسنینگ به برخی از سوالات این تیم‌ها پاسخ داد.

۴) با تغییر نظرات تغییر کنید.

وقتی به طور مرتب از احساس مردم نسبت به برند خود آگاه باشید، متوجه تغییر احساس آن‌ها خواهید شد. تغییرات عمده در تعامل یا احساسات می‌تواند به معنای تغییر درک کلی از نام تجاری شما باشد. بنابراین با توجه به این تغییرات می‌توانید واکنش نشان دهید.

۵)  اقدام کنید.

به یاد داشته باشید که اگر اقدامی نکردید، فقط در زمینه نظارت و مانیتورینگ رسانه‌های اجتماعی فعال هستید، نه گوش دادن به آن.

گوش دادن به شبکه‌های اجتماعی فقط مربوط به ردیابی معیارها نیست. پاسخ به انتظارات و نظرات مشتریان و مخاطبان و ایجاد بینش مثبت برای آن‌ها نیز شامل این مبحث است. بنابراین اطمینان حاصل کنید که به جز اظهار نظرهای افراد، الگوها و روندها را نیز با گذشت زمان تجزیه و تحلیل می‌کنید. این بینش‌های کلی می‌توانند تاثیرگذاری زیادی در هدایت استراتژی آینده شما داشته باشند.

برای داشتن یک سوشال لیسنینگ خوب ابزارهای آنلاین مختلفی وجود دارد که در تجزیه و تحلیل نتایج گوش‌سپاری وب به کسب‌ وکارها کمک می‌کنند.

معرفی ۴ ابزار سوشال لیسنینگ | ۱ ابزار ایرانی

ابزارهای سوشال لیسنینگ

 

۱) HubSpot

HubSpot محصولی ارائه می‌دهد تا به شما در اولویت‌بندی تعاملات اجتماعی و ارتباط با همه افراد به طور مناسب کمک کند. با این ابزار می‌توانید بر کنش‌های اجتماعی مخاطبین خود نظارت داشته باشید، پایش کلمات کلیدی سفارشی را انجام داده و آلارم‌ها را فعال کنید تا تیم فروش شما بدانند چه موقع از شما نام می‌برند و به آن پاسخ دهند.

۲) Sprout Social

Sprout Social یک نرم افزار مدیریت رسانه‌های اجتماعی است. این ابزار با ارائه راه‌حل‌، در نهایت تعامل رسانه‌های اجتماعی شما با مشتریان و چشم‌انداز را بهبود می‌بخشد. با کمک Platform Sprout، می‌توانید به تجزیه و تحلیل داده‌های عمیق دسترسی پیدا کنید تا تصمیمات استراتژیک بگیرید، فعالیت‌های تعاملی خود را ساده‌تر مقیاس‌بندی کنید و محتوا و کمپین‌ها به خوبی را منتشر کنید.

۳) Hootsuite

هوت‌سویت یک بستر نظارت، مانیتورینگ و گوش دادن به شبکه‌های اجتماعی را ارائه می‌دهد. داشبورد بازاریابی و مدیریت رسانه‌های اجتماعی به شما کمک می‌کند تا با فالورهای خود تعامل داشته و رابطه برقرار کنید. Hootsuite به شما امکان می‌دهد تمام پیام‌ها، نظرات و منشن‌های نام تجاری خود را در چندین کانال اجتماعی در یک داشبورد کامل و جامع مشاهده کنید و از طریق آن به همه آن‌ها پاسخ دهید.

۴) ابزار ایرانی دیتاک

سامانه‌ی دیتاک، یک سامانه جامع است که بسترهای توییتر، تلگرام، اینستاگرام و روزنامه‌های آنلاین را پوشش می‌دهد و به دیتای فراوانی از این رسانه‌ها دسترسی دارد. شما با استفاده از دیتاک قادر به گوش دادن به شبکه‌های اجتماعی یاد شده خواهید بود. در این پلتفرم با قرار دادن آلارم برای کیوردهای خاص می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن از آنچه در مورد برند شما یا رقبایتان گفته می‌شود آگاه شوید.

در سامانه‌ی دیتاک حجم بسیار زیادی از دیتای بسترهای مختلف جمع‌آوری شده و کاربر با جستجوی کوئری مورد نظر خود می‌تواند به هر‌ آنچه برای سوشال لیسنینگ و مانیتورینگ فضای مجازی خود نیاز دسترسی داشته باشد. بعلاوه دیتاک با ارائه گزارشات تحلیلی سفارشی، یک قدم پیشتر رفته و کار مشتری را ساده‌تر می‌کند. شما هم می‌توانید از ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک برای بهبود کسب‌ و کار خود استفاده کنید. برای سفارش دموی سامانه و آشنایی بیشتر با خدمات دیتاک با ما تماس بگیرید.

[button color=”red” size=”big” link=”https://dataak.com/%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%a8%d8%a7%d8%b7-%d8%a8%d8%a7-%d8%af%db%8c%d8%aa%d8%a7%da%a9/” icon=”” target=”true” nofollow=”false”]تماس با دیتاک[/button]

علاوه بر سامانه، تله بات دیتاک نیز از جمله ابزارهای سوشال لیسنینگ رایگان فارسی است. در این تله کاربر با درخواست دیتای کلیدواژه مورد نظر خود در یک بستر خاص می‌تواند در لحظه تمام محتواهای تولید شده با آن کلیدواژه را دریافت کند.

[button color=”orange” size=”big” link=”https://dataak.com/%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d8%aa-%d8%ac%d8%b3%d8%aa%d8%ac%d9%88%da%af%d8%b1-%d8%b4%d8%a8%da%a9%d9%87-%d8%a7%d8%ac%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b9%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%aa%d9%84%da%af%d8%b1%d8%a7%d9%85/” icon=”” target=”true” nofollow=”false”]تله بات رایگان دیتاک[/button]

سوشال لیسنینگ برای چه کسانی کاربرد دارد؟

 

مردم در مورد همه چیز در فضای آنلاین صحبت می‌کنند. این یعنی تقریباً هر شرکت یا سازمانی می‌تواند از سوشال لیسنینگ استفاده کند. در اینجا نمونه‌هایی از این سازمان‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

  • کسب و کارهای B2C

اگر یک شرکت B2C هستید، سوشال لیسنینگ یک راه عالی برای شنیدن حرف مشتریان در مورد برند شما است. آیا آن‌ها در مورد شما نظر مثبتی دارند؟ کدام محصولات را بیشتر دوست دارند و روی کدام محصول یا خدمت بحث بیشتری وجود دارد؟ با این کار بازخورد جمع کنید و در مورد آمار جمعیتی آن‌ها اطلاعات بیشتری کسب کنید.

بیشتر بخوانید: مقایسه شوینده های محبوب در ایران بر اساس دیتای شبکه‌های اجتماعی

 

  • کسب و کارهای B2B

برای یک شرکت B2B، گوش دادن به شبکه‌های اجتماعی می‌تواند برای معیارهای رقابتی عالی باشد. می‌توانید ببینید که چه کسی از رقبای شما بیشترین سهم از محتوای سوشال‌ها را دارد یا به آخرین پیشرفت‌های آ‌ن‌ها نظارت داشته باشید. این مهم در مورد کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشتریان بالقوه است.

  • خیرین

از مبارزه با سرطان گرفته تا یک موزه محلی، موسسات خیریه نیز می‌توانند از سوشال لیسنینگ استفاده کنند. نگاه کردن به مکالمات پیرامون موضوعات خاص می‌تواند به کارهایی که انجام می‌دهید مسیر خوبی ببخشد.

  • دولت‌ها

یکی از مهمترین گروه‌هایی که می‌تواند از سوشال لیسنینگ بهره ببرد دولت‌ها هستند. کاربرد این ابزار برای دولت درک جمعیتی، دریافت شکایات و بازخورد در مورد سیاست‌ها یا استراتژی‌های جدید و … است.

موارد اشاره شده فقط چند نمونه از سازمان‌هایی هستند که سوشال لیسنینگ در آن‌ها کاربردی است. گوش دادن به شبکه‌های اجتماعی برای اکثر سازمان‌ها، کسب و کارها و تجارت‌های مختلف راهی مطمئن و کاربردی در تدوین استراتژی‌هاست. نکته اصلی برای درک این مفهوم این است که گوش دادن به شبکه‌های اجتماعی به گذشته و آینده نگاه می‌کند و استفاده از آن برای هدایت استراتژی و اقدامات روزانه شماست.

 

درک اینکه مردم نسبت به برند شما چه احساسی دارند، به شما کمک می‌کند تا فعالیت‌های بازاریابی و توسعه محصول خود را پیگیری کنید. همچنین به شما امکان می‌دهد بلافاصله به پست‌های مثبت یا منفی پاسخ دهید. رسانه‌های اجتماعی می‌توانند رشد و تغییر روند مشتری را نشان دهند. اگر به این تغییر روند توجه نکنید برند شما با ضرر فراوانی مواجه می‌شود. مشتریان شما برندی را می‌خواهند که تعاملی باشد و محصولات، خدمات، پشتیبانی و محتوایی را ارائه دهد که واقعاً مفید و جذاب باشد.

کاربرد social listening در بازاریابی

سوشال لیسنینگ می‌تواند در راستای بازاریابی برای کسب‌وکارها نقش مفیدی را ایفا کند. شبکه‌های اجتماعی جایی هستند که در آن کاربران زیادی حضور دارند و به اشتراک‌گذاری دیدگاه‌ها، نظرات، تجربیات و علاقه‌مندی‌های خود می‌پردازند. از این رو، سوشال لیسنینگ می‌تواند به این صورت برای بازاریابی در کسب‌وکارها مفید باشد:

1) کسب‌وکارها به کمک سوشال لیسنینگ می‌توانند نیازهای مشتریان را بهتر درک کنند و به دنبال آن، استراتژی‌ها و روش‌های بهتری را برای جلب رضایت مشتریان اتخاذ کنند.

2) صاحبان کسب‌وکار می‌توانند با بهره‌گیری از سوشال لیسنینگ، مشتری‌های جدیدی پیدا کرده و برای جلب رضایت آن‌ها، امتیازات ویژه در نظر بگیرند.

3) گاهی کاربران در رسانه‌هایی همچون اینستاگرام، توئیتر و سایر شبکه‌ها به بیان نگرانی‌ها و مسائل خود می‌پردازند. ممکن است محصول شما راه‌حل مشکلات و مسائل آن‌ها باشد، اما آن‌ها شما را نشناسند؛ پس فرصت خوبی است تا با سوشال لیسنینگ، خود و محصولتان را به این دسته از کاربران معرفی کنید.

موارد فوق، اصلی‌ترین کاربرد social listening در بازاریابی هستند. البته موارد بیشتری را نیز می‌توان به عنوان کاربرد social listening در بازاریابی معرفی کرد. اما همین موارد کافی است تا سوشال لیسنینگ را در مورد کسب‌وکار خود به کار بگیریم.

۵ دلیل برای شروع شنود شبکه‌های اجتماعی

در قسمت‌های قبل به این موضوع اشاره کردیم که چرا سوشال لیسنینگ مهم است؟ فهمیدیم که افزایش فروش، آموختن از رقبا، همکاری با سایر تیم‌ها و سایر دلایل از این دست، پاسخ این سؤال را به ما می‌دهد که چرا سوشال لیسنینگ مهم است؟ اما اگر بخواهیم ۵ دلیل برای شروع شنود شبکه‌های اجتماعی را به‌صورت کاملاً مختصر بیان کنیم، این 5 مورد به این صورت خواهند بود:

1) شناخت بیشتر مشتریان و مخاطبین هدف
2) آگاه شدن از نظر مشتریان در مورد محصولات و برندتان
3) ایجاد تغییرات مثبت در کسب‌وکار
4) افزایش فروش
5) پیدا کردن نقاط قوت و ضعف برندتان

اگر به دنبال یکی یا چند مورد از این اهداف هستید، دلایل کافی برای شروع سوشال لیسنینگ را در دست دارید. همین ۵ دلیل برای شروع شنود شبکه‌های اجتماعی و استفاده از ابزارهای گوش دادن به شبکه‌های اجتماعی (Social Listening) کافی است.

نکاتی در مورد سوشال لیسنینگ

نکات تکمیلی بسیاری در مورد شنود شبکه‌های اجتماعی وجود دارد که اگر بخواهید از این روش استفاده کنید، به آگاهی از این نکات نیاز دارید. نکاتی در مورد سوشال لیسنینگ را می‌توان به این صورت بیان کرد:

نکاتی در مورد سوشال لیسنینگ

1) برای اینکه سوشال مونیتورینگ و سوشال لیسنینگ را با هم اشتباه نگیریم، بهتر است بدانیم که مهم‌ترین تفاوت سوشال لیسنینگ و سوشال مانیتورینگ این است که سوشال مونیتورینگ روی برند، هشتگ‌های مربوط به برند و کلیه نظرات مربوط به برند توجه دارد. اما سوشال لیسنینگ نگاه کلی‌تری دارد و تمام جنبه‌های محصولات، رقبا، برند و سایر امورات مربوط به محصول را در بر می‌گیرد.

2) برای درک بهتر و دقیق‌تر تفاوت سوشال لیسنینگ و سوشال مانیتورینگ، می‌توانید سوشال مونیتورینگ را بخشی کوجک‌تری از سوشال لیسنینگ در نظر بگیرید!

3) بررسی تمامی شبکه‌های اجتماعی در فرآیند سوشال لیسنینگ کار سختی است، به همین خاطر است که برای این منظور باید از ابزارهای گوش دادن به شبکه‌های اجتماعی (Social Listening) استفاده شود. این ابزارها به شما کمک می‌کنند که بدون نیاز به بررسی تمام شبکه‌های اجتماعی، همه آن‌ها را مورد بررسی قرار دهید.

4) با استفاده از ابزارهای گوش دادن به شبکه‌های اجتماعی (Social Listening) است که می‌توانید متوجه شوید که مخاطبین اصلی شما بیشتر در کدام رسانه‌ها حضور دارند، آن‌گاه شما نیز فعالیت خود در آن رسانه را بیشتر کنید.

5) تجزیه و تحلیل احساسات رسانه‌های اجتماعی بخش کلیدی سوشال لیسنینگ است؛ چراکه به شما کمک می‌کند بفهمید مردم چه احساسی نسبت به شما و رقبایتان دارند. در فرآیند سوشال لیسنینگ، به جای اینکه فقط تعداد دفعاتی که نام تجاری شما ذکر شده است را بشمارید، به آنچه می‌توانید از مکالمات اجتماعی بیاموزید تا نتایج واقعی کسب و کار را به دست آورید، نگاه می‌کنید.

نکاتی در مورد سوشال لیسنینگ که قابلیت ارائه دارند، بسیار گسترده هستند. اما معمولاً این نکات در رابطه با یک برند یا محصول خاص قابل پیگیری هستند. پس سعی کنید بسته به نوع محصول و برند موردنظر خودتان، نکات ضروری در مورد لیسنینگ آن را به یاد داشته باشید و به درستی در مورد آن به انجام فرآیند سوشال لیسنینگ بپردازید.

عبارت‌های کلیدی برای گوش دادن به شبکه‌های اجتماعی

وقتی تصمیم می‌گیرید از سوشال لیسنینگ استفاده کنید، باید بدانید که دقیقاً قرار است به چه چیزهایی گوش کنید. چراکه گوش دادن و رصد کردن اطلاعات و کلمات اشتباه، سبب می‌‌شود تا تحلیل‌های شما نیز اشتباه شوند. بنابراین عبارت‌های کلیدی برای گوش دادن به شبکه‌های اجتماعی را می‌توان از روی چنین مفاهیمی در ابزار سوشال لیسنینگ خود انتخاب کنید:

عبارت های کلیدی

  •  نام برند شما
  •  نام محصولات ارائه شده توسط برند شما
  •  نام برند و محصولات ارائه شده توسط رقبا
  •  عنوان شعار برند شما
  •  عنوان شعار رقبا
  •  نام افراد مهم در صنعت محصولات شما
  •  عنوان کمپین‌های برگزار شده توسط برند شما یا برند رقبا
  • هشتگ‌های مرتبط با برند و محصولات شما و برندهای رقیب

می‌بینید که کلیه اطلاعات پیرامون برند و محصولات موردنظر شما در فرآیند سوشال لیسنینگ مورد بررسی قرار می‌گیرند. اما این بررسی توسط ابزارهای سوشال لیسنینگ صورت می‌گیرد. وقتی شما از این ابزارها استفاده می‌کنید، با کلماتی سروکار دارید که باید محتوا و عبارات کلیدی که در نظر گرفته‌اید را در آن قسمت‌ها وارد کنید تا ابزار شروع به فعالیت در راستای هدف شما کند. از جمله گزینه‌هایی که باید در هنگام استفاده از ابزارهای سوشال لیسنینگ تنظیم کنید، می‌توان چند مورد زیر را نام برد:

1) هشدار «Alert»

وقتی شما از ابزار سوشال لیسنینگ استفاده می‌کنید، معمولاً با گزینه‌ای به نام هشدار یا آلرت روبه‌رو می‌شوید. شما باید برای کلمه‌های کلیدی مختلف و موردنظر خود، این هشدار را تعریف نمایید. آن‌گاه هر زمان عبارت کلیدی موردنظر شما در فضای آنلاین و رسانه‌های اجتماعی تعیین شده، استفاده شوند، ابزار سوشال لیسنینگ به شما هشدار می‌دهد!

2) تحلیل «Analytics»

بخش دیگری که در معمولاً در ابزارهای سوشال لیسنینگ با آن برخورد می‌کنید، بخش تحلیل یا آنالیز است. در این بخش می‌توان داده‌های رسانه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها، فروم‌ها و همچنین صفحات وب را در رابطه با موضوعات و کلمات موردنظر خود مشاهده کرد.

3) کلیدواژه‌های منفی «Negative keywords»

کلیدواژه‌های منفی به کلماتی اشاره دارد که نباید در نتایج ظاهر شوند. برای مثال، اگر هدف شما پیدا کردن اطلاعات و منشن‌های مربوط به برند لبنیاتی «اطمینان» است، کلماتی همچون «اعتماد»، «مطمئن»، «ایمان» و… جزو کلمات منفی هستند که نباید در نتایج جست‌وجوی شما وجود داشته باشند.
در ابزارهای سوشال لیسنینگ می‌توانید علاوه بر موارد فوق، منشن‌ها، هشتگ‌ها و سایر موارد را نیز برای بررسی تنظیم نمایید. ممکن است با یک بار جستجو نتوانید به هدف خود برسید. پس برای استفاده از این ابزار برنامه مشخصی داشته باشید و سعی کنید عبارات کلیدی را به درستی وارد کنید تا به نتایج درستی هم دست پیدا کنید.

 

سؤالات متداول :

1) سوشال لیسنینگ چیست؟

سوشال لیسنینگ «Social Listening» به بررسی و پیگیری گفت‌وگوها و مباحث پیرامون یک موضوع خاص در رسانه‌های اجتماعی اشاره دارد. این امر به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا از آن‌چه در مورد برند یا محصولات آن‌ها در هرکجا گفته می‌شود، باخبر شوند.

2) تفاوت سوشال لیسنینگ و سوشال مانیتورینگ در چیست؟

سوشال مانیتورینگ «Social Monitoring» به فرآیندی اشاره دارد که در آن بیشتر به برند و موارد مربوط به برند پرداخته می‌شود؛ اما سوشال لیسنینگ فرآیند گسترده‌تری است که تمام گفتگوهای حول محور برند، صنعت، محصولات، رقبا و …. را شامل می‌شود.

3) ابزارهای گوش دادن به شبکه‌های اجتماعی (Social Listening) کدامند؟

از جمله ابزارهای گوش دادن به شبکه‌های اجتماعی یا سوشال لیسنینگ خارجی می‌توان «Hootsuite»، «HubSpot»، «Sprout Social» و …. را نام برد. از میان ابزارهای ایرانی نیز، سامانه جامع دیتاک «Dataak» را می‌توان نام برد.

4) عبارت‌های کلیدی برای گوش دادن به شبکه‌های اجتماعی چطور تعیین می‌شوند؟

عبارات کلیدی که باید در فرآیند سوشال لیسنینگ مورد بررسی قرار بگیرند، باید از روی نام برند صاحب کسب‌وکار و نام برند رقبا، شعار برند، نام محصولات، نام کمپین‌های مرتبط با برند و …. صورت بگیرد.

 

منبع:

https://dmboard.media/social-media/social-listening/#%d8%b3%d9%88%d8%b4%d8%a7%d9%84-%d9%84%db%8c%d8%b3%d9%86%db%8c%d9%86%da%af-%db%8c%d8%a7-%d8%b3%d9%88%d8%b4%d8%a7%d9%84-%d9%85%d8%a7%d9%86%db%8c%d8%aa%d9%88%d8%b1%db%8c%d9%86%da%af%d8%9b-%d9%85%d8%b3%d8%a6%d9%84%d9%87-%d8%a7%db%8c%d9%86%e2%80%8c%d8%a7%d8%b3%d8%aa
https://blog.mahtabad.com/social-listening-and-success-in-digital-marketing/

 

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

هدی حسام‌الدینی

من هدی حسام‌الدینی دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار هستم، به موضوعات تولید محتوا، بازاریابی محتوایی و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارم. یادگیری رو دوست دارم و انتقال تجربیات رو بیشتر. این روزها در دیتاک با یه تیم قوی کار می‌کنم برای توسعه‌ی کسب و کار.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا