آموزش سامانه دیتاک

رصد و پایش شبکه‌های اجتماعی | آموزش سامانه مانیتورینگ فضای مجازی دیتاک

قسمت سوم- بخش کلمات کلیدی

هدف اصلی سامانه رصد و پایش فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی دیتاک کمک به بیزینس‌های خرد و کلان در جهت تصمیم‌گیری بهتر بر اساس دیتای موجود توسط تحلیل داده است. سامانه‌ی دیتاک بستر جستجو و استخراج دیتا برای مشتریان دیتاک است. در دیتاک، دیتای موجود در فضای مجازی به اطلاعات و اطلاعات توسط هوش مصنوعی به دانش تبدیل می‌شود که این دانش توسط نیروی انسانی در قالب گزارشات تحلیلی و یا سامانه و تله بات در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

[box type=”shadow” align=”aligncenter” class=”” width=”700″]مزیت سامانه دیتاک نسبت به دیگر سامانه‌های موجود

سامانه‌ی دیتاک به طور مداوم و گسترده دیتا را از بسترهای اینستاگرام، توییتر، تلگرام، سایت‌‌های خبری و روزنامه‌های آنلاین جمع‌آوری می‌کند. به عبارت دیگر تعداد بسترهای تحت پوشش و حجم دیتای جمع‌آوری شده و مداومت در جمع‌آوری مزیت‌های اصلی دیتاک است.[/box]

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

تاکنون دو قسمت از آموزش سامانه شامل آموزش کلی و آموزش جستجوی سامانه منتشر شده است. در این قسمت بخش کلمات کلیدی سامانه، کاربرد و روش استفاده از آن به صورت جامع توضیح داده می‌شود.

کاربرد بخش کلمات کلیدی در رصد و پایش شبکه‌های اجتماعی

اگر در بخش کلمات کلیدی یک کوئری ویژه‌ی نیاز خود ایجاد کنید و از طریق آن بستر و کلیدواژه‌ی موردنظر خود را مانیتور کنید، جستجوی شما دقیق‌تر و با نتایج مرتبط‌تر خواهد بود. در نتیجه این بخش باعث سرعت و دقت در رصد و پایش شبکه‌های اجتماعی می‌شود.

چگونه می‌توان یک کوئری ایجاد کرد؟

برای ایجاد یک کوئری باید گزینه‌ی سوم از ستون سمت راست سامانه با نماد “abc” را انتخاب کنید. اگر از قبل کوئری ایجاد کرده باشید در این صفحه تمام کوئری‌ها را مشاهده می‌کنید. برای ایجاد کوئری جدید روی «افزودن کلمه کلیدی» کلیک کنید. در این بخش صفحه‌ی زیر باز خواهد شد.

رصد و پایش فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی

در ابتدا با توجه به موضوع موردنظر خود می‌توانید یک عنوان برای کلمه‌کلیدی انتخاب کنید. بخش توضیحات کلمه‌کلیدی برای نوشتن نکته اضافی و تکمیلی جهت استفاده راحت‌تر کاربر است. در سمت چپ صفحه، کوئری به دو روش کوئری سفارشی و کوئری بیلدر قابل ساخت است.

تفاوت کوئری بیلدر و کوئری سفارشی چیست؟
دو روش نوشتن کوئری است که پیشنهاد سامانه استفاده از کوئری سفارشی به دلیل دقت آن است. نوشتن کوئری در قسمت کلمات کلیدی نتایج را تغییر نمی‌دهد، این قسمت برای یاداشت کاربر ایجاد شده است.

 

علائم نوشتن کوئری در سامانه

برای نوشتن کوئری در این سامانه از علائم خاصی استفاده می‌شود که هر کدام معنا و کاربرد خود را دارند:

  • «+» به معنای یا (OR): اگر از + بین دو کلمه یا دو مجموعه کلمه استفاده شود، نتایج نمایش داده شده شامل مجموعه کلمات اول یا مجموعه کلمات دوم است.
  • «*» به معنای و (AND): از * برای نمایش پست‌هایی که هم شامل کلمه اول و هم شامل کلمه دوم باشند استفاده می‌شود.
  • «!» منفی کردن (NOT): از این علامت برای حذف پست‌هایی که شامل یک کلمه خاص است استفاده می‌شود.
  • «(“،”)» پرانتز: برای جدا کردن کوئری‌ها و اولویت آن‌ها استفاده می‌شود.

با این روش در نهایت مجموعه‌ای از این کلمات و علائم کوئری را ایجاد می‌کند که با کمک آن می‌توان با دقت بالا پست‌های مرتبط به موضوع خاصی را جمع‌آوری و تحلیل کرد.

کوئری هوشمند چه کاربردی دارد؟

پس از اینکه یک یا چند کلمه برای ایجاد کوئری نوشته شد با کلیک بر کوئری هوشمند، برای هر دسته واژه تعدادی کلمه پیشنهادی بر اساس دیتای دریافتی از بسترهای مختلف ارائه می‌شود. اگر کاربر بخواهد تعدادی از این کلمات را انتخاب یا حذف کند گزینه‌ی اعمال خودکار این امکان را به او می‌دهد.

جستجوی هوشمند فضای مجازی

پس از ادیت نهایی کوئری با ثبت کلمه کلیدی، این کوئری به لیست کلمات کلیدی اضافه می‌شود. گزینه ویرایش امکان ادیت دوباره‌ی کوئری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد، همچنین می‌توانید کلمه کلیدی را حذف کنید. علامت تعجب سمت چپ هر کوئری نیز، کل عبارت را نمایش می‌دهد.

در نتایج کوئری چه دیتاهایی مشاهده می‌شود؟

با کلیک روی عنوان کوئری ایجاد شده پروفایل آن باز می‌شود. در پروفایل موضوع تعدادی مینی باکس وجود دارد که می‌توان بر اساس بستر موردنظر آن‌ها را مشاهده کرد. در هر بستر اطلاعات مختلفی از نتیجه‌ی جستجوی کوئری نمایش داده می‌شود. در این بخش باکس‌های بستر اینستاگرام را توضیح خواهیم داد.

در ابتدای صفحه مینی باکس‌هایی شامل تعداد کل پست‌های منتشر شده، تعداد پست‌های اسلایدی، تعداد پست‌های ویدیویی، تعداد پست‌های عکس، تعداد کل اعضا، تعداد لایک، تعداد کامنت و تعداد منابع با حداقل یک پست در این بستر با کوئری ایجاد شده در بازه‌ی زمانی انتخابی نمایش داده می‌شود. بعلاوه باکس نمودار روند انتشار محتوا و سرعت آن نیز بر اساس فیلترهای اعمال شده که پیشتر در پست جستجوی کلان‌داده فضای مجازی درباره‌ی آن توضیح داده شد نیز مشاهده می‌شود.مانیتورینگ شبکه‌های اجتماعی

ابر و لیست هشتگ‌ها و کلمات در ۴ باکس مجزا قرار گرفته‌اند.ابر کلمات فضای مجازی

نمودار رشد ۵ هشتگ برتر بر اساس زمان نیز در یک باکس قرار دارد.هشتگ‌های برتر اینستاگرام

منابع پر نفوذ بر اساس تعداد پست، تعداد فالور و تعداد فالو شده‌ها و تحلیل احساسات در باکس‌هایی مجزا نمایش داده می‌شوند.رصد و مانیتور اینستاگرام

عبارت «استخراج شده از پروفایل کاربر» در برخی از نمودارهای میله‌ای دیده می‌شود. نمودارهای شامل این عبارت فقط در عنوان اکانت یا توضیحات بیو صفحه از کلیدواژه مورد جستجو استفاده کرده‌اند و نمودارهای دیگر از توضیحات پست‌ها نتایج را استخراج می‌کنند. این تمایز از جهت تشخیص دقیق محتوای تولید شده مفید است.

در باکس بعدی لیست پست‌های منتشر شده بر اساس معیارهای مختلف همچون جدیدترین، محبوب‌ترین، پربازدیدترین، پربحث‌ترین و داغ‌ترین پست‌ها مرتب شده است و با کلیک روی هر پست می‌توان اطلاعات تکمیلی را در مورد آن به دست آورد یا به بستر انتشار آن رجوع کرد.پربازدیدترین پست‌های اینستاگرام

[box type=”shadow” align=”aligncenter” class=”” width=”700″]برای دریافت اطلاعات کامل درمورد سایر بستر‌ها و تست دموی سامانه با ما در ارتباط باشید.

[button color=”orange” size=”big” link=”https://dataak.com/%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%a8%d8%a7%d8%b7-%d8%a8%d8%a7-%d8%af%db%8c%d8%aa%d8%a7%da%a9/” icon=”” target=”true” nofollow=”false”]ارتباط با ما[/button][/box]

ارسال کوئری به داشبورد

در قسمت پایین سمت راست صفحه‌ی هر کوئری گزینه‌ی ارسال به داشبورد وجود دارد. این گزینه کوئری شما را با نام مشخص به داشبورد سامانه اضافه می‌کند تا در سریع‌ترین زمان ممکن در صورت نیاز به آن دسترسی داشته باشید.

اشتراک پروفایل کلمه‌کلیدی

در سمت راست بالای صفحه، گزینه‌ی اشتراک پروفایل وجود دارد که به کاربر امکان ارسال پروفایل از طریق لینک را می‌دهد تا در بستر‌های مورد نیاز نیز بتوان از این پروفایل استفاده کرد.

برای استفاده از سامانه دیتاک و آشنایی بیشتر با خدمات ما، از لینک ارتباط با ما استفاده کنید. همچنین برای مطالعه بخش‌های بعدی آموزش سامانه رصد و پایش شبکه‌های اجتماعی و فضای وب دیتاک و آشنایی بیشتر با این سامانه در پست‌های بعدی این مجموعه با ما همراه باشید.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

هدی حسام‌الدینی

من هدی حسام‌الدینی دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار هستم، به موضوعات تولید محتوا، بازاریابی محتوایی و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارم. یادگیری رو دوست دارم و انتقال تجربیات رو بیشتر. این روزها در دیتاک با یه تیم قوی کار می‌کنم برای توسعه‌ی کسب و کار.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا