آموزش سامانه دیتاک
موضوعات داغ

رصد و جستجوی کلان‌داده فضای مجازی | آموزش سامانه مانیتورینگ شبکه‌های اجتماعی دیتاک

قسمت دوم- بخش جستجو

جستجو در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بر اساس یک کلیدواژه یا کوئری خاص شاید کار آسانی نباشد و اگر هم امکان جستجو وجود داشته باشد تجمیع آن در یک فایل برای استفاده‌های مارکتینگی، دیجیتال مارکتینگی، آموزشی، تحلیلی و … کار زمان‌بری است و تقریبا برای کسب‌وکارها و افراد نیازمند به این دیتا به صرفه نیست. اما سامانه‌ی دیتاک با تجمیع کلان‌داده‌ی فضای مجازی در یک بستر این کار را ساده و سریع کرده است. سامانه رصد و آنالیز فضای مجازی دیتاک با جمع‌آوری مداوم محتوای منتشر شده از بستر‌های مجازی این جستجو را آسان نموده است.
در قسمت قبلی آموزش سامانه، بخش خانه‌ را بصورت کلی توضیح دادیم. اکنون به سراغ بخش جستجوی فضای مجازی سامانه دیتاک رفته و به تفصیل نکات آن را شرح می‌دهیم.

صفحه‌ی رصد و جستجوی فضای مجازی

با ورود به سامانه روابط عمومی دیتاک به صورت پیش‌فرض وارد صفحه‌ی جستجوی زیر می‌شوید. (این صفحه دومین لینک از ستون سمت راست سامانه است)

رصد و جستجو فضای مجازی
رصد و جستجو شبکه‌های اجتماعی

در این صفحه ابتدا باید نوع جستجو بر اساس منبع یا محتوا انتخاب شده و عبارت یا کلیدواژه‌ی مورد جستجو وارد شود. جستجو بر اساس محتوا، تمام محتواهای منتشر شده با کلید‌واژه‌ی موردنظر کاربر را استخراج می‌کند و نوع دیگر جستجو (منبع) منابعی که در محتوای خود از این کلیدواژه استفاده کرده‌اند را نمایش می‌دهد. این منابع شامل کانال‌ها یا گروه‌های تلگرام، پیج‌های اینستاگرام، سایت‌های خبری و اکانت‌های توییتر هستند. پس از وارد کردن کلیدواژه، گزینه‌ی جستجوی هوشمند در مورد کلیدواژه‌‌ی وارد شده و عبارات مرتبط با آن به کاربر پیشنهاداتی می‌دهد.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

جستجوی هوشمند با استفاده از هوش مصنوعی مجموعه کلمات همراه کلیدواژه انتخابی کاربر را که از پست‌های منتشر شده استخراج شده است، جهت انجام کوئری دقیق‌تر در بسترهای مختلف پیشنهاد می‌دهد. این ویژگی باعث استخراج نتایج دقیق‌تر و کامل‌تر می‌شود.

در این بخش می‌توان با انتخاب گزینه خودکار تمام نتایج جستجوی هوشمند را در نتیجه جستجو استخراج کرد و یا با انتخاب گزینه‌ی دستی فقط کلیدواژه‌های مورد نظر را برگزید. کلمات انتخاب شده‌ی جستجوی هوشمند با هم یا (+) می‌شوند، به این معنا که پست‌هایی که شامل هر کدام از این کلمات یا ترکیبی از آن‌ها باشند استخراج خواهد شد.

جستجوی هوشمند فضای مجازی
جستجوی هوشمند فضای مجازی

در غیر این صورت اگر کاربر مایل باشد فقط نتایج کلیدواژه‌ی مورد نظر خود را دریافت کند باید جستجوی هوشمند را غیرفعال نماید. همچنین کاربر می‌تواند با انتخاب کلمه کلیدی از پیش تعیین شده‌ی خود که در بخش‌های بعدی سامانه با آن اشاره خواهیم کرد، جستجوی خود را انجام دهد.

بیشتر بخوانید: آموزش سامانه تحلیل و آنالیز فضای مجازی دیتاک: قسمت اول- معرفی کلی سامانه

تنظیمات جستجوی فضای مجازی

بخش تنظیمات برای اعمال فیلتر‌های متنوع بر نتایج جستجو ایجاد شده است. با کلیک بر این گزینه می‌توان به دلخواه ویژگی‌های نتایج را تغییر داد.
اولین بخش از تنظیمات بازه‌ی زمانی ابتدا و انتهای جستجو است که می‌توان آن را از روی تقویم بر اساس سال، ماه، روز و حتی ساعت تنظیم کرد. همچنین می‌توان از بازه‌های زمانی مشخص شده شامل امروز، ۶ ساعت گذشته، یک ماه گذشته و … استفاده نمود.

در قسمت بعدی محدوده‌ی جستجو بر اساس آی‌پی، ایمیل، آدرس، تلفن، موبایل، هشتگ، منشن، کد ملی، کد پستی و یا همه‌ی موارد قابل انتخاب است.

بستر های تحت پوشش سامانه رصد و مانیتورینگ دیتاک شامل تلگرام (کانال و گروه)، اینستاگرام (پست و کامنت)، پست‌های توییتر و پست‌های روزنامه‌های آنلاین و سایت‌های خبری است. برای هر کدام از این بسترها می‌توان تنظیمات و فیلترهای خاصی اعمال نمود. برای مثال در پست کانال و گروه‌های تلگرام می‌توان فیلترهای زیر را اعمال نمود:

۱) بازه‌ی زمانی: ابتدا و انتهای جستجو
۲) زبان‌ها: فارسی، انگلیسی، فرانسوی، اردو، عربی و …
۳) مرتب سازی: بر اساس زمان، بازدید، زمان دیده شدن توسط ربات دیتاک و … یا بر اساس جدید به قدیم یا برعکس.
۴) رنج بازدید: از ۰ تا ۱۶ میلیون
۵) تگ منابع
۶) انتخاب منابع: اگر روی انتخاب منابع کلیک کنید صفحه‌ی آن برای شما باز خواهد شد. در این صفحه می‌توانید منابع خود را بر اساس فیلترها و کلیدواژه‌های متنوعی انتخاب کنید.

در نهایت پس از اتمام تنظیمات می‌توان آن را به عنوان پیش فرض برای جستجوهای بعدی ذخیره کرد

نمایش نتایج جستجو

با اعمال فیلترها و انتخاب گزینه‌ی جستجو، سامانه دیتا را استخراج کرده و به صورت زیر نمایش می‌دهد.

نتیجه جستجو در جستوگر دیتاک
در این تصویر نتایج برای تمام بسترها تنظیم شده است. میزان محتوای موجود در هر بستر در بازه‌ی زمانی تعیین شده، کلیدواژه‌ی جستجو شده، فیلترهای اعمال شده و نوع و تعداد نمایش نتایج در هر صفحه در ابتدا مشاهده می‌شوند. برای هر نتیجه اطلاعاتی از جمله متن محتوا، تاریخ و ساعت انتشار، آیدی کاربر منتشر کننده، منشن و هشتگ‌های استخراج شده نمایش داده می‌شود. همچنین با کلیک بر گزینه مشاهده می‌توان محتوا را در بستر اصلی مشاهده کرد.

اعمال فیلتر بر نتایج جستجو

نتایج جستجوی فضای مجازی در این صفحه نیز قابل فیلتر هستند. این فیلتر برای هر بستر و نوع نتیجه متفاوت است.

۱) پست کانال‌های تلگرام

سرچ کانال تلگرام

فیلترهای موجود در این مجموعه شامل موارد زیر هستند:

  • بازه‌ی زمانی با دقت سال، ماه، روز، ساعت و دقیقه از روی تقویم و یا بازه‌های پیش‌فرض
  • مرتب‌سازی بر اساس زمان، رنج بازدید، تصادفی، تاریخ دیده شدن توسط ربات، شباهت و یا بدون فیلتر است.
  • منبع کپی یا اصلی و یا فاقد تنظیم
  • نوع مدیا شامل تصویر، ویدیو، فایل، گیف، صوت، فوتوشاپ و …
  • زبان فارسی، انگلیسی، فرانسه، اردو و عربی
  • تگ‌ها
  • منابع خاصی که این موضوع را منتشر کرده‌اند قابل انتخاب هستند. (در بخش انتخاب منابع هم فیلترهای متنوعی می‌توان اعمال نمود)
  • رنج بازدید

۲) پست گروه‌های تلگرام

۳) پست‌های اینستاگرام، علاوه بر فیلترهای موجود در پست‌ کانال تلگرام، مرتب‌سازی بر اساس تعداد لایک و کامنت و فیلترهای تبلیغات، علاقه‌مندی و نظرات را نیز داراست.

۴) کامنت‌های اینستاگرام

۵) پست‌های توییتر

۶) پست‌های خبر

دانلود نتیجه جستجو

در نهایت می‌توان از نتایج با عنوان و تعداد نتیجه‌ی درخواستی موردنظر خروجی اکسل دیتای خام را با تمام جزییات لازم گرفت.

دانلود نتایج جستجو

[divider style=”solid” top=”10″ bottom=”10″]

دو نکته:

  • در دانلود نتایج پست‌های اینستاگرام می توان با افزودن کامنت‌ها، از نظرات زیر پست‌ها خروجی گرفت.
  • تعداد رکورد درخواستی تا ۳۰۰ هزار رکورد است و اگر تعداد وارد نشود تمام نتایج دانلود خواهد شد.

[divider style=”solid” top=”10″ bottom=”10″]

از دیتای خام استخراج شده در این فایل می‌توان برای تحلیل فضای مجازی، تحلیل بازار، تحلیل برند، یافتن محتواهای خاص، یافتن افرادی با تخصص‌های ویژه، افکارسنجی، تحلیل موج و بسیاری موارد دیگر استفاده کرد. برای استفاده از سامانه رصد و پایش فضای مجازی دیتاک با ما تماس بگیرید.

[button color=”red” size=”big” link=”https://dataak.com/%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%a8%d8%a7%d8%b7-%d8%a8%d8%a7-%d8%af%db%8c%d8%aa%d8%a7%da%a9/” icon=”” target=”true” nofollow=”false”]تماس با دیتاک[/button]

برای مطالعه قسمت‌های بعدی آموزش سامانه با ما همراه باشید.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

هدی حسام‌الدینی

من هدی حسام‌الدینی دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار هستم، به موضوعات تولید محتوا، بازاریابی محتوایی و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارم. یادگیری رو دوست دارم و انتقال تجربیات رو بیشتر. این روزها در دیتاک با یه تیم قوی کار می‌کنم برای توسعه‌ی کسب و کار.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا