بازاریابیدیجیتال مارکتینگ

قیف فروش و راهنمایی جامع برای ساخت یک ماشین فروش خودکار

قیف فروش، یکی از مهم‌ترین مقوله‌ها در زمینه‌ی مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شود. شاید باورنکردنی به نظر برسد، ولی قیف فروش قادر است یک شبه، تجارت بی‌ارزش و ناشناخته‌ی شما را به یک تجارت مولتی‌میلیونر تبدیل کند. در واقع، خیلی از دست اندرکاران خبره در تجارت، حرفه‌ی کاری خود را بر مبنای قیف فروش بنا کرده‌اند.

اگر برایتان سوال پیش آمده است که قیف فروش چیست، بهتر است یک قیف واقعی را در ذهن خود مجسم کنید. در قیف واقعی، ماده‌ای در قسمت بالایی آن ریخته می‌شود و این مواد پس از فیلتر شدن و جداسازی موارد ناخواسته، از انتهای کوچک و محدود قیف خارج خواهند شد. در فروش نیز اتفاق مشابهی رخ خواهد داد. در بالای قیف شما، تعدادی بازدیدکننده قرار دارند که ممکن است وارد آن شوند. در هر حال، برخلاف قیف واقعی، تمام کسانی که در ابتدا وارد قیف فروش شده‌اند، در انتها دوباره ظاهر نخواهند شد.

مفهوم قیف فروش

برای درک بهتر مفهوم قیف فروش و اینکه چگونه می‌توانید از آن در کسب و کار خود استفاده کنید، بهتر است این تصویر را در ذهن داشته باشید. آهن‌ربایی تصور کنید که وظیفه‌ی جذب مشتریان را به عهده دارد و این کار را به روش‌های متفاوتی انجام می‌دهد. از شبکه‌های اجتماعی گرفته تا تبلیغات، مردم به شکل‌های مختلفی جذب کسب و کار شما خواهند شد که تاثیر بسیار مهمی بر روی موفقیت قیف فروش شما دارد.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

مراحل قیف فروش

مرحله‌ی اول قیف فروش | آگاهی

مهم‌ترین مسئله در قیف فروش، این است که در واقع چه چیزی بیشترین تاثیر را بر روی جذب آن بازدیدکنندگان دارد. از طریق خیلی از راه‌های مختلف که احتمالاً اکثر آن‌ها را دیده‌اید، می‌توان این بازدیدکنندگان را با ارائه‌ی یک پیشنهاد اغواکننده جذب کرد. از جمله این راه‌ها می‌توان به ارسال ایمیل‌های خبرنامه، کوییزهای آنلاین و از این دست موارد اشاره کرد.

در واقع، مهم‌ترین هدف قیف فروش و تجارت شما باید تلاش برای حل مشکل مشتریان باشد. زمانی که شما از آن‌ مشکل آگاه باشید، می‌توانید با ارائه‌ی محصولات و خدماتی در جهت رفع آن، مشتریان زیادی را جذب کسب و کار خود کنید. در هر صورت، رسیدن به این مرحله کار سختی بوده و تلاش زیادی را می‌طلبد، اما شما ابتدا باید آگاهی آن‌ها را به دست بیاورید.

زمانی که یک بازدیدکننده وارد قیف شود، شما موفق شده‎‌اید تا آگاهی لازم را ایجاد کرده و اولین مرحله‌ی قیف را به اتمام برسانید. اما توجه داشته باشید که رسیدن به این سطح و کسب آگاهی اصلاً  کار ساده‌ای نیست. در واقع، بنا بر نحوه‌ی جذب آن‌ها، مشتریان ممکن است دیدگاه متفاوتی در مورد قیف شما داشته باشند. در نتیجه، مقدار ورودی یا جذب شده‌ها،  به شکل ملموسی متفاوت خواهد بود.

برای مثال، هنگامی که یک مشتری شما را از طریق جست و جو در گوگل پیدا می‌کند، به این معنا است که شما از عناصری برخوردارید که به کسب و کار شما اعتبار می‌بخشد. اگر کسب و کار شما از اعتبار بالایی برخوردار باشد، یک مشتری بیشتر ترغیب خواهد شد که وارد آن شود، چرا که توانسته است شما را در سریع‌ترین زمان ممکن پیدا کند. البته این اعتبار بر پایه‌ی خدمت ارزشمندی که ارائه می‌دهید، بنا خواهد شد. این امر در واقع اشاره به اهمیت سئو دارد.

ابزار دیتاک برای ایجاد آگاهی

آگاهی از مراحلی است که کار و فعالیت زیادی را می‌طلبد اما در نهایت می‌توان با مانیتورینگ شبکه‌های اجتماعی به میزان افزایش آگاهی از فروش دست یافت. این عمل توسط ابزارهای سوشال لیسنینگ مانند دیتاک انجام می‌شود. سامانه دیتاک با مانیتورینگ شبکه‌های اجتماعی قادر است کلیدواژه‌های خاص مرتبط با فروش را استخراج کرده و به شما میزان آگاهی از کمپین یا فروش را نشان دهد. برای استفاده از دموی سامانه دیتاک و آشنایی با خدمات دیتاک با ما در ارتباط باشید.

[button color=”orange” size=”big” link=”https://dataak.com/%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%a8%d8%a7%d8%b7-%d8%a8%d8%a7-%d8%af%db%8c%d8%aa%d8%a7%da%a9/” icon=”” target=”true” nofollow=”false”]ارتباط با ما[/button]

مرحله‌ی دوم قیف فروش | علاقه

یکی از راه‌های کسب علاقه‌ی مشتریان، ارسال ایمیل‌های متوالی است. در این ایمیل‌ها، شما روایت‌هایی را بازگو خواهید کرد که با مشکل آن فرد در ارتباط است. در ادامه نیز خود را معرفی کرده و توضیح می‌دهید که چگونه به این نقطه از زندگیتان رسیده‌اید.

آیا شما یک قهرمان هستید که مسیر زندگی‌تان توسط یک اشتباه به وجود آمده است، اما این احساس را دارید که انگار به خود و جهان مدیون هستید که به یک ارزش والا دست یابید؟ یا یک رهبر، ماجراجو و یا حتی یک مبلغ دینی هستید؟ اینکه شما خود را در چه موقعیتی قرار می‌دهید، کاملاً بستگی به خود شما دارد. اما پیغام شما باید در سراسر این “مسیر” ثابت و استوار بماند و احتیاج دارد که غرق در حقیقت باشد. ساخت یک داستان و تمثیل تاثیرگذار، خلق یک شخصیت موفق، همگی تاثیر بسزایی در این خواهند شد که بتوانید جمعیت انبوهی را علاقمند و در نهایت به کسب و کار خود جذب کنید.

مرحله‌ی سوم قیف فروش | تصمیم

مرحله‌ی بعدی این قیف تصمیم نام دارد. اینکه بتوانید مشتریان خود را ترغیب به تصمیم‌گیری کنید، ساده نیست. برای تحقق هر چه بهتر این امر، علاوه بر هنر داستان‌سرایی و خلق تبلیغات تاثیرگذار، شما به تعداد کثیری از تصدیق‌نامه‌ و مشتریانی نیاز خواهید داشت تا کیفیت و اعتبار شما را تایید و تضمین کنند.

اگر قصد تبلیغ از طریق IPها را دارید، بهتر است از گوگل و فیسبوک استفاده کنید تا سطح جذب و علاقه‌ی شما به بالاترین حد خود برسد.  برای مثال، اگر دقت کرده باشید، متوجه خواهید شد که درست زمانی که از یک سایت خاص خارج می‌شوید، به یکباره تبلیغات آن سایت خاص در همه جا دیده می‌شود که این امر، دلیل مشخصی دارد. علی‌الخصوص زمانی که مشتریان وارد و جذب قیف شده باشند، این کار شیوه‌ی خوبی خواهد بود تا آن‌ها را به تصمیم‌گیری ترغیب کنید.

برای مثال، پس از بازدید مشتریان جدید از کسب و کار شما، می‌توانید به آن‌ها ویدیوهایی نشان دهید که طی آن، مشتریان قبلی شما و محصول یا خدمت عرضه شده را تصدیق می‌کنند. همچنین اگر در رسانه‌ها مطلبی درباره‌ی شما انتشار یافته است، این زمان بهترین موقع است تا آن مطلب را برجسته کرده و برای مشتریان به نمایش بگذارید. به عبارت دیگر، اگر پس از بازدید مشتریان جدید از سایت شما، دوباره به سراغ آن‌ها بروید و کسب و کار خود را تبلیغ کنید، به طور ویژه‌ای خود را عرضه خواهید کرد.

البته رساندن مشتریان به این مرحله کافی نبوده و شما باید با به کار گیری ۶ اصول معرفی شده توسط رابرت سیالدینی، موقعیتی ویژه برای آن‌ها به وجود بیاورید تا بتوانید آن‌ها را در طول این مرحله، حرکت دهید:

  • اصل عمل متقابل

  این اصل در صورت ارائه‌ی خدمات ارزشمند چه به صورت رایگان برای تازه‌کاران و یا چه به صورت ایمیل برای مصرف‌کنندگان و مشتریان به دست خواهد آمد.

  • اصل تعهد و ثبات

 زمانی که افراد به چیزی متعهد هستند، احتمال بیشتری وجود خواهد داشت که از آن خدمات یا محصولات استفاده کنند. این امر نیز از طریق ارائه‌ی پیشنهاداتی درباره‌ی خود کالا و یا تحویل آن و یا توافق بر روی چیزی که قبلاً گفته‌ شده، ایجاد خواهد داشت. اصل تعهد، اصل بسیار مهمی در فروش است و اگر به اندازه‌ی کافی به کسب و کارهای بزرگ توجه کنید، متوجه خواهید شد که همواره در پی این هستند تا شما را نسبت به چیزی حتی کوچک، متعهد سازند.

  • اصل دوست داشتن

 وقتی افراد از شما خوششان می‌آید (به عبارت دیگر، با داستان شما احساس نزدیکی می‌کنند)، بیشتر ترغیب خواهند شد تا از خدمات عرضه‌ شده‌ی شما استفاده کنند. اینکه شما چقدر در امر ساخت یک داستان تاثیرگذار، موفق ظاهر شوید، اثر بسزایی در تصمیم‌گیری مشتریان برجای خواهد گذاشت.

  • اصل اعتبار

خدمات و یا محصولات شما از چقدر اعتبار برخوردار هستند؟ آیا افراد استفاده کننده از آن، احترام زیادی برای شما قائل هستند؟ آیا مطالعات علمی پشت آن وجود دارد؟ آیا خود شما فرد معتبری هستید؟ تمامی این عناصر، نقشی تعیین‌کننده برای تحقق این امر ایفا می‌کنند.

  • اصل تایید اجتماعی

 آیا محصول و یا خدمات شما از تایید اجتماعی بالایی برخوردار است؟ آیا افراد در صفحات اجتماعی نظر مثبتی بر روی محصولات شما دارند؟ آیا تایید اجتماعی بهتری دارید؟ اگر از تایید اجتماعی قابل قبولی برخوردار هستید، بسیار ضروری است که آن را حتماً به مشتریان خود نشان دهید.

  • اصل نایاب بودن

 آیا در ایمیل‌های خود، اصل نایاب بودن آن محصول و یا خدمات را دخیل کرده‌اید؟ اکثر مردم از هوش بالایی برخوردار هستند، ولی زمانی که شما از اصل نایاب بودن استفاده کنید و طی آن به مردم عنوان کنید که زمان کمی برای تخفیف و یا یک پیشنهاد ویژه مانده است و یا دیگر فنون مشابه را به کار ببرید، مردم را بیشتر ترغیب به اقدام کردن خواهید ساخت.

بیشتر بخوانید: تحلیل کلان‌داده شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی هوشمند

مرحله‌ی چهارم قیف فروش | عمل

آخرین مرحله‌ی قیف فروش اشاره به عملی دارد که می‌خواهید مشتریان انجام دهند. در بیشتر موارد، این عمل خرید محصولات و یا خدمات تلقی می‌شود. لازم به یادآوری است که نحوه‌ی متقاعد کردن مشتریان به انجام عمل مورد نظر، وابستگی بسیار زیادی به موفقیت شما در مراحل قبلی دارد. برای مثال، اگر ۱۰۰ نفر بر روی پیشنهاد شما کلیک کنند و ۱۰ نفر آن‌ها وارد قیف فروش شوند، ولی تنها دو نفر خرید کنند. درصد موفقیت شما ۲ درصد خواهد بود.

در هر صورت، بهترین قسمت این امر و قدرتمندترین مسیری که کارآفرینان به کار می‌گیرند، این است که اگر فرستادن ۱۰۰ نفر به سایت شما، ۲۰۰ دلار هزینه داشته باشد، ولی موفق شوید که ۲ نفر آن‌ها را متقاعد کنید که ۳۰۰ دلار پرداخت کنند، در عوض ۲۰۰ دلار، ۶۰۰ دلار به دست خواهید آورد(یعنی ۳۰۰ درصد). اگر بر این موضوع واقف باشید، موفق خواهید شد که پیشنهادات خود را طبق معیارهای سودآوری عرضه کنید.

البته به یاد داشته باشید که رسیدن به این مرحله اصلاً آسان نیست و تلاش زیادی را طلب می‌کند. در واقع، با به کار گیری سیستم قیف فروش، دردسر کمتری خواهید داشت اما همچنان برای تحقق و موفقیت این امر، به تلاش و کار بسیار زیادی نیاز دارید. به هرحال این هزینه‌ای است که برای موفقیت باید بپردازید.

با به کار گیری سیستم قیف فروش در کسب و کار نوپای خود، قادر خواهید بود تا آن را در مدت کوتاهی به یک برند معتبر جهانی تبدیل کنید. اگر به دنبال موفقیت و نتیجه‌ی مثبت هستید، بهتر است از به کار گیری میانبرها و دیگر حقه‌های بی‌فایده خودداری کرده و زمان و تلاش مورد نیاز برای آن را تمام و کمال صرف کنید.

شما راجع به قیف فروش و کاربرد ان چه نظری دارید؟ نظرات خود را در قسمت کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید
منبع
entrepreneur.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا