بازاریابیبیگ دیتاداده کاویدیجیتال مارکتینگ

با ۵ کاربرد داده کاوی در بازاریابی آشنا شوید

روش‌هایی برای موفقیت در بازار پررقابت امروز

در بازاریابی از روش‌های سنتی تا امروز همیشه تلاش شده تا با کمک درک نیازها و رفتارهای مشتری بهترین راهکارها اتخاذ شود. در سال‌های اخیر با کاربرد داده کاوی در بازاریابی این امکان به‌دست آمده تا داده‌های خیلی بزرگ بررسی شود و الگوی رفتاری مشتری بهتر آشکار شود. داده‌ها کمک می‌کنند تا اطلاعات سودمندی درباره رفتار مشتری، توقعات و درخواست‌های او، ضعف‌های کسب و کار و … به‌دست آید و استراتژی‌های بازاریابی مفیدتری تدوین شود. در نتیجه نه تنها هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کنند، بلکه نتیجه‌ی کار هم موثرتر خواهد بود و فروش بیشتر می‌شود.

هر شرکتی حجم عظیمی از دیتا دارد که احتمالا از آن استفاده نمی‌کند. با کمک داده کاوی می‌توان اطلاعات مفیدی از آن‌ها استخراج کرد و از این نتیجه در زمینه‌های مختلف استفاده کرد. اطلاعات حاصل از داده کاوی برای تصمیم‌گیری‌های کلانی مانند تدوین استراتژی در بخش‌های مختلف از جمله مارکتینگ مفید است، زیرا:

  • احتمال خطا را کاهش می‌دهد.
  • امکان استفاده از تجربیات گذشته را فراهم می‌آورد.
  • بخش‌های پنهان موضوعات را برای مدیران آشکار می‌کند.

کاربردهای داده کاوی در بازاریابی

داده کاوی در بازاریابی

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

در ادامه ۵ کاربرد داده کاوی در بازاریابی را معرفی می‌کنیم، این کاربردها کمک می‌کنند تا در بازار پر رقابت هوشمندتر و موفق‌تر عمل کنید و یک قدم از رقبا جلوتر باشید.

۱) آشنایی با مشتری

کسب و کارها با کمک داده کاوی در بازاریابی اطلاعات مفیدی در خصوص مشتریان کسب می‌کنند. رنج سنی، جنسیت، محل سکونت، علاقه‌مندی‌ها از جمله اطلاعاتی هستند که به روش داده‌کاوی به دست می‌آیند. زمانی که با ویژگی‌های مشتری آشنا باشید تصمیمات و روش‌های مناسب‌تری اتخاذ می‌کنید. برای مثال بخش ایمیل مارکتینگ را در نظر بگیرید. کسی که ایمیل خود را برای دریافت خبرنامه و اطلاعات از شرکتی ثبت می‌کند پتانسیل بالایی برای خرید از مجموعه دارد. این بخش با وجود توانایی بالا در پیشبرد اهداف معمولا به دلیل استفاده نادرست بازخورد خوبی ندارد و به حاشیه رانده می‌شود.

مثلا فروشگاه لباسی را در نظر بگیرید که به مشتریان خود ایمیل تخفیف‌‌ها و کمپین‌های مختلف را ارسال می‌کند، اما وقتی بدون فیلتر و به همه افراد ارسال شود، اثرگذاری به مرور کاهش می‌یابد. اگر یک خانم چندبار پشت سر هم ایمیل تخفیف‌های لباس‌های مردانه را دریافت کند، یا کسی که در خریدهای خود سابقه خرید لباس‌های مجلسی دارد مدام از تخفیف لباس‌های ورزشی خبردار شود، کم کم توجهش به ایمیل‌ها را از دست می‌دهد و حتی ممکن است با فشردن دکمه لغو عضویت یا unsubscribe از دریافت خبرنامه انصراف دهد. اما اگر ویژگی‌ها و حوزه‌های علاقه‌مندی در نظر گرفته شود تاثیرگذاری و نرخ تبدیل هم افزایش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: ۵ کاربرد ماشین لرنینگ در دیجیتال مارکتینگ

 

۲) وفاداری مشتری

یکی از بزرگترین اهداف بازاریابی وفاداری مشتری است. مشتری وفادار همان کسی است که هر کسب و کاری برای رشد به آن نیاز دارد. کسی که از بین برندهای رقبا شما را انتخاب می‌کند و حتی ممکن است شما را به دیگران معرفی کند و مشتری‌های جدید بوجود آورد. بخشی از این وفاداری با ایجاد حس خوب به برند ساخته می‌شود.

داده کاوی در بازاریابی به اثربخشی در این راه کمک می‌کند زیرا آگاهی از مشتری و درخواست‌ها و مشکلات او کلید اساسی جلب وفاداری مشتری است. برای مثال شرکت شما با داده‌کاوی به جمعی از مشتریان ناراضی از خدمات ارسال دست پیدا می‌کند، برخی از این مشتری‌ها شاید برای همیشه خرید از شما را به دلیل این تجربه ناخوشایند کنار بگذارند، اما با اطلاعاتی که از داده‌ها به دست آورده‌اید به آنها اطلاع می‌دهید که به دلیل تجربه ناخوشایند گذشته و جبران آن پیشنهادی ویژه مثل تخفیف یا ارسال رایگان در نظر گرفته‌اید. این عمل زحمت و هزینه زیادی برای شرکت ندارد اما کمک می‌کند مشتری‌های گذشته به خرید دوباره ترغیب شده و حتی به مشتری وفادار تبدیل شوند.

۳) واکنش به موقع به مسائل

بحران‌ها و شرایط خاص موقعیت خوبی برای ایجاد حس مثبت در مشتری و حتی افزایش فروش هستند. آگاهی از این شرایط یا دغدغه‌های مشتری به کمک داده کاوی در شبکه‌های اجتماعی ممکن است.

برای مثال شما در زمینه فروش لوازم تحریر فانتزی کار می‌کنید، جامعه هدف شما عموما نوجوانان هستند، حالا با بررسی و داده کاوی در شبکه‌های اجتماعی متوجه شده‌اید مشتری‌های شما در این رده سنی با توجه به اوضاع کرونا به دنبال ماسک‌های فانتزی هستند، شما می‌توانید با درک این نیاز در یک کمپین ایده هدیه دادن ماسک‌های فانتزی برای خرید‌هایی از مبلغ خاصی به بالا مطرح کنید که هم حس مثبتی در مخاطب نسبت به برند ایجاد کنید و هم با اجرای یک کمپین درست در موقعیت ایجاد شده فروش خود را افزایش دهید.

۴) آشنایی با نیازها

مسیری که مشتری طی می‌کند تا به خرید خدمات یا کالای شما برسد، برای هر کسی متفاوت است اما این مسیر همیشه از یک نیاز آغاز می‌شود، نیازی که یا وجود دارد یا توسط شما و با کمک تکنیک‌های مارکتینگ ایجاد می‌شود.

فرض کنید شما یک فروشگاه اینترنتی لباس دارید و دفتر کارتان در تهران یا مازندارن است. اکنون با کمک اطلاعات استخراج شده از داده‌کاوی در شبکه‌های اجتماعی متوجه شده‌اید بخش زیادی از مشتری‌های شما که در بخش‌های شمال غربی کشور زندگی می‌کنند برخلاف سال‌های گذشته، امسال زمستان گرم‌تری دارند. در نتیجه می‌دانید که پیشنهاد لباس‌های زمستانی خیلی ضخیم گزینه مناسبی در بخش پیشنهادات مرتبط نیست، بنابراین شاید با تشخیص منطقه جغرافیایی آن‌ها بتوانید لباس‌های پاییزه را پیشنهاد دهید، یا با توجه به گذشتن فصل لباس‌های پاییزه تخفیف‌هایی تعیین کنید و فروش آن‌ها را هم افزایش دهید.

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

با دیگر کاربردهای داده کاوی در صنایع مختلف آشنا شوید:

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

۵) برنامه ریزی برای آینده

یکی از مهم‌ترین کاربردهای داده کاوی در بازاریابی برنامه ریزی برای آینده است. در واقع با بررسی داده‌ها تجربه‌های گذشته بررسی می‌شوند و پیش‌بینی شرایط آینده را امکان‌پذیر می‌کنند. همین پیش بینی به ساخت یک برنامه خوب و استراتژی مارکتینگ مناسب کمک می‌کند.

رستورانی را در نظر بگیرید که قصد دارد شعبه جدیدی در یک شهر جدید افتتاح کند، اینکه کدام شهر برای سبک آن‌ها بهتر است و چه فصلی برای شروع کار مناسبت‌تر است از سوالاتی است که با آن‌ها رو‌به‌رو هستند، به علاوه آن‌ها قصد دارند با توجه به ذائقه و سلیقه مردم آن منطقه، تغییراتی در منوی غذایی خود ایجاد کنند. همه این موارد موضوعاتی هستند که کسب و کار را با ریسک مواجه می‌کنند اما از طریق داده‌کاوی قابل بررسی و مدیریت ریسک هستند.

اینکه در ۳ سال اخیر چه شهرهایی توریست و گردشگر بیشتری داشته‌اند، مردم در آن شهرها از چه غذا و سبک رستوران‌هایی استقبال کرده‌اند و … از جمله پاسخ‌های پنهان در حجمی عظیم از داده‌های موجود در اینترنت هستند.

داده کاوی در بازاریابی برای چه کسانی کاربرد دارد؟

با توجه به توضیحات فوق می‌توان دریافت که استفاده از داده کاوی محدود به حوزه خاصی نمی‌شود و هر کسب و کاری در هر زمینه‌ای امکان استفاده از آن را دارد. اما اینکه چطور و با چه ابزاری این کار انجام شود خود چالشی است که دیتاک می‌تواند به آن پاسخ دهد. دیتاک سرویسی ایرانی است که دسترسی به آداده‌های شبکه‌های اجتماعی را ساده می‌کند و به کسب و کارها اطلاعات ارزشمندی از مجموعه داده‌های شرکت خود و یا دیتای موجود در فضای اینترنت در مورد برند، رقبا، صنعت و … برای تصمیم گیری و ساخت استراتژی‌های بازاریابی می‌دهد.

[box type=”shadow” align=”aligncenter” class=”” width=”700″]برای استفاده از داده کاوی در بازاریابی خود و آشنایی با سرویس‌های دیتاک با ما در تماس باشید.

[button color=”red” size=”big” link=”https://dataak.com/%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%a8%d8%a7%d8%b7-%d8%a8%d8%a7-%d8%af%db%8c%d8%aa%d8%a7%da%a9/” icon=”” target=”true” nofollow=”false”]تماس با دیتاک[/button] [/box]

 

 

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا