دیجیتال مارکتینگشبکه عصبی و یادگیری ماشینی
موضوعات داغ

۵ کاربرد ماشین لرنینگ در دیجیتال مارکتینگ

تحول دیجیتال مارکتینگ با ماشین لرنینگ، اما چگونه؟

شاید با شنیدن نام ماشین لرنینگ اولین فکری که به ذهن شما خطور می‌کند تخصص و علمی در دنیای برنامه‌نویسی و هوش مصنوعی و … است، اما بد نیست بدانید که ماشین لرنینگ این روزها فراتر از این حوزه رفته و کاربردهای فراوانی در دنیای بازاریابی و مخصوصاً دیجیتال مارکتینگ دارد.

موفقیت در اجرای یک برنامه بازاریابی به عوامل و شاخص‌های مختلفی بستگی دارد. در این‌ بین شناخت دقیق و عمیق از مشتری برای خلق استراتژی موفق برند، درگیر کردن کاربر با محتوا و پاسخ دادن به نیازی‌های او امری مهم و کلیدی است.

از سوی دیگر در عصر حاضر به علت شدت گرفتن رقابت در میان کسب‌وکارها و عوض شدن میدان رقابت از حالت سنتی به دیجیتال می‌توان با قطعیت گفت:

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

بازاریابانی که شناخت دقیقی از کار با داده‌ها ندارند و در فعالیت‌های بازاریابی از تجزیه‌ و تحلیل داده استفاده نمی‌کنند محکوم‌ به شکست هستند.

ماشین لرنینگ و دیجیتال مارکتینگ

کاربرد ماشین لرنینگ در دیجیتال مارکتینگ

خوشبختانه در عصر حاضر و با پیشرفت‌های بشر در حوزه دیتا و ماشین لرنینگ، این علوم به کمک بازاریابان آمده‌اند تا با شناخت دقیق مشتری و آنالیز دقیق داده‌ها به بازاریابان در تصمیم‌گیری کمک کنند. قبل از اینکه به شما بگوییم ماشین لرنینگ چیست و چه کاربردی دارد این نکته مهم را هرگز فراموش نکنید:

داده‌ها برای تصمیم‌گیری نیست! بلکه ابزار و نقشه راهی برای اعتبار سنجی تصمیم‌ها و گزینه‌هایی است که قرار است با آن‌ها مواجه شویم.

بازاریابان به کمک ماشین لرنینگ می‌توانند کارهای خارق‌العاده و با کارایی بالا انجام دهند و با دقت بیشتر اهداف بازاریابی را دنبال کنند. بخش‌بندی مشتریان، استخراج و طبقه‌بندی مشتری و مطالب مرتبط، افزایش بهره‌وری و ارتباط بهتر و دقیق‌تر با مشتری فعالیت‌هایی است که به ‌وسیله‌ی این علم با دقت بهتری قابل اجراست.

[box type=”shadow” align=”aligncenter” class=”” width=”700″]استفاده از ماشین لرنینگ بدون درک درست و دانش کافی از آن می‌تواند صدمات جدی و گاها جبران‌ناپذیری به کسب‌وکار بزند به همین خاطر معمولاً در دنیای کسب‌وکارها این اقدامات را برون‌سپاری می‌کنند.[/box]

 کاربردهای ماشین لرنینگ در دیجیتال مارکتینگ

در ادامه مهم‌ترین کاربردها و تحولاتی که به وسیله ماشین لرنینگ می‌توان در دنیای بازاریابی ایجاد کرد را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  • توسعه محصولات و خدمات شرکت

در عصر دیجیتال افراد به دلیل عادت کردن به تغییرات و نوآوری‌های مکرر انتظارات بیش‌ از حدی دارند و برندها باید مدام در فکر توسعه محصولات و خدمات خود باشند. برای مثال استفاده از تکنولوژی‌های بیگ دیتا و ماشین لرنینگ به سوالاتی همچون موارد زیر پاسخ می‌دهد:

  1. مردم از کدام خدمات ما راضی هستند؟
  2. تصویر برند محصولات ما در نگاه مردم مثبت است یا منفی؟
  3. آیا روند توسعه محصول با توجه به علایق و نیاز کاربر است یا خیر و کاربر چه واکنشی نسبت به این اتفاق داشته است؟

پاسخ به این سؤالات نیاز به‌دقت بالا و ریزبینی خاصی دارد و به روش‌های معمول و مرسوم تقریبا امکان‌پذیر نیست؛ اما امروزه به‌وسیله ماشین لرنینگ و تحلیل محتوا در فضای وب و شبکه‌های اجتماعی می‌توانید افکار و دیدگاه‌های مشتریان خود در مورد یک محصول یا خدمت را بسنجید و با تکیه‌ بر نتایج دقیق آن اقدام به توسعه محصول یا خدمات خود کنید.

  • قیمت‌گذاری پویا به‌وسیله مدل‌های رگرسیونی

موفقیت و عدم موفقیت بسیاری از محصولات در نتیجه اشتباهات ریز و درشت استراتژی‌های قیمت‌گذاری است. بدون درک عمیق از رفتار کاربر انتخاب قیمت برای محصولات و خدمات امری ریسک‌پذیر است که احتمال شکست را افزایش می‌دهد. تکنیک‌های رگرسیون یادگیری ماشین، به بازاریابان اجازه می‌دهد بر اساس تجارب پیشین، ارزش‌های رقمی را پیش‌بینی کنند؛ مسئله‌ای که به ‌نوبه‌ی خود آن‌ها را قادر می‌سازد جوانب مختلف تجربه‌ و نیاز عمیق مشتریان را بهینه‌سازی کنند. مدل‌های رگرسیون می‌تواند در پیش‌بینی فروش و بهینه‌سازی مخارج بازاریابی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: هوش تجاری چیست؟مزایا و کاربردها

  • بهینه‌سازی محتوا با ماشین لرنینگ

تست A/B یکی از مهم‌ترین اقدامات روزمره دیجیتال مارکترهاست، درواقع تست کردن و کشف فعالیت و فرایند درست یکی از نقاط حیاتی است که بازاریابان باید آن را فتح کنند.

اگر به‌عنوان بازاریاب می‌خواهید بدانید کدام تیتر مقاله بلاگ بهتر توجه مخاطب را جلب می‌کند؟ یا کدام تصویر گرافیکی مخاطب پسندتر است یا از بین دو نوع ارسال ایمیل بهترین روش کدام است لاجرم باید سمت A/B تست بروید.

با پیشرفت ماشین لرنینگ این عمل با دقت بالا، سرعت بیشتر و اثربخشی بهتری انجام می‌گیرد و سطح بررسی به سمت جزئیات میل می‌کند. در واقع به کمک ماشین لرنینگ زمانی که شما از بهترین گزینه استفاده نکرده‌اید، یک دوره‌ی «پشیمانی» را نیز تجربه خواهید کرد. شما مجبورید تا پایان شمارش معکوس صبر کنید و ببینید کدام گزینه، بهترین راه برقراری تعامل با مخاطبان بوده است. در مقابل تست‌های بندیت، که با تکیه ‌بر ماشین لرنینگ انجام می‌گیرد، از طریق بهینه‌سازی پویا این هزینه‌ی فرصت پشیمانی را کاهش می‌دهد. در این حالت، گزینه‌ها همزمان موردبررسی و بهره‌برداری قرار می‌گیرند و به‌تدریج و به‌صورت خودکار، محتوای بهینه‌سازی شده برگزیده می‌شود.

  • رفع یک دغدغه با شبکه عصبی تکرارشونده

شبکه‌ی عصبی تکرارشونده (RNN) به بازاریابان و کسب‌وکار کمک می‌کند در کمترین زمان با بالاترین دقت ممکن برای محصولات، کمپین‌ها و برندهای جدید فعالیت کرده تا مکرراً نام‌های قابل‌ اعتماد و باورپذیر را به شما ارائه کند.

  • خلق گزارش‌های منحصر به ‌فرد با داده‌ها

تصاویر، بلندتر و قدرتمندتر از واژه‌ها صحبت می‌کنند. ماشین لرنینگ و هوش مصنوعی، بسیار سریع‌تر و کاراتر از هر انسان متخصص، داده‌ها را به تصاویر تبدیل می‌کند. هرچقدر داده‌ها به سمت اطلاعات منسجم و قابل ‌درک‌تری حرکت کنند تصمیم‌گیری و استفاده از آن‌ها راحت‌تر است.

معمولاً تحلیلگران از ابزارهایی مانند اکسل یا Tableau استفاده می‌کنند تا تصاویر بصری را به‌ صورت دستی ایجاد کنند؛ اما راه‌حل‌های تجزیه‌ و تحلیل خودکار سازمانی ما، می‌توانند منابع داده‌ها را متمرکز کنند و داشبوردها و گزارش‌های مفیدی برای تیم بازاریابی آماده کنند.

امروزه بسیاری از پلتفرم‌ها، از آنالیز دیتا و الگوریتم‌های پیشرفته یادگیری ماشین استفاده می‌کنند تا به روندهای بازار، الگوهای رفتاری افراد و سایر اطلاعاتی که به ‌راحتی قابل ‌درک نیستند، وضوح بیشتری ببخشند.

در ایران چند وقتی است که مجسم‌سازی خودکار داده‌ها برای گزارش‌های پیشرفته مورد توجه کسب‌ و کارهای حرفه‌ای قرار گرفته که در این میان دیتاک چندین نمونه حرفه‌ای با ظاهر گرافیکی زیبا را با تکیه‌ بر فنّاوری روز آماده کرده است. برای مشاهده یکی از این نمونه‌ها از لینک زیر استفاده کنید.

[button color=”orange” size=”big” link=”https://dataak.com/blog/%d8%b4%d9%88%db%8c%d9%86%d8%af%d9%87-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%85%d8%ad%d8%a8%d9%88%d8%a8-%d8%af%d8%b1-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86/” icon=”” target=”true” nofollow=”false”]نمونه گزارش عمومی دیتاک[/button]

سخن نهایی

باید دانست که یادگیری ماشین در دهه اخیر به‌شدت موردتوجه برندهای پیشرو و حرفه‌ای قرارگرفته است و در جایگاه‌های گوناگون استفاده شده است. بنابراین باید با این واقعیت کنار آمد که ماشین لرنینگ در دیجیتال مارکتینگ نقش مهم و حیاتی دارد. از طرفی بدون دانش کافی از ماشین لرنینگ و هوش مصنوعی نباید سمت استفاده از آن رفت و در این مواقع استفاده از شرکت‌های متخصص درزمینهٔ هوش مصنوعی و گرفتن مشاوره از آن‌ها بهترین گزینه است.

شرکت دیتاک در حوزه‌های هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ خدمات مختلفی به کسب‌وکارها ارائه می‌کند. اگر می‌خواهید به‌صورت حرفه‌ای از مزایای هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ استفاده کنید با ما در ارتباط بوده و با خدمات دیتاک آشنا شوید.

[button color=”red” size=”big” link=”https://dataak.com/%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%a8%d8%a7%d8%b7-%d8%a8%d8%a7-%d8%af%db%8c%d8%aa%d8%a7%da%a9/” icon=”” target=”true” nofollow=”false”]با دیتاک در ارتباط باشید[/button]

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا