بیگ دیتاداده کاوی

هوش تجاری (Business Intelligence)، مزایا و نمونه‌های آن

امروزه، فناوری به سرعت در حال رشد و پیشرفت است به گونه‌ای که شرکت‌ها و سازمان‌ها نیز برای پیشرفت در بازار نیاز به سوددهی مداوم دارند تا از رقبای خود عقب نمانند. این سودهی مداوم به بکارگیری فناوری بستگی دارد. یکی از این فناوری‌های پیشرفته و کارآمد، هوش تجاری است. عبارت هوش تجاری یا به اختصار BI یکی از پرکاربردترین مفاهیم به کار رفته در کسب و کارهای امروزی است. هوش تجاری در کسب و کارها به گونه‌های مختلفی تعریف می‌شود اما به طور کلی آن را می‌توان به عنوان رویکرد جدید در معماری سازمانی تعریف نمود که مدیران سازمان‌ها با استفاده از آن می‌توانند تصمیمات هوشمندانه و دقیقی را طی یک مدت زمان کوتاه اتخاذ نمایند.

از هوش تجاری به منظور تبدیل داده به اطلاعات و اطلاعات به دانش استفاده می‌شود. تصمیم‌گیری بر اساس دانش ارائه شده توسط BI موجب بهبود عملکرد سازمان می‌شود. سازمان‌هایی که از هوش تجاری در کسب و کار خود استفاده می‌کنند، قادر هستند با امکانات محدودی که در اختیار دارند به بهترین نتایج ممکن دست یابند. هوش مصنوعی بیشتر در بخش مدیریتی سازمان‌ها مورد نیاز است و سپس تصمیمات اتخاذ شده توسط مدیران بالا‌تر به بخش‌های زیرین منتقل می‌شود. تصمیم‌گیری بر اساس هوش تجاری به سه بخش قابل تقسیم‌بندی است:

  • جمع‌آوری داده و اطلاعات مورد نیاز
  • تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده و تصمیم‌گیری بر اساس آن‌ها
  • به کارگیری نتایج گرفته شده و نظارت بر آن‌ها

بیشتر بخوانید: تحلیل کلان‌داده شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی هوشمند

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

 

همانطور که گفته شد، مرحله‌ی اول جمع‌آوری داده است. این داده‌ها را می‌توان از پایگاه داده یا اطلاعات نرم‌افزارهای موجود جمع‌آوری نمود. اطلاعات جمع‌آوری شده در پایگاه داده تحلیلی یا انباره داده ذخیره می‌شوند.

انباره داده، نقطه‌ی شروع فرآیند هوش تجاری است. داده‌های ذخیره شده در انباره از نظر دو بعد حائز اهمیت هستند:

۱) مکان یا موقعیت کاربران
۲) زمان فروش

ذخیره‌ی داده‌ی جمع‌آوری شده طی فرآیند ETL صورت می‌گیرد.

داده‌ها در پایگاه داده طبقه‌بندی می‌شوند. پس از طبقه‌بندی داده‌های جمع‌آوی شده، هوش تجاری وارد کار شده و فرآیند تحلیل و پردازش داده‌های طبقه‌بندی شده را آغاز می‌کند. ابزارهای به کار گرفته شده توسط هوش تجاری برای تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده عبارتند از: گزارش، داشبورد، چارت، نقشه، گراف و ابزارهای دیگری که اطلاعات و داده خام را به نمایش در می‌آورند.

در پایان، نتایج به دست آمده از تحلیل داده به سطوح بالاتر تحویل داده می‌شود. در صورت عدم استفاده از هوش تجاری در کسب و کارها، حجم داده‌های مورد نیاز برای تصمیم‌گیری بسیار زیاد است و به همین ترتیب، تجزیه و تحلیل این داده‌ها و پردازش آن‌ها نیز بسیار پیچیده و دشوار خواهد بود. هوش تجاری با صرفه‌جویی در زمان و هزینه، فرصت‌های جدیدی را برای رشد و پیشرفت در اختیار سازمان قرار می‌دهد و به این ترتیب، میزان سوددهی سازمان افزایش می‌یابد.

[box type=”shadow” align=”aligncenter” class=”” width=”700″]هوش تجاری را می‌توان این چنین تعریف کرد:
فرآیندی که با تجزیه و تحلیل دقیق داده‌ها، سوددهی یک سازمان در رقابت با سازمان‌های دیگر را افزایش می‌دهد. فاکتور مهم در پیشرفت هر سازمان و داشتن یک کسب و کار موفق، زمان است. به همین دلیل، مدیران سازمانی با بهره‌گیری از هوش تجاری می‌توانند در مدت زمان کوتاهی و با استفاده از روش‌های مختلف به تحلیل و پردازش داده بپردازند.[/box]

روش‌های تحلیل داده بر اساس هوش تجاری

روش‌های متداول به کار گرفته شده در تحلیل داده بر اساس هوش تجاری عبارتند از:

  • On-line analytical processing) OLAP)
  • On-line Transaction processing) OLTP)
  • Data warehousing) DW)
  • Data mining) DM)
  • Intelligent decision support system) IDSS)
  • Intelligent agent) IA)
  • Knowledge management system) KMS)
  • Supply chain management) SCM)
  • Customer relationship management) CRM)
  • Enterprise resource planning) ERP)
  • Enterprise information management) EIM)

بعد فنی و بعد فرهنگی

یکی از عوامل مهم در به کارگیری هوش تجاری در یک سازمان، زیرساخت سازمانی یا فرهنگ سازمان است که نقش بسیار حساس و مهمی را در موفقیت سازمان ایفا می‌کند. به طور کلی می‌توان گفت که هوش تجاری دو بعد مهم دارد: بعد فنی و بعد فرهنگی.

بعد فنی BI عمدتاً به ساخت انباره و عملیات مربوط به تجزیه و تحلیل داده بستگی دارد و به طور کلی در سه بخش شناخت وضعیت سازمان، طراحی انباره داده و تهیه گزارش تعریف می‌شود.

اما بعد فرهنگی به تحلیل صحیح نیازمندی‌ها و تفکر سازمانی مربوط است. بعد فرهنگی به زیرساخت‌های رفتاری اساسی در سازمان نیاز دارد. مواردی از قبیل تلقی سازمان از اطلاعات، نوآوری‌های به کار گرفته شده در سازمان و نوع تفکر سازمانی در خصوص این اطلاعات و نوآوری‌ها ارتباطی به نرم‌افزارهای مورد استفاده در هوش تجاری ندارند بلکه همگی مبتنی بر زیرساخت و فرهنگی هستند که سازمان در نظر گرفته است.

بیشتر بخوانید: قیف فروش و راهنمایی جامع برای ساخت یک ماشین فروش خودکار

 

اهداف هوش تجاری

BI هوش تجاری

همانطور که در بالا گفته شد، مهم‌ترین هدف از به کارگیری هوش تجاری، بالا بردن سودآوری سازمان است. اهداف دیگر هوش تجاری را می‌توان به صورت زیر خلاصه کرد:

  • تعیین گرایش‌های سازمان به منظور تمرکز بر اهداف اصلی با صرف کمترین هزینه و انرژی
  • تحلیل دقیق محیط کسب و کارها
  • افزایش کارایی سازمان
  • تسهیل در تصمیم‌گیری
  • پیش‌بینی بازار به منظور دست‌یابی به منافع جدید
  • افزایش سطح رضایت مشتریان
  • شناسایی مشتریان دائمی و وفادار به سازمان
  • استانداردسازی و برقراری ارتباط میان بخش‌های مختلف سازمان
  • شناسایی خطراتی که سازمان را تهدید می‌کنند و فرصت‌هایی که در بازار برای سازمان وجود خواهد داشت

با توجه به اهداف ذکر شده، استقرار هوش تجاری در سطح مدیریتی یک سازمان بسیار مهم است اما در عین حال، به منظور استقرار آن باید از لایه‌های زیرین و سطوح پایین‌تر سازمان شروع کرد. مهم‌ترین فاکتور در استفاده‌ی بهینه از هوش تجاری، اطلاعات دقیق است.

مزایای هوش تجاری

به طور کلی می‌توان مزایای هوش تجاری در کسب و کارها را به پنج مورد تقسیم‌بندی کرد:

  • تهیه گزارشات سریع

هر کسب و کار از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که اطلاعات هر بخش به منظور تجزیه و تحلیل باید جمع‌آوری و سپس مرتب‌سازی شود. ابزارهای هوش تجاری این امکان را می‌دهند تا در کمترین زمان ممکن، اطلاعات بخش‌های مختلف یک سازمان در قالب یک گزارش جامع و کامل به  مدیر ارشد ارائه شود. مدیر ارشد یک سازمان به منظور اتخاذ تصمیمات درست و موفقیت یک کسب و کار به اطلاعات تمام بخش‌ها به شیوه‌ی خوانا نیاز دارد.

  • کمک به تصمیمات سریع و هوشمندانه

به طور کلی، تمام سودآوری یک سازمان یا کسب و کار به تصمیمات استراتژیک اتخاذ شده بستگی دارد. متخصص BI اطلاعات جمع‌آوری شده را به صورت ساختارمند تحلیل می‌کند و به مدیر در گرفتن تصمیمات درست و هوشمندانه کمک می‌کند.

  • هوش تجاری و افزایش بهره‌وری یک سازمان

هوش تجاری با مشخص کردن راهکارهای نادرست، وضعیت یک کسب و کار را به طور دقیق مشخص می‌کند. منظور از وضعیت یک کسب و کار در واقع اولویت‌های سازمان و نقش افراد مختلف در راستای اهداف سازمان است. متخصص BI با مشخص کردن نقاط ضعف یک سازمان و مجهز کردن سازمان به امکانات جدید و پیشرفته، موجب افزایش بهره‌ وری در سازمان می‌شود.

  • تسریع بازگشت سرمایه

تمام اهداف یک سازمان در بکارگیری هوش تجاری و روش‌های کارآمد دیگر، بازگشت سرمایه و سودآوری است. هر سازمان یا کسب و کار از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که هر بخش استراتژی جداگانه‌ای دارد. در صورتی که استراتژی‌های جداگانه‌ی بخش‌های مختلف یک سازمان به کلیت تبدیل نشوند، سازمان به هیچ گونه موفقیتی دست پیدا نخواهد کرد.

تمام تلاش هوش تجاری و متخصصان آن، این است که اطلاعات بخش‌های مختلف یک سازمان را به صورت جداگانه جمع‌آوری کرده و سپس گزارش جامع و کاملی بر اساس تحلیل این اطلاعات و در راستای اهداف کلی سازمان ارائه دهند تا مدیران ارشد بتوانند بر اساس این گزارشات، تصمیمات درست و دقیقی را اتخاذ نمایند.

  • هوش تجاری و کاهش هزینه‌ی نیروی انسانی

یکی از مهم‌ترین نیازهای امروز کسب و کارها، تجزیه و تحلیل داده‌ها است. امروزه با گسترش سازمان‌ها و کسب و کارها، داده‌ها پیچیده‌تر و چند بعدی‌تر شده‌اند. در صورتی که بخواهیم از نیروی انسانی برای تجزیه و تحلیل این داده‌های حجیم و پیچیده استفاده نماییم، به تعداد زیادی نیروی انسانی نیاز خواهد بود که موجب افزایش هزینه‌های شرکت نیز خواهد شد. متخصص BI این کار را با کمترین هزینه و در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌دهد. به عبارت دیگر، با به کارگیری هوش تجاری، در زمان و هزینه‌ی سازمان صرفه‌جویی می‌شود.

ابزاری برای استفاده از هوش تجاری

برای بررسی و جمع‌آوری اطلاعات و داده‌های موجود بهتر است از شرکت‌‌های معتبر اطلاعاتی و تحلیل‌گر شبکه‌های مجازی بهره ببرید تا هم نتیجه‌ی بهتر و کامل‌تری دریافت کنید و هم در وقت و هزینه خود صرفه جویی کنید. بعلاوه باید در این خصوص کاملا هوشمندانه تصمیم‌گیری کنید تا اطلاعات موجود به درستی مورد بررسی و آزمایش واقع شوند و در اختیار شما قرار گیرند.

بنابراین اگر شما مدیریت یک کسب و کار را بر عهده دارید بهتر است زمان با ارزش خود را برای تحلیل و بررسی اطلاعات کسب و کار خود به بهترین نحو ممکن حفظ کنید و کار بررسی و مقایسه اطلاعات و داده‌ها را به متخصصان این حوزه واگذار کنید. زیرا کارشناسان و افراد خبره‌ای که در این شرکت‌ها مشغول به فعالیت هستند در خصوص شبکه‌های اجتماعی و بررسی رفتار کاربران و مشتریان بالقوه کسب و کار شما تجربه کافی دارند. یکی از این شرکت‌های فعال در ایران دیتاک است که به صورت تخصصی در حوزه‌ی بیگ دیتا و داده کاوی شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کند.

جمع‌آوری داده‌ها و تجزیه و تحلیل درست آ‌ن‌ها مسیرهای جدیدی در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد. اگر شما هم می‌خواهید در حوزه کسب و کار خود بدرخشید و پیشرفت چشمگیری را تجربه کنید بهتر است جمع آوری اطلاعات و مقایسه و بررسی آن‌ها را به دیتاک واگذار کنید.

لازم است این نکته را در نظر داشته باشید که هرچه بیشتر از داده‌های موجود در مورد کسب و کار خود و سایر رقبایتان استفاده کنید می‌توانید از فرصت‌های جدید برای کسب درآمد بیشتر و یا فروش بهتر بهره‌مند شوید. اطلاعاتی که تیم متخصص دیتاک در مورد مصرف کنندگان محصولات یا خدمات شما در  اختیارتان قرار می‌دهند مسیرهای جدید و هیجان‌انگیزی را برای کسب و کار شما ایجاد می‌کند. برای دریافت اطلاعات بیشتر از راهکارهای دیتاک در این زمینه با ما در ارتباط باشید.

[button color=”orange” size=”big” link=”https://dataak.com/%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%a8%d8%a7%d8%b7-%d8%a8%d8%a7-%d8%af%db%8c%d8%aa%d8%a7%da%a9/” icon=”” target=”true” nofollow=”false”]ارتباط با دیتاک[/button]

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا