داده کاویراهکارهای دیتاک

استفاده از داده کاوی در بانکداری الکترونیک برای جذب مشتری

Data Mining in e-banking

داده کاوی در بانکداری از جمله موضوعات روز در زمینه بانکداری نوین و دولت الکترونیک است. امروزه با توجه به گسترش فناوری هر سازمانی برای به دست آوردن مزیت‌های رقابتی به داده کاوی نیاز دارد. بانک‌ها و موسسات مالی هم به عنوان سازمان‌هایی که با افراد در ارتباط هستند، از این قاعده مستثنی نیستند.

دیتا گنج پنهان دنیای نوین است و داده کاوی به کشف این گنج پنهان در داده‌ها می‌پردازد

 

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

داده کاوی کمک می‌کند تا از حجم زیادی از دیتا، مجموعه‌ای اطلاعات سودمند و دسته‌بندی شده استخراج شود و به وسیله ‌آن‌ تصمیمات مناسبی برای سازمان اتخاذ گردد.

استفاده از داده کاوی در بانکداری مانند هر روش دیگری که برای جذب مشتری به کار گرفته می‌شود نیازمند استفاده از تکنیک‌های مارکتینگ و بازاریابی است، اما اینکه در چه زمانی چه تکنیکی به کار گرفته شود، نیازمند اطلاعاتی است که از داده کاوی به دست می‌آید. شناسایی فرصت‌ها، برنامه ریزی برای ریسک‌ها، دسته‌بندی مشتریان و یافتن بازارهای هدف بهتر از جمله زمینه‌هایی هستند که می‌توان برای جذب مشتری بر روی آن‌ها کار کرد.

بیشتر بخوانید: مانیتورینگ و پایش فضای مجازی برای مدیریت ریسک

 

این روزها با پیشرفت تکنیک‌های بازاریابی تنها برگزاری چند قرعه‌کشی عامل ترغیب کننده‌ای برای جذب مشتری و سرمایه‌گذاری آنان نیستند. بلکه باید موقعیت مناسب، تهدیدها و فرصت‌ها شناسایی شود و راهکاری مناسب برای هر زمان اتخاذ شود. داده کاوی یکی از بهترین ابزارها برای درک این موقعیت‌هاست.

چگونه می‌توان از داده کاوی برای جذب مشتری در بانکداری استفاده کرد؟

داده کاوی در بانکداری برای جذب مشتری می‌تواند از اطلاعات داخلی مانند اطلاعات مربوط به مشتریان استفاده کند، سابقه‌ و اعمال آن‌ها را بررسی کند، یا با استفاده از اطلاعاتی که از خارج سازمان، مانند شبکه‌های اجتماعی، به‌دست می‌آید استدلال کند و یا گاهی ترکیبی از این‌ها را به کار بگیرد.

برای روشن‌تر شدن موضوع به این نمونه‌ها توجه کنید:

  • استفاده از داده‌های خارج از سازمان

شرایطی را فرض کنید که اخبار واقعی یا اخبار جعلی موجی در جامعه بوجود آورده‌اند که افراد زیادی تصمیم به برداشت پول از حساب بانکی و سرمایه‌گذاری در بخش دیگری دارند. شبکه‌های مجازی به عنوان محلی که بازتاب خوبی از رفتار آنی اجتماع را نشان می‌دهند، می‌توانند چنین موجی را قبل از اوج گرفتن نشان داده و پیش بینی کنند. در چنین وضعی بانک با شیوه هوشمند و با استفاده از پیشنهاداتی جذاب و ترغیب کننده، می‌تواند عده‌ی زیادی از افراد را از این برداشت وجه منصرف کند.

  • استفاده از داده‌های داخل سازمان

پیش‌‌بینی رفتار مشتری با بررسی عملکرد و داده‌های مربوط به او امکان‌پذیر است. حتی شاید بتوان رفتار گروه بزرگتری را هم با توجه به ویژگی‌های مجموعه‌ی کوچکتری از مشتری‌ها پیش‌بینی کرد. برای مثال فرض کنید درآمد افرادی که در حرفه‌ی خاصی فعالیت دارند، در تابستان افزایش پیدا می‌کند. اما همه فعالین این حرفه‌ یا اصلا به فکر پس‌انداز نیستند و یا مازاد درآمد خود را در یک بانک مشخص سرمایه‌گذاری نمی‌کنند.

بانکی که از سیستم بانکداری نوین استفاده می‌کند می‌تواند متوجه افزایش درآمد این گروه خاص شود، آن‌ها را شناسایی کرده و طرح‌های جدید و ترغیب کننده‌ای برای آن‌ها معرفی کند و یا از طریق اتحادیه مرتبط با آن مشاغل به تمامی کسانی که در این حرفه مشغول هستند، این فرصت را معرفی کند.

  • استفاده ترکیبی از داده‌های داخل و خارج سازمان

یکی از سرویس‌هایی که بانک‌ها برای ترغیب مشتری‌های خود ارائه می‌دهند ارائه‌ی تخفیف برای دسته کالاهای مختلف است. با استفاده از اطلاعات تراکنش‌های مشتری‌ها می‌توان با فروشگاه‌های زنجیره‌ای مورد علاقه آن‌ها آشنا شد، از طریق داده‌هایی که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای یافت می‌شود می‌توان از گروه محصولات مورد علاقه مشتریان آگاه شد، در نتیجه ترکیب این دو سری اطلاعات، می‌توان با بستن قراردادی با فروشگاه مورد نظر، سرویسی مانند تخفیف برای کارت‌های اعتباری خاص و … مشتریان را به باز کردن حساب در بانک ترغیب کرد.

بیشتر بخوانید: کاربرد هوش مصنوعی در دولت الکترونیک

 

 چگونه می‌توان از این داده‌ها بهره برد؟ 

خوشبختانه جهت استفاده از داده کاوی در بانکداری برای جذب مشتری نیاز به بهره‌گیری از سرویس‌های خارجی نیست، چراکه این سرویس‌ها علاوه بر هزینه بسیار زیاد دیتای مناسب و کاملی از کاربران فارسی زبان ارائه نمی‌‌دهند.

دیتاک به عنوان مجموعه‌ای ایرانی که به صورت تخصصی در زمینه داده کاوی و تحلیل داده‌ها فعالیت دارد می‌تواند به بانک‌ها و موسسات مالی در این زمینه کمک کند تا داده‌های کلان یا همان بیگ دیتای شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی را بررسی کنند و به نتایج و دسته‌بندی‌های موردنظر خود برسند. در نتیجه بانک‌ها با ترکیب تکنیک‌های مارکتینگ و داده کاوی، مشتری‌های جدیدی جذب و در حفظ مشتری‌های فعلی بهتر عمل خواهند کرد.

برای آشنایی و بهره‌مندی از این خدمات با کارشناسان ما در دیتاک در ارتباط باشید.

[button color=”red” size=”big” link=”https://dataak.com/%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%a8%d8%a7%d8%b7-%d8%a8%d8%a7-%d8%af%db%8c%d8%aa%d8%a7%da%a9/” icon=”” target=”true” nofollow=”false”]تماس با ما[/button]

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

هدی حسام‌الدینی

من هدی حسام‌الدینی دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار هستم، به موضوعات تولید محتوا، بازاریابی محتوایی و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارم. یادگیری رو دوست دارم و انتقال تجربیات رو بیشتر. این روزها در دیتاک با یه تیم قوی کار می‌کنم برای توسعه‌ی کسب و کار.

یک دیدگاه

  1. سلام خانم مهندس برای الگوریتم های داده کاوی در مشتری ۳۶۰ درجه بانک کدام را پیشنهاد دارید برای پایان نامه ام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا