بیگ دیتادیتاستعلم داده

تفاوت‌ بیگ دیتا و پردازش ابری

Big Data vs Cloud Computing

در این مقاله در قالب یک اینفوگرافیک به شرح تفاوت‌ بیگ دیتا و پردازش ابری می‌پردازیم.
بیگ دیتا به مجموعه‌های بسیار بزرگی از داده‌ها اشاره دارد که توسط برنامه‌های متنوعی تهیه و تولید می‌شوند. big data می‌تواند به انواع مختلفی از داده‌ها از دیتای شبکه‌های اجتماعی تا دیتای نظرسنجی‌ها و یا گوگل آنالیتیکس و … اشاره داشته باشد.

برای آشنایی بیشتر با بیگ دیتا بخوانید: بیگ دیتا یا کلان داده چیست و چه کاربردی دارد؟

 

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

پردازش ابری به پردازش هر چیزی از جمله Big Data Analytics روی “ابر” اشاره دارد. “ابر” مجموعه ای از سرورهای پرقدرت از سوی ارائه دهندگان است که غالباً می‌تواند مجموعه داده‌های بزرگ را بسیار سریع‌تر از یک کامپیوتر معمولی مشاهده و پرس و جو کند.

این دو موضوع از جوانب مختلفی از جمله تعریف، مراجع جمع‌‌آوری، روش استفاده، فرم و قالب و کاربرد با هم تفاوت دارند که در ادامه آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

تفاوت بیگ دیتا و پردازش ابری big data vs cloudcomputing

تعریف:

پردازش ابری وظیفه فراهم‌سازی منابع ذخیره ‌سازی، پردازش، دیتابیس‌ها، ابزارهای مانیتورینگ و … را بر اساس تقاضا بر عهده دارد. بیگ دیتا راه و روشی برای اداره حجم عظیمی از داده‌ها و تولید بینش و دیدگاه مورد نیاز را فراهم می‌کند.

مرجع:

پردازش ابری به خدمات و سرویس‌های اینترنتی از SaaS و PaaS تا IaaS اشاره دارد درحالیکه بیگ‌دیتا به دیتاهایی اشاره دارد که می‌تواند ساختاربندی‌شده، نیمه ساختاربندی شده و بدون ساختار باشد.

روش استفاده:

پردازش ابری از طیف گسترده‌ای از شبکه سرورهای ابری از طریق اینترنت برای تجزیه و تحلیل داده‌ها و اطلاعات استفاده می‌کند اما بیگ دیتا برای کشف الگوهای کشف نشده و ایجاد بینش‌های عملی که می‌توان آن را به صورت  پیشفرض یا ابر مستقر کرد استفاده می‌کند.

فرم‌ها و قالب‌ها:

پردازش ابری یک پارادایم جدید برای پردازش منابع است و بیگ دیتا شامل همه‌ی انواع دیتاست که در قالب‌ها و فرم‌های بسیار مختلفی هستند.

کاربرد:

پردازش ابری برای ذخیره‌ی دیتا و اطلاعات روی سرورهای از راه دور استفاده می‌شود اما از بیگ دیتا برای توصیف حجم عظیم داده و اطلاعات استفاده می‌شود.

تفاوت‌ بیگ دیتا و پردازش ابری ممکن است در به این موارد ختم نشود اما تقریبا به بارزترین این تفاوت‌ها در اینفوگرافیک فوق اشاره شده است. به نظر شما چه تفاوت یا شباهت‌های دیگری بین بیگ دیتا و پردازش ابری وجود دارد؟ در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

هدی حسام‌الدینی

من هدی حسام‌الدینی دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار هستم، به موضوعات تولید محتوا، بازاریابی محتوایی و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارم. یادگیری رو دوست دارم و انتقال تجربیات رو بیشتر. این روزها در دیتاک با یه تیم قوی کار می‌کنم برای توسعه‌ی کسب و کار.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا