بیگ دیتاتحلیل شبکه اجتماعیراهکارهای دیتاکعمومی

مانیتورینگ و پایش فضای مجازی برای مدیریت ریسک

در یک دهه گذشته فضای مجازی با رشد مخاطب بسیار چشمگیری روبرو بوده ‌است. برای مثال در سامانه دیتاک روزانه بیش از ۱ میلیون توییت توییتر ثبت می‌شود. امروزه فضای مجازی یک بستر مناسب برای بازاریابی و دسترسی ساده و آسان به حجم زیادی از مخاطبان است. بنابراین بررسی فضای مجازی می‌تواند در زمینه بازاریابی به صنایع مختلف کمک ‌کند.
داده‌هایی که از فضای مجازی قابل جمع آوری است به شما می‌گوید که آیا شما در مسیر صحیحی قراردارید و با این روند می‌توانید به موفقیت برسید یا اینکه باید در نگرش خود در بازار تغییراتی اعمال ‌کنید. هرچه داده‌هایی که جمع‌آوری می‌کنید ارتباط بیشتری با فعالیت شما داشته ‌باشد، میزان موفقیت شما می‌تواند بیشتر باشد. در این مقاله با پایش فضای مجازی برای مدیریت ریسک آشنا می‌شویم.

نوع عقیده و دیدگاه یکی از عواملی است که می‌تواند تاثیر زیادی روی فعالیت شما داشته‌ باشد. برای مثال اگر این ذهنیت به وجود بیاید که میزان نفت تولید شده بسیار زیاد شده ‌است (بیش از حد نیاز)، احتمالا قیمت آن کاهش پیدا خواهد کرد. البته فاکتورهای دیگری هم وجود دارد که می‌تواند روی قیمت نهایی نفت تاثیربگذارد، مثل: عدم ثبات سیاسی در یکی از کشورهای تولید کننده نفت و یا کاهش میزان نفت تولیدی در کشوری خاص. اما مجموعا دیدگاه و بینش عمومی تاثیرگذار خواهد بود.

امروزه با توجه به گسترش وسایل ارتباط جمعی در سرتاسر جهان، مدیران و صاحبان مشاغل و صنایع مختلف می‌توانند با رصد و پایش فضای مجازی نظرات مردم در نقاط مختلف جهان را درباره صنعت و خدمات مختلفی که ارائه می‌دهند، متوجه ‌شوند. در ابتدا بهتر است که بررسی ‌کنیم که منظور از مدیریت ریسک چیست؟

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

مدیریت ریسک (Risk Management)

پایش فضای مجازی می‌تواند به مدیران حوزه‌های مختلف کمک ‌کند تا بر تصمیمات کاری سختی که روزانه مجبور به اتخاذ آن‌ها هستند، تسلط بیشتری داشته‌ باشند و میزان موفقیت این تصمیمات را افزایش دهند. منظور از مدیریت ریسک فرآیندی است که در آن به بررسی احتمال موفقیت یا عدم موفقیت یک تصمیم پرداخته می‌شود.

مانیتورینگ و پایش فضای مجازی برایمدیریت ریسک

مدیریت ریسک زمانی اتفاق می‌افتد که یک فرد مسئول میزان احتمال موفقیت یا عدم موفقیت را با استفاده از ابزار تحلیلی بررسی کرده و خود و مجموعه تحت نظرش را آماده می‌کند تا درصورت بروز هر رخدادی واکنش مناسب و خوبی از خود نشان ‌دهند. واکنشی که برای اهداف تعریف ‌شده برای سرمایه‌گذاری مناسب‌ باشد و مجموعه را در مسیر رسیدن به این اهداف کمک ‌کند.

اهمیت مدیریت ریسک با استفاده از فضای مجازی

پایش فضای مجازی می‌تواند به شما در تصمیمات مربوط به مدیریت ریسک کمک ‌کند. مدیران صنایع مختلف با پایش فضای مجازی می‌توانند وارد بازارهای جهانی‌ شوند و نظرات مردم در نقاط مختلف جهان را در مورد خدمات و صنعت خود متوجه ‌شوند. شرکت‌های دولتی و خصوصی مختلف با مانیتورینگ فضای مجازی متوجه ‌می‌شوند که تصمیمات و ریسک‌هایی که می‌کنند تا چه میزان می‌تواند موفقیت آمیز باشد. امروزه صنایع مختلفی از پایش فضای مجازی برای مدیریت ریسک استفاده می‌کنند.

مطابق تحقیقات انجام ‌شده امروزه میزان و شدت ریسک‌ صنایع مختلف به شدت رو به افزایش است و تمام صنایع به منظور برتری نسبت به رقبا و گسترش بازار فروش خود، تصمیمات ریسکی زیادی اتخاذ می‌کنند. به همین دلیل بسیار مهم است که مدیریت ریسک خوبی داشته‌ باشید و شانس موفقیت را به حداکثر و در مقابل احتمال عدم موفقیت را به حداقل برسانید. برای اینکه در فرایند تصمیم‌گیری مدل‌های ریسک مناسبی بگیرید، بسیار مهم است که تجزیه، تحلیل و ارزیابی مناسبی نسبت به عملکرد شرکت خود داشته‌ باشید.

برای تجزیه و تحلیل اطلاعات و داده‌های خود در فضای مجازی می‌توانید از متخصصان دیتاک کمک بگیرید. دیتاک با استفاده از ابزارهای بروز شده مانیتوریگ و پایش فضای مجازی می‌تواند در مدیریت ریسک و به حداکثر رساندن شانس موفقیت و پیروزی شرکت شما پیشگام باشد و در این خصوص راهکارهای قابل اجرا و بسیار کاربردی ارائه دهد. برای آشنایی با راهکارهای دیتاک از طریق لینکی که انتهای این مقاله قرار دارد با ما تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید: سواد رسانه‌ای و بررسی تعاریف موجود | اهمیت رسانه‌های گروهی

استراتژی‌هایی مناسب برای پایش فضای مجازی

برای اینکه بتوانید روی فضای مجازی نظارت خوبی داشته ‌باشید باید از استراتژی‌هایی مناسب در این زمینه استفاده ‌کنید. ما در اینجا می‌خواهیم تعدادی از این استراتژی‌های مفید را به شما معرفی ‌کنیم.

۱) داشتن یک سیاست کاری

در فضای مجازی از یک سیاست‌کاری مخصوص به خود برخوردار باشید. سیاست کاری شما باید شامل موارد زیر باشد:

  • لیست‌های دسترسی
  • واکنش در برابر بحران
  • نحوه برقراری ارتباط با مردم عامه
  • استراتژی‌های نظارتی
  • نقایض امنیتی احتمالی

۲) آموزش‌ دادن کارکنان

پس از اینکه موفق‌ شدید یک سیاست کاری مشخص در فضای مجازی برای خود تعریف ‌کنید، باید تلاش ‌کنید تا از وجهه و اعتبار شرکت خود مراقبت کنید. با کارکنان خود جلسات آموزشی برگزار کنید و شیوه‌های جلوگیری از هک ‌شدن را به آن‌ها آموزش ‌دهید و همچنین برای آن‌ها مشخص ‌کنید که در فضای مجازی چه نوع اطلاعاتی را می‌توانند به اشتراک بگذارند.

۳) نظارت

اگر چندین نفر مختلف روی حساب‌های شما در فضای مجازی کار می‌کنند، باید زنجیره‌ای از دستورات را به وجود بیاورید که بتوانید روی فعالیت‌هایی که در فضای مجازی و تحت صفحات مربوط به شرکت شما انجام می‌شود، نظارت داشته‌ باشید. توصیه می‌شود در این زمینه از مشورت با متخصصان حرفه‌ای در خصوص نظارت و تجزیه و تحلیل فضای مجازی کسب و کار بهره بگیرید.

شما باید شناخت کاملی از استراتژی‌های بازاریابی مختلفی که استفاده می‌کنید داشته باشید و بدانید که این استراتژی‌ها روی زمینه‌های مختلف چه تاثیراتی خواهند گذاشت.

برای مدیریت ریسک چگونه باید فضای مجازی را مورد پایش قرار داد؟

گزارش معیارها و داده‌های اساسی

زمانی که شما بدانید چگونه صدای شرکت خود را از طریق یک‌ سری گزارش‌های اساسی و با جزییات زیاد و در قالب داده‌ها و معیارهای مختلف به صورت آنلاین به گوش همگان برسانید، می‌توانید به نوعی هوشمندی اجتماعی برسید و همچنین نظارت خوبی بر فضای مجازی‎‌ داشته باشید که نتیجه همه موارد این است که می‌توانید در مدیریت ریسک عملکرد موفق‌تری داشته باشید.

هشدار بحران در زمان مناسب

امروزه و با پیشرفت تکنولوژی شبکه‌های خبری آنلاین، گزارشگران آنلاین و کانال‌های خبری در شبکه‌های اجتماعی مختلفی را تنها با یک کلیک می‌توانید مشاهده‌ کنید. با این اوصاف به نظر شما در زمان وقوع بحران، مردم ابتدا به سراغ چه چیزی می‌روند؟ پاسخ احتمالی شما رسانه‌های اجتماعی (فضای مجازی) خواهد بود؟ امروزه ابزار نظارت بر فضای مجازی پیشرفته‌ای وجود دارد که می‌تواند در زمان مناسب پس از وقوع یک بحران، شما را آگاه ‌کند. در مورد مدیریت بحران و فضای مجازی در انتهای این مطلب بیشتر صحبت خواهیم‌ کرد.

مدیریت تصویر برند شرکت

بسیار مهم است که آگاهی داشته باشیم در فضای مجازی چگونه در صدر جستجوها بمانیم (همواره ترند باشیم). اگر شما از شیوه‌هایی مناسب برای پایش فضای مجازی استفاده‌ کنید، می‌توانید مشخص‌ کنید که تلاش‌های شما در فضای مجازی تا چه میزان موثر بوده‌ است و آیا این تلاش‌ها توانسته در مسیر کار شما تاثیرات مثبتی ایجاد کند و یا اینکه برعکس تاثیراتی منفی روی اهداف کاری شما گذاشته‌ است.

این مقاله را از دست ندهید: ۵ کاربرد ماشین لرنینگ در دیجیتال مارکتینگ

برنامه شما برای مدیریت بحران فضای مجازی چیست؟

روزانه بحث و گفتگوهای زیادی درباره برند شما، رقبای شما و صنعتی که در آن فعالیت می‌کنید درون شبکه‌های اجتماعی مختلف صورت می‌پذیرد. چه اتفاقی خواهد افتاد اگر یکی از این گفتگو‌ها به یک تنش و سپس به یک بحران کامل تبدیل ‌شود؟ آیا شما برای این موضوع آماده ‌هستید؟

شرکت‌های مختلف باید دارای ابزاری مناسب باشند تا در چنین شرایطی به صورت فوری و دقیق بتوانند واکنش خود را در یک فضای آنلاین نشان ‌دهند. با مطالعه اتفاقات گذشته متوجه خواهیم ‌شد، اینکه یک شرکت تصویر و وجهه‌ای مناسب و یا نامناسب در دید عموم داشته ‌باشد بستگی زیادی به واکنش تیم‌های مسئول در فضای مجازی پیرامون اتفاقاتی که افتاده است، دارد.

برای مدیریت بحران در فضای مجازی می‌توانید موارد زیر را مورد نظر داشته باشید:

  • آگاهی از میزان رشد کامنت‌ها (نظرات)
  • تنظیم و ایجاد یک زمان هشدار مناسب
  • داشتن یک برنامه برای واکنش به بحران
  • بررسی سنتیمنت نظرات و کامنت‌ها

سخن پایانی

امروزه یکی از دستاوردهای بشری در زمینه هوش مصنوعی، پایش فضای مجازی برای مدیریت ریسک است. مدیران و مسئولان مختلف که در صنایع مختلف فعالیت می‌کنند با پایش و مانیتورینگ فضای مجازی می‌توانند تحلیل و شناخت درستی نسبت به جامعه هدف خود داشته ‌باشند و نیازهای آنان را بهتر از قبل شناسایی ‌کنند. این آگاهی به مدیران کمک می‌کند تا با شناخت بهتر نیازهای جامعه هدف، با چالش‌های روزانه کاری به شکل بهتری مقابله‌ کنند و در نتیجه میزان احتمال شکست در تصمیمات اتخاذ شده به حداقل برسد و یا به عبارت دیگر احتمال موفقیت تصمیمات اتخاذ شده به حداکثر میزان ممکن برسد.

دیتاک بعنوان شرکت فعال در حوزه مانیتورینگ و پایش فضای مجازی به شما امکان می‌دهد با مانیتورینگ فضای مجازی از تمام بحث‌ها و نظرات پیرامون خود به موقع مطلع شده و مدیریت ریسک خود را انجام دهید. برای اطلاع از خدمات دیتاک و درخواست نسخه‌ی دمو با کارشناسان ما در دیتاک رد ارتباط باشید.

[button color=”orange” size=”big” link=”https://dataak.com/%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%a8%d8%a7%d8%b7-%d8%a8%d8%a7-%d8%af%db%8c%d8%aa%d8%a7%da%a9/” icon=”” target=”true” nofollow=”false”]ارتباط با دیتاک[/button]

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا