تحلیل شبکه اجتماعی

وزیر جوان، پایان وس و آنچه در فضای مجازی رخ داد

در راستای موجی که با #پایان_وس نسبت به سرویس‌های ارزش افزوده از سوی وزیر جوان آغاز شده بود، در هفته دوم آبان شاهد موج جدیدی بودیم که این بار حول «سامانه استعلام خدمات ارزش افزوده» شکل گرفت. دیتاک با رصد و تحلیل داده‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی به تحلیل این موج پرداخته است. رئوس این رویداد و بازتاب آن در فضای مجازی را در این گزارش بخوانید.

آغاز پایان وس با ستاره هشتصد مربع

راه‌اندازی سامانه استعلام خدمات ارزش افزوده از طریق شماره گیری #۸۰۰* و دعوت از مردم برای چک کردن میزان هزینه‌کرد خود برای این سرویس‌ها آغاز موج پایان وس بود، ولی در ادامه اتفاقاتی افتاد که بیش از پیش بحث پیرامون شخص وزیر را افزایش داد.

یکی از این موضوعات اتهاماتی بود که حمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی به جهرمی وارد کرد. از میان این موارد، حقوق ۶۹ میلیونی خواهرزن وزیر به موضوع داغی تبدیل شد و بسیار مورد توجه کاربران قرار گرفت.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

مطرح شدن این اتهامات سبب شد آذری جهرمی در یک لایو اینستاگرامی به توضیح و تکذیب در مورد این ادعاها بپردازد که واکنش‌های متعددی را در فضای مجازی برانگیخت.

جریان‌های سیاسی در شبکه‌های اجتماعی چه گفتند

محور موضوعات پایان وس

اقدامات وزیر دولت دوازدهم و اخباری که پیرامون آن شکل گرفت، رویکردهای متفاوتی را در میان جریان‌های سیاسی برانگیخت.

نزدیک به نیمی از مخالفین دولت رویکردی تخریبی نسبت به آذری جهرمی داشته‌اند و نزدیک به ۹۰ درصد نظراتشان منفی بوده است. این رویکرد در رسانه‌های خبری بیشتر از سایر بسترها دیده می‌شود. ۷۴ درصد اخبار منتشر شده در این حوزه توسط این جریان تولید شده است و بین ۳۵ تا ۴۰ درصد در سایر شبکه‌های اجتماعی فعالیت داشته اند.

برابری رویکرد مثبت و انتقادی در میان حامیان دولت در خبرگزاری‌ها، نشان‌دهنده وجود دیدگاه‌های منفی نسبت به وزیر جوان دولت روحانی در میان این گروه است. این در حالی است که در تلگرام این رویکرد دیده نمی‌شود و در انتقاد و تخریب جهرمی پستی از سوی این جریان منتشر نشده است.

احساس کاربران چه بود

پایان وس در شبکه‌های اجتماعی

کاربران نسبت به اتفاقات رخ داده احساسات متفاوتی در هر کدام از بسترها نشان دادند.

خبرگزاری‌ها

یکی از مسائلی که در خبرگزاری‌ها سبب انتقاد از وزیر شد، انتشار خبرهایی مربوط به اعلام عدم ارسال اسناد تخلفات توسط وزیر به قوه‌ قضائیه از سوی مسئولان دادستانی بوده است. در پی این انتقادات، از ایشان خواسته شد به مسائل اساسی حوزه ارتباطات بپردازند.

در برخی خبرگزاری‌ها، حمایت‌هایی نیز از اقدام آذری‌جهرمی دربرابر شرکت‌های ارزش افزوده صورت گرفته و از اخذ حقوق مردم از این شرکت‌ها قدردانی شده است.

توییتر

در توییتر بیش از نیمی از توییت‌ها حالت تخریبی نسبت به وزیر داشته‌اند و ۷۸ درصد کل توییت ‌ها رویکردی منفی داشته‌اند و تنها ۱۶ درصد نظرات مثبت بودند.

در این شبکه ی اجتماعی حمایت‌ها از اقدام وزیر ارتباطات در مقابله با شرکت‌های ارزش افزوده نسبت به مخالفت‌ها کمتر بوده است. در حالی که بعضی از کاربران اقدامات علیه شرکت‌های ارزش افزوده را تلاشی زودهنگام برای انتخابات ریاست جمهوری خواندند. پراکنده بودن حمایت‌های انجام گرفته نشان می‌دهد یک حمایت مدون و معنادار از سوی حامیان دولت شکل نگرفته است.

تلگرام

در تلگرام عکس العمل‌ها نسبتا مشابه توییتر بوده ولی حمایت بیشتری نسبت به تلاش وزیر برای بازپس گیری حق مردم دیده می‌شود.

مخالفان و منتقدان دولت در پست‌های تلگرامی، وزیر ارتباطات را متهم به نمایش تبلیغاتی از طریق پرداختن به موضوع شرکت‌های ارزش افزوده کرده‌اند و معتقدند آقای آذری‌جهرمی در پی قهرمان‌سازی از خود در بازپس‌گرفتن حقوق از دست رفته مردم از دست این شرکت‌هاست. در این رابطه به پست توئیتری آذری‌جهرمی اشاره می‌شود که در آن تصویری از خود در قامت بتمن را منتشر کرده است. عده‌ای نیز با اشاره به راه‌اندازی اینترنت ملی در روسیه و درخواست رهبر معظم انقلاب برای اجرای این امکان در ایران، وزیر ارتباطات را به بی‌توجهی به اینترنت ملی و پرداختن به مسائل فرعی متهم می‌کنند.

بیش از۵۰٪ پست‌های تلگرام را اخبار خنثی که به اطلاع‌رسانی درباره موضوع می‌پردازند، تشکیل می‌دهد. درصد تخریب‌ها، انتقادات و حمایت‌ها نیز تقریباً با هم برابری می‌کنند، اگرچه با کنار هم قرارگرفتن انتقادات و تخریب‌ها، رویکرد منفی نسبت به وزیر ارتباطات فزونی خواهد یافت.

یک اشتباه در لایو اینستاگرام

در اینستاگرام، بیشترین موضوعی که مورد توجه قرار گرفت، ادعای رانت‌خواری خواهرزن وزیر ارتباطات بوده و حملات به آذری‌جهرمی افزایش یافته است. این اقدام از سوی کاربران معارض به صراحت همراه با الفاظ رکیک و ناپسند و از سوی مخالفان دولت و منتقدین با صراحت صورت گرفته است.

لایو اینستاگرامی آقای وزیر هم خبر ساز شد، به ویژه اینکه اشتباه ایشان در استفاده از گوشی همراه خود، منجر به پخش تصاویری از فیلمبرداران متعدد حاضر در پشت صحنه شد و مشخص شد برخلاف ادعای جهرمی تنها فیلمبردار خود اون نیست . همچنین کاربران برخی ازاظهارات جهرمی را متناقض خواندند.

در اینستاگرام هم، متهم کردن وزیر ارتباطات به شوی تبلیغاتی از سوی مخالفان و منتقدان دولت فراوان دیده شد.

حمایت‌های صورت‌گرفته از آذری‌جهرمی در اینستاگرام بیشتر از سوی حامیان دولت بوده و محتوای آن‌ها حمایت از وزیر ارتباطات در مقابل خانم زرآبادی بوده است.

در اینستاگرام رویکرد تخریبی علیه وزیر ارتباطات غلبه چندانی نداشته و تنها ۳۶ درصد بوده است. رویکردهای انتقادی و خنثی(اطلاع‌رسانی) با هم برابری می‌کند و رویکرد مثبت بخش کمتری از فضا را به خود اختصاص داده است. این آمارها نشان می‌دهد فضا در اینستاگرام نیز علیه وزیر جوان بوده است و حمایت چندانی از ایشان صورت نگرفته است.

برای سفارش گزارش کامل یا تهیه گزارش درباره‌ی موضوعات دیگر از طریق صفحه ارتباط با ما درخواست خود را ارسال کنید.

[button color=”red” size=”big” link=”https://dataak.com/%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%a8%d8%a7%d8%b7-%d8%a8%d8%a7-%d8%af%db%8c%d8%aa%d8%a7%da%a9/” icon=”” target=”true” nofollow=”false”]ارتباط با دیتاک[/button]

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

سما آشوری

فارغ‌التحصیل MBA هستم. چهار سال است که در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت می‌کنم. به استراتژی‌های کسب و کار و ترندهای روز بازاریابی علاقه‌مندم. خود را فردی چند بعدی می‌دانم و تلاش می‌کنم تا زندگی را زندگی کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا