تحلیل شبکه اجتماعی

ناآرامی‌های بنزینی در شبکه‌های اجتماعی

پس از اعلام گرانی بنزین در روز جمعه ۲۴ آبان واکنش‌های متعددی را از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی شاهد بودیم. این خبر و ناآرامی‌های ناشی از اعتراض به آن چهره شهر را در آخرین روزهای آبان ۹۸ کاملا تغییر داد.

همانطور که در تحلیل پیشین بلاگ دیتاک با موضوع موج مقدماتی گرانی بنزین دیدیم، انتقاد و تخریب اصلی‌ترین رویکرد کاربران شبکه‌های اجتماعی نسبت به این رویداد بود. تا آنجا که ۸۹٪ کاربران توییتر و اینستاگرام رویکرد منفی و بسیار منفی به آن داشتند. نارضایتی کاربران ناشی از عدم اقناع افکار عمومی توسط دولت، از نشانه‌های مشاهده شده در تحلیل موج اولیه بودند.

در پایان روز شنبه ۲۵ آبان ماه با تصمیم شورای امنیت ملی اتصال اینترنت در ایران قطع شد و تنها اینترنت داخلی در دسترس بود. به لطف اتصال بدون وقفه ربات‌های خزشگر دیتاک، ما همانند گذشته داده‌های شبکه های اجتماعی را پایش کرده و در اینجا گزارشی از موج گرانی بنزین و ناآرامی‌های پس از آن را ارایه می‌کنیم.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

شبکه های اجتماعی بوی بنزین گرفت

توییتر در ناآرامی های بنزین آبان ۹۸

در نبود اینترنت سطح تولید محتوا در اینستاگرام به شدت کاهش یافت ولی در توییتر به دلیل حضور کاربران خارج‌نشین و واکنش غیرایرانیان به موضوع سبب شد نه تنها سطح تولیدات کاهش نیابد بلکه به طرز قابل توجهی افزایش یافت.

بررسی‌های دیتاک در هفته گذشته نشان می‌دهد جو غالب فضای مجازی به موضوع گرانی بنزین و ناآرامی‌های پس از آن اختصاص داشته و بیش از ۱میلیون و ۴۰۰هزار توییت در این موضوع منتشر شده است.

سرعت ارسال توییت در این موضوع طی بعضی ساعات به بیش از ۲۳هزار توییت در ساعت هم رسید. ۲۸٪ این توییت‌ها تولیدی و الباقی ریتوییت بودند. در این موج بیش از ۲۰۰هزار کاربر مشارکت داشته‌اند.

گرانی بنزین و ناآرامی های اخیر ابر کلمات توییتر

اصلی‌ترین هشتگ‌های به کار رفته Iranprotests و internet4iran بود که هر دو به زبان انگلیسی است. هشتگ اول از اولین ساعات اعلام خبر گرانی بنزین به کار رفت و در روزهای بعد از قطع اینترنت رو به رشد گذاشت.

با مسدود شدن اینترنت بخشی از کاربران ایرانی برای جلب توجه جهان به شرایط کشور و اظهار نگرانی از ناآگاهی نسبت به اتفاقات رخ داده این هشتگ‌ها را به کار بردند. گروهی دیگر توییت‌هایی است که از سمت کاربرانی منتشر شده که شرایط قطعی اینترنت در ایران را پیگیری می‌کردند.

توییت‌هایی که از خارج از ایران انجام شد و کسانی که در این زمان فعالیت می‌کردند، ظن جهت‌دهی به اعتراضات را بیشتر کردند و ردپایی از تلاش برای تاثیرگذاری بر فضای داخلی ایران را نشان می‌دهد.

دو موج در توییتر

با بررسی نمودار خط ـ زمان توییت‌های انجام شده درباره این موضوع دو پیک قابل شناسایی است که یکی در شنبه ۲۵ آبان و دیگری در روز سه‌شنبه ۲۸ آبان رخ داده است.

رویکرد تخریبی در موج اول نزدیک به ۹۰ درصد نظرات را دربرمی گیرد. دعوت به اعتراض بیشترین موضوع مطرح در این موج است که بیش از ۳۰۰هزار توییت را به خود اختصاص داده است.

در موج دوم بخش زیادی از توییت‌ها از خارج از ایران یا توسط کاربران خارجی منتشر شده است. نکته جالب توجه اینکه تقریبا کل فضای توییتر فارسی بازه زمانی مذکور به این موضوع اختصاص یافته است. همچنین رویکرد منفی به این واقعه تا ۵ درصد نسبت به موج قبلی افزایش یافته و در این موج بالغ بر۵۰۰هزار توییت بوده است.

سراسر ایران در تب و تاب

شهرهای ناآرام توییتر

از همان روز نخست از روز جمعه و پس از اعلام سهمیه‌بندی بنزین،‌ زمزمه‌های ناآرامی در شهرهای مختلف به گوش می‌رسید.

تهران بیشترین توییت را در موج توییتری ناآرامی بعد از گرانی بنزین به نام خود ثبت و با اختلاف پرتکرارترین شهر در توییت‌ها بوده است.

در استان خوزستان، اهواز نخستین شهرمطرح شده در توییتر بود. سایر شهرهای خوزستان مانند بهبهان و ماهشهر هم پرتکرار بوده‌اند. حجم بالای تخریب و حضور نیروهای نظامی از مواردی بوده که باعث شده اخبار پیرامون شهر شیراز نیز محور گفتگوی توییتری ها باشد. شهر اصفهان نیز به دلیل اخباری که حول حضور افراد غیرایرانی در تظاهرات علیه ناآرامی‌ها رسید، در توییتر مورد توجه بود.

تبریز و مشهد هم در توییت‌های زیادی تکرار شدند. دیگر شهرهای اطراف تهران مانند کرج، ملارد، شهرقدس و بهارستان نیز از شهرهای پرالتهاب در توییتر فارسی بودند. مریوان، کرمانشاه، صحنه، جوانرود و سنندج نیز در لیست پرتکرارترین شهرها قرار دارند.

محورها: توییتر و اینستاگرام

محورهای مورد توجه کاربران اینستاگرام ناآرامی های آبان ۹۸

همانند موج اولیه خبر گرانی بنزین، موضوعات مطرح شده در میان کاربران اینستاگرام و توییتر در روزهای بعدی نیز رنگ‌وبوی عدم رضایت دارد.

«بازتاب اخبار و حواشی مربوط به ناآرامی‌ها» پرتکرارترین محور مورد توجه کاربران در هر دو بستر اینستاگرام و توییتر بوده است.

در اینستاگرام، «اعتراض به گرانی بنزین»، «انتقاد از دولت و حمایت از نظام» و «انعکاس سخنان سران نظام»  از موضوعات پرتکرار دیگر هستند که کاربران متعددی را به انتشار محتوا ترغیب کردند.

در توییتر اگرچه تعداد موضوعات مورد توجه بیشتر از اینستاگرام بوده، همچنان سهم موضوعات انتقادی بیشتر است. «اعتراض به گرانی بنزین»، «اخبار مربوط به قطعی اینترنت» و «انعکاس سخنان سران نظام» موضوعات مورد توجه کاربران توییتر بوده است.

برای سفارش گزارش کامل از طریق صفحه ارتباط با ما درخواست خود را برای ما ارسال کنید.

[button color=”red” size=”medium” link=”http://bit.ly/dtk-19″ icon=”” target=”true” nofollow=”false”]ارتباط با ما[/button]

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

سما آشوری

فارغ‌التحصیل MBA هستم. چهار سال است که در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت می‌کنم. به استراتژی‌های کسب و کار و ترندهای روز بازاریابی علاقه‌مندم. خود را فردی چند بعدی می‌دانم و تلاش می‌کنم تا زندگی را زندگی کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا