تحلیل شبکه اجتماعی

جدال بنزین با شبکه های اجتماعی | تاثیر قطعی اینترنت بر تلگرام توییتر و اینستاگرام

آنچه در هفته پایانی آبان ۹۸ برای اینترنت ایران رخ داد، سبب عدم دسترسی کاربران به شبکه های اجتماعی شد. دیتاک با بررسی داده‌های جمع‌آوری شده توسط ربات‌های خزشگر خود، گزارشی از وضعیت سه شبکه اجتماعی تلگرام، توییتر و اینستاگرام در زمان قطع سراسری اینترنت ارائه می‌دهد.

۹۲٪ کاهش؛ بلای بنزین بر جان تلگرام

وضعیت تلگرام در زمان اختلال اینترنت

با قطع شدن اینترنت در ساعات پایانی روز ۲۵ آبان ۹۸ حجم تولیدات پست تلگرام ۲۶٪ کاهش یافت. این کاهش در روز بعد و با قطعی کامل اینترنت جهانی در کشور به ۹۲٪ رسید و با اندکی افت و خیز تا ۲ آذر ادامه یافت. در این روز آرام آرام اینترنت‌های خانگی متصل شدند و فعالیت در تلگرام نیز افزایش یافت و نسبت به روز قبل ۳ برابر شد.

در روز نخست اتصال، میزان تولید پست به ۱۸٪ میانگین روزهای قبل از قطعی رسید. می‌توان وصل نشدن اینترنت موبایل را از دلایل کندی بازگشت تلگرام به حالت عادی دانست. همچنین قطع بودن تعدادی از شهرها و دشواری اتصال به تلگرام از دیگر عوامل تاثیرگذار بر کم بودن تولید محتوا بوده است.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

بازدید پست‌های تلگرام ۹۷٪ کاهش داشت که بیشتر از کاهش در تعداد پست‌ها بود. دلیل اصلی این کاهش چشم‌گیر را می‌توان عدم دسترسی کاربران عادی به تلگرام دانست.

زور بنزین به توییتر نرسید!

وضعیت توییتر در زمان اختلال اینترنتتوییتر در دوران قطع کامل اینترنت افت کمتری نسبت به تلگرام و اینستاگرام در تعداد محتوا منتشر شده نشان داد. افزایش فعالیت کاربران خارج از کشور، حضور پررنگ خبرنگاران در توییتر (که اینترنت داشتند) از دلایل این رویداد است.

در اولین روز قطع کامل اینترنت تولید محتوا در توییتر ۴۵٪ کاهش نشان داد؛ که همچنان عدد قابل توجهی است. اگرچه پس از اتصال بخش‌هایی از اینترنت فعالیت در توییتر ٢۱٪ افزایش یافت، همچنان با روزهای اوج فاصله دارد.

کاهش توییت‌های روزمره و معطوف شدن توجه کاربران به رخدادهای اخیر در کنار دشواری دسترسی به اینترنت از دلایل بازنگشتن توییتر به حالت عادی است.

سکوت در اینستاگرام؛ در فصل گرانی بنزین

وضعیت اینستاگرام در زمان اختلال اینترنت

از تلگرام پیام‌رسان که بگذریم، اینستاگرام را می‌توان فراگیرترین شبکه‌ اجتماعی حال حاضر در کشور دانست.
خزشگرهای دیتاک در پایش‌های خود بیش از ۳۴ میلیون کاربر فارسی زبان را در این شبکه اجتماعی دیده و تعداد کاربران فارسی زبان بالغ بر ۳۷ میلیون نفر تخمین زده می‌شود.

از آنجا که کانال‌های تلگرام بستر رسانه‌هاست، می‌توان گفت با قطع اینترنت بیشترین سکوت اجباری افکار عمومی نصیب اینستاگرام شد. بررسی کاربران تاثیرگذار با بیش از ۱۰۰هزار فالوور در اینستاگرام که کمتر از ۰.۰۶٪ کاربران اینستاگرام را تشکیل می‌دهند و تاثیر قابل‌توجهی بر روی افکارعمومی سطح جامعه دارند، نشانگر افت شدید در تعداد پست‌ها و کاهش آن تا ٩۱٪ نسبت به روزهای عادی است.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

سما آشوری

فارغ‌التحصیل MBA هستم. چهار سال است که در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت می‌کنم. به استراتژی‌های کسب و کار و ترندهای روز بازاریابی علاقه‌مندم. خود را فردی چند بعدی می‌دانم و تلاش می‌کنم تا زندگی را زندگی کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا