بیگ دیتاداده کاوی

نقش و اهمیت کلان داده در کشاورزی | بیگ دیتا در صنایع مختلف

داده‌های بزرگ مجموعه گسترده‌ای از داده‌های ساختاری و بدون ساختار هستند که می‌توانند برای تجزیه و تحلیل اطلاعات و ساخت سیستم‌های پیش بینی جهت تصمیم‌گیری بهتر استخراج و استفاده شوند.
علاوه بر دولت، ارتباطات از راه دور، مراقبت‌های بهداشتی، بازاریابی، آموزش و چندین بخش صنعتی، برنامه‌های کلان داده در کشاورزی نیز کاربرد فراوانی دارند زیرا فناوری‌هایی مانند ابزارهای نظارت بر دام، هواپیماهای سم پاش بدون سرنشین و سنسورهای خاک همواره در حال تولید حجم زیادی از داده‌ها هستند تا کشاورزی داده محور را پشتیبانی کنند. هدف نهایی، کمک به کشاورزان و دانشمندانی است که شیوه‌های کشاورزی مفید را انتخاب می‌کنند.

[toggle title=”کاربردهای بیشتر داده کاوی در صنایع را اینجا بخوانید: ” state=”open”]

[/toggle]

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

سؤال اصلی و ابتدایی که پیش می‌آید این است که داده‌های بزرگ یا بیگ دیتا چیست؟ مجموعه‌ای از داده‌های بزرگ، پیچیده و پردازش نشده “داده‌های بزرگ” نامیده می‌شوند. به دلیل پیچیدگی، داده‌های بزرگ توسط برنامه‌های معمولی پردازش و مدیریت داده قابل پردازش نیستند و به ابزارهای پیشرفته‌ای نیاز دارند که بتوانند حجم زیادی از داده‌ها را تجزیه و تحلیل کنند.
داده‌های بزرگ با برخی از ویژگی‌های منحصر به فرد همچون حجم، تنوع، سرعت، متغیر بودن، صحت و پیچیدگی مشخص می‌شوند. این حجم گسترده اطلاعات برای کاربردهایی در بخش دولتی، تحقیقات علمی، کشاورزی، صنعت و غیره باید بطور سیستماتیک مورد مطالعه، ذخیره و پردازش قرار گیرند.

کلان داده در کشاورزی

کاربردهای کلان داده در کشاورزی ترکیبی از فناوری و تحلیل است. این امر نیازمند جمع‌آوری، گردآوری و پردازش به موقع داده‌های جدید برای کمک به دانشمندان و کشاورزان در تصمیم‌گیری بهتر و آگاهانه‌تر است. فرآیندهای کشاورزی به لطف ماشین‌های هوشمند و سنسورهایی که مقادیر زیادی از داده‌های مزرعه را تولید می‌کنند به طور فزاینده‌ای تبدیل به داده شده و داده محور می‌شوند.

ابزارهای سنتی و قدیمی با دستگاه‌های مجهز به سنسورهای هوشمند جایگزین می‌شوند که می‌توانند داده‌ها را از محیط خود جمع‌آوری کرده تا رفتار و عملکرد خود را کنترل کنند؛ مانند ترموستات‌ها برای تنظیم دما یا الگوریتم‌های اجرای استراتژی‌های محافظت از محصول.

فناوری، همراه با منابع بیگ دیتای خارجی مانند داده‌های آب و هوا، داده‌های بازار یا استانداردهای دیگر مزارع، به پیشرفت سریع کشاورزی هوشمند کمک می‌کند.

نقش بیگ دیتا در کشاورزی

پایداری، امنیت غذایی جهانی، ایمنی و بهبود کارآیی برخی از موضوعات مهم است که توسط برنامه‌های کاربردی کلان داده در کشاورزی مورد توجه قرار می‌گیرد. بدون شک، این مسائل جهانی دامنه کلان داده را فراتر از کشاورزی گسترش داده و اکنون کل زنجیره تأمین مواد غذایی را در برمی‌گیرد. با توسعه اینترنت هر چیزی مانند مؤلفه‌های مختلف کشاورزی و زنجیره تأمین به صورت بی‌سیم به هم وصل می‌شوند و داده‌هایی را تولید می‌کنند که در لحظه قابل دسترسی هستند.

منابع اولیه دیتا شامل عملیات، معاملات و تصاویر و فیلم‌های ضبط شده توسط حسگرها و ربات‌ها هستند. با این حال، استخراج پتانسیل کامل این مجموعه داده در تجزیه و تحلیل کارآمد نهفته است. توسعه برنامه‌های کاربردی مربوط به مدیریت ریسک، استقرار سنسورها، مدل سازی پیش بینی و محک، به لطف کلان داده‌ها امکان‌پذیر شده است.

تجزیه و تحلیل کلان داده چگونه کشاورزی را تغییر می‌دهد؟

  • افزایش بهره‌وری

داده‌های جمع آوری شده از تراکتورهای مجهز به GPS، سنسورهای خاک و سایر منابع خارجی به مدیریت بهتر بذرها، سموم دفع آفات و کودها و در عین حال افزایش بهره‌وری برای تغذیه روزافزون جمعیت جهانی کمک کرده است.

  • پیش بینی بازده

از مدل‌های ریاضی و یادگیری ماشین برای جمع آوری و تحلیل داده‌های به دست آمده از عملکرد، مواد شیمیایی، آب و هوا و شاخص زیست توده استفاده می‌شود. استفاده از سنسورها برای جمع‌آوری داده، خطای کار دستی را کاهش می‌دهد و بینش مفیدی در پیش بینی عملکرد ارائه می‌دهد.

  • مدیریت ریسک

 کشاورزی با محوریت داده‌ها باعث کاهش نقص محصولات ناشی از تغییر الگوهای آب و هوایی شده است.

  • ایمنی مواد غذایی

جمع‌آوری داده‌های مربوط به دما، رطوبت و مواد شیمیایی، با تشخیص زود هنگام میکروب‌ها و سایر آلاینده‌ها، خطر از بین رفتن مواد غذایی را کاهش می‌دهد.

  • صرفه جویی

کشاورزی مبتنی بر تجزیه و تحلیل هوش مصنوعی و داده موجب صرفه جویی قابل توجهی برای صنعت کشاورزی می‌شود.

[box type=”shadow” align=”aligncenter” class=”” width=”700″]اگر می‌خواهید از خدمات داده کاوی و تحلیل شبکه‌های اجتماعی برای تحلیل برند، رقبا، محصولات و خدمات خود و خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی در کسب و کارتان استفاده کنید، دیتاک با شما همراه خواهد بود.

[button color=”red” size=”big” link=”https://dataak.com/%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%a8%d8%a7%d8%b7-%d8%a8%d8%a7-%d8%af%db%8c%d8%aa%d8%a7%da%a9/” icon=”” target=”true” nofollow=”false”]با ما در ارتباط باشید[/button][/box]

به طور خلاصه باید گفت تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ برخی از مهمترین بخش‌های اقتصاد را تحت تأثیر قرار داده و به این کار ادامه خواهد داد. کاربرد بیگ دیتا یا کلان داده در بخش کشاورزی هنوز در ابتدای روند خود است و با چالش‌هایی روبروست که باید برطرف شوند.

پتانسیل کامل کلان داده‌ها در این حوزه در صورتی محقق می‌شود که کشاورزان و ذینفعان تکنیک‌های نوآورانه مدیریت محصولات زراعی مبتنی بر داده‌ها را انتخاب کنند. کلان داده در صنایع و بخش‌های مختلف به خوبی رشد و پیشرفت خود را نمایان ساخته‌ و حالا نوبت بخش کشاورزی است تا هوشمندتر و هدفمندتر از قبل به فعالیت خود ادامه دهد.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

پانته‌آ پایدار

من پانتـه‌آ پایـدار کارشناس ارشد مهندسی آی تی در گرایش کسب و کار الکترونیکی هستم. علاقمند به هر فناوری و تکنیک جدیدی در حوزه آی‌تی و هر چه به این حوزه کمک می‌کند. به تحقیق و پژوهش و تولید محتوا در زمینه دنیای دیجیتال و آی تی مشغولم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا