روابط عمومیهوش مصنوعی

تاثیرات مثبت و چالش‌های هوش مصنوعی در روابط عمومی | روابط عمومی هوشمند

در حالی که هنوز هم بسیاری از مردم جهان درباره‌ی هوش مصنوعی و ربات‌های ساخته شده‌ی مبتنی بر آن نگران هستند، اما این تکنولوژی در حال پیشروی است. هر چند نمی‌توان نگرانی‌ها در مورد هوش مصنوعی را دست کم گرفت، اما نباید از مزیت‌های آن نیز غافل شد.
یکی از مهمترین مزیت‌ها و کاربردهای هوش مصنوعی در روابط عمومی کسب و کارهای مختلف و سازمان‌هاست. اکنون بسیاری از شرکت‌ها و کسب و کارها به مدد این تکنولوژی توانسته‌اند تا حد زیادی بازدهی و راندمان خود را افزایش دهند.

برای مثال برخی از کسب و کارهای ژاپن به جای استخدام نیروی انسانی، تکنولوژی هوش مصنوعی را در بخش روابط عمومی به خدمت می‌گیرند. این موضوع مزیت‌ها و معایب زیادی را به همراه داشته است. در ادامه به بررسی تاثیر هوش مصنوعی در روابط عمومی و چالش‌های پیش رو می‌پردازیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید!

هوش مصنوعی چطور بر روابط عمومی تاثیر می‌گذارد؟

روابط عمومی قسمتی از یک شرکت، سازمان و کسب و کارهای نوپاست که در آن، کسب و کار فرصتی برای ارتباط جامعه و مخاطبان را با خود ایجاد می‌کند. در روابط عمومی هوشمند، این تکنولوژی است که به کمک شما می‌آید تا با سرعت بیشتری با مخاطبان تعامل داشته باشید.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک
هوش مصنوعی در روابط عمومی
روابط عمومی هوشمند

از سوی دیگر به جای استخدام چندین نیروی انسانی، می‌توانید از این تکنولوژی بهره‌مند شوید. برای مثال از تشخیص چهره برای باز کردن قفل گوشی همراه تا برنامه‌های ناوبری برای همکاری با اعضاء تیم (به صورت دورکاری) و … همه از تکنولوژی هوش مصنوعی بهره می‌برند.

علاوه بر این، هوش مصنوعی می‌تواند در نوشتن اطلاعیه‌های مطبوعاتی، ایجاد کانال ارتباطی با مصرف‌کننده و مشاوره از راه دور هم کمک زیادی کند. میزان تاثیرگذاری هوش مصنوعی بر روی روابط عمومی سازمان‌ها هر روز در حال گسترش است. پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آتی میزان آن چند برابر شود، به طوری که نیاز به حضور کارمندان در محل کار به حداقل برسد.

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی چگونه اکسپلور اینستاگرام شما را مرتب می‌کند؟!

مزیت‌های استفاده از هوش مصنوعی در روابط عمومی

مزیت‌ها و چالش‌های استفاده از هوش مصنوعی در روابط عمومی
روابط عمومی هوشمند؛ مزیت‌ها و چالش‌ها

هوش مصنوعی به دو شکل مثبت و منفی بر روی روابط عمومی سازمان‌ها تاثیر می‌گذارد. مزیت‌های هوش مصنوعی عبارتند از:

  • افزایش سرعت تعامل با مخاطبان

یکی از مزیت‌های روابط عمومی هوشمند، ایجاد ارتباط بهتر با مخاطبان است. اما سرعت ارتباط با مخاطب اهمیت بیشتری دارد. بخشی از ارتباط شما در روابط عمومی از طریق شبکه‌های اجتماعی و فضای اینترنت صورت می‌گیرد. البته که این فضا هم با کمک هوش مصنوعی عمل می‌کند.

در گذشته روابط عمومی به شکل سنتی و رو در رو یا نهایتا تلگرافی صورت می‌گرفت. اما اکنون با مدد هوش مصنوعی شما می‌توانید مجموعه‌ کاملی از شبکه‌های اجتماعی و ابزارهای مانیتورینگ را در خدمت بگیرید. در نتیجه به تعاملات شما با مخاطبان سرعت می‌بخشد.

با داشتن زمان بیشتر، متخصصان روابط عمومی نه تنها می‌توانند بر روی وظایفشان خلاقانه‌تر تمرکز کنند، بلکه شبکه‌سازی و تعامل با مشتریان نیز به نحو بهتری صورت می‌گیرد.

  • امکان پایش و رصد فضای مجازی

در روابط عمومی سنتی رصد فعالیت و تلاش برای برقراری ارتباط با مصرف‌کننده‌ها دقیق نبود. چرا که سازمان‌ها مجبور بودند نتیجه تلاش و دستاوردهای خود را به صورت تخمینی محاسبه کنند. در نتیجه راهی هم برای بهبود وضعیت روابط عمومی پیدا نمی‌کردند. از سوی دیگر به دلیل مشخص نبودن علت مشکل، قادر به برطرف کردن نقاط ضعف نبودند.

این در حالیست که اکنون بسیاری از شرکت‌ها با کمک هوش مصنوعی، ابزارهایی را طراحی کرده‌اند که می‌تواند فعالیت روابط عمومی را رصد و پایش کند. شما با کمک این ابزارها می‌توانید از تاثیرگذاری برند خود در فضای آنلاین اطلاع پیدا کنید.

[box type=”shadow” align=”aligncenter” class=”” width=”700″]از ابزار رصد و مانیتورینگ فضای مجازی دیتاک برای بهبود روابط عمومی خود استفاده کنید.

[button color=”orange” size=”big” link=”https://dataak.com/%d8%b3%d8%a7%d9%85%d8%a7%d9%86%d9%87-%d8%b1%d9%88%d8%a7%d8%a8%d8%b7-%d8%b9%d9%85%d9%88%d9%85%db%8c-%d8%af%db%8c%d8%aa%d8%a7%da%a9/” icon=”” target=”true” nofollow=”false”]درخواست دموی سامانه روابط عمومی دیتاک[/button][/box]

  • امکان برقراری ارتباط با بخش وسیعی از مخاطبان

یکی دیگر از کاربردهای هوش مصنوعی در روابط عمومی امکان تاثیرگذاری بر بخش وسیعی از مصرف‌کنندگان است. بدون هوش مصنوعی شما فقط می‌توانید بر روی ذهن کسانی نفوذ کنید که یا در مقابلتان قرار گرفته‌اند و یا به طور مستقیم تبلیغات‌تان را مشاهده می‌کنند. برای مثال نصب بیلبورد تبلیغاتی فقط برای شهروندان و یا مسافران یک شهر کارساز است و بخش زیادی از جامعه مصرف‌کننده را شامل نمی‌شد.

هوش مصنوعی به مدد شما آمده است تا بتوانید با تمام یا حداقل با ۷۰ تا ۸۰% از مصرف کنندگان ارتباط برقرار کنید. استفاده‌ی حدود ۷۲ میلیون ایرانی از اینترنت و حضور حدود ۴۵ میلیون نفر در شبکه‌های اجتماعی، از قدرت فضای اینترنت برای روابط عمومی صحبت می‌کند. این در حالیست که فضای اینترنت از هوش مصنوعی بهره‌مند است.

از وب‌سایت‌هایی که با موتورهای جستجو در SERP قرار می‌گیرند تا شبکه‌های اجتماعی و غیره، همه به هوش مصنوعی مجهز هستند. بنابراین با قاطعیت می‌توان از تاثیر این تکنولوژی در ارتباط با مصرف‌کنندگان صحبت کرد.

  • کاهش هزینه‌های روابط عمومی

وجود هوش مصنوعی و استفاده گسترده از آن برای روابط عمومی تا حد زیادی در هزینه‌های سازمان‌ها و کسب و کارهای مختلف صرفه‌جویی می‌کند. اکنون شما به مدد این تکنولوژی مجبور به استخدام تعداد زیادی نیروی انسانی برای انجام امور روابط عمومی نیستید، بلکه تنها یک نیروی متخصص و ماهر می‌تواند پاسخگوی نیاز کسب و کار باشد.

از سوی دیگر سرعت دادن به تعاملات و امکان بررسی بازخورد، باعث بازگشت نرخ سرمایه (ROI) شده است. کسب سود بیشتر یکی از مزیت‌ها و دستاوردهای هوش مصنوعی برای کسب و کارهای مختلف بوده است.

  • امکان بررسی و ارزیابی رقبا

یکی دیگر از مزیت‌هایی که هوش مصنوعی برای روابط عمومی به همراه آورده است، قابلیت ارزیابی رقباست. شما با کمک این تکنولوژی قادرید سطح موفقیت، دلیل موفقیت، علت شکست و یا بازخورد مصرف‌کنندگان و مخاطبان رقبا را به راحتی ارزیابی کنید. کافیست به شبکه‌های اجتماعی و یا موتورهای جستجو بروید. بررسی و ارزیابی رقبا در این فضاها کار سختی نیست. بخصوص اینکه ابزارهای رصد و مانیتورینگ فضای مجازی هم در اختیارتان قرار دارد.

چالش‌ها و مشکلات پیش روی روابط عمومی هوشمند

علی‌رغم مزیت‌ها و تاثیرات مثبتی که هوش مصنوعی در روابط عمومی داشته است، چالش‌هایی نیز در مقابل آن قرار دارد. یک کسب و کار برای استفاده بهتر از تکنولوژی هوش مصنوعی نیازمند موارد زیر است:

  • نیاز به استخدام نیروهای زبده و مجرب

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در استفاده از هوش مصنوعی برای روابط عمومی سازمان نیاز دارید، استخدام افراد متخص و ماهر است. در واقع شما به نیروهایی نیاز دارید تا با فضای آنلاین از جمله شبکه‌های اجتماعی و موتورهای جستجو آشنایی کافی داشته باشند.

استفاده از هوش مصنوعی بدون دانش و تخصص کافی، راه به جایی نمی‌برد. برای مثال اگر قصد دارید از شبکه‌های اجتماعی برای پیشبرد مقاصد روابط عمومی خود استفاده کنید، داشتن اطلاعات کافی در مورد الگوریتم شبکه‌های موردنظر اهمیت پیدا می‌کند. همانطور که می‌دانید اکنون رقبا این فضاها را اشغال کرده‌اند. از سوی دیگر کاربران هم به راحتی تحت تاثیر قرار نمی‌گیرند. پس برای سبقت گرفتن از آن‌ها به نیروهای کارآزموده و متخصص نیاز دارید.

بیشتر بخوانید: تاثیر استراتژی‌های سوشال مدیا لیسنینگ در رونق کسب و کار

استفاده از ابزارهای رصد فضای مجازی

یک نکته مهم دیگر در کاربرد هوش مصنوعی در روابط عمومی، ابزارهای پایش و مانیتورینگ فضای مجازی است. بعد از استخدام نیروهای زبده آیا نباید میزان تاثیرگذاری و تلاش آن‌ها را رصد کنید؟ آیا نمی‌خواهید بدانید مخاطبانتان در مورد برند شما چه نظری دارند؟ آیا علاقه‌ای به شنیدن پیشنهادات، انتقادات و یا نظراتشان ندارید؟
از سوی دیگر آیا نمی‌خواهید بدانید رقبایتان چکار می‌کنند؟ چطور موفق می‌شوند؟ دلیل موفقیتشان چیست و یا اصلا چقدر طول می‌کشد تا شما هم به سطح آن‌ها برسید؟

این سوالات تنها با استفاده از یک ابزار رصد فضای آنلاین مبتنی بر هوش مصنوعی و دیتا ماینینگ، قابل پاسخ‌گویی هستند.

حالا که از تاثیر هوش مصنوعی بر روابط عمومی آنلاین و ضرورت استفاده از ابزار رصد فضای مجازی اطلاع پیدا کردید، به شما ابزار دیتاک را پیشنهاد می‌دهیم. این ابزار که بر پایه هوش مصنوعی طراحی شده است به شما کمک می‌کند به جای اینکه خودتان برای پایش فضای مجازی دست به کار شوید، این کار را با سرعت و دقت بیشتری انجام دهید.

در واقع دیتاک ابزاری برای پایش و رصد شبکه‌های اجتماعی و تمامی داده‌های اینستاگرام، توییتر، تلگرام و … است. بنابراین برای بهبود وضعیت روابط عمومی هوشمند این ابزار را فراموش نکنید. برای آشنایی بیشتر با امکانات سامانه دیتاک و تست نسخه دموی آن با کارشناسان ما در دیتاک تماس بگیرید.

[button color=”red” size=”big” link=”https://dataak.com/%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%a8%d8%a7%d8%b7-%d8%a8%d8%a7-%d8%af%db%8c%d8%aa%d8%a7%da%a9/” icon=”” target=”true” nofollow=”false”]با کارشناسان دیتاک در ارتباط باشید[/button]

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

مریم کوهشاری

مریم کوهشاری هستم با مدرک کارشناسی ارشد علوم سیاسی که در زمینه تولید محتوا با رنگ و لعاب SEO کار می‌کنم. از سال 1394 وارد این حوزه شدم و عاشقانه شغلمو دوست دارم. امیدوارم مطالبی رو که می‌نویسم مورد پسندتون واقع بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا