تحلیل شبکه اجتماعیترفند و ابزار فضای مجازیروابط عمومی

تاثیر استراتژی‌های سوشال مدیا لیسنینگ در رونق کسب و کار

چرا گوش دادن به شبکه‌های اجتماعی در رشد کسب و کار مهم است؟

سوشال مدیا لیسنینگ یعنی گوش دادن به شبکه‌های اجتماعی. به این معنا که شما شبکه‌های اجتماعی را به منظور بررسی برند خود ارزیابی کنید. در این باره باید داده‌هایی را مربوط به شرکت، برند، محصولات، خدمات، رقبا و سایر مباحث مربوط به شغل خود را جمع‌آوری کنید. اما بعد از آن باید چه کار انجام دهید؟ این داده‌ها چه کمکی به شما می‌کنند؟

این مطلب را بخوانید: سوشال لیسنینگ یا گوش دادن به شبکه‌های اجتماعی چیست؟ | معرفی ابزارهای سوشال لیسنینگ

 

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

چندین دلیل وجود دارد که نشان می‌دهد استراتژی‌های سوشال مدیا لیسنینگ به رونق کسب و کار کمک زیادی می‌کند. در این مقاله این دلایل را بررسی خواهیم کرد.

تاثیر سوشال مدیا لیسنینگ در رشد کسب و کار

۱) بهبود خدمات مشتریان با گوش دادن به شبکه‌های اجتماعی

یکی از کاربردهای سوشال مدیا لیسنینگ، گوش دادن به صدای مشتریان است. حتی شاید بتوان گفت یکی از کاربردهای اصلی این استراتژی است. زیرا به کسب و کار شما کمک می‌کند تا نقاط ضعف محصولات و خدمات را از زبان مشتریان خود به طور مستقیم بشنوید، سپس به فکر راه‌حلی برای رفع مشکلات باشید و برند خود را ارتقاء دهید.

برای بسیاری از مشتریان بهترین راه انتقاد کردن از یک برند این است که در شبکه‌های مجازی در مورد آن صحبت کنند. آن‌ها ترجیح می‌دهند به جای تماس با مدیریت کسب و کار و صرف ساعت‌ها زمان، فقط با یک توییت، کامنت و یا پست ساده، نظرشان را در شبکه‌های اجتماعی درج کنند.

برای اینکه بتوانید صدای مشتریان را در استراتژی سوشال مدیا لیسنینگ بشنوید، باید از کانال‌های آنلاین و شبکه‌های مجازی استفاده کنید. این یک واقعیت ساده است: مردم از انتظار کشیدن به اندازه نادیده گرفته شدن، نفرت دارند. پس باید تلاش کنید هر چه زودتر خدمات خود را به مشتریان ارائه داده و یا آن را بهبود ببخشید.

۲) دستیابی به نتایج بهتر

جدای از ارائه خدمات مناسب به مشتریان، گوش دادن به شبکه‌های اجتماعی ‎در تولید محصولات جدید به شما کمک می‌کند. نکته اصلی در سوشال لیسنینگ توجه به ذکر کلمات کلیدی است که مرتبط با کسب و کارتان است. اما یعنی چه؟

منظور ما این است که شما برای کسب و کار خود مجموعه‌ای از کلمات کلیدی را در نظر بگیرید. این کلمات کلیدی که با محصولات، خدمات، ویژگی‌های خاص محصول و یا اصطلاحات خاص صنعت یا تجارت شما در ارتباط هستند، باید به دقت در شبکه‌های مجازی رصد شوند. تکرار این کلمات راه‌هایی برای ارائه بهتر خدمات یا محصولات به شما می‌دهد.

مشتریان خیلی راحت می‌توانند قبل از تصمیم‌گیری برای خرید، از توصیه‌های آنلاین یا مشاوره سایر مشتریان استفاده کنند. جالب است بدانید طی یک بررسی مشخص شد که ۲۴ برند برتر دنیا طی تنها یک ماه ۴۵ هزار کلمه کلیدی مرتبط با کسب و کار خود را جمع‌آوری کردند. نتایج تحقیقات نشان داد این برندها با اطلاعات بدست آمده توانستند فضای بهتری را برای مشتریان خود ایجاد کنند.

این دقیقاً برعکس بازاریابی برون مرزی است. به طوری که شما محصولات یا خدمات را به سمت کسانی می‌برید که هیچ علاقه‌ای به آن ندارند و حتی تبلیغات شما را نوعی مزاحمت تلقی می‌کنند. در عوض سوشال مدیا لیسنینگ باعث می‌شود تا شما پیشنهادهای خاص آن‌ها را مستقیما دریافت کنید.

۳) پشتیبانی از فعالیتهای بازاریابی

امروزه دیدن هشتگ‌های اختصاصی در کمپین‌های تبلیغاتی رایج شده است. این راه می‌تواند به دیده شدن کمپین و برندها منجر شود. اکنون برندهای معتبر زیادی در دنیا هستند که در کمپین‌های خود از هشتگ‌های مرتبط با کسب و کار استفاده می‌کنند. با این روش طرفداران را درگیر کرده و در عین حال روابط محکمی با وبلاگ‌نویسان و اینفلوئنسرها برقرار می‌کنند.

نهایتاً وجود هشتگ‌ها باعث می‌شود تا صاحبان کسب و کار بتوانند مطالبی را که کاربران در رابطه با برندشان در شبکه‌های اجتماعی می‌نویسند، پیگیری کنند.

۴) سوشال لیسنینگ، راه تعامل با مشتریان

یکی دیگر از تاثیرات استراتژی گوش دادن به شبکه‌های اجتماعی ‎بر روی کسب و کار، ارتباط بدون واسطه و مستقیم با مشتریان است. زمانی که کاربران چیزی را در شبکه‌های اجتماعی سرچ می‌کنند که مربوط به صنعت شما باشد، به راحتی می‌توان آن را دریافت کرده و سپس با آن‌ها ارتباط برقرار کرد.

این تکنیک یک روش عالی برای افزایش مشتریان بیشتر در اینترنت و گسترش دسترسی آنلاین مشتریان به محصولات است. اگر پاسخ شما به کاربران به موقع، هوشمندانه و مؤدبانه باشد، باعث ماندگاری چهره برند می‌شود. با این ترفند به راحتی می‌توانید توجه مخاطبان را به سمت خود جلب کنید.

۵) دسترسی به بینش مشتری

امروزه مصرف کنندگان برای به اشتراک گذاشتن نظرات خود در مورد محصولات و خدماتی که از آن‌ها استفاده می‌کنند، فضای بازتری دارند. به عبارت دیگر اینترنت ساده‌ترین راه برای به اشتراک گذاشتن نظرات با دیگران است. از سوی دیگر کاربران می‌توانند تجربیات خود را در رابطه با محصولات و برندهای مختلف در اختیار سایر کاربران قرار دهند.

قطعاً در مورد برندهای مختلف پست‌های زیادی منتشر می‌شود و کاربران که همان اعضای جامعه مصرف هستند، در مورد آن برند نظر می‌دهند. این همان جایی است که می‌توانید پیشنهادات، انتقادات و نظرات صادقانه کاربران را در مورد برند خود مشاهده کنید. اینترنت منبع قدرتمندی از بینش‌های ارزشمند مشتریان است.

به همین دلیل باید با سوشال لیسنینگ به مخاطبان خود گوش دهید. آن‌ها ممکن است در مورد بهبود محصولات و خدمات مشاوره‌های ارزشمندی را ارائه دهند. از این گذشته، آن‌ها کسانی هستند که چند مرتبه از محصولات شما استفاده کرده‌اند. در عین حال می‌توانند تفاوت بین محصولات شما با سایر محصولات مشابه و یا مزیت‌های آن‌ها بر هم را بیان کنند. پس لازم است که به نظراتشان گوش دهید.

۶) پیدا کردن اینفلوئنسرها با کمک سوشال مدیا لیسنینگ

یکی دیگر از فواید استراتژی گوش دادن به شبکه‌های اجتماعی ‎پیدا کردن اینفلوئنسرها یا افراد تاثیرگذار است. همکاری با این افراد می‌تواند نتایج قابل اندازه‌گیری برای برند به ارمغان بیاورد. بهترین کار این است که با اینفلوئنسرهایی ارتباط برقرار کنید که به کسب و کار شما نزدیک هستند.

اگر در شبکه‌های اجتماعی به بررسی نام تجاری، شرکت و یا کسب و کار خود بپردازید متوجه می‌شوید که افراد زیادی در مورد آن صحبت می‌کنند. نمایه‌های برتری که در مورد برند شما صحبت می‌کنند، می‌توانند به عنوان اینفلوئنسرهای بالقوه‌ای باشند که برای آغاز همکاری مناسب هستند.

با این حال نباید تصور کنید هر کسی که نامی از برند شما را در یکی از پست‌های خود ذکر کند، لزوما به معنای اینفلوئنسر مرتبط با کسب و کارتان است.

پایش و رصد شبکه‌های اجتماعی برای سوشال مدیا لیسنینگ

بعد از شنیدن صدای مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی، مجموعه‌ای از داده‌های خام در اختیار شما قرار می‌گیرد. اما این کافی نیست. در مرحله بعد باید داده‌های خام را به مجموعه‌ای از داده‌های قابل استفاده تبدیل کنید. پایش و رصد شبکه‌های اجتماعی‎ راهی است که داده‌های قابل استفاده را در اختیار شما قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: پلتفرم رصد و مانیتورینگ شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی

 

شما باید بدانید کاربرانی که در مورد برند و محصولات شما صحبت کرده‌اند، چه کسانی هستند، جنیستشان چیست، در چه رده سنی قرار دارند، موقعیت جغرافیایی آن‌ها کجاست و … . همه‌ی این‌ها به مدد پایش و رصد شبکه‌های اجتماعی‎ قابل دسترسی است.

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

یک ابزار سوشال مدیا لیسنینگ ایرانی

سامانه روابط عمومی دیتاک یک ابزار جامع برای پایش و رصد شبکه‌های اجتماعی است. با کمک این ابزار می‌توانید تمامی داده‌هایی که از اینستاگرام، توییتر، تلگرام و … در مورد شما، برند، محصولات و خدماتتان ایجاد می‌شود را مشاهده و بررسی کنید. در نهایت با آنالیز این داده‌ها قادرید احساسات مخاطبان به برند یا محصول خود یا رقبا را مشاهده کنید. اگر فکر می‌کنید به ابزار رصد و آنالیز فضای مجازی نیاز دارید برای دریافت مشاوره و نسخه دموی سامانه روابط عمومی با کارشناسان دیتاک در ارتباط باشید.

[button color=”red” size=”big” link=”https://dataak.com/%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%a8%d8%a7%d8%b7-%d8%a8%d8%a7-%d8%af%db%8c%d8%aa%d8%a7%da%a9/” icon=”” target=”true” nofollow=”false”]تماس با کارشناسان دیتاک[/button]

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

مریم کوهشاری

مریم کوهشاری هستم با مدرک کارشناسی ارشد علوم سیاسی که در زمینه تولید محتوا با رنگ و لعاب SEO کار می‌کنم. از سال 1394 وارد این حوزه شدم و عاشقانه شغلمو دوست دارم. امیدوارم مطالبی رو که می‌نویسم مورد پسندتون واقع بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا