عمومیهوش مصنوعی

کاربرد هوش مصنوعی در فناوری نانو | AI چگونه سبب رشد نانو فناوری می‌شود؟

حتما شما هم در مورد فناوری نانو شنیده‌اید. این فناوری جدید در هر زمینه‌ای نشانی از خود به جای گذاشته ‌است و کاربردهای فراوان این فناوری در حوزه‌ها و صنعت‌های مختلف قابل مشاهده است. فناوری دیگری نیز در هر زمینه‌ای که فکرش را بکنید دخیل است، به نام فناوری هوش مصنوعی. تصور کنید که رشد و توسعه این دو فناوری نوظهور در کنار هم چه تاثیر فوق‌العاده‌ای بر دنیای امروز دارد.

اگر بخواهیم از اساس و ریشه هوش مصنوعی را به شما بشناسانیم، باید بگوییم که هوش مصنوعی یکی از شاخه‌های جهانی علوم کامپیوتری است. با استفاده از هوش مصنوعی بشر موفق شده ربات‌ها و ماشین‌هایی با رفتارهای انسانی بسازد. جالب است بدانید فناوری هوش مصنوعی در برخی از این ماشین‌ها به قدری پیشرفته و حیرت انگیز است که حتی واکنش‌های یک انسان را نیز می‌توانند از خود بروز دهند.

کاربرد هوش مصنوعی در فناوری نانو

همانطور که می‌دانید پژوهش‌های فناوری نانو نیاز به سرعت و دقت بالایی دارند. این فناوری تمام دنیا را پوشش داده و هر فناوری نوظهوری در کنار آن به رشد و پیشرفت پروژه‌های نانو کمک شایانی می‌کند. به‌ عنوان مثال در کامپیوترهایی که از فناوری نانو استفاده شده، پردازش‌های هوش مصنوعی دارای سرعت باورنکردنی هستند. در واقع هوش مصنوعی عاملی است که می‌تواند اهداف و استراتژی‌هایی که برایش تعریف کرده‌اید را مورد تحلیل و بررسی قرار دهد و همچون انسان بهترین اهداف را که منجر به موفقیت می‌شوند را انتخاب کند. هوش مصنوعی فناوری است که در آینده ابعاد زیادی از زندگی ما انسان‌ها را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

از هوش مصنوعی بیشتر بدانید: ترندهای برتر هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۰

نانو تکنولوژی در صنعت پزشکی جایگاه ویژه‌ای دارد. حضور هوش مصنوعی در کنار این فناوری می‌تواند جان میلیون‌ها انسان را نجات دهد. از دیگر کاربردهای هوش مصنوعی در فناوری نانو کمک به دوام پذیری منابع مانند آب و انرژی در کشاورزی است. تلفیق این دو فناوری در علم هوا و فضا نیز نیاز به یادآوری ندارد. صنعت الکترونیک نیز از این قاعده مستثنی نبوده و پیشرفت و توسعه قابل ملاحظه‌ای از کاربرد هوش مصنوعی در فناوری نانو دارد.

جالب است بدانید در خیلی از کشورهای توسعه یافته این تکنولوژی هوش مصنوعی است که بیشتر مشاغل را به دست گرفته بنابراین نیاز به نیروی کار انسانی کمتر شده است. کاربردهای هوش مصنوعی حتی باعث شده که آینده شغلی خیلی از مهندسین نرم افزار نیز به چالشی بزرگ بیافتد. برخی بر این باورند که در آینده هوش مصنوعی به قدری پیشرفت خواهد کرد که جای مهندسین را در حوزه‌های مختلف و صنعت می‌گیرد.

همچنین این فناوری در آینده بدون کمک عامل انسانی برنامه‌ای خواهد بود که می‌تواند کپی کند، تغییر ایجاد کند و بهینه‌سازی را هم انجام دهد. با توجه به کاربردهای هوش مصنوعی حالا می‌توان نقش پررنگ آن را حتی در بورس و بازار ارز دیجیتال نیز مشاهده کرد.

فناوری نانو در کنار هوش مصنوعی

فناوری نانو یکی از تازه‌‌ترین علوم جهان مدرن است و می‌تواند با پیشرفت و توسعه‌ای که به همراه دارد در خیلی از زمینه‌ها و ابعاد زندگی بشر همچون صنعت، سلامت، بهداشت و کشاورزی نقش پررنگی ایفا کند. البته این فناوری در کنار هوش مصنوعی نیز قرار خواهد گرفت.

پژوهشگران بر این باورند که در آینده‌ای نزدیک فناوری نانو به هوش مصنوعی در رسیدن به تکینگی کمک خواهد کرد. اما تکینگی چیست و با رسیدن به آن در هوش مصنوعی و عملکردهایش چه تغییراتی رخ خواهد داد؟

تکینگی برآیندی از فناوری نانو است که به هوش مصنوعی کمک خواهد کرد از انسان امروز سبقت بگیرد. هیچکس نمی‌تواند بگوید هوش مصنوعی پس از رسیدن به تکینگی به کمک فناوری نانو چه توانایی‌های خارق العاده‌ای بدست خواهد آورد و دنیا را دچار چه تحولاتی خواهد کرد.

بسیاری این مسائل مطرح شده را تنها حدس و گمان می‌دانند اما خیلی از محققان بر این ارتباط تنگاتنگ فناوری نانو و هوش مصنوعی تاکید می‌کنند و این دو عامل را ارتقا بخش یکدیگر می‌دانند. فناوری نانو و هوش مصنوعی این قابلیت را دارند که با هم رشد کنند و کاربردهایی فراتر از باور را عملی کنند.

AI چگونه سبب رشد نانو فناوری می‌شود؟

همانطور که گفتیم فناوری نانو و هوش مصنوعی در آینده‌ای نزدیک ارتباطی تنگاتنگ خواهند داشت و یکی بر دیگری پیشی نمی‌گیرد، بلکه باهم رشد خواهند کرد. اما کمک هوش مصنوعی به فناوری نانو چگونه است؟

با استفاده از فناوری نانو می‌توان ابرسیستم‌هایی ساخت که اطلاعات بی‌پایان هوش مصنوعی را در خود ذخیره کند. از طرفی هوش مصنوعی هم دقت و سرعت پژوهش‌ها در جهت ارتقای علم نانو را افزایش خواهد داد. هنوز پژوهشگران برای تشخیص و تحلیل نانو ذرات درگیر دشواری‌هایی هستند. پیشرفت هوش مصنوعی به معنای رشد و افزایش دقت الگوریتم‌ها و در نتیجه رشد چشم‌گیر فناوری نانو خواهد بود.

از کاربردهای هوش مصنوعی بخوانید: سیستم هوش مصنوعی علی‌بابا پیشرو در تشخیص کرونا

هم اکنون در جهان خیلی از آزمایشگاه‌ها، استفاده از هوش مصنوعی را در تحقیقات و برنامه نویسی‌های پیچیده خود در زمینه نانوبات‌ها امری الزامی می‌دانند. در آینده تلفیق هوش مصنوعی و نانو فناوری به بشر و جامعه پزشکی ربات‌هایی را تحویل خواهد داد که حداقل تهاجم را نسبت به بدن بیمار داشته باشند.

برآیند هوش مصنوعی و نانو یعنی نانوبات‌ها، در آینده می‌تواند بدون آسیب رساندن به سلول‌های خوب بدن، سلول‌های سرطانی را نابود کند. چرا که در آن زمان نانوبات‌ها قدرت تشخیص سلول بد و خوب را دارند، بدون اینکه کسی آن‌ها را هدایت کند.

هوش مصنوعی چگونه یاد می‌گیرد؟

جالب است بدانید هوش مصنوعی قابلیت یادگیری دارد و فناوری نانو شدیدا به یادگیری نیاز دارد. اگر انسان اطلاعات جامع و کافی در اختیار هوش مصنوعی قرار دهد یک به یک آن‌ها را فرا خواهد گرفت، پردازش کرده و آن‌ها را جهت رسیدن به استراتژی‌های تعریف شده در نانو تکنولوژی به کار خواهد برد. اگر اطلاعات در کامل‌ترین حالت ممکن باشد، هوش مصنوعی ساخته شده حتی می‌تواند مثل انسان از خود عکس العمل نشان دهد که البته نمونه‌هایی از آن نیز تا به امروز ساخته شده است.

مثلا در بازی‌های فکری، هوش مصنوعی از روش آزمون و خطا در برابر حریف و یا کاربر سیستم استفاده می‌کند. راه‌های متفاوت را برای بردن کاربر خود استفاده کرده و به محض پیدا کردن راه حل، دفعات بعدی دیگر از آن خطا نخواهید دید و به سختی می‌توانید آن را مقلوب کنید. در واقع این حالت هوش مصنوعی به این علت است که می‌خواهد با کاهش خطاهای خود بهترین بازدهی را از خود در تکنولوژی نانو و دیگر مسائل نشان دهد.

انواع هوش مصنوعی تاثیرگذار بر نانو تکنولوژی

  • هوش مصنوعی ANI

از این هوش مصنوعی تحت عنوان هوش مصنوعی ضعیف یا هوش محدود مصنوعی هم یاد می‌شود. می‌توانید از هوش مصنوعی محدود برای انجام فعالیت‌های تخصصی و محدود استفاده کنید. به عنوان مثال ابر کامپیوتری که در سال ۱۹۹۷ ساخته شد، معروف به آبی بزرگ تنها می‌توانست شطرنج بازار بزرگ جهان را شکست دهد و در دیگر حوزه‌ها عملکرد بخصوصی از خود نشان نمی‌داد.

جالب است بدانید فناوری جستجو کردن در مرورگرها نیز تحت کنترل هوش مصنوعی محدود هستند. مثلا شما در گوگل محصولی را سرچ و یا خرید می‌کنید. گوگل بعد از این طبق سرچ‌هایی که انجام می‌دهید محصولات را به شما معرفی می‌کند و حتی گاهی با دسترسی به حساب ایمیل این تبلیغات را برای شما ارسال می‌کند.

اغلب ما در روز با چند هوش مصنوعی محدود در تماس و ارتباط هستیم. مثل سیستم هواشناسی موبایل، برنامه آهنگ های تلفن همراه و … .

  • هوش مصنوعی AGI

بشر امروز از این فناوری استفاده می‌کند اما به طور کامل به آن دست نیافته چرا که اگر چنین هوش مصنوعی ساخته شود، سیستم‌ها باید قادر باشند احساسات انسان را نیز درک کنند و واکنش نشان دهند. در ضمن هوش مصنوعی برخلاف مغز انسان بسیار جزئی نگر است و نمی‌تواند از جزئیات عبور کند، بنابراین انرژی و فضای زیادی برای ذخیره اطلاعات نیاز دارد.

هوش مصنوعی در دیتاک

سکوی هوشمند پردازش داده‌ی دیتاک که مبتنی بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی است در زمینه‌های مختلفی خدمات ارائه می‌دهد.

  • تشخیص زبان متن
  • استخراج موجودیت‌ها از متن
  • نرمال‌ساز فارسی
  • تعیین نقش کلمات در متن
  • تشخیص چهره
  • شباهت‌سنج متن
  • و …

برای آشنایی بیشتر با سکوی هوشمند دیتاک و استفاده از آن روی لینک زیر کلیک کنید.

[button color=”red” size=”big” link=”https://sakoo.ai/” icon=”” target=”true” nofollow=”false”]سکوی هوشمند پردازش داده دیتاک[/button]

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

پانته‌آ پایدار

من پانتـه‌آ پایـدار کارشناس ارشد مهندسی آی تی در گرایش کسب و کار الکترونیکی هستم. علاقمند به هر فناوری و تکنیک جدیدی در حوزه آی‌تی و هر چه به این حوزه کمک می‌کند. به تحقیق و پژوهش و تولید محتوا در زمینه دنیای دیجیتال و آی تی مشغولم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا