هوش مصنوعی

هوش مصنوعی و خانه هوشمند

ما در دورانی زندگی می‌کنیم که هنوز کاملا هوش مصنوعی بر همه جوانب و ابعاد زندگی انسان غلبه نکرده است. اما در حال حاضر نیز این فناوری رشد چشمگیری داشته و توانسته خود را در ابعاد مختلف از جمله خانه هوشمند جای دهد.

مسلما آینده‌ای که ابزارهای بر پایه هوش مصنوعی برای ما و منازلمان رقم می‌زند چیزی ورای مصرف انرژی در حال حاضر خواهد بود و انرژی در آینده هدر رفت کمتری خواهد داشت. آیا این موضوع بی‌دلیل است که این روزها همه افراد در طبقات مختلف جامعه می‌توانند از هوش مصنوعی بهره‌مند شوند؟!

فناوری و محصولات طراحی شده بر پایه هوش مصنوعی روز به روز پیشرفته‌تر می‌شوند و از طرفی به لحاظ هزینه به گزینه‌ای مناسب‌تر تبدیل می‌شوند. همین امر باعث شده تا امروزه همه افراد چه ثروتمند و چه در سطح متوسط، از این فناوری در محل کار و زندگی خود استفاده کنند و اتوماسیون منازل خود را بر پایه استفاده از ابزارهای دارای فناوری هوش مصنوعی طراحی کنند.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

تبدیل خانه‌ها به خانه هوشمند توسط هوش مصنوعی

برخلاف بسیاری از فناوری‌ها و محصولاتی که تولید و عرضه می‌شوند، هر روز بیش از پیش به محبوبیت فناوری هوش مصنوعی افزوده می‌شود و تعداد بیشتری به سمت نصب خانه هوشمند می‌روند. از زمان ابداع و تولید و عرضه اولین کامپیوترها تا به امروز که بسیاری از ابزارهای خانگی بر پایه هوش مصنوعی ساخته می‌شوند، می‌توان دید که حتی با ارزان‌تر شدن نیز تغییری حاصل نشده و این فناوری با افت رو به رو نمی‌شود و مردم بیش از پیش به آن علاقه نشان می‌دهند.

اتوماسیون خانگی و استفاده از فناوری هوش مصنوعی در تولید و ساخت ابزارهای خانگی خود بازاری بزرگ دارد. استفاده از هوش مصنوعی در اتوماسیون خانگی سبب ساخت و عرضه محصولات خانگی و اتوماسیون منحصر به فردی شده که امروز استفاده از آن‌ها هم به لحاظ هدر رفت انرژی و هم به لحاظ هزینه‌ای به صرفه‌تر است. اما بهتر است چند جنبه مثبت استفاده از هوش مصنوعی را بیشتر واکاوی کنیم.

خانه هوشمند
خانه هوشمند به کمک هوش مصنوعی

ادغام هوش مصنوعی در خانه هوشمند

هوش مصنوعی به عنوان یک فناوری جدید خیلی زود موفق شد بر بازار ابزارهای خانگی چیره شود. با استفاده از اتوماسیون خانگی بر پایه هوش مصنوعی انسان راه حل‌های هوشمندتری اتخاذ می‌کند، بنابراین همراه با ورود هوش مصنوعی به منازل زندگی بصورت ماشینی راحت‌تر می‌شود.

با استفاده از هوش مصنوعی و ادغام آن در خانه می‌توان کنترل بهتر و موثرتری بر ابزارها و وسایل منزل اعمال کرد. صرفه جویی در مصرف انرژی و دیگر هزینه‌ها با ورود هوش مصنوعی به منازل محسوس‌تر می‌شود. منازل به لحاظ ایمنی با افزایش سطح کیفی مواجه می‌شوند و صاحبان منازل کمتر متضرر می‌شوند.

هوش مصنوعی در ابتدا تنها یک ایده بود، اما کم کم و با تکامل فناوری، علاوه بر کامپیوترها وارد گوشی‌های موبایل و دیگر ابزارها از جمله وسایل زندگی انسان در منزل شد و امروز به راحتی می‌تواند مانند یک راهنما انسان‌ها را برای کنترل امور زندگیشان تحت تاثیر قرار دهد. البته این تکنولوژی هنوز تا شبیه شدن به یک انسان فاصله زیادی دارد.

از دیگر کاربردهای هوش مصنوعی: هوش مصنوعی در علوم انسانی

 

امروز افراد از هوش مصنوعی در منازل خود می‌توانند در ابعاد متفاوت همچون: برنامه ریزی، پخش رادیو و تلویزیون در منزل و یا استفاده به عنوان یک راهنما و حل کننده مسائل در مواقع اورژانسی استفاده کنند.

در آینده حتی حضور افراد در منزل ضروری نخواهد بود و هوش مصنوعی در هر دستگاهی قادر خواهد بود تنها با شنیدن صدا و یا دستورات از پیش تعریف شده شخص، عملکرد فوق‌العاده‌ای از خود نشان دهد، چیزی شبیه به رفتار یک انسان!

از نمونه‌های تکمیل نشده و ساده آن می‌توان در حال حاضر به سیستم‌های قطع خودکار اجاق گاز و بخاری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، دوربین‌های حفاظتی داخل ساختمان، زنگ دری که به شما اعلام می‌کند چه کسی پشت در است، ترموستات‌‌های هوشمند جهت کنترل انرژی منازل، سفارش وسایلی که در یخچال در حال تمام شدن هستند از سایت مورد نظر و یا وسیله‌ای که به نگهداری از نوزاد کمک می‌کند به این صورت که با وصل کردن به لباس نوزاد به راحتی گزارشی از میزان دمای بدن، تعداد تنفس، فعالیت‌های بدنی، میزان خواب نوزاد را در اختیار شما قرار می‌دهد.

خانه هوشمند با ابزار خانگی اینترنتی

امروزه می‌توانید از فناوری تایمر در ابزارهای خانگی خود مدت کارکرد تنظیم کنیم. اما در آینده نه چندان دور زحمت اینکار هم از دوش انسان برداشته می‌شود، طوری که حتی دیگر نیاز به حضور در منزل هم رفع می‌شود. اکنون برخی از لوازم و وسایل خانگی از این فناوری بهره‌مند هستند اما در آینده می‌توان تمام وسایل خانه را از طریق اینترنت و خارج از خانه کنترل کرد.

با استفاده از این قابلیت در ابعاد پیشرفته‌تر می‌توان در کارکرد وسایل خانه زمانی که در منزل نیستید تغییراتی ایجاد کنید و یا در حالتی بهتر از هوش مصنوعی درخواست کنید که خود بهترین تصمیم را بگیرد.

امنیت بیشتر

درآینده و با استفاده از هوش مصنوعی دیگر امنیت منزل و وسایل آن تنها مختص قشر ثروتمند نخواهد بود و همه جامعه و طبقات مختلف آن منازلی ایمن خواهند داشت. در واقع با هوشمندسازی امنیت خانه دیگر نیازی نیست خیلی نگران وقوع اتفاقات متفاوت باشیم.

به عنوان مثال دوربین‌های کنترل از راه دور هوشمند با قابلیت اتصال به اینترنت این اطمینان خاطر را به شما می‌دهد که حتی با نبود شما نیز در منزل اتفاقی نیافتد و اگر تغییری به وجود بیاید شما و پلیس بلافاصله مطلع خواهید شد.

در حال حاضر برای تنظیم سیستم‌های امنیتی خانه باید به خود سیستم داخل منزل دسترسی داشته باشیم اما با هوشمندسازی سیستم‌های امنیتی خانه می‌توانیم از خارج از منزل هم تغییرات لازم را انجام دهیم و دستورات و برنامه‌های جدید را به سیستم بدهیم.

هزینه کمتر در خانه هوشمند

اگر دقت کرده باشید امروز محصولات و ابزارهای خانگی از مصرف انرژی کمتری برخوردارند و همین باعث می‌شود که در آینده هزینه کمتری نیز بابت مصرف انرژی بپردازیم و از طرفی انرژی کمتری هدر برود. این مدل ادغام اتوماسیون در منازل را می‌توانید در محصولات پر استفاده‌ای همچون تلویزیون، یخچال، ماشین لباسشویی و کولر ببینید.

به عنوان مثال زمانی که شما در منزل نیستید اما سیستم سرمایشی روشن مانده است، سیستم هوشمند با علم به اینکه کسی در منزل حضور ندارد، خود به خود دستگاه را خاموش می‌کند و از هدر رفت انرژی جلوگیری می‌شود.

هوش مصنوعی تکنولوژی روز بشر است که به سرعت در حال دستیابی به اختراعات و اکتشافات جدیدی است. گاها افراد پیشرفت این تکنولوژی را به دلایلی خظرناک می‌دانند اما دانشمندان این حوزه معتقدند که هوش مصنوعی می تواند به شدت بر بهبود زندگی بشر تاثیر گذار باشد. شما در مورد این فناوری چه نظری دارید؟

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

پانته‌آ پایدار

من پانتـه‌آ پایـدار کارشناس ارشد مهندسی آی تی در گرایش کسب و کار الکترونیکی هستم. علاقمند به هر فناوری و تکنیک جدیدی در حوزه آی‌تی و هر چه به این حوزه کمک می‌کند. به تحقیق و پژوهش و تولید محتوا در زمینه دنیای دیجیتال و آی تی مشغولم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا