تحلیل شبکه اجتماعی

مقایسه بازارهای سرمایه گذاری از نگاه افکار عمومی | بررسی بازارها در شبکه های اجتماعی

مقایسه بازارهای سرمایه گذاری می‌تواند بر اساس معیارهای مختلفی انجام گیرد.

در سال‌های اخیر به دلیل وجود تورم و کاهش ارزش پول توجه به سرمایه‌ گذاری از سوی مردم بیشتر شده است.

در کشور ما بازارهای مختلفی برای سرمایه گذاری وجود دارد که با افت و خیزهای زیادی مواجه هستند. با توجه به شرایط اقتصادی توجه به هر یک از این بازارها در حال تغییر است.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

به فراخور اخبار و تغییرات اقتصادی& افکار عمومی توجه بیشتر یا کمتری به یک بازار نشان می‌دهد. روند رشد بازارها با میزان توجه افکار عمومی به آنها همبستگی نزدیکی دارد.

دیتاک با بهره‌گیری از توان خود در تحلیل دیتا، روند توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی را بر اساس حجم محتوای تولید شده درباره هر کدام از بازارهای بالقوه سرمایه‌گذاری در بازه زمانی خرداد ۹۸ تا اردیبهشت ۹۹، بررسی کرده است.

بورس اوراق بهادار

همان طور که در نمودار مقایسه بازارهای سرمایه گذاری دیده می‌شود بازار سرمایه یا بورس اوراق بهادار بیشترین رشد را داشته، به طوری که تا اواخر اردیبهشت ۱۳۹۹ رشد صد درصدی کرده و با اختلاف از بازارهای دیگر رده نخست را به خود اختصاص داده است. این رشد که از حدود بهمن ماه شروع شده، همزمان با واگذاری سهام دولتی در قالب صندوق‌های قابل معامله بوده است. همچنین عرضه اولیه سهام سازمان تامین اجتماعی و احتمال عرضه چند شرکت استارتاپی مانند دیجی کالا، کافه بازار و شیپور از دیگر عوامل توجه به بازار سرمایه است.

از زمان افزایش ناگهانی دلار در سال ۹۷ بسیاری از سرمایه‌ها به سمت بازار بورس حرکت کرده است و به تبع آن مباحثه پیرامون موضوعات مربوط به این بازار در شبکه‌های اجتماعی بیش از پیش رونق گرفته است. تحولات اخیر و شرایط اقتصادی سبب شده که رشد این بازار بسیار بیش از گذشته باشد و رنج وسیعی از مخاطبان به این بازار توجه نشان دهند.

خودرو

خودرو پس از بورس در ماه‌های اخیر بیشترین رشد را نشان داده است. به طوری که در دو ماه اخیر از ارز و طلا پیشی گرفته و به رده دوم صعود کرد. افزایش قیمت خودرو ،محدودیت های دولت، احتکار خودرو و شرایط جابجایی از عوامل توجه به بازار خودرو در ماه های اخیر است. دو بازیگر اصلی بازار خودرو ایران خودرو و سایپا معمولا اقدام به پیش فروش محصولات خود می‌کنند. مشتریان این خودروها از این روش برای سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند.

ارز

بازار ارز به دلیل نوسانات قیمت دلار از گزینه‌های سرمایه‌گذاری مهم در ایران است. قیمت دلار به خصوص در چند ماه اخیر روند افزایشی داشته است. دلار در بازه زمانی این گزارش بین ۱۱ تا ۱۷ تومان نوسان داشته است. قیمت ارز به دلایل متعدد بالا یا پایین می‌رود. تحولات بین‌المللی، اقدامات تنظیمی بانک مرکزی، تغییرات عرضه و تقاضا در بازار از این دلایل است. پس از شیوع ویروس کرونا و دشواری تامین ارز، قیمت دلار آزاد و دلار نیمایی روند افزایشی پیدا کرده است.

طلا و سکه

به دلیل شیوع ویروس کرونا قیمت جهانی طلا افزایش پیدا کرده است. قیمت سکه به ۷ میلیون تومان رسید. قیمت طلا متاثر از قیمت جهانی طلا و قیمت ارز استمت طلا اثر مستقیم می گذارد. از این رو بحث و تبادل نظر در مورد طلا و ارز تقریبا همراستا است.

مسکن و مستغلات

با این که مسکن همیشه یکی از روش‌های مطمئن سرمایه‌گذاری شناخته می‌شود، به دلیل رکود در این بازار و قیمت‌های بالا از بازارهای دیگر توجه کمتری به این بازار شده است و رشد کمی در آن دیده می‌شود.

نتیجه گیری

توجه به روند انتشار اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی می تواند در پیش بینی و شناخت بازارهای سرمایه گذاری اثر گذار باشد. همانطور که دیدیم رشد بازارها و سودآوری آنها همبستگی زیادی با داغ شدن موضوعات مورد بحث در فضای مجازی دارد. دیتاک می‌تواند با تکیه بر دانش خود در حوزه هوش مصنوعی و تحلیل دیتا  نقاط عطف در موقعیت بازارها را شناسایی کرده و به پیش‌بینی احتمال رشد یا سقوط یک بازار کمک کند.

[box type=”shadow” align=”aligncenter” class=”” width=””]نوشته‌های مشابه : بهترین کارگزاری بورس کدام است | افکارسنجی مشتریان کارگزاری‌های بورس[/box]

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

سما آشوری

فارغ‌التحصیل MBA هستم. چهار سال است که در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت می‌کنم. به استراتژی‌های کسب و کار و ترندهای روز بازاریابی علاقه‌مندم. خود را فردی چند بعدی می‌دانم و تلاش می‌کنم تا زندگی را زندگی کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا