عمومی

بازتاب جشنواره‌ وب و موبایل ایران در توییتر

در جشنواره‌ وب و موبایل ایران ، همه شخصیت های حقیقی و حقوقی که دارای وب‌سایت یا نرم‌افزار موبایل هستند در این رقابت و جشنواره حضور داشتند. یازدهمین دوره این جشنواره که ثبت‌نام آن به مدت دو ماه از یکم مهر ماه تا سی آبان ادامه داشت و سپس داوری آن از ۱۱ آذر تا ۱۱ بهمن صورت گرفته و در نهایت مراسم اختتامیه جشنواره در روز های ۲۵ و ۲۶ بهمن برگزار شد و برگزیدگان معرفی شدند.

جشنواره وب و موبایل ایران عرصه‌ی رقابت میان وبسایت¬ها و نرم¬افزار¬های موبایل در ایران است. این جشنواره برای اولین¬بار در سال ۱۳۸۷ توسط شایان شلیله جهت معرفی برترین وبسایت¬های فارسی بنیان‌گذاری شد و در سال ۱۳۹۱ هم جشنواره موبایل جهت معرفی برترین اپلیکیشن¬های تلفن همراه توسط میلاد احرام پوش و محسن براتی برگزار شد، در نهایت در سال ۱۳۹۲ برگزار کنندگان آنها تصمیم گرفتند جهت هم¬افزایی بیشتر،دو جشنواره را با یکدیگر ادغام کنند که پس از آن، همه ساله شاهد برگزاری بزرگ‌ترین رویداد ایران در حوزه وب و موبایل هستیم. بنا بر پیشنهاد بنیان‌گذاران جشنواره وب و موبایل ایران، این رویداد از سال ۱۳۹۴ توسط انجمن صنفی کسب و کار اینترنتی برگزار می‌شود. همه شخصیت¬های حقیقی و حقوقی که دارای وب‌سایت یا نرم¬افزار موبایل هستند می‌توانند متقاضی شرکت در این رقابت و جشنواره باشند. یازدهمین دوره این جشنواره که ثبت¬نام آن به مدت دو ماه از یکم مهر ماه تا سی آبان ادامه داشت و سپس داوری آن از ۱۱ آذر تا ۱۱ بهمن صورت گرفته و در نهایت مراسم اختتامیه جشنواره در روز های ۲۵ و ۲۶ بهمن برگزار شد و برگزیدگان معرفی شدند.

این جشنواره هرساله به منظور مشخص کردن برترین وبسایت و نرم¬افزار موبایل در دو بخش داوری کارشناسان و بخش محبوبیت مردمی برگزار می¬شود.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

بخش داوری: مخصصین با نگاه کارشناسانه و با توجه به شاخص¬های از پیش تعیین شده، بهترین وبسایت و بهترین نرم¬افزار موبایل را در زمینه¬های مختلف انتخاب می¬کنند، به برگزیدگان این بخش تندیس تعلق می-گرید.

بخش محبوبیت مردمی: در این بخش با توجه به آرای تمام کاربران در فضای مجازی، بهترین وبسایت¬ها و بهترین نرم-افزار¬های موبایل هم به صورت جدای از بخش داوری انتخاب می¬شوند.

بازتاب جشنواره‌ وب و موبایل ایران در توییتر

آمار توییت های مرتبط با جشنواره به شرح ذیل می‌باشد:

  • از حدود ۵ هزار توییت مرتبط منتشر شده بیش از ۳هزار و ۸۰۰ توییت اصلی و یک هزار و ۲۰۰ ریتوییت است.
  • این تعداد پست توسط یک هزار کاربر متفاوت منتشر شده است.در مجموع بیش از ۲۰ هزار لایک توسط کاربران دریافت کرده است.
  • در نمودارهای زیر پراکندگی انتشار مطالب توسط کاربران در بازه زمانی مورد بررسی در این گزارش مشاهده می‌باشد.
خط – زمانی توییت‌های منتشر شده در طول داوری جشنواره

با توجه به نمودار بالا از ۲۶ دی تا ۲۴ بهمن (طول دور‌ه‌ی داوری جشنواره)، در مجموع حدود ۷۵۰ توییت منتشر شده است. بیشترین میزان این توییت‌ها که باعث ایجاد قله در این روز گشته است، مربوط به روز ۵ بهمن بوده که مربوط به بازتاب اولین نشست شورای داوری جشنواره می‌باشد. کاربران در توییت‌های خود نسبت به این نشست واکنش نشان داده و اظهار نظر نموده‌اند. مجموع توییت‌ها در روز ۵ بهمن حدود ۱۵۰ توییت بوده که تعداد بالایی را شامل نمی‌شود؛ اما در مقایسه با روزهای دیگر تعداد پست بیشتری منتشر شده است.

خط – زمانی توییت‌های منتشر شده در دو روز اختتامیه

اما این نمودار مربوط به دو روز آخر جشنواره یعنی روز اختتامیه بوده؛ در مجموع حدود ۴هزار توییت منتشر شده است. روزهای اختتامیه که در آن برگزیدگان جشنواره نیز اعلام شد؛ بازتاب بسیار زیادی در فضای مجازه داشته است و همانطور که مشاهده میکنید، مجموع توییت‌ها در بازه‌ی دو روزه از مجموع توییت‌ها در دربازه‌ی زمانی حدود ۲۸ روزه بسیار بیشتر و حدود ۴ برابر می‌باشد.

خط – زمانی توییت‌های منتشر شده در طول دوره‌ی جشنواره

این نمودار نیز ادغام تعداد کل تویییت‌های منتشر شده در یک ماه گذشته می‌باشد. در این نمودار میزان تفاوت تعداد توییت‌ها در دو روز اختتامیه و روزهای دیگر را به خوبی مشاهده می‌کنید.

پر واضح است که در شبکه های اجتماعی پستی موفق تر است که اقبال بیشتری به آن شده باشد و لذا در بستر توییتر، پستی برتر شناخته می‌شود که تعداد بیشتری ریتوییت و لایک دریافت نموده باشد. پست‌های برتر مرتبط با موضوع گزارش به ترتیب اقبال بیشتر کاربران، به صورت زیر می‌باشند:

کدام‌یک از اشخاص بیشتر مورد توجه کاربران بوده‌اند؟

با بررسی تمامی توئیت‌های منتشر شده مرتبط با جشنواره وب و موبایل، تعداد دفعات تکرار نام هریک از شخصیت های مرتبط با جشنواره که توسط کاربران بیشتر مورد توجه قرار گرفته بود تعیین گردید که در نمودار می‌بینید:

اسامی پرکاربرد‌ترین شخصیت‌ها در توییت‌ها

رویکرد توییت‌های کاربران نسبت به جشنواره چه بود؟

با نمونه‌برداری آماری و تحلیل محتوای پست‌های توئیتر مرتبط با جشنواره بررسی کردیم که رویکرد توییت‌ها نسبت به جشنواره وب و موبایل ایران چگونه بوده است. نتیجه‌ی این بررسی را در نمودار مشاهده می‌کنید:

رویکرد توییت‌های کاربران نسبت به جشنواره

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا