عمومی

پر فروش‌های سینمای ایران بر روی نمودار دِیتاک

فیلم‌های کمدی در برخی مواقع به نقد جامعه می‌پردازند و دارای درون مایه اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و … هستند و در برخی مواقع دچار نوعی فقرمحتوا می‌باشند که صرفا به دنبال در دست گرفتن گیشه‌های سینما هستند تا ذهن مخاطب.

اخیرا فیلم‌‌های کمدی در سینمای ایران مورد نقد مخاطبان قرار گرفته است. مخاطبان به شوخی‌های مبتذل، عدم وجود محتوا، سلبریتی محور بودن و… فیلم‌های روی پرده انتقاد دارند و این را در راستای اولویت پول برای سازندگان می‌دانند.

با افزایش قیمت بلیط‌های سینما در سال‌های اخیر، توقع بیننده هم برای دیدن فیلمی با کیفیت از هر لحاظ افزایش یافته است و مخاطب به نوعی سخت پسند شده است.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

در برخی از دوره‌ها شاهد آن هستیم که اکثریت فیلم‌های روی پرده، طنز هستند و به ندرت در ژانرهای دیگر فیلمی روی پرده رفته است.

با ورود شبکه‌های اجتماعی برخط در برطن خانواده، شبکه‌های اجتماعی نیز به یکی از محل‌های رقابتی برای تولیدکنندگان سینما تبدیل شده است که از طریق آن، کاربران تجربیات خود از تماشای فیلم‌های سینمایی را با مخاطبین خود به اشتراک می‌گذارند. این مسئله تا حدی پیش رفته است که تحلیل‌گران سینمایی معتقدند بدون بررسی رویکرد کاربران در فضای مجازی در زمینه هر فیلم، تحلیل به دست آمده جامع نخواهد بود.

در این گزارش ما به رویکرد کاربران ایرانی در شبکه‌های به فیلم‌های “مارموز، کلمبوس، اتاق تاریک، بمب یک عاشقانه و قانون مورفی” می‌پردازیم .

این فیلم‌ها در حال حاضر از پرفروش‌ترین فیلم های روی پرده هستند که در ژانر‌های مختلف ساخته شده اند.

رویکرد کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی به فیلم “اتاق تاریک”

رویکرد کاربران ایرانی شبکه های اجتماعی به فیلم ” اتاق تاریک”

بر اساس بررسی‌ای گزارش، فیلم “اتاق تاریک” مورد تشویق تماشاگران قرار گرفته است و با استناد به نظرات کاربران ایرانی در شبکه‌‌های اجتماعی،۸۳ درصد از کاربران، بعد از تماشای فیلم، آن را به مخاطبان خود توصیه کردند و رویکرد مثبتی به کلیت فیلم داشته‌اند. ۱۱درصد از کاربران نیز به این فیلم نقد‌هایی داشتند و تماشای این فیلم را به دیگران توصیه نکردند.

همچنین، ۶درصد از کاربرانی که به تماشای این فیلم نشسته‌اند، رویکرد خنثی از آن داشتند و برداشت از فیلم را بسته به سلیقه مخاطبان دانستن.

رویکرد کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی به فیلم ” بمب؛ یک عاشقانه”

رویکرد کاربران ایرانی شبکه های اجتماعی به فیلم ” بمب؛ یک عاشقانه”

طبق نمودار فوق، اکثریت تماشا‌کنندگان فیلم “بمب؛یک عاشقانه” با رویکرد مثبت در مورد این فیلم در فضای مجازی فعالیت کرده‌اند، این فیلم که به کارگردانی و نویسندگی پیمان معادی ساخته شده است، توانسته نظر ۶۲ درصد از تماشاکنندگان را به خود جلب کند. ۱۴ درصد از کاربران شبکه‌های اجتماعی صرفا به انتشار خبر،تصاویر پشت صحنه و نظرهای ممتنع نسبت به فیلم داشته‌اند و ۲۴درصد از تماشاکنندگان این فیلم، نسبت به محتوا، بازیگران، داستان و… نظر کاملا منفی داشته‌اند و دیدن این فیلم را به مخاطبان خود توصیه نکرده‌اند.

رویکرد کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی به فیلم “مارموز”

رویکرد کاربران ایرانی شبکه های اجتماعی به فیلم “مارموز”

برخلاف دو فیلم قبلی، فیلم “ماموز” به کارگردانی کمال تبریزی، مورد انتقاد بیشتر مخاطبین قرار گرفته است و با وجود ۴۵درصد نظر منفی در بین کاربران فارسی زبان شبکه‌های اجتماعی، میتوان گفت که این فیلم در بین اهالی فضای مجازی با اقبال خوبی روبه‌رو نشده است.

البته تعداد استقبال‌کنندگان این فیلم نیز کم نیستند و ۴۰درصد از تماشاکنندگان به این فیلم نظر با رویکرد مثبت در فضای مجازی به تولید محتوا پرداخته‌اند.

همچنین ۱۵ درصد از کاربران که عمدتا خبرگزاری‌ها، سینما‌داران و … بودند، صرفا به اطلاع‌رسانی در مورد این فیلم پرد اخته‌اند.

رویکرد کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی به فیلم “قانون مورفی”

رویکرد کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی به فیلم “قانون مورفی”

فیلم “قانون مورفی” به تازگی اکران شده که با این حال رویکردهایی رو در فضای مجازی به خود اختصاص داده است، در این مدت زمان کم، ۴۵ درصد از کسانی که به تماشای فیلم “قانون مورفی” به کارگردانی رامبد جواد نشسته‌اند، از فیلم خوششان آمده است و۲۲ درصد از تماشاچیان نیز با رویکرد منفی به تولید محتوا نسبت به این فیلم در فضای مجازی پرداخته‌اند.
همچنین ۳۳درصد پست‌های مربوطه به فیلم “قانون مورفی” در راستای تبلیغ و اعلان زمان‌ها و مکان‌های اکران بوده که با وجود اینکه مدت زیادی از اکران این فیلم نمی‌گذرد، قابل پیش‌بینی بوده است.

رویکرد کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی به فیلم “کلمبوس”

رویکرد کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی به فیلم ” کلمبوس”

فیلم “کلمبوس” به کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی هاتف علیمردانی، با خوش اقبالی از طرف تماشاچیان قرار نگرفت و در بین کاربران فضای مجازی، ۶۵ درصد از کاربران با ارسال پست‌های انتقادی به نقد این فیلم پرداختند.

در بین کاربران فارسی زبان شبکه‌های اجتماعی، ۲۶درصد از این فیلم استقبال کردند، همچنین ۹ درصد از کاربران نیز به انتشار مطالب خبری و اعلانی برای این فیلم سینمایی پرداخته  و برخی از این بین نیز به انتشار تصاویر بازیگران این فیلم بسنده کردند و راستای نقد و تشویق فیلم برنیامدند.

در انتها لازم به ذکر است که تحلیل‌های فوق از بستر‌های تلگرام، توییتر و اینستاگرام جمع‌آوری شده است.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا