تحلیل شبکه اجتماعی

محمدجواد ظریف دیگر محبوب قلب‌ها نیست!؟

استعفای محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ی کشورمان در هفته ی گذشته تبدیل به یک بمب خبری بزرگ شد که واکنش های متعدد و البته متفاوتی را در میان افکار عمومی به همراه داشت.نتایج حاصل از بررسی های دیتاک در سه بستر اینستاگرام، تلگرام و توییتر خبر از رضایت ۷۸ درصدی مردم از استعفای ظریف می دهد!

در این گزارش به تفصیل به بررسی دلایل موافقت مردم با این استعفا خواهیم پرداخت.

آیا از محبوبیت ظریف کاسته شده است!؟

محمدجواد ظریف پس از به نتیجه رساندن برجام به یکی از محبوب ترین اعضای کابینه تبدیل شد تا جایی که بسیاری از مردم او را «امیرکبیر» جدید ایران می خواندند.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

با خروج آمریکا از برجام، وضع تحریم های جدید و به تبع آن شدت یافتن فشارهای اقتصادی بر مردم، رفته رفته از درصد محبوبیت ظریف نیز کاسته شد و او به سیبل منتقدان تبدیل شد.

در هفته ای که گذشت، برخی طرفداران جریان اصولگرا او را متهم به سازشکاریِ بی حاصل و زیر پا گذاشتنِ آرمان های انقلاب کردند و از استعفای او ابراز رضایت کردند. نکته ی جالب توجه اینجاست که برخی پا را فراتر از استعفا گذاشتند و در شبکه های اجتماعی خواستار محاکمه ی ظریف شدند.

بخشی از عامه ی جامعه، فارغ از رویکرد ایدئولوژیک و در اعتراض به بی فایده بودن فعالیت های وزیر امور خارجه در راستای بهبود روابط ایران با دنیا و به تبع آن بهبود شرایط معیشتی مردم رضایت خود را از این کناره گیری اعلام کردند.

گروه سوم اما طرفداران ظریف بودند که با پیش بینی شکست های احتمالی کابینه و ناامیدی نسبت به عملکرد باقی اعضای کابینه ی دولت، خواستار استعفای ظریف شدند تا بیش از این به اعتبارش خدشه وارد نشود.

درصد رضایت از استعفای وزیر در شبکه‌های اجتماعی

از نکات جالب این استعفاء حمله ی دو جانبه ی معترضین نظام و طرفداران آن به شخص محمد جواد ظریف بود.معترضین بر این باور بودند که همزمانی استعفای ظریف با سفر بشار اسد به ایران برای منحرف کردن افکار عمومی از کمک های احتمالی ایران به سوریه اتفاق افتاده است.در سوی دیگر اما طرفداران نظام سفر بشار اسد به ایران را «باشکوه» توصیف کرده و همزمانی استعفای ظریف با سفر اسد را موجب کمرنگ شدن بعد خبری سفر با شکوه اسد به ایران خوانده اند.

بی هیچ تردیدی، اظهار نظر ظریف در مورد افتخار ایرانیان برای تحت فشار قرار گرفتن به خاطر سوریه، فلسطین و لبنان و چند اظهار نظر دیگر از این دست، باعث کاهش محبوبیت او در میان بخشی از جامعه شده است، اما اینکه بخواهیم دلیل این رضایت ۷۸ درصدی از استعفاء را تنها و تنها به کاهش محبوبیت ظریف مرتبط بدانیم، استدلالی غلط و غیر منطقی خواهد بود.

پانوشت: شبکه هاى اجتماعى تلگرام و توییتر همیشه بستر مناسب ترى براى مباحث سیاسى-اجتماعى هستند.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا