تحلیل شبکه اجتماعی

رفاه در قاب نگاه مشتریان | بررسی برند فروشگاه رفاه از دید کاربران توییتر و تلگرام

فروشگاه رفاه یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای کالاهای مصرفی شناخته‌شده و قدیمی در سطح ایران به شمار می‌رود. اما چند سالی است که فروشگاه‌های مشابه دیگری نیز در سطح کشور افتتاح شده‌اند که باعث بوجود آمدن رقابت بیشتر در بین این فروشگاه‌ها برای جذب مشتری شده است. این بار در دیتاک به سراغ تحلیل احساسات کاربران فضای مجازی درباره فروشگاه رفاه رفته‌ایم تا میزان رضایت یا انتقاد این کاربران نسبت به این برند معروف را واکاوی کنیم.

مشتریان رفاه درباره این برند چگونه فکر می‌کنند؟

فروشگاه رفاه در توییتر

در این بخش کل دیتای تولیدی توییتر در یک سال اخیر مورد بررسی و داده کاوی قرار گرفته است.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک
  • خنثی

مجموع احساسات خنثی کاربران در فضای توییتر نسبت به این برند ۵۱٪ بود و آنچه در این تحلیل نظرات کاربران را در دسته خنثی قرار داد، توییت‌هایی با محتوای نام بردن از برند رفاه بود که نشانه‌ای از رضایت یا انتقاد در آن به چشم نمی‌خورد. نام برند رفاه اینگونه در یکی از این توییت‌ها آورده شده است.

فروشگاه رفاه توییت خنثی
نمونه توییت خنثی درباره فروشگاه رفاه

 

تحلیل کسب و کار: نگاه کاربران فضای مجازی به محصولات عالیس

 

  • رضایت

کمترین درصد در مجموع احساسات نسبت به این برند مربوط به دسته رضایت بود که تنها ۳درصد را به خود اختصاص داده بود. کاربران در این بخش با نام بردن عناوینی مانند وفور کالا در فروشگاه و وجود فضای صمیمی در بین همکاران این فروشگاه احساس رضایت خود نسبت به این برند را اعلام کرده بودند.

توییت مثبت فروشگاه رفاه
نمونه توییت مثبت درباره فروشگاه رفاه

 

  • انتقاد

در این بین انتقاد ۴۶ درصد از توییتری‌ها به برند فروشگاه رفاه به دلیل تبلیغ خرید از حراجستون رفاه در دوران کرونا از تلویزیون بود. کاربران این اقدام از سوی تلویزیون را نوعی تعارض با تشویق مردم به ماندن در خانه‌ها در همان روزها دانستند و به آن انتقاد بسیاری وارد کردند.

نوع تبلیغ این فروشگاه، وجود کالاهای فاسد در قفسه‌ها، قیمت بالای کالاها و همچنین رفتار تبعیض‌آمیز کارمند رفاه با یک مشتری افغانستانی از دیگر دلایل انتقاد کاربران به این برند معروف بود.

توییت منفی فروشگاه رفاه
نمونه توییت منفی درباره فروشگاه رفاه

فروشگاه رفاه در تلگرام

تعداد محتوای تولیدی کاربران در تلگرام چهار برابر تعداد تویتت‌ها بود که دلیل اصلی آن را می‌توان به وجود تعداد بسیار پیغام‌ها در قالب آگهی و تبلیغات شرکت نسبت داد. در این بخش دیتای یاد شده مورد تحلیل قرار گرفته است.

  • خنثی

نظرات کاربران در بخش خنثی با اختصاص بیشترین درصد از مجموع احساسات، ۸۳٪ درصد را از آن خود کرد. این پیام‌ها شامل آگهی استخدامی، تخفیفات و پروموشن‌های این فروشگاه بود که به دلیل محتوای دور از انتقاد یا رضایت، در دسته خنثی قرار گرفتند.

پست تلگرامی خنثی فروشگاه رفاه
نمونه پست تلگرامی خنثی فروشگاه رفاه

تحلیل شبکه‌های اجتماعی: برترین برگزارکنندگان تورهای مسافرتی اینستاگرام

  • انتقاد

۱۴ درصد کاربران تلگرام احساسات خود نسبت به فروشگاه رفاه را در قالب نقد بیان کردند. همانند آنچه در فضای توییتر بر این برند گذشت، غالب این پیام‌ها مربوط به تبلیغ و تشویق همزمان مردم برای ماندن در خانه و از سوی دیگر خرید از فروشگاه رفاه در دروان شدید بیماری کرونا بود که کاربران آنرا نوعی تعارض دانسته و به این اقدام تلویزیون انتقاد داشتند.

قیمت بالای کالاها و عدم درج کامل نام آذربایجان در رسید این فروشگاه نیز باعث بوجود آمدن انتقادهایی در بین کاربران تلگرامی شده بود.

پست تلگرامی منفی فروشگاه رفاه
نمونه پست تلگرامی انتقادی فروشگاه رفاه
  • رضایت

۳ درصد کاربران نیز رضایت خود از این فروشگاه را تنها با اشاره به پخش موسیقی زنده و رقص محلی در محیط آن ابراز کردند.

با تحلیل دیتا، برند خود را بهبود دهید

تحلیل داده‌ برند در فضای مجازی یکی از راه‌ها برای درک جایگاه آن برند در بین مصرف‌کنندگان و مشتریان است. امروزه آنچه یک برند را از رقیبان خود متمایز می‌کند شناخت دقیق آن در نگاه مشتریان است. زمانی یک برند رو به رشد خواهد بود که صاحب آن برند به این امر مهم پی برده و آنرا به کار ببندد. شما هم با دیتاک می‌توانید برند خود را ارتقاء دهید. کارشناسان ما در دیتاک آماده پاسخگویی به شما در این زمینه هستند.

[button color=”red” size=”big” link=”https://dataak.com/%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%a8%d8%a7%d8%b7-%d8%a8%d8%a7-%d8%af%db%8c%d8%aa%d8%a7%da%a9/” icon=”” target=”true” nofollow=”false”]ارتباط با ما[/button]

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

هدی حسام‌الدینی

من هدی حسام‌الدینی دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار هستم، به موضوعات تولید محتوا، بازاریابی محتوایی و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارم. یادگیری رو دوست دارم و انتقال تجربیات رو بیشتر. این روزها در دیتاک با یه تیم قوی کار می‌کنم برای توسعه‌ی کسب و کار.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا