تحلیل شبکه اجتماعی

تبلیغ بایا صدای کاربران توئیتر را درآورد | بررسی نظرات توییتری ها درباره بایا

حتما شما هم این روزها این تبلیغ بایا با حضور سیامک انصاری را از صدا و سیما دیده‌اید یا حداقل در شبکه های اجتماعی با آن برخورد کرده‌اید:

«سلام من سیامک انصاری هستم، اومدم بایا رو بهتون معرفی کنم …»

تبلیغی که به خاطر تعدد پخش صدای عامه مردم به ویژه کاربران توئیتر را درآورده و بیش از ۸۵٪ از آن‌ها را به واکنش منفی وا داشته است. در این گزارش قصد داریم این تبلیغات بایا را از نگاه بیگ دیتا و همچنین از دیدگاه علیجاه شهربانویی کارشناس و مشاور تبلیغات بررسی کنیم.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

تحلیل کمپین سفیر مهربانی تپسی از دیدگاه بیگ دیتا: مکوندی و سفیر مهربانی تپسی

 

تبلیغ انبوه بایا روش موثری برای تبلیغات است؟

روش تبلیغ بایا از دیدگاه مارکتینگ و ارتباطات به روش تبلیغات انبوه آفلاین یا تلویزیونی معروف و شناخته شده است. در این روش تبلیغ دهنده با انتشار یک ویدیوی تبلیغاتی در تلویزیون که به صورت مداوم پخش می‌شود سعی در ایجاد آگاهی از برند خود و جرب مخاطب به برند خود دارد. اما مساله اصلی که مطرح می‌شود این است که آیا تبلیغات انبوه آفلاین بایا با حضور بازیگری همچون سیامک انصاری، روش مناسب و موثری در ترغیب و جذب مخاطب بوده است؟

آنالیز بیگ دیتای توئیتر درباره تبلیغ بایا

برای پاسخ به این سوال محتوای منتشر شده در توئیتر درباره این تبلیغ را با استفاده از سامانه مانیتورینگ و آنالیز دیتاک استخراج کرده و با استفاده از روش‌های داده کاوی آن را آنالیز کردیم. نتیجه این تحلیل به شرح زیر است.

منفی

نتیجه حاصل از آنالیز نشان از واکنش منفی ۸۵.۸ درصدی کاربران به تبلیغ بایا می‌دهد. کاربران در این توئیت‌ها به انتقاد از تکرار بیش از حد و تبلیغات انبوه بایا، انتقاد به حضور سیامک انصاری در این تبلیغ بعنوان یک شخصیت نامتناسب با هدف برند، انتقاد به محتوای تبلیغ از جمله‌بندی‌های اشتباه تا زیرنویسی که به ضبط تبلیغ پیش از کرونا اشاره دارد و با محتوای تبلیغ متناقض است، نامفهومی تبلیغ و انتقاد از دریافت هزینه بابت ثبت نام در بایا پرداخته‌اند.

توئیت های منفی درباره تبلیغ بایا

مثبت

در میان توئیت‌ها تنها ۱.۸٪ به تبلیغ بایا واکنش مثبت نشان داده‌اند. این واکنش‌ها شامل اشاره به نمونه بایا برای توجیه تاثیر تبلیغات انبوه آفلاین، ابراز علاقه به سیامک انصاری و حضورش در این تبلیغ و اشاره به تاثیر رسانه های آفلاین در ایجاد آگاهی از برند بوده‌اند.

توئیت‌های مثبت درباره تبلیغ بایا
توئیت مثبت درباره تبلیغ بایا

خنثی

واکنش‌های خنثی نیز با توضیح درباره تبلیغ، انتقاد به صدا و سیما به دلیل حجم انبوه تبلیغ، طعنه به کاربران درباره تماشای تلویزیون ملی که برخلاف گفته‌های آن‌ها بوده است، تناسب‌سنجی انصاری با برند بایا و شرح مفهوم سفیر برند، ۱۱.۲٪ توئیت‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

توئیت‌های خنثی درباره تبلیغ بایا
توئیت مثبت درباره تبلیغ بایا

تحلیل کارشناسی تبلیغات بایا

علیجاه شهربانویی، کارشناس و مشاور تبلیغات در این بخش درباره تبلیغ بایا از منظر تخصصی توضیحاتی ارائه می‌دهد.

«تبلیغات آفلاین در سراسر جهان به ویژه ایران وجود دارد و می‌توان گفت بخش جدایی‌ناپذیر تبلیغات است. در طول تاریخ تبلیغات زیادی به خصوص در حوزه تبلیغات آفلاین وجود داشته‌اند که با وجود برانگیختن حس خشم و تنفر افراد موفق عمل کرده‌ و توجه مخاطب را به خود جلب نموده‌اند.

بعلاوه تبلیغات پرتکرار حتی بدون پرداخت خوب و خلاقانه الزاما بد نیست و می‌تواند نتایج خوبی ایجاد کند. درباره مورد بایا اما چند نکته وجود دارد. نکته اول اینکه نوع نگاه گردانندگان بایا به تبلیغات پرتکرار اشتباه است. نکته دوم درباره بایا این است که انتظار تبلیغ‌کنندگان از مخاطبان (ثبت‌نام در سایت بدون شناخت قبلی و پرداخت هزینه) انتظار بیش از حدی است. در مجموع می‌توان گفت تبلیغات پرحجم در بدو تولد یک کسب و کار در اکثر موارد کمک کننده نبوده و ممکن است به برند لطمه هم بزند.»

تحلیل تبلیغات آنلاین: پربازدیدترین تبلیغات تلگرامی برندها در آبان ۹۹

تحلیل کمپین تبلیغاتی شما براساس دیدگاه‌های واقعی مخاطبان

مجموعه دیتاک با چندین سال سابقه فعالیت در حوزه مانیتورینگ و آنالیز شبکه های اجتماعی کمپین‌ها، تبلیغات، کسب و کار و برند شما را از دیدگاه افکار عمومی و کاربران فضای مجازی بررسی و تحلیل می‌کند. برای آشنایی بیشتر با خدمات دیتاک و درخواست مشاوره با ما در ارتباط باشید.

[button color=”orange” size=”big” link=”https://dataak.com/%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%a8%d8%a7%d8%b7-%d8%a8%d8%a7-%d8%af%db%8c%d8%aa%d8%a7%da%a9/” icon=”” target=”true” nofollow=”false”]با ما در ارتباط باشید[/button]

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

هدی حسام‌الدینی

من هدی حسام‌الدینی دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار هستم، به موضوعات تولید محتوا، بازاریابی محتوایی و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارم. یادگیری رو دوست دارم و انتقال تجربیات رو بیشتر. این روزها در دیتاک با یه تیم قوی کار می‌کنم برای توسعه‌ی کسب و کار.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا