تحلیل شبکه اجتماعی

افکارسنجی شبکه‌های اجتماعی در شهادت سردار سلیمانی

در روز جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸ با رسیدن خبر دردناک شهادت سردار سپاه قدس ـ حاج قاسم سلیمانی ـ‌ شبکه‌های اجتماعی شاهد سیلی از واکنش‌ها نسبت به این خبر بودند. حجم دیتای تولید شده به حدی است که تحلیل آن می‌تواند درک دقیقی نسبت به جهت‌گیری افکار عمومی در این حادثه را نشان دهد.
سامانه رصد و تحلیل فضای مجازی دیتاک،‌ تا عصر روز شنبه بیش از ۱۲۰ هزار پست و ۴۹۰ هزار کامنت از اینستاگرام در زمینه اقدام تروریستی امریکا علیه سردار سپاه قدس جمع‌آوری کرده‌ است و از این دیتا برای افکارسنجی کاربران ایرانی نسبت به این رخداد بهره می‌برد.

نتیجه افکارسنجی در اینستاگرام

از نخستین لحظه‌های انتشار این خبر کاربران ایرانی با انتشار عکس‌هایی از سردار و هشتگ‌های حاوی تسلیت و اظهار شوک و غم نسبت به او ادای دین کردند. افکارسنجی اینستاگرام نشان می‌دهد بخش بزرگی از کاربران احساساتی چون غم و اندوه و خشم نسبت به اقدام آمریکا در جهت به شهادت رساندن حاج قاسم سلیمانی از خود نشان دادند. این کاربران که بیش از ۸۵ درصد پست‌های اینستاگرام در این موضوع را به خود اختصاص داده‌اند، در مطالب خود به ستایش سردار و یاد کردن از موفقیت‌های او پرداختند.

افکارسنجی شبکه‌های اجتماعی در شهادت سردار سلیمانی

تلگرام هم در عزای خبر شهادت حاج قاسم سلیمانی به سر می‌برد. کانال‌های فارسی تلگرام از ابتدای انتشار اخبار مربوط به شهادت سپهبد قاسم سلیمانی تا روز گذشته بیش از ۶۸ هزار پست منتشر کردند.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

داده‌های پایش شده تا عصر روز جمعه در تلگرام نشان می‌دهد که ابراز ناراحتی، غم و اندوه از به شهادت رسیدن حاج قاسم حجم بالایی از پست‌ها را دربرگرفته است. ابراز نفرت از آمریکا و صهیونیسم از دیگر محورهای پرتکرار است. حدود ۶ درصد پست‌ها از وقوع جنگ نظامی بین ایران و آمریکا ابراز نگرانی کرده‌اند. این درحالی است که پست‌های کانال‌های معارض نظام که از ترور فرمانده نیروی قدس سپاه ابراز خشنودی کردند «تنها ۲ درصد» از کل پست‌ها را شامل می‌شود.

هشتگ تلگرام در شهادت حاج قاسم

انتقام سخت؛ اصلی‌ترین هشتگ توییتر فارسی در واکنش به شهادت سردار سلیمانی

فعالیت کاربران توییر در واکنش به خبر ترور شهید سلیمانی تا دو برابر حالت عادی افزایش یافت. فعالان توییتر در هشتگ‌های مربوط به این خبر تنها فارسی زبانان نبوده‌اند. بیش از ۲۰۰ هزار توییت عربی در این زمینه منتشر شد و نزدیک به ۲۰۰ هزار توییت فارسی هم در توییتر قرار گرفت. ۶۵ هزار کاربر فارسی در این موج فعال بودند.واکنش توییتر به شهادت حاج قاسم سلیمانی

این در حالی است که متعاقب انتشار این خبر بسیاری از کاربران امریکایی نسبت به احتمال وقوع جنگ جهانی سوم گمانه‌زنی کرده و نسبت به اعزام سربازان بیشتر به خاورمیانه اظهار نگرانی کردند. هشتگ WWIII به معنای جنگ جهانی سوم در روز جمعه ترند جهانی شد.

از هشتگ‌های جالب توجه هشتگ Dear Iran  یا ایران عزیز بود که در آن شهروندهای امریکایی در نامه‌هایی طنزآلود از ایران خواسته بودند تا از اقدام نظامی علیه امریکا چشم‌پوشی کند و انتقام خود را از شخص ترامپ بگیرد. همچنین جوانان امریکایی از بی‌علاقگی خود به حضور در جبهه‌های جنگ گفتند و با زبان طنز آرزو می‌کردند ناچار به این کار نشوند.

انتقاد از سیاست‌های ترامپ و درخواست برای کاهش تنش‌ها از محورهای دیگر توییتر بود که به ترند اصلی جهان تبدیل شد. تمسخر ترامپ در تصمیم‌گیری‌های نادرستش ادامه پیدا کرد به طوری که نام او همچنان جز ترندهای توییتر باقی مانده است.

گزارش کامل دیتاک از واکنش کاربران در شبکه‌های اجتماعی را می‌توانید از خبرگزاری مهر بخوانید.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

سما آشوری

فارغ‌التحصیل MBA هستم. چهار سال است که در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت می‌کنم. به استراتژی‌های کسب و کار و ترندهای روز بازاریابی علاقه‌مندم. خود را فردی چند بعدی می‌دانم و تلاش می‌کنم تا زندگی را زندگی کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا