تحلیل شبکه اجتماعی

واکنش کم‌سابقه اینستاگرام پس از خبر شهادت سردار سلیمانی

واکنش کم‌سابقه اینستاگرام به خبر شهادت سردار سلیمانی در گزارش «افکارسنجی شبکه‌های اجتماعی در شهادت سردار سلیمانی» مشهود است. ابعاد دیگری از این واکنش را می‌توان در ترکیب استفاده از کلمات مشاهده نمود.

تاثیر شهادت سردار سلیمانی بر فضای اینستاگرام

مطابق با بررسی دیتاک در اتفاقی قابل‌تأمل، از زمان انتشار خبر شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، پرتکرارترین واژه‌های فارسی اینستاگرام به موضوع شهادت ایشان تغییر کرده است. واژه‌های عامی مانند سفارش، رنگ، سایز، عشق و … که پیش از این همواره پرتکرارترین واژگان در پست‌های این بستر بودند جای خود را به واژگان مرتبط با این حادثه داده‌اند. این امر نشان‌دهنده عمق تأثیر شهادت حاج قاسم سلیمانی بر افکار عمومی ایرانیان است و در نوع خود اتفاقی نادر و شگفت‌انگیز به‌شمار می‌رود.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

جالب این که آنالیز داده‌های پست‌های اینستاگرام حتی در حوادث مهمی مانند سیل روزهای ابتدایی سال ۹۸ چنین تحولی را نشان نمی‌داد. این موضوع نشانه واکنش ویژه کابران اینستاگرام نسبت به خادثه ترور شهید سردار سلیمانی است.

همچنین کاربرد گسترده و شگفت‌انگیز عبارت «انتقام_سخت» و افزایش آن در روزهای اخیر در میان کاربران اینستاگرام، نیز توجه برانگیز است.

لازم به ذکر است بسیاری از پست‌های حذف شده از سوی اینستاگرام به واسطه سرعت عمل ربات‌های جمع‌آوری در دیتابیس شرکت دیتاک ذخیره شده‌اند. با این حال پیش‌بینی می‌شود بخشی از پست‌ها بلافاصه حذف شده باشند و طبیعی است که در این تحلیل حضور ندارند. با توجه به این که این پست‌ها عموما در مدح سردار شهید بودند حضور آنان می‌توانست بر دیتا مورد تحلیل تاثیرگذار باشد.

واکنش اینستاگرام به خبر شهادت در سه روز ابتدایی

از ابتدای روز جمعه ۱۳ دی ماه تا ظهر روز یکشنبه ۱۵ دی ماه بیش از ۲۹۰ هزار پست اینستاگرامی فارسی در دیتابیس شرکت دیتاک ذخیره شده است. در این میان واژه سردار با ۷۴ هزار رکورد، پرتکرارترین واژه بوده است. واژگان شهادت و سلیمانی نیز بیش از ۶۰ هزار بار تکرار شده‌اند. هشتگ انتقام_سخت با ۵۶ هزار تکرار در رده بعدی قرار دارد. هر ۱۰ واژه پرتکرار اینستاگرام در این بازه زمانی مربوط به همین حادثه است.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

سما آشوری

فارغ‌التحصیل MBA هستم. چهار سال است که در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت می‌کنم. به استراتژی‌های کسب و کار و ترندهای روز بازاریابی علاقه‌مندم. خود را فردی چند بعدی می‌دانم و تلاش می‌کنم تا زندگی را زندگی کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا