عمومی

بهترین ابزار‌ های سوشال لیسنینگ

ابزارهای سوشال لیسینینگ برای کسب و کارها بسیار مفید و لازم است؛ زیرا این ابزارها به شما کمک می‌کنند که با تجزیه و تحلیل آنچه در ارتباط با شما و کسب و کارتان در پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی گذاشته می‌شود، به درک کامل و جدیدی از نحوه تفکر و نیاز مشتریان برسید.

امروزه اکثر افراد از شبکه‌های اجتماعی استفاده  می‌کنند و نظرات خود را به صراحت در ارتباط با کسب و کارهای مختلف بیان می‌کنند. به همین علت این نرم افزارها گزینه مناسبی برای برندینگ یک شرکت است.این نظرات مردم بسیار می‌تواند بر روی کسب و کارها تاثیر بگذارد، پس استفاده از این ابزارها در نتیجه به شما کمک می‌کند که در پشتیبانی مشتریان، ایجاد اعتماد و رضایت، افزایش تعامل با کاربران و درک نیازهای آن‌ها پیشرفت کنید.

ابزار های سوشال لیسنینگ

هر کدام از این پلتفرم‌ها درون خودشان ابزارهایی برای بررسی و آنالیر رفتار کاربران، تعاملات آن‌ها، دیده شدن محتوا و .. وجود دارد. اما ابزارهای دیگری برای تحلیل شبکه‌های اجتماعی نیز وجود دارند که تاثیر بیشتری در موفقیت کسب و کار و تحلیل‌ها دارد.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

یکی از این ابزارها مربوط به سوشال لیسنینگ است که در مقاله سوشال لیسنینگ چیست؟ به طور کامل در ارتباط با مفهوم آن صحبت کردیم و در این مقاله می‌خواهیم به معرفی بهترین ابزار های سوشال لیسنینگ برسیم.

تعریف کلی سوشال لیسنینگ

سوشال لیسنینگ به معنای گوش دادن به شبکه‌های اجتماعی است که هر روزه در مبحث بازاریابی شبکه‌های اجتماعی از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. اگر بخواهیم سوشال لیسنینگ را به زبان ساده تعریف کنیم، در واقع می‌توان گفت بررسی اینکه مردم، کاربران، حتی سایر برندهای رقیب در ارتباط با برند شما در شبکه‌های اجتماعی چه چیزی می‌گویند؟

بعد از آن می‌توانید، با تحلیل این نظرات برای موفقیت و پیشرفت کسب و کار خود اقدام کنید. شما با زیر نظر داشتن نظرات مردم می‌توانید نظرات منفی و مثبت افراد را ببینید. برطرف کردن نظرات منفی افراد و استفاده از نظرات مثبت کاربران به عنوان نمونه رضایت مشتری می‌تواند در کسب‌وکار شما تاثیرگذار باشد.

به طور کلی به این فرایند که شما با استفاده ابزارهای تخصصی شنیدن شبکه‌های اجتماعی برای ردیابی کردن کلمات کلیدی استفاده شده یا بررسی بازخورد مشتریان و کاربران، سوشال لیسنینگ می‌گویند. این کار فقط برای بررسی و تجزیه کردن نظرات و مسائل در شبکه‌‌های اجتماعی نیست، بلکه شما باید با به دست آوردن این اطلاعات به نفع برند خودتان استفاده کنید.

سوشال لیسنینگ چند مرحله دارد؟

در این قسمت از مقاله ابزارهای سوشال لیسنینگ می‌خواهیم به مراحل این عمل بپردازیم که در واقع دو مرحله بسیار مهم دارد:

1) رصد یا مانیتورینگ

برای اینکه بدانید مخاطبان و کاربران شما در ارتباط با شما در پلتفرم‌های شبکه‌های مجازی چه می‌گویند باید کلمات کلیدی و مهمی که مد نظرتان است و می‌خواهید در ارتباط با آن‌ها محتوای مرتبط را دریافت کنید، مشخص کنید. برای انتخاب این کلمات کلیدی می‌توانید از نام برند، نام محصولات، خدماتی که ارائه می‌دهید و حتی اسم رقبا استفاده کنید.

سوشال لیسنینگ چند مرحله دارد

روزانه بیش از هزار محتوا در زمینه‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی گفته و شنیده می‌شوند. حالا باید کلمات کلیدی که انتخاب کرده‌اید را از طریق ابزارها بررسی و جستجو کنید. همچنین می‌توانید با توجه به استوری‌هایی که مشتریان برای شما گذاشتن، کلماتی که در مورد شما نوشته می‌شود را پیدا کنید.

2) شنیدن

سعی کنید که یک شنونده فعال در برابر نارضایتی و گله‌مندی مشتریان باشید. با رصد نظرات مردم ممکن است با نارضایتی روبه‌رو شوید. بهتر است در این موقعیت نظر افراد را به طور کامل بشنوید و از آن‌ها دلجویی کنید. همچنین در ارتباط با انتقادهای سازنده هم نیز بهتر است به همین صورت عمل کنید و نظرات افراد را شنیده و تا حد امکان، تغییرات لازم را برای بهبود کسب و کار خود انجام دهید.

چرا باید از ابزار سوشال لیسنینگ استفاده کرد؟

هدف هر کسب و کاری از فعالیت در پلتفرم‌های شبکه مجازی افزایش فروس و جلب رضایت مشتریان است. توجه کنید که افزایش فروش و افزایش کسب سود بیشتر فقط از طریق رضایت مشتریان و حفظ آن‌ها اتفاق می‌افتد. اگر شما نظرات مشتریان را ندانید، چگونه می‌خواهید برای جلب رضایت آن‌ها تلاش کنید؟ همانطور که گفتیم هدف از سوشال لیسنینگ حفظ مشتریان قبلی و جذب مشتری‌های جدید است.

این ابزارها به تحلیل شبکه‌های اجتماعی کمک می‌کنند تا کسب‌وکارها درک واضح‌تری از خواسته‌ها و نظرات مشتریان داشته باشند. شما با کمک این تحلیل‌‌ها می‌توانید متوجه تغییر رفتار مشتریان در طول زمان نیز بشوید.

از فواید استفاده از ابزار سوشال لیسنینگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1) حفاظت از برند:

در پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی تعداد زیادی از افراد در طول شبانه روز فعالیت می‌کنند و سرعت انتفال اطلاعات بالا است. تصور کنید که یک کاربر در انتقاد شما مطلبی را نشر داده است. این مطلب در مدت زمان کوتاهی بین صدها هزار کاربر دیده خواهد و اگر نتوانید واکنشی و برخوردی مناسب و سریع با این مسئله داشته باشید، باعث بروز بحران‌های بزرگی خواهد شد. اما اگر در زمان مناسب واکنشی مناسب و سریع داشته باشید، حتی می‌توانید از آن فرد یک مشتری وفادار بسازید.

مسئولیت و پاسخگویی برندها باعث ایجاد احساس رضایت  می‌شود. شما با این کار از برند و کسب و کار خود حافظت کرده‌اید.

2) پیدا شدن لید یا سرنخ فروش:

خیلی از کاربران و مشتریان برای پیدا کردن راه حل مناسب یا بیان ناراحتی‌ها، رضایت و انتقادات خود از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، حتی خیلی از کاربران که زمان زیادی دارند راجع به محصولات تحقییق کرده و کامنت‌ها و پست‌های مربوط به محصول مورد نظر را می‌خوانند. کافی است شما از طریق سوشال لیسنینگ حواستان به کاربران باشد، تا در سریع‌ترین زمان، به رفع نیازهای آن‌ها بپردازید و با توجه به خواسته‌ها و نیازهایشان برای محصولات و خدمات بعدی خود ایده بگیرید.

هر کدام از این نظرها می‌تواند یک سرنخ فروش باشد.

3) پیدا کردن نیاز بازار

با استفاده از ابزارهای سوشال لیسنینگ می‌توانید زودتر از رقبای خود نیازهای مشتریان را شناسایی کنید و برای حل آن‌ها اقدام کنید. اهمیت به نیازهای کاربران باعث انتقال احساس ارزشمندی و در نتیجه رضایت افراد می‌شود. شما می‌توانید با پیدا کردن نیازهای بازار محصولات و خدمات خود را گسترش دهید.

4) آشنایی با نیازها و سلیقه مخاطب

کاربرران و مشتریان علاوه بر نشان دادن عکس العمل نسبت به کسب و کارها و تولید کنندگان و بیان دغدغه‌هایشان از شبکه‌های اجتماعی استفاده خواهند کرد. همچنین از آنجایی که خیلی از افراد در ارتباط با زندگی‌ روزمره و سلیقه خودشان نیز در این پلتفرم‌ها محتوا تولید می‌کنند، شما می‌توانید با نیاز و سلیقه افراد روبه‌رو شوید.

آشنایی با نیازها و سلیقه مخاطب با استفاده از سوشال لیسنینگ

شما با دانستن این خواسته‌ها می‌توانید محتواهایی تولید کنید که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به نیاز کاربران پاسخ داده شود و افراد به شما نزدیک‌تر شوند. این اتفاق باعث می‌شود که افراد به خرید از شما ترغیب شوند چون نیازشان برطرف می‌شود.

5)شناخت اینفلوئنسرهای مناسب

یکی از راه‌های تبلیغات و بازاریابی از طریق اینفلوئنسر مارکتینگ است. اینفلوئنسر افراد تاثیرگذاری هستند که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند و مخاطبین زیادی دارند. در این نوع بازاریابی انتخاب شخص مناسب که به نوع کسب و کار ما بخورد بسیار مهم است. شما از طریق سوشال لیسنینگ می‌توانید اینفلوئنسرهایی که متناسب با کسب و کار شما تولید محتوا می‌کنند را بیابید و با برگزاری کمپین‌های مناسب به نتیجه دلخواه خود برسید.

6)امکان تحلیل رقبا

همانطور که مشتریان و کاربران راجع به برند شما صحبت می‌کنند، راجع به رقبا و برندهای دیگر نیز صحبت می‌کنند. شما از طریق ابزارهای سوشال لیسنینگ می‌توانید نقاط قوت و ضعف رقبای خود را شناسایی کرده و آن‌ها را تحلیل کنید.

در واقع با دیدن نارضایتی‌هایی که دیگران نسبت به رقبای شما دارند، می‌توانید یاد بگیرید که با تکرار نکردن آن‌ها به موفقیت نزدیک‌تر شوید.

نحوه فعالیت ابزارهای سوشال لیسنینگ

با جستجو کلمات کلیدی مدنظرتان در ابزار های سوشال لیسنینگ کلیه نظرات، کامنت‌ها، پست‌هایی که حاوی کلمه کلیدی هستند را می‌توانید ببینید، سپس می‌توانید این کلمات کلیدی را در داشبورد ابزراها حفظ و نگه داری کنید.

دقت کنید که این کار را باید روزانه و چندبار انجام دهید، زیرا دیر پاسخ دادن به نظرات مشتری بیشتر از اینکه کمک کند. می‌تواند نارضایتی او را افزایش دهد. اغلب افراد انتظار دارند که در یک ساعت اول به نظرات آن‌ها پاسخ داده شود.

نحوه به دست آوردن اطلاعات از این ابزارها به این صورت است که آن‌ها از طریق api به شبکه‌های اجتماعی مختلف متصل می‌شوند و به اطلاعات آن‌ها دسترسی پیدا می‌کنند. سپس با عموم اجازه می‌دهند که به اطلاعات به دست آمده دسترسی و نظارت داشته باشند.

نحوه فعالیت ابزارهای سوشال لیسنینگ

در واقع این اطلاعات فقط داده‌ها را به کاربران نشان می‌دهد و کاربران تنها اجازه دارند که این اطلاعات را با شخص دیگری اشتراک بگذارند یا خیر. در غیر این صورت نمی‌توانند داخل این ابزارها به پست‌ها، گروه‌ها و اکانت‌های خصوصی دسترسی داشته باشند.

دی‌تاک یکی از معتبرترین ابزارها در این زمینه است. روند کار این ابزار مثل دیگر ابزار های سوشال لیسنینگ به این صورت است که ربات آن‌ها به صورت مداوم در بین صفحات و سایت‌ها می‌گذرد و سپس فهرستی از مطالب مرتبط تهیه می‌کنند. این ابزارها هنگام جستجو در بین سایت‌ها و صفحات به پارامترهای مختلفی مثل تاریخ، مکان، مطالب تکرار، جزئیات، هرزنامه و … توجه می‌کند. در واقع هدف از این میزان دقت و ریزبینی دست‌یابی به مرتبط‌ترین نتایج است.

البته دقت داشته باشید که برخی از این ابزارها خودشان دسترسی api ها را محدودتر کرده‌اند و امکان جستجو خیلی دقیق برای ابزارها وجود ندارد.

بهترین ابزار های سوشال لیسنینگ

تا این بخش از مقاله به مهم‌ترین نکات درباره ابزارهای سوشال لیسنینگ پرداختیم، حالا در این قسمت از مقاله می‌خواهیم به معرفی بیش از 10 ابزار سوشال لیسنینگ بپردازیم تا بتوانید برای پیشرفت کسب‌وکارتان از آن‌ها استفاده کنید:

1)Awario

این ابزار سوشال لیسنینگ به صورت اختصاصی بر روی پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی فیسبوک، توییتر، اینستاگرام، یوتیوب، وبلاگ‌ها و سایت‌ها استفاده می‌شود. خوشبختانه این ابزار مقدار زیادی از داده‌های اجتماعی و اشارات فردی را به نمایش شما می‌گذارد و سپس آن‌ها را تجزیه و تحلیل کرده و آمارهای بصری ارائه ‌می‌دهد. از این ابزار می‌توانید برای تعیین یا تغییر استراتژی شنیدن شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید.

استفاده از این ابزار مقرون به صرفه است و برای سازمان امتیازهای بالایی دارد. در این ابزار فیلترهای مختلف و زیادی برای جستجو کردن وجود دارد که کار شما را راحت‌تر می‌کند. همچنین شما می‌توانید ایمیل یا راه‌های دیگر را برای اعلان پیام‌ها انتخاب کنید تا اخبار مختلف و مورد نظرشما در لحظه به شما اطلاع داده شود.

شما می‌توانید سه نوع گزارش از این ابزار دریافت کنید. آمار نام برده شدن یا منشن کردن شما(تعداد، دسترسی‌ها، زبان، منبع منشن، احساسات مربوط به کلمه کلیدی مورد نظر)، مقایسه هشدار(15 هشدار مهم از برند خود در مقایسه با سایر برندها، بررسی اینکه کدام هشتگ‌ها کاربرد و عملکرد بهتری دارند)، اینفلوئنسرها (جستجو اینکه کدام اینفلوئنسرها از چه کلمات کلیدی مرتبط با کسب‌وکاری استفاده می‌کنند و بررسی آن‌ها بر اساس تعداد فالوور و منشن)

2) Tweetdeck

یکی از ابزارهای سوشال لیسنینگ است که برای بررسی توییتر مناسب است و مزایای زیادی نیز دارد، یکی از بهترین مزایای آن رایگان بودنش است. در واقع ابزار اصلی سوشال لیسنینگ توییتر به حساب می‌آید و شبکه‌های اجتماعی دیگر را بررسی نمی‌کند. این نرم افزار کمک می‌کند تا مدیریت توییتر آسان‌تر شود.

برای استفاده از ابزار توییت دک می‌توانید یک توئیت از تمامی کلمات کلیدی مربوط به کسب و کار خود را بنویسید و آن را در فید خود قرار دهید. بعد ازآن هر توییتی که با این کلمات کلیدی زده شود، به شما نشان داده خواهد شد. همچنین تمامی تعامل‌هایی که در توییتر می‌شود را می‌توانید داخل داشبورد مشاهده کنید.

با استفاده از این ابزار شما می‌توانید صرف زمان کمتری به اطلاعات مورد نظرتان برسید.

3)Brandwatch

یکی از بهترین ابزارهای سوشال لیسنینگ برندواچ است. این ابزار بهترین راه برای تحلیل داده‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی است. از این ابزار می‌توان برای تحلیل داده‌های اینستاگرام، توییتر، اخبار و وبلاگ‌ها، وب، پینترست و یوتیوب استفاده کرد.

این ابزار به بهترین شکل منشن‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی را تجزیه و تحلیل می‌کند. بعد برای تصمیم‌گیری راجع به آن‌ها از معیارها و فیلترهای مشخصی استفاده می‌کند. یکی از مزایای برتر این ابزار این است که به هوش مصنوعی مجهز شده که بتواند در صورت دیدن تغییر در رفتار و برخورد مشتریان به سرعت به شما اطلاع دهد.

ابزار های مختلف برای سوشال لیسنینگ

شما با استفاده از این ابزار به پایگاه داده 450 میلیون کاربر دسترسی دارید. شما می‌توانید بر اساس کلمات کلیدی مختلف، داده‌های  جمعیتی در ارتباط با آن‌ها را  جستجو کنید.

شما با استفاده از این ابزار می‌توانید بررسی کنید، مشتریان بالقوه شما در مورد چه مسائلی صحبت می‌کنند؟ علایق مشترک آن‌ها در چیست؟ چه افراد تاثیرگذاری را دنبال می‌کنند؟

همچنین می‌توانید سه مشتری متفاوت را به صورت همزمان بررسی کرده و با یکدیگر مقایسه کنید.

4) دیتاک

این یک ابزار ایرانی از ابزار های سوشال لیسنینگ است که کار کردن با آن برای افراد بسیار راحت و آسان است. شما با استفاده از این ابزار می‌توانید منشن‌های برند خود  را ببینید، متن‌هایی که حاوی کلمات کلید مدنظرتان است را پیدا کنید؛ حتی احساسات و عواطفی که کاربران نسبت به شما دارند را بررسی کنید.

این ابزار مانند ابزارهای خارجی طراحی شده و شما می‌توانید با استفاده از آن به پیشرفت کسب‌وکار خود کمک کنید. شما با استفاده از این ابزار به راحتی می‌توانید عملکرد رقبای خود را نیز بررسی کنید.

5) Talkwalker

قابلیت و برتری این ابزار در این است که توانایی بررسی به بهترین شکل در همه وبلاگ‌ها، سایت‌های خبری، پلتفرم‌های شبکه اجتماعی را دارد. این ابزار داده‌ها و اطلاعات مورد نیاز را از 150 میلیون منبع و هر مطلبی که در ارتباط با شما منتشر شده باشد را تجزیه و تحلیل می‌کند.

همچنین با استفاده از این ابزار می‌توانید مکالماتی که پیرامون برند و کسب‌وکار شما وجود دارد را به همراه میزان تعاملات مشتریان با رقبای خود را بررسی کنید.

6) Synthesio

از این ابزار تنها می‌توانید مکالماتی که در ارتباط با برند شما گفته می‌شود را جستجو کنید. داده‌ها و اطلاعات مختلفی که به دنبال آن‌ها هستید را بر اساس فیلترهای زبان، جمعیت‌شناسی، جنسیت، مکان و .. طبقه بندی و بررسی کنید.

7) Mentionlytics

با توجه به اینکه کاربران زمان زیادی از وقت خود را در پلتفرم‌های شبکه‌ اجتماعی می‌گذارنند و در طول روز به صورت مکرر از منشن کردن و ارائه مطالب مختلف در ارتباط با برندها و کسب‌وکارها استفاده می‌کنند، شما می‌توانید با کمک ابزار Mentionlytics که یکی از ابزار های سوشال لیسنینگ است. کلمات کلیدی مدنظرتان، منشن‌ها، واکنش کاربران را حتی به زبان‌های مختلف، از طریق افراد تاثیرگذار و سایر منابع آنلاین تحلیل و بررسی کنید.

این ابزار کاربردی می‌تواند به اغلب پلتفرم‌های شبکه اجتماعی، سایت‌های خبری، وبلاگ‌ها متصل شده و از طریق آن‌ها کمک کند شما مطالب و منشن‌های مورد نظرتان را تجزیه و تحلیل کنید. برای استفاده از این ابزار فقط باید Hootsuite را به داشبورد اضافه کنید و بعد از اضافه کردن، از مزایا و قدرتی که دارد برای پیشرفت و ارتقا سازمان خود استفاده کنید.

8) Audiense

ابزار Audiense  یک ابزار قدرتمند و معتبر در زمینه سوشال لیسنینگ است که به شما امکان شناخت مشتریان و کاربران را بدون توجه به میزان بزرگی جامعه می‌دهد. شما با استفاده از این ابزار قدرتمند می‌توانید به تحلیل و بررسی نقل قول کاربران در ارتباط با برند و کسب‌وکارتان، احساسات و نحوه  رفتار آن‌ها بپردازید.

9) Digimind

از بهترین ابزار های سوشال لیسنینگ می‌توان به ابزار Digimind  این اشاره کرد. این ابزار می‌تواند داده‌ها را از طریق 850 منبع مختلف و با استفاده از 200 زبان دنیا تهیه و ارزیابی کند. تمامی پلتفرم‌های اجتماعی از قابلیت‌های هوش مصنوعی برخوردارند. با توجه به این قابلیت است که این ابزار مثل سایر ابزارهای مربوط به سوشال لیسنینگ به رصدکردن و تجزیه و تحلیل مطالب به روز و مطرح دنیا، منشن‌ها و نظرها را تحلیل و بررسی کند.

10) Hexagon

اگر کسب‌وکار شما به نحوی است که از  سراسر دنیا یا حتی از برخی کشورها مشتری و کاربر همراه دارید، می‌توانید با استفاده از ابزار سوشال لیسنینگ Hexagon کاربران خود را بر اساس علایق، زبان، کشور، مکان جغرافیایی بررسی کنید و به اطلاعات مورد نظر خودتان برسید.

این ابزار امکان دسترسی به 400 میلیارد پست رسانه‌های اجتماعی و امکان تعامل با مخاطبان مورد نظر را به شما می‌دهد.

11) Adview

این ابزار را که به عنوان آخرین ابزار سوشال لیسنینگ در این مقاله معرفی خواهیم کرد. در پلتفرم‌های شبکه اجتماعی فیسبوک، اینستاگرام استفاده می‌شود. شما باید این ابزار را به پلتفرمHootsuite  اضافه کنید تا بتوانید از آن برای اقدامات و نظارت کردن فیسبوک استفاده کنید، از این ابزار می‌توانید برای تحلیل و بررسی سه اکانت فیسبوک استفاده کنید و به نظرات مختلف پاسخ دهید.

جمع‌بندی

استفاده از ابزارهای سوشال لیسنینگ برای پیشرفت و ترقی هر کسب و کاری لازم است. این ابزارهای کمک می‌کنند تا در زمان مناسب و با هزینه‌های بسیار کمتر جلوی ضرر ناشی از نارضایتی مردم را بیگرید. سوشال لیسنینگ به معنای گوش دادن به نظرات و تحلیل‌های مردم در شبکه‌های اجتماعی است.

در این مقاله سعی کردیم به صورت کلی به مفهوم و مزایای سوشال لیسنینگ بپردازیم و 11 تا از برترین ابزارهای ایرانی و خارجی در این زمینه را معرفی کنیم. دیتاک نیز یک ابزار فوق العاده برای تحلیل شبکه‌های اجتماعی دارد که شما می‌توانید با استفاده از آن به پیشرفت کسب‌وکار خود بپردازید.

شما باید به صورت لحظه‌ای روی برندتان و نظرات مردم نظارت داشته باشید، ابزارهای سوشال لیسنینگ کار شما را راحت می‌کنند.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا