بیگ دیتا

کاربرد بیگ دیتا در بهینه سازی عملکرد رستوران‌ها

روشهایی برای اینکه رستوران‌ها بتوانند از داده‌های کلان یا بیگ دیتا برای عملکرد بهتر و سود بیشتر استفاده کنند :

در سال‌های اخیر، داده‌های کلان چیزی بوده است که در جای جای زندگی انسانها حضور پر رنگی داشته است. از خدمات شهری و اقتصاد گرفته تا درمان بیماری و خدمات پزشکی بیگ دیتا نقش موثری در زندگی ما دارد. تاکنون همه در مورد بیگ دیتا و موجی که در صنعت ایجاد کرده است، شنیده‌اند. در بخشهای مختلف صنعت از داده‌های کلان استفاده می‌کنند تا تصمیمات مبتنی بر داده را ارتقا دهند. امروزه، محبوبیت بیگ دیتا فراتر از صنعت فناوری است و شامل بهداشت و درمان، آموزش، خدمات دولت، خرده فروشی، تولید ، خدمات بیمه و مدیریت زنجیره تأمین و تدارکات می‌باشد. در هر شرکت و سازمان چه بزرگ چه کوچک، از مزایای بیگ دیتا بی‌بهره نیستند. مشاغل توانسته‌اند از آن برای درک بهتر آنچه که مشتریان می‌خواهند، نحوه تعامل مردم با شرکت‌هایی که استفاده می‌کنند و بازاریابی موفقیت و بسیار موثر استفاده کنند.

کاربرد بیگ دیتا در رستوران

تجارت رستوران نیز از این قاعده مستثنی نیست. اگرچه رستوران‌های کوچک و مستقل ممکن است به تنهایی اطلاعات زیادی را جمع آوری نکنند، اما آن‌ها می‌توانند از داده‌های خارجی پیرامون عواملی که مشتریانِ آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، برای دیدن چیزها استفاده کنند. به عنوان مثال، اگر در شرایط خوب آب و هوایی بیشتر از یک مورد خاص در منو بفروشند یا افراد جداول را برای مهمانی‌های بزرگ در ایام تعطیلات رزرو کنند. رستوران‌های زنجیره‌ای بزرگتر می‌توانند با استفاده از اطلاعاتی که با استفاده از سیستم‌های خود جمع می‌کنند، مانند سیستم‌های فروش نقطه‌ای مانند POS، محبوبیت برخی از موارد، هزینه‌های متوسط در شعب مختلف رستوران در روزهای مختلف و موارد دیگر را بررسی کنند.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

تجزیه و تحلیل رستوران شامل جمع آوری، اندازه گیری و ترکیب مجموعه‌ای از داده‌ها برای آشکار کردن دیدی روشن و عملی است. به بیان ساده، آنها کاری را انجام می‌دهند که هیچ یک از متخصصان قادر به انجام آن نبوده‌اند و انبوهی از داده‌ها را برای پاسخگویی به دلایل بزرگ تجارت بازرسی می‌کنند.

اکنون، در این مقاله می‌خواهیم به چند کاربرد مهم بیگ دیتا در دنیای رستوران اشاره کنیم.

  1. مشخصات مشتری: اولین روش برای استفاده از بیگ دیتا، انجام تجزیه و تحلیل مشخصات مشتری است. با داشتن اطلاعات زیادی که در اختیار دارید، می‌توانید ویژگی‌های یک بازدیدکننده معمولی رستوران را دریابید و یاد بگیرید که آنها از کجا آمده‌اند، سبک زندگی و تغذیه آنها چگونه است و..

رستوران‌ها همچنین می‌توانند از تجزیه و تحلیل داده‌های کلان استفاده کنند تا بفهمند چرا مشتریانی مدتی است دیگر به آنجا برنگشته‌اند و آنها را باید با چه پیشنهادی هدف قرار بدهند. مطمئناً برای انجام این کار، رستوران‌ها باید بتوانند رزروها یا خریدها را براساس آنالیز داده‌ها از مشتری انجام دهند. برنامه‌های وفاداری تقریباً در همه بخش‌ها به طور عمده برای انتساب داده‌ها استفاده می‌شوند.

  1. منوها را بهبود ببخشید: استراتژی دوم همراه با استراتژی قبلی است. یعنی بیگ دیتا می‌توانند به شما کمک کنند تا بدترین و بهترین موارد را از فهرست منوی رستوران شناسایی کنید. در حالی که می‌توانید غذاهایی را که به تبلیغ مستمر یا تخفیف ویژه نیاز دارند نیز مشخص کنید. علاوه بر این می‌توانید علایق مهمانان را بر اساس ساعت یا روزهای هفته مقایسه کنید تا یک منوی کاملاً سفارشی تهیه کنید. با استفاده از تکنیک‌های تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ، می‌توانید موردهای محبوب منو یا موردهای غیر محبوب را تشخیص داده و تغییر دهید.

مثلا آیا مردم اغلب غذای با پنیر پیتزای پارمسان را درخواست می‌کنند؟ یا شاید گزینه با پنیر پیتزای سبکتر را بهتر است به فهرست اضافه کنید. آیا کم سفارش‌ترین مورد منو گزینه وگان شماست؟ شاید افرادی که وگان هستند فقط به رستوران شما نمی‌آیند زیرا شما گزینه کافی ارائه برای وگان‌ها نمی‌دهید، یا شاید مدل غذای رستوران شما فقط مورد علاقه آنها نیست. به عنوان مثال، شما یک متخصص استیک هستید! داده‌های بزرگ به شما کمک می‌کنند تا این تغییرات را در منو رستوران ایجاد کنید.

  1. عملکرد کارکنان را کنترل کنید: داده‌ها مغرضانه نیستند، منحرف نمی‌شوند و هیچ چیز را فراموش نمی‌کنند. بنابراین، شما باید از سیستم عاملی مبتنی بر بیگ دیتا برای نظارت عینی بر عملکرد کارمندان و تشخیص اینکه چه کسی استانداردهای حرفه‌ای شما را برآورده می‌کند، استفاده کنید.
  1. برنامه ریزی کسب و کارتان را بهبود ببخشید. اکثریت قریب به اتفاق مدیران رستوران‌ها در تهیه استراتژی و برنامه ریزی برای افرادی که باید در شیفت‌های مختلف کار کنند مشکل دارند. داده‌های کلان می‌توانند به راحتی مشکل را حل کنند. بنابراین فقط باید اجازه دهید تا از طرف شما برنامه‌ای ایجاد کند. با در نظر گرفتن تمام متغیرهای محاسبه شده، داده‌های کلان به سرعت برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت را به شما ارائه می‌دهند.
  1. پیگیری موجودی کالا. ردیابی موجودی یکی دیگر از جنبه‌های اصلی تجارت رستوران است. زیرا شما نمی‌خواهید بیش از حد ذخیره کنید و موجودی خود را تمام کنید. داده‌های بزرگ با موفقیت الگوهای آشپزی و سفارش را تشخیص می‌دهند که به آنها توانایی ردیابی و برنامه ریزی موجودی کالا را بهتر از هر مدیر انسانی می‌دهد.
  1. تجربه مشتری را افزایش دهید. بازدیدکنندگان رستوران به همان اندازه که برای غذا هزینه می‌پردازند هزینه‌ای هم برای تجربه پرداخت می‌کنند. در چنین شرایطی، شما باید از بیگ دیتا برای افزایش تجربه مشتری بر اساس تعاملات قبلی با همان مشتری، بیشترین سفارش‌های مشتری، عادات رزرو و موارد دیگر استفاده کنید.

ده‌ها کاربرد تجزیه و تحلیل داده وجود دارد که می‌تواند رستوران‌ها را کارآمدتر کرده و به آن‌ها کمک کند حتی بیشتر مورد توجه مشتریان خود قرار بگیرند، اما این موارد گفته شده، می‌تواند نمونه‌های بسیار خوبی برای استفاده از داده‌های کلان در این بخش باشند.

بیگ دیتا چگونه می‌توانند به رستوران ها کمک کنند؟

بیگ دیتا در حال تغییر صنعت رستوران‌داری است که به شما امکان می‌دهد داده‌ها را به صورت عینی تحلیل کرده و تصمیمات استراتژی کسب و کار را تحت تأثیر قرار دهد. این امکان را برای رستوران‌ها فراهم می‌کند تا اطلاعات مربوط به روندهای طولانی مدت را جمع آوری کنند. همچنین به ایجاد پایه‌ای برای استراتژی‌ها کمک می‌کند. زنجیره‌های رستوران شروع به کاوش عمیق تر در این مورد کرده‌اند.

چگونه رستوران‌ها از داده‌ها برای بهبود خدمات مشتری استفاده می‌کنند؟

وقتی نوبت به تجربه مشتری می‌رسد، تجزیه و تحلیل داده‌ها می‌تواند دیدگاه‌های مهمی درباره هر مشتری رستوران نشان دهد. اطلاعاتی مانند سفارش‌های قبلی مشتری، عادت‌های رزرو جا و اطلاعات فردی می‌تواند به شما در شخصی سازی تجربه یک وعده در رستوران شما کمک کند.

چگونه رستوران‌ها از داده‌های بزرگ به عنوان ابزاری رقابتی استفاده می‌کنند؟

بسیاری از رستوران‌ها از طریق برنامه‌های مدیریت مشتری، مشتریانی را که می‌توانند برای آنها به صورت آنلاین یا از طریق اپلیکیشن ثبت نام کنند، اطلاعات مشتری را جمع آوری می‌کنند. به عنوان مثال پس از مراجعه مشتری به تعداد معینی، امتیازاتی بدست می‌آورند که می‌توانند از آنها برای اقلام تخفیف داده شده و یا بدون پرداخت هزینه استفاده کنند.

مدیریت رستوران به نوبه خود کاری دشوار است اما می‌شود زمانی که نیاز دارید تجربیات کاملا شخصی هر مشتری را در سیستم خدمت رسانی در نظر بگیرید، اینکار به طور فزاینده‌ای پیچیده‌تر می‌شود. تنها راه حل برای این مشکل،  و تقویت فروش رستوران پذیرش استفاده از سیستم‌های آنالیز بیگ دیتاست.

نتیجه‌گیری

داده‌های کلان یک مفهوم تجاری نسبتاً جدیدی است. به همین دلیل بسیاری از کارآفرینان و مدیران فروش آن را فقط مربوط به تعداد انگشت شماری از صنایع مانند فناوری اطلاعات و مالی می‌دانند. با این حال، حقیقت این است که داده‌های کلان می‌توانند انواع مشاغل موجود در کشورها از جمله رستوران داری، کافه‌های ورزشی و کافی شاپ‌ها را بهبود ببخشند. داده‌های کلان به ما امکان می‌دهد تا بر اساس اطلاعات کسب شده از آنالیز داده‌ها، هر نوعی از مشاغل را تقویت کرده و از استراتژی‌های جدید موجود استفاده کنیم. گزارش‌های پیش بینی آب و هوا برای کشاورزان، اطلاعات حمل و نقل برای حمل و نقل، بازخورد مشتری و قیمت گذاری برای رستوران‌ها. اما بیگ دیتا به سرعت در حال تبدیل شدن به یک صنعت عظیم است. زیرا کسب و کارها متوجه تأثیری که می‌تواند بر نتایج آنها داشته باشد می‌شوند.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید
منبع
bigdataanalyticsnewsupgradtherailpushoperations

پانته‌آ پایدار

من پانتـه‌آ پایـدار کارشناس ارشد مهندسی آی تی در گرایش کسب و کار الکترونیکی هستم. علاقمند به هر فناوری و تکنیک جدیدی در حوزه آی‌تی و هر چه به این حوزه کمک می‌کند. به تحقیق و پژوهش و تولید محتوا در زمینه دنیای دیجیتال و آی تی مشغولم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا