تحلیل شبکه اجتماعی

بررسی #محاکمه_مسئولان_ناکارآمد | رصد فضای مجازی دیتاک در توییتر

شروع و اوج یک موج در مورد محاکمه مسئولان ناکارآمد در توییتر

در هفته‌ی آخر مرداد ماه ۹۹، یک هشتگ سیاسی با موضوع #محاکمه_مسئولان_ناکارآمد در توییتر از موضوعات پربحث شد. دیتاک با رصد فضای مجازی و بررسی بیش از ۸۰ هزار توییت، نقطه‌ی شروع این موج، موضوعات پربحت و کلیدی در آن و مسئولانی که انتقادات بیشتری در مورد آن‌ها وجود داشت را مورد بررسی قرار داد که در ادامه گزارش آن آمده است.

ماجرای این هشتگ چه بود؟

نقطه‌ی آغاز یک توییت، از اکانت رائفی‌پور با هشتگ #محاکمه_مسئولان_ناکارآمد بود که در آن از ریاست قوه قضاییه درخواست محاکمه مسئولان ناکارآمد را داشت.

توییت رائفی‌پور در مورد #محاکمه_مسئولان_ناکارآمد
توییت رائفی‌پور در مورد #محاکمه_مسئولان_ناکارآمد

پس از اولین هشتگ و در فاصله‌ی تنها چند روز، این بحث داغ شد و کاربران زیادی شروع به اظهار نظر در این خصوص کردند تا جایی که به انتشار ۳۵۹۴ توییت در ساعت رسید. نظرات کاربران عمدتا در سه دسته تقسیم می‌شدند :

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک
  • ۴۶% از محاکمه حمایت کرده بودند
  • ۴۴% اشاره به آسیب‌های تصمیمات نادرست داشتند
  • ۹% هم به انتقاد از دولت پرداخته بودند.

و هشتگ‌های مختلفی هم در کنار هشتگ اصلی به کار رفته بودند. که در تصویر زیر قابل مشاهده است:

هشتگ‌های پربحث در #محاکمه_مسئولان_ناکارآمد
هشتگ‌های پربحث در #محاکمه_مسئولان_ناکارآمد

کاربران بیشتر به کدام تصمیمات انتقاد داشتند؟

همانطور که ذکر کردیم، در ۴۴% توییت‌های کاربران با #محاکمه_مسئولان_ناکارآمد، به آسیب‌هایی که تصمیمات غلط برای کشور به دنبال داشتند، اشاره کرده بودند. در برخی از این توییت‌ها مستقیما از تصمیماتی نام برده شده بود که قرارداد ویلموتس پربحث‌ترین آن‌ها بود. ویلموتس که سرمربی بلژیکی تیم ملی ایران از خرداد تا آذر ۹۸ بود، بعد از ترک ایران و با شکایت به فیفا، مبلغ هنگفتی در دادگاه علیه فدراسیون ایران برنده شد. کاربران در این موضوع تقصیر را متوجه تصمیمات نادرست مسئولانی از وزرات ورزش تا مسئولین فدراسیون می‌دانستند و معتقد بودند که این غرامت ۱۶۵ هزار میلیارد دلاری به مربی پیشین فوتبال، می‌توانست برای بهبود بسیاری از بخش‌های کشور و یا برای کمک به اقشار کم بضاعت جامعه استفاده شود، اما حالا با ضعف عملکرد از دست رفته است.

از دیگر هشتگ‌های مطرح این موج مربوط به سهمیه‌بندی بنزین بود. توییت‌های حول این ماجرا بیشتر به زنگنه، وزیر نفت اشاره داشتند. آن‌ها معتقد بودند که برداشتن سهمیه‌بندی بنزین و کارت سوخت و بازگرداندن مجدد آن مشکلات زیادی برای کشور به بار آورده است.

موضوعات مربوط به خصوصی‌سازی و معاهده پاریس هم از دیگر موضوعات مطرح شده بودند.

موضوعات روز شبکه‌های اجتماعی: پرتکرارترین چهره های سیاسی ایران در توییتر | شمارش معکوس برای انتخابات ۱۴۰۰

نوک پیکان #محاکمه_مسئولان_ناکارآمد بیشتر کدام اشخاص را هدف قرار داده بود؟

در این رصد فضای مجازی، توییت‌هایی با مضامین مختلف وجود داشتند که بصورت مستقیم از مسئول یا مسئولانی خاص، نام برده بودند. این کاربران هر کدام با اشاره به موضوعات مختلف، از تصمیم‌ها و عملکردهای این مسئولین انتقاد داشتند. در صدر این جدول زنگنه، روحانی و ابتکار قرار داشتند که در جدول زیر می‌توانید لیستی از مطرح‌ترین اشخاص، نرمال شده به ۱۰۰ را ببیینید:

مسئولین مطرح موج نرمال شده به ۱۰۰
زنگنه ۱۰۰%
روحانی ۱۰۰%
ابتکار ۷۵%
تاج ۶۲٫۵۰%
ظریف ۶۲٫۵۰%
فریدونی ۳۷٫۵۰%
آخوندی ۲۵%
کفاشیان ۱۲٫۵۰%

رصد فضای مجازی دیتاک در بستر شبکه های اجتماعی

یکی از موضوعات مورد اهمیت برای شخصیت‌های سیاسی، آشنایی با وجه عمومی است. اطلاع درباره‌ی نظر مردم کمک می‌کند تا بتوانند نحوه‌ی عملکرد خود را از دید مردم محک بزنند و چه بسا برای آینده هم برنامه‌ریزی کنند. شخصیت‌های سیاسی می‌توانند از دیتای موجود در فضای مجازی برای بررسی رقبای خود و چهره‌های پیشین نیز استفاده کنند، از بازخوردهایی که نسبت به اعمال آن‌ها به‌وجود آمده کمک بگیرند و حتی تا حدی برای پیش‌بینی نتایج و آینده آماده باشند.

بررسی #محاکمه_مسئولان_ناکارآمد تنها یک نمونه از تحلیل‌های دیتاک است. داده‌های موجود در اینترنت می‌توانند جواب سوالات زیادی را برای ما روشن کنند، به شرط آن‌که بدانیم چطور از آن‌ها استفاده کنیم. دیتاک به کمک علم داده‌کاوی در این راه به کمک آمده تا گنج نهفته در داده‌ها را برای شما آشکار کند. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

[button color=”primary” size=”big” link=”https://dataak.com/%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%a8%d8%a7%d8%b7-%d8%a8%d8%a7-%d8%af%db%8c%d8%aa%d8%a7%da%a9/” icon=”” target=”true” nofollow=”false”]با ما تماس بگیرید[/button]

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا