بازاریابیهوش مصنوعی

فناوری‌هایی که در دهه بعدی شکل بازاریابی هوشمند را تغییر می‌دهند

Big Data، هوش مصنوعی و محاسبات کوانتومی در تبلیغات هوشمند

هنگامی که اینترنت در اوایل دهه ۱۹۹۰ شروع به تصویب تجاری می‌کرد، تعداد کمی پیش‌بینی می‌کردند که چگونه صنعت بازاریابی و تبلیغات طی دو دهه آینده کاملاً اصلاح خواهد شد. موتورهای جستجوی هوشمندانه‌ای که به همراه اولین نمایش آنلاین و تبلیغات جستجو‌، به جستجوی تعداد زیادی از وب سایت‌های تازه کار می‌پردازند، چرخشی شدید در پویایی بازاریابی هوشمند را نشان می‌دهند، زیرا رفتار جستجوی فعال افراد، امکان ارائه تبلیغات بسیار مرتبط‌تر و کارآمد را فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید: تحلیل مشتری در بازاریابی با ابزارهای پایش شبکه های اجتماعی

 

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

ظهور رسانه‌های اجتماعی یک نقطه عطف انقلابی بود که به موجب آن داده‌های جامع در مورد مشخصات جمعیتی، علاقه‌مندی‌ها و علایق کاربر، گزینه‌های بی‌سابقه‌ای را برای بازاریابی هوشمند ارائه می‌دهد. نوآوری در تبلیغات بنیادی است که غول‌های فناوری جهان مانند Google یا Facebook بر اساس آن بنا شده اند. در واقع این موضوع به آنها این امکان را داده است که بخش عمده‌ای از کل هزینه‌های تبلیغاتی را در راستای تولید ناخالص داخلی کل کشورها به کار ببرند. به روشی مشابه، شرکت‌هایی که موفق به تدوین مقیاس پذیرترین اکوسیستم‌های بازاریابی پیرامون موج بعدی فناوری تغییر جامعه می‌شوند، رشد نجومی را تجربه خواهند کرد و به احتمال زیاد به ابرقدرت‌های شرکتی تبدیل می‌شوند یا سلطه خود را بیشتر تقویت می‌کنند.

 

Big Data، هوش مصنوعی و محاسبات کوانتومی در تبلیغات هوشمند

توسعه Big Data، هوش مصنوعی و محاسبات کوانتومی کاملاً به هم وابسته است و در کنار یکدیگر، بیشتر پیشرفت‌های اصلی فناوری را پشتیبانی می‌کنند. هم افزایی هوش مصنوعی و داده‌های بزرگ از قبل در فعالیت‌های اصلی تبلیغات هوشمند شرکت‌های بزرگ و کوچک دیجیتال ریشه دارد. که می‌توان گفت برای مثال موتورهای پیشنهادی خیره کننده، ۳۵ درصد از کل فروش آمازون را تشکیل می‌دهند. یا از سوی دیگر تجزیه و تحلیل احساسات چند کاناله، استراتژی‌های نام تجاری شرکت‌هایی مانند سامسونگ را به اطلاع می‌رسانند.

هوش مصنوعی برای تقویت مکانیسم‌های یادگیری مداوم خود، رشد می‌کند و از سرعت پردازش ذهن کامپیوترهای کوانتومی بهره می‌برد تا از منابع روزافزون داده‌های بزرگ برخوردار شود و ظرفیت آن برای ارائه بینش منحصر به فرد افزایش یابد. امثال IBM، D-Wave و مایکروسافت همگی سرمایه گذاری‌های کلانی در محاسبات کوانتومی انجام می‌دهند و گوگل قبلاً شبکه‌های عصبی کوانتومی را در مسابقه‌ای برای ساخت اولین کامپیوتر کوانتومی پایدار و قابل استفاده در تجارت مدل‌سازی کرده است.

به راحتی می‌توان تصور کرد که اولین کاربردهای تجاری حاصل از تحقیقات فعلی در خدمت وظایف اصلی شرکت‌ها در خط مقدم توسعه هستند. در نتیجه، همه‌ی ارکان‌ بازاریابی آنلاین، سئو، تبلیغات دیجیتال، تطبیق قیمت و غیره، با کارآیی و استقلال بیشتر، دچار اختلالات گسترده‌ای خواهند شد.

این موضوع همچنین به معنای منسوخ شدن بسیاری از مشاغل است. خدمات سفارشی مختلف ارائه شده توسط آژانس‌ها، به ویژه در حوزه تجزیه و تحلیل داده‌ها، به ناچار از طریق ابزارهای AI اجرایی می‌شوند. با توجه به الگوریتم‌هایی که به طور مستقل دارایی‌های شخصی سازی شده، کپی‌ها و محتوای موجود را تولید می‌کنند، بازاریابی هوشمند خلاقانه‌تری را به ارمغان می‌آورند.

اینترنت اشیا

از هم اکنون، تلفن‌های هوشمند، لپ تاپ‌ها و برخی از ماشین‌های تجاری و حسگرها، درگاه‌های ورودی به اینترنت را دارند. با این حال، با همگرایی فزاینده قلمروهای فیزیکی و دیجیتالی، این امر به سرعت در حال تغییر است. حدود ۴۱٫۶ میلیارد دستگاه مجهز به اینترنت اشیا تا سال ۲۰۲۵ به تولید ۷۹٫۴ زتابایت داده می‌پردازند که این رقم نجومی است.

فناوریBeacon ، ۵G، سنسورهای پیشرفته، اتومبیل‌های خودران، پوشیدنی‌های هوشمند و خانه‌های هوشمند همه آغاز دنیای متصل به اینترنت بوده و همگی به یکدیگر متصل خواهند شد. در واقع یخچال، ماشین، ویترین مغازه، حتی بشقاب و هر چیزی که در اطرافمان می‌بینیم ممکن است به در آینده به اینترنت اشیا مجهز شود و چه بسا در حال حاضر این قابلیت در بسیاری از دستگاه‌ها وجود دارد و این نمونه ای از تبلیغات هوشمند است و برای تحقق کامل این بخش، بازاریابان با چالش فنی عظیم اجرای سیستم عامل‌های جامع و چند دستگاهی روبرو خواهند شد که می‌توانند همه این ابزارهای فوق العاده متنوع و درهم تنیده و داده‌های مرتبط با آنها را شبیه سازی و مدیریت کنند.

دستیارهای صوتی و مجازی

الکسا، سیری یا دستیار صوتی Google کم کم در حال تبدیل شدن به یک رابط کاربری فراگیر و بی‌نظیر هستند که نحوه یافتن اطلاعات‌، مصرف رسانه و خرید چیزها را تغییر می‌دهد. در حال حاضر ۶۱ میلیون نفر از افراد دارای دستیار دیجیتال فقط در ایالات متحده هستند و در حال حاضر ۲۰ درصد از کل جستجوهای تلفن همراه به صورت شفاهی انجام می‌شود. در این میان می‌توان به مواردی مانند برنامه‌های Google برای ادغام داده‌های جستجوی صوتی در Search Console و راه‌اندازی Google Actions، نرم افزاری که به Google Assistant امکان تعامل با محتوای سایت را می‌دهد نیز اشاره کرد. مشاغل در حال حاضر از مزایای بهینه‌سازی جستجوی صوتی مناسب بهره می‌برند و به افزایش قابل توجهی در نرخ کلیک و نرخ تبدیل خود دست می‌یابند که این امر مربوط به ارتباط بیشتر و رقابت کمتر در صفحات نتیجه جستجوی صوتی است.

با این حال ، مرز جدیدی که دستیاران صوتی ارائه خواهد شد که فراتر از جستجو خواهد رفت. از سوی دیگر یکپارچه‌سازی میان برنامه‌ای و دسترسی عمیق به داده‌های بزرگ اولین گام برای تبدیل شدن دستیار صوتی به عنوان به تقویت کننده جستجو و پیش بینی‌کننده نیازهای کاربران است که می‌توانند به صورت خودکار تبلیغات کاملاً هدفمند را انجام دهند و از طرف آنها معاملات انجام دهند. در حال حاضر، بازاریاب‌ها باید اهمیت جستجوی صوتی در سئو را تشخیص دهند. در آینده، به محض فراگیر شدن اینترنت اشیا، دنیای کاملاً جدیدی باز می‌شود که در آن بازاریابان می‌توانند راه‌های کاملاً جدیدی را برای دستیابی به مصرف کنندگان ابداع کنند و به ذخایر عظیم داده‌های بزرگ کمک می‌کنند.

واقعیت افزوده و تبلیغات هوشمند

AR قرار است نقشی عظیم در افزایش تجربه خرید فیزیکی فروشگاه‌های خرده فروشی ایفا کند. نمایشگرهای جذاب فروشگاه‌ها، مانند پیمایش مجازی Zara که جایگزین مانکن‌ها در یکی از فروشگاه‌ها شده است، به این برند این امکان را می‌دهد تا از طریق تعامل بیشتر، روابط عاطفی قوی‌تری برقرار کنند. Walmart با استفاده از اسکنر AR، برنامه تلفن همراه خود را بهبود بخشید و به مشتری اجازه داد تا به راحتی نظرات یا اطلاعات اضافی را بازیابی کند.

با این حال ، جالب ترین مورد برای آژانس‌های تبلیغات آنلاین، طلوع آگهی‌های تبلیغاتی AR در سیستم عامل‌های رسانه‌های اجتماعی است. در اوایل سال جاری، اسنپ مزایای برنامه‌ی AR Lens را برای معرفی کرد و با ارائه امکانات Lens Studio، تبلیغاتی جذاب‌تر از ویدیو را به ارمغان آورده است. فیس بوک نیز تبلیغات AR را در Newsfeeds و Messenger خود آزمایش کرد، در نتیجه شرکت‌هایی مانند WakeMeUp که به مشتریان اجازه می‌دهند سایه‌های جدیدی از آرایش را امتحان کنند، افزایش فروش ۲۷٫۶ درصدی را تجربه کردند. در نهایت AR روزبه‌روز بهبود یافته‌تر از قبل ارائه خواهد شد و در حوزه‌ی تبلیغات هوشمند نیز تاثیر بسزایی خواهد گذاشت.

اینستاگرام ما را هم دنبال کنید

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا