هوش مصنوعی

اهمیت هوش مصنوعی در سرویس‌های مالی

اینروزها عصر، عصر داده‌هاست و اعتماد به قابلیت‌ها و توانایی‌های هوش مصنوعی در حال افزایش است. پردازش و حل پیچیدگی‌های زندگی سریع و مدرن امروز با استفاده از هوش مصنوعی خیلی راحتتر انجام می‌گیرد. این فناوری قابلیتی دارد که تا حدود قابل توجهی توانایی‌های انسانی و عملکرد آن را درک و اجرا کند. با جای دادن هوش مصنوعی در صنایع، خدمات و تولید محصولات می‌توان به بخش‌های ارائه خدمات در شرکت‌ها کمک کرد و بازده سازمان‌های تجاری بزرگ و کوچک را افزایش داد.

اکنون می‌توانیم به راحتی به فناوری هوش مصنوعی بیش از قبل دسترسی داشته باشیم که این موضوع در بخش خدمات مالی یا به اصطلاح سرویس‌های مالی به خوبی مشهود است. بیشترین سرمایه گذاری در استفاده از هوش مصنوعی را امروز می‌توان به حوزه‌هایی نظیر امور مالی، بهداشت، خرده فروشی و بقیه بخش‌های مهم نسبت داد.

هوش مصنوعی در سرویس مالی

چه چیزی باعث می‌شود که هوش مصنوعی در سرویس مالی مورد استقبال قرار بگیرید؟ هوش مصنوعی با قدرت‌ها و توانایی‌های متفاوت همچون یادگیری ماشینی، پردازش زبان، توانایی در حل مشکلات و مسائل، یافتن روش‌های بهینه نرم‌افزاری و قدرت توسعه و بهبود بدون دخالت بشر سبب می‌شود که هوش مصنوعی امروز عنصری کاملا ضروری و حیاتی در هر صنعت خدماتی و بخصوص سرویس مالی محسوب شود.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

نقش هوش مصنوعی در سرویس‌های مالی

 

  • افزایش رضایت مشتری

روش‌های سنتی که در گذشته مورد استفاده سیستم بانکداری و مالی قرار می‌گرفت امروز بسیار از حالت نخستین خود فاصله گرفته‌اند. ضرورت‌ها و نیازهای عصر حاضر میطلبد که با انتظارات و نیازها مرتبط شوند و یا بصورتی پیوند بخورند. بنابراین سرویس‌های مالی و بانکی امروز برای ارتباط بیشتر با مشتریان از سرویس چت بات استفاده می‌کنند.

چت بات‌ها ابزاری با موارد مصرف هدفمند و کم‌ هزینه‌تر هستند برای ارائه خدمات به مشتریان. در واقع چت بات‌ها جایگزین اپراتور انسانی می‌شوند. چت بات‌ها مجهز به سیستم پردازش زبان طبیعی هستند و خیلی راحتتر می‌توان از آنها استفاده کرد. درضمن اثبات شده که این چت بات‌های می‌توانند در هر ۲۴ ساعت ۷ برابر بیشتر پشتیبانی از مشتریان انجام دهند.

  • پیشگیری از جرایم سایبری

اگر قرار باشد یکی از نگرانی‌ها بزرگ در دنیای جرایم را نام ببریم مسلما در زمان حال آن جرایم سایبری است. با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان خیلی منطقی‌تر و بهتر با مشکلات امنیتی مقابله کرد. این فناوری با بهرگیری از یادگیری ماشین و الگوریتم‌ها هر روز بیشتر یادمی‌گیرد و هوشمندتر می‌شود.

هوش مصنوعی می‌تواند یک عامل خارجی و مشکوک را شناسایی کند و در زمانی سریعتر از نیروی انسانی نسبت به مکانیسم‌های ایمنی لازم واکنش نشان دهد. برای اینکار هوش مصنوعی از سوابق کارت اعتباری مشتری، الگوی‌های رفتاری‌اش را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد و سرعت بیشتری برای شناسایی بی‌نظمی داده‌ها را واکاوی کند.

هوش مصنوعی در تشخیص فعالیت‌های مشکوک و غیرقانونی سرعت فوق‌العاده‌ای دارد. بنابراین با استفاده از سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توان از الگوهای مختلف و تحلیل سوابق استفاده کرد و پولشویی، کلاهبرداری و سرقت با کارت اعتباری و حملات سایبری را شناسایی کرد و یا از وقوع آن‌ها جلوگیری نمود. از آنجایی که هوش مصنوعی یک یادگیرنده بدون خستگیست بنابراین در این زمینه وسیله و ابزار امنیتی کاملا موثر در صنعت سرویس‌های مالی شناخته می‌شود.

  • سرعت و افزایش اتوماسیون

کارهای دستی، روتین و تکراری که هر روز توسط نیروهای انسانی انجام می‌گرفتند امروز به هوش مصنوعی سپرده شده‌اند تا درگیری انسان نسبت به این مسائل که همراه با خطا بود برطرف شود.

سرویس‌های مالی و بانکی امروز با استفاده از اتوماسیون فرآیند رباتیک که مبتنی بر فناوری هوش مصنوعی است وظایف تکرار شونده را خودکار می‌کنند و هوش مصنوعی این وظایف را انجام خواهد داد. بنابراین پرسنل سرویس مالی می‌توانند عملکردهای اصلی خود را بهبود ببخشند.

آیا استفاده از هوش مصنوعی تاثیری در اتوماسیون مالی دارد؟

  • سبب افزایش بهره‌وری می‌شود.
  • بیش از نیروی انسانی مقرون بصرفه است.
  • خطاهای انسانی را تکرار نمی‌کند و برعکس عامل بازدارنده از وقوع خطا است.
  • قدرت تحلیلگری هوش مصنوعی فوق‌العاده‌ است چراکه توانایی یادگیری دارد و هرگز یادگیری در این فناوری متوقف نمی‌شود.
  • دریافت، پردازش و تجزیه و تحلیل داده‌ها توسط هوش مصنوعی سرعت بیشتری دارد.

ظاهر شدن مشاوران روبو

با توسعه یافتن هوش مصنوعی مشاوران بیونیک ظاهر شده‌اند. خدمات مشاوره‌ای بیونیک در واقع مبتنی استفاده از انسان و فن‌آوری مدرن است. در حال حاضر از این مشاوران روبو در برنامه‌ریزی‌های مالی کوچک در مدیریت سرمایه‌گذاری استفاده می‌شود.

مشاوران روبو قدرت تعامل با مشتریان را دارند، می‌توانند اوراق بهادار مشتریان را مدیریت نمایند و بصورت کلی شباهت زیادی به عملکرد اصلی مشاور دارند. با استفاده از این امکان علاوه‌بر خدمات رسانی بهتر به مشتریان سهولت کار اساسی مشاوران مالی انسانی را نیز درپی دارد.

آیا محصول مبتنی بر هوش مصنوعی جایگزین انسان می‌شود؟

خیر این بخش از توسعه هوش مصنوعی هرگز نمی‌تواند کاملا جای انسان را بگیرد. چراکه هوش مصنوعی آگاهی محدودی دارد و جزئیات و تفاوت‌های احساسی و ظریف انسان را نمی‌تواند بفهمد و یا به آن‌ها جواب بدهد. بنابراین نمی‌توان کاملا به آن اطمینان کرد چرا که قدرت همدلی با مشترکین و مشتریان را ندارد.

نقش هوش مصنوعی در  تصمیم‌گیری

امور مالی یک جریان همیشه در حال تغییر است بنابراین عوامل زیادی در تحولات آن دخیل خواهند بود که دائما در حال تغییر هستند. تحولات سیاسی و تاثیر اقتصادها بر یکدیگر از جمله مواردی هستند که در عرصه جهانی برای یک موسسه مالی اطلاعات مهمی را به همراه خواهند داشت. هوش مصنوعی با استفاده از داده‌های بدست آمده از تاثیرات این عوامل روی یکدیگر و تجزیه و تحلیل آن‌ها می‌تواند برای تصمیم‌گیری بهتر به بینشی بهینه برسد.

این علم بخصوص زمانی که مبحث مدیریت وجه نقد و جریان ورود و خروج پول نقد مطرح می‌شود مورد توجه قرار می‌گیرد. سرویس‌های مالی با استفاده از هوش مصنوعی که دارای قدرت یادگیری است می‌توانند حجم نقدینگی در آینده را پیش‌بینی کنند. پس حتما استفاده از این فناوری در دیگر خدمات مدیریت پول نقد نیز موثر واقع می‌شود.

تجارت مبتنی بر هوش مصنوعی

هوش مصنوعی به کاهش پدیده عدم اعتماد به متخصص داده و سیستم های رایانه‌ای شرکت‌های سرمایه گذاری کمک خواهد کرد. با توانایی پیش‌بینی هوش مصنوعی می‌توان به آینده سرمایه‌گذاری‌ها امیدوارتر بود. هوش مصنوعی در این زمینه با ارائه الگو و ناظر به سرمایه‌گذاران و سرویس‌های مالی کمک می‌کند. در آینده‌ای نزدیک شاید حتی این فناوری بتواند جای تحلیلگر و ناظر انسانی را پر کرده و در تصمیم‌گیری بورس سهام به افراد کمک کند.

انواع هوش مصنوعی که در سرویس‌های مالی کاربرد دارد

هوش مصنوعی ضعیف

  • از هوش مصنوعی ضعیف به عنوان هوش مصنوعی باریک نیز یاد می‌شود.
  • این فناوری سیستمی‌است که برای انجام دادن یک فرآیند خاص تنظیم و مدیریت می‌شود.
  • در حل مشکلات بخصوص سرویس‌های مالی می‌توانند از هوش مصنوعی ضعیف استفاده کنند.
  • این هوش مصنوعی مطابق با قوانینی عمل می‌کند که به او دیکته و تعیین شده است.
  • منظور از هوش مصنوعی ضعیف ناکارآمدی آن نیست و برعکس مانند انسان تمام عملکردهای شناختی را داد.
  • هرگونه وظایف محدود خود را به بهترین شکل انجام می‌دهد، اما به عنوان هوش عمومی معرفی نمی‌شود.

نمونه هوش مصنوعی ضعیف

یکی از نمونه‌های عالی از هوش مصنوعی ضعیف که می‌توان نام برد Apples siri است. این سرویس توسط پایگاه داده اینترنتی اداره می‌شود.

قادر است با انسان مکالمه کند.

با اینکه این سرویس به پاسخ‌های طنزآمیز خود معروف است اما جالب است بدانید که این مکالمه‌ها برای siri تعریف شده هستند.

ضعیف بودن و یا باریک بودن این هوش مصنوعی را می‌توان از طریق مشاهده مکالمات متوجه شده که برای پاسخگویی به سوالات بصورت صحیح طراحی نشده.

این موضوع را می‌توان در ربات‌های پاسخگوی دیگر برنامه‌ها نیز مشاهده کرد که به مشتریان پاسخ می‌دهند. این سیستم‌ها محدود به ارائه راه حل هستند، آن هم برای مشکلاتی که در سیستم تعریف شده است.

هوش مصنوعی قوی

  • به این هوش مصنوعی، هوش مصنوعی کامل نیز گفته می‌شود.
  • این نوع از هوش مصنوعی افق و چشم‌انداز وسیع‌تری نسبت به هوش مصنوعی ضعیف دارد.
  • قابلیت‌های آن بسیار بزرگتر و گسترده‌تر از نمونه ضعیف است.
  • دقیقا مشابه با اعمال و تصمیمات انسانی رفتار می‌کند.
  • این هوش مصنوعی درک و شعور نیز دارد، بنابراین می‌توان دریافت که چه کاربردهای فوق‌العاده‌ای می‌تواند در سرویس‌های مالی داشته باشد.
  • هوش مصنوعی کامل کاملا برابر با ذهن انسان است.
  • در هوش مصنوعی قوی شما می‌توانید درک باورها، حالات شناختی و ادراکی را نیز مشاهده کنید.
  • مشکل این هوش مصنوعی عدم توانایی تعیین مرزهای موفقیت و هوشمندی در آن است که کاری بسیار دشوار بنظر می‌رسد.

نقش فعلی هوش مصنوعی در سرویس‌های مالی

پیش بینی می‌شود که هوش مصنوعی بزودی می‌تواند جایگزین نیروی انسانی در سرویس‌های مالی شود، چرا که شرکت‌های زیادی در پی یافتن خصوصیاتی همچون یادگیری ماشین، مشاوران شخصی یا نیروی دیجیتال هستند. با توجه به اینکه داده‌های بزرگ بیشتر شده‌اند، سرویس‌های ابری توسعه پیدا کردند و سیستم‌های پردازش در حال توسعه هستند بنابراین می‌توان دریافت که محبوبیت هوش مصنوعی نیز رو به فزونی است. با اینحال درمورد این فناوری هنوز هم مسائلی همچون عدم اعتماد، تعصب و نگرانی نظارتی مطرح است. به همین علت است که هنوز هم بیشتر شرکت‌ها ترجیح می‌دهند از هوش مصنوعی استفاده کنند اما از نوع ضعیف آن چرا که کنترل و برنامه‌ریزی هوش مصنوعی کامل تقریبا برای بشر دشوار و شاید غیرممکن بنظر می‌رسد.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید
منبع
bigdataanalyticsnewsmarutitech

پانته‌آ پایدار

من پانتـه‌آ پایـدار کارشناس ارشد مهندسی آی تی در گرایش کسب و کار الکترونیکی هستم. علاقمند به هر فناوری و تکنیک جدیدی در حوزه آی‌تی و هر چه به این حوزه کمک می‌کند. به تحقیق و پژوهش و تولید محتوا در زمینه دنیای دیجیتال و آی تی مشغولم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا