بیگ دیتاتحلیل شبکه اجتماعیراهکارهای دیتاک

تحلیل احساسات اجتماعی کاربران برای رونق کسب و کارها | کاربردهای بیگ دیتا

تجزیه و تحلیل احساسات کاربران در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به رونق کسب و کارهای مختلف کمک زیادی کند. شما وقتی با گوش دادن به شبکه های اجتماعی مجموعه‌ای از داده‌ها را بدست می‌آورید، می‌دانید که کاربران چه نظری در مورد محصولات و یا خدمات یک برند دارند. معیارهای بی‌شماری وجود دارد که از طریق آن‌ها می‌توانید عقاید کاربران را آنالیز کنید. گوش دادن به نظرات کاربران تنها بخشی از این پروسه است. در ادامه به توضیح بیشتر این موضوع می‌پردازیم.

تجزیه و تحلیل احساسات چگونه انجام می‌شود؟

اکنون هوش مصنوعی آنقدر پیشرفت کرده است که کافیست آن را در ابزارهای پایش شبکه های اجتماعی به کار ببرید. در این ابزارها الگوریتم‌های تجزیه و تحلیل متن مبتنی بر هوش مصنوعی هستند. این ابزارها قادرند مکالمات مشتریان را در رابطه با یک برند طبقه‌بندی کنند:

  • جنبه‌های اصلی محصولات و خدمات مربوط به یک برند را که مشتریان توجه ویژه‌ای به آن دارند، مشخص کنند.
  • واکنش‌ها و اهداف اساسی کاربران را در مورد این جنبه‌ها مشخص کنند.

این مفاهیم وقتی به صورت ترکیبی مورد استفاده قرار می‌گیرند، ابزارهای مهمی برای تحلیل میلیون‌ها مکالمه در رابطه با برند است. این تحلیل احساسات به اندازه یک انسان هوشمند دقیق است.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

تجزیه و تحلیل احساسات کاربران

تحلیل احساسات کاربران شبکه‌های اجتماعی
تحلیل احساسات اجتماعی کاربران شبکه‌های اجتماعی

تجزیه و تحلیل احساسات رایج‌ترین روش طبقه‌بندی متن در شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شود. در این روش ابزار تجزیه و تحلیل پیام‌های حاوی برخی از کلمات کلیدی و عبارت‌های خاص را دریافت و سپس آنالیز می‌کند. در نهایت می‌تواند به شما بگوید که آیا از این عبارت‌ها احساسات مثبتی در مورد برند وجود دارد یا خیر؟

بیشتر بخوانید: کاربرد داده کاوی در بازارهای مالی؛ از جمع‌آوری دیتا تا تحلیل

تجزیه و تحلیل اهداف کاربران

هر کسب و کاری نیاز دارد تا تا با تجزیه و تحلیل قصد و نیت کاربران، روند کار خود را بهبود دهد. این کار با مشخص کردن اینکه نظرات یک خبر، بازاریابی، شکایت، انتقاد، پیشنهاد، سوال و یا قدردانی است، شروع می‌شود.

تجزیه و تحلیل احساسات با گوش دادن به شبکه های اجتماعی شروع می‌شود. اما در کنار آن باید هدف کاربران هم مورد ارزیابی قرار بگیرد.

چرا که برای کسب و کارها اهمیت زیادی دارد که بدانند کاربران در مورد کدام جنبه از برندشان صحبت می‌کنند. برای مثال یک فروشگاه اینترنتی پوشاک زنانه می‌خواهد بداند کاربران در مورد تحویل به موقع کالاها، مشکلات صدور صورتحساب، سوالات مربوط به تبلیغات، کیفیت محصولات، قیمت و … چه نظراتی دارند.

برای همین در ابزارهای پایش شبکه های اجتماعی یک الگوریتم جستجوی هوشمند به نام جستجوی معنایی متنی استفاده می‌شود. نحوه کار به این صورت است که هزاران پیام کاربر در رابطه با برند موردنظر وارد الگوریتم می‌شود. سپس پیام‌ها برمبنای مفهوم و معنایی که دارند، دسته بندی و در یک نمودار برای مدیران کسب و کار نمایش داده می‌شوند.

فیلتر کردن نتایج آنالیز برای دستیابی سریع به نتیجه

یک روش مرسوم در تجزیه و تحلیل احساسات کاربران با فیلتر کردن پیام‌ها صورت می‌گیرد. برای مثال سعی دارید برای کسب و کار خود نظرات کاربران در مورد قیمت، هزینه، کیفیت و … را بررسی کنید. حالا باید همین کلمات (قیمت، هزینه، کیفیت و …) به عنوان کلمات کلیدی انتخاب شوند. سپس ابزارهای رصد بر مبنای کلمات فیلترشده، نظرات کاربران را ارزیابی و تحلیل می‌کنند.

نتایجی که با کمک فیلتر کردن کلمات بدست می‌آید، همان تحلیل احساسات کاربران است. این تحلیل با گوش دادن به شبکه‌های اجتماعی و ابزارهای رصد فضای مجازی بدست آمده است.

تاثیر هوش مصنوعی در آنالیز احساسات کاربران

از تکنیک هوش مصنوعی برای تبدیل هر کلمه به یک نقطه خاص استفاده می‌شود. سپس فاصله این نقاط برای شناسایی پیام کاربران در رابطه با برند، کاربرد دارد. برای اینکار از CSS استفاده می‌شود. الگوریتم‌های ابزار رصد فضای مجازی قادرند پیام‌ها را به عنوان متن وابسته به مفهوم موردنظر کاربران طبقه‌بندی کنند.

برای مثال اگر شما قصد دارید احساسات کاربران در رابطه با قیمت محصولات خود را بررسی کنید، با فیلتر کردن گزینه قیمت، الگوریتم ابزار رصد، پیام‌های کاربران را به عنوان متن وابسته به مفهوم «قیمت» بررسی و طبقه بندی می‌کند.

هوش مصنوعی مسئول تشخیص پیام‌ها برحسب مفهوم موردنظر شماست. در واقع در ابزارهای پایش شبکه‌های اجتماعی این انسان نیست که پیام‌های کاربران را براساس هدف شما پیدا و دسته‌بندی می‌کند. بلکه هوش مصنوعی است که شما را به سمت هدف اصلی یعنی تحلیل احساسات کاربران پیش می‌برد.

مزیت تحلیل و آنالیز احساسات کاربران

sentiment analysis benefits

یکی از مزیت‌های تحلیل احساسات کاربران اینست که به نظرات مثبت و منفی آن‌ها در مورد برند خود پی می‌برند. انتقادات، پیشنهادات، سوالات، تشکر‌ها و تبلیغات را به خوبی از طریق تحلیل احساسات بدست می‌آورید. نظرات کاربران داده‌های خامی هستند که نمی‌توانید دقیقا مفهوم و نیت کاربر از ابراز آن‌ها را درک کنید.

[box type=”shadow” align=”alignright” class=”” width=”770″]

دیتاک ابزار رصد و آنالیز فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است که به طور مداوم و جامع تمام دیتای تولیدی سایت‌های خبری، تلگرام، توییتر و اینستاگرام را جمع‌آوری کرده و در یک بستر ذخیره‌سازی می‌کند. دیتاک از این دیتا در تحلیل احساسات کاربران به برند، محصولات و خدمات، تحلیل احساسات نسبت به یک شخصیت یا چهره و یا نهاد و … استفاده می‌کند. شما هم می توانید از خدمات دیتاک در جهت بهبود کسب و کار خود استفاده کنید.

[button color=”red” size=”big” link=”https://dataak.com/%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%a8%d8%a7%d8%b7-%d8%a8%d8%a7-%d8%af%db%8c%d8%aa%d8%a7%da%a9/” icon=”” target=”true” nofollow=”false”]با کارشناسان ما در دیتاک تماس بگیرید[/button][/box]

اما تحلیل احساسات این داده‌های خام را به اطلاعات قابل استفاده تبدیل می‌کند. در واقع ایده‌ای کاربردی درباره ادراکات کلی برند به شما ارائه می‌دهد. به خصوص اینکه این احساسات دسته‌بندی شده هم باشند.

سایر مزیت‌های تحلیل احساسات عبارتند از:

 برنامه‌ریزی برای کسب و کار

گوش دادن به شبکه های اجتماعی و سپس آنالیز نظرات کاربران به شما کمک می‌کند بتوانید به شکل بهتری برای کسب و کار خود برنامه‌ریزی کنید. احساسات منفی کاربران نسبت به برند شما را از ادامه دادن به مسیرهای اشتباه باز می‌دارد. در عین حال وقتی سیگنال‌های مثبتی از احساسات آن‌ها را بدست می‌آورید، امیدوارتر از گذشته می‌توانید برای آینده برنامه‌ریزی کنید.

بیشتر بخوانید: مفاهیم و کاربردهای داده کاوی و تحلیل شبکه‌های اجتماعی

پاسخ‌دهی اصولی به مشتریان

وقتی احساسات مشتریان را تحلیل کنید، می‌توانید شناخت کلی از مجموع نظرات آن‌ها را بدست آورید. این شناخت کلی و تقریبی به شما کمک می‌کند بتوانید یک استراتژی مؤثر را در برابر مصرف‌کنندگان خود انتخاب کنید. وقتی از تحلیل احساسات مشتریان چنین به نظر می‌رسد که آن‌ها انتقادات زیادی نسبت به برند و محصولاتتان دارند، باید رویکرد انتقادپذیری را در پیش بگیرید.

همچنین اگر سوالات و ابهامات آن‌ها در رابطه با کسب و کار شما زیاد است، می‌توانید برای پاسخ به سوالاتشان، زمان مشخص کنید.

افزایش راندمان کاری با تحلیل احساسات

مهم‌ترین مزیتی که در نتیجه درک احساسات اجتماعی مشتریان بدست می‌آید، افزایش راندمان کاری یک کسب و کار است. تا زمانی که ندانید انتقادات، پیشنهادات، سوالات و ابهام جامعه مصرف کننده نسبت به برند شما چیست، چطور می‌توانید برای آن‌ها برنامه‌ریزی کنید؟

بدون شک داشتن اطلاعات دقیق مربوط به احساسات کاربران به شما کمک می‌کند بتوانید ذهن آن‌ها را تسخیر کرده و شخصیت برند خود را برایشان تعریف کنید. حالا این شما هستید که برای برند خود شخصیت‌سازی کرده و بر روی احساسات مصرف‌کنندگان مسلط می‌شوید.

[button color=”red” size=”big” link=”https://dataak.com/blog/%d8%a7%da%a9%d8%a7%d9%84%d8%a7-%d8%a7%d8%b3%d9%86%d9%be-%d9%85%d8%a7%d8%b1%da%a9%d8%aa-%d9%85%d9%82%d8%a7%db%8c%d8%b3%d9%87/” icon=”” target=”true” nofollow=”false”]نمونه گزارش تحلیلی دیتاک[/button]

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

مریم کوهشاری

مریم کوهشاری هستم با مدرک کارشناسی ارشد علوم سیاسی که در زمینه تولید محتوا با رنگ و لعاب SEO کار می‌کنم. از سال 1394 وارد این حوزه شدم و عاشقانه شغلمو دوست دارم. امیدوارم مطالبی رو که می‌نویسم مورد پسندتون واقع بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا