داده کاویعلم داده

زبان برنامه نویسی R چیست؟ | R Programming Language

اگر به مباحث داده کاوی یا آنالیز داده و هوش مصنوعی علاقه داشته باشید حتما می‌دانید که این دو علم همچون دوقلویی‌هایی جدانشدنی هستند. امروزه نه تنها در دنیای فناوری و هوش مصنوعی که در زندگی روزمره نیز تمام انسان‌ها و موجودات به داده‌ها احتیاج دارند و با آن‌ها در ارتباط هستند. پس عجیب نیست که علمی با عنوان داده کاوی در دنیا مطرح باشد.
در این مقاله به معرفی زبان برنامه نویسی R که یکی از پرکاربردترین زبان‌های برنامه نویسی حوزه داده کاوی است می پردازیم.

زبان برنامه نویسی R چیست؟

زبان R یا R Programming Language یکی از پر استفاده‌ترین و قدیمی‌ترین زبان‌های برنامه نویسی به شمار می‌رود. این زبان برنامه نویسی در طول سال‌هایی که مورد استفاده برنامه نویسان قرار گرفته نشان داده که می‌تواند خواسته‌های کاربر خود را پاسخ دهد. زبان برنامه نویسی R تحت نظارت متخصصان علم داده و توسعه دهندگان قدرتمندی قرار دارد.

این زبان شامل فهرست گسترده‌ای از روش‌های آماری و گرافیکی است. در واقع زبان R برای محاسبات آماری و علم داده‌ها به کار می‌رود، که بر اساس زبان‌های برنامه نویسی راس و اسکیم پیاده‌سازی شده است. زبان برنامه نویسی R نه تنها در محیط آموزشی استفاده فراوانی دارد، بلکه شرکت‌های بزرگی نیز از مزایای زبان R  بهره‌مند می‌شوند که از مهمترین آن‌ها می‌توان به Facebook ،Airbnb، Google و Ube اشاره کرد.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

بیشتر بخوانید: معرفی نرم افزار داده کاوی Weka و کاربرد آن

 

زبان R برای آنالیز داده

یکی از دو زبانی که باید از آن‌ها برای یادگیری و انجام آنالیزهای داده‌ای خود استفاده کنید زبان R است. برای آنالیز داده شما نیاز دارید که تخصص‌های زیادی را در زمینه‌های متفاوت بدست آورید تا در نهایت به داده کاوی برسید. بنابراین باید از ابزارهای داده کاوی استفاده کنید. در این راستا برنامه نویسان از دو زبان پایتون و زبان R استفاده می‌کنند.

این دو زبان برنامه نویسی را می‌توانید رایگان و خیلی راحت یاد بگیرید اما کدام یک بهتر است؟ می‌توانید از هر دو استفاده کنید اما پیش از آن لازم است مزایا و قابلیت‌های آن‌ها را بشناسید. هر دوی این زبان‌ها می‌توانند با توجه به اهدافتان به شما کمک کنند، ولی اگر انتخاب شما داده کاوی با زبان R است و شناختی درباره آن ندارید همراه ما باشید تا این زبان برنامه نویسی معروف را بشناسید.

[box type=”shadow” align=”aligncenter” class=”” width=”770″]شما می‌توانید بیگ دیتای شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های خبری را در یک بستر به صورت کامل و جامع در سامانه دیتاک در اختیار داشته باشید و از آن برای بهبود کسب و کار خود در هر صنعتی استفاده کنید.

[button color=”red” size=”big” link=”https://dataak.com/%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B7-%D8%A8%D8%A7-%D8%AF%DB%8C%D8%AA%D8%A7%DA%A9/” icon=”” target=”true” nofollow=”false”]تماس با کارشناسان دیتاک[/button][/box]

مراحل تجزیه و تحلیل داده‌ها توسط زبان R

پردازش داده در این برنامه طی مراحل زیر انجام می‌شود:

  • مرحله برنامه نویسی
  • مرحله تبدیل
  • مرحله کشف
  • مرحله مدل سازی
  • مرحله ارتباط نتایج
داده کاوی با زبان R
زبان برنامه نویسی R

زبان R در مقایسه با دیگر نرم افزارهای آماری و تحلیلی مانند Matlab ،Spss و Sas  از محبوبیت بیشتری مخصوصا در بین برنامه نویسان برخوردار است. چراکه نقطه قوت زبان R، سهولت استفاده از آن است، به عنوان مثال نشانه‌های ریاضی و فرمول‌هایی که استفاده از آن‌ها مورد نیاز است در انتخاب جزئی طراحی گرافیک به دقت بیشتری نیاز دارد، اما در این زبان کاربر بر آن کنترل کافی دارد.

مورد دیگر که این زبان را محبوب کرده، رایگان بودن آن است. خبر خوب این که زبان R بر روی همه سیستم عامل‌ها نصب می‌شود. این امر استفاده از این زبان برنامه نویسی را فراگیرتر کرده است. نوشتن متدهای آماری و قابلیت توسعه برنامه در زبان R‌ باز بوده و برنامه نویس می‌تواند در این زمینه تصمیم گیری کند.

امکانات گرافیکی زبان R جهت تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها، رسم نمودارها و ایجاد اشکال بسیار بالا بوده و همین امر استفاده از زبان برنامه نویسی R را جذاب‌تر می‌کند. همچنین قدرت تجزیه و تحلیل آماری این زبان بسیار بالاست. در زبان R مستندات فرمت بندی شده و منظمی برای استفاده وجود دارد و برنامه نویس می‌تواند از آن‌ها بهره بالایی ببرد.

محدودهٔ گسترده‌ای از تکنیک‌های آماری و قابلیت‌های گرافیکی در زبان برنامه نویسی R در دسترس برنامه نویسان است. توجه داشته باشید که در زبان R قابلیت اتصال و فراخوانی کدهای C++ ،C و فورترن هنگام اجرای برنامه وجود دارد و کاربران خبره می‌توانند توسط کدهای سی، مستقیماً اشیا R را تغییر دهند.

مزیت‌های زبان برنامه نویسی R

  • یکی از نقاط قوت این زبان این است که توسط انجمن‌های زیادی پشتیبانی می‌شود، بنابراین تقریبا تمام کاربران و برنامه نویسان از استفاده از این زبان برنامه نویسی رضایت دارند.
  • دسترسی آنلاین و پشتیبانی خوب این برنامه دیگر امتیاز آن است. بنابراین اگر برای نخستین بار است که از این زبان برای برنامه نویسی استفاده می‌کنید و به مشکلی برخوردید می‌توانید به صورت آنلاین با تیم پشتیبانی آن در تماس باشید.
  • همزمان با زبان R شما می‌توانید از ۵۰۰۰ هزار بسته دیگر نیز استفاده کنید. این بسته‌ها در واقع توسعه دهنده و ارتقا بخش زبان R هستند و به شما در تحلیل و داده کاوی کمک زیادی خواهند کرد. به همین علت است که اکثر علاقمندان به علم داده کاوی ترجیح می‌دهند از زبان R برای برنامه نویسی استفاده کنند.
  • می‌توانید این زبان برنامه نویسی را با چند زبان دیگر همچون جاوا، سی پلاس پلاس و سی همگام سازی کنید.
  • اگر شما مرتبا باید تحلیل‌های آماری پیچیده انجام دهید و یا نمودارهای سنگینی ترسیم کنید، بنابراین این زبان برنامه نویسی خیلی به دردتان خواهد خورد.
  • این زبان حتی قابلیت انجام عملیات‌های ریاضی پراستفاده همچون ماتریس‌ها را دارد.
  • اگر شما پیشینه‌ای در برنامه نویسی ندارید این زبان می‌تواند در ترجمه ریاضیات به کد کمک‌تان کند.

ابزارهای زبان R

زبان R مانند دیگر همتای خود دارای ابزارهای متعددی است که ما در اینجا به پر استفاده‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • ابزار ویرایشگر چند سکویی بر پایهٔ جاوا به نام JGR
  • ابزار و رابط گرافیکی بر پایهٔ tcltk به نام R Commander که از منوها به جای نوشتن دستورات استفاده می‌کند. این ابزار برای کاربران مبتدی بسیار مناسب است.
  • ابزار آر اکسل امکان استفاده از R و R Commander در برنامهٔ ماکروسافت اکسل را فراهم می‌کند و این مزیت بالایی است.
  • برای به تصویر کشیدن داده‌های ماتریسی از ابزاری به نام GGobi در زبان R استفاده می‌شود.

با ابزارهای داده کاوی آشنا شوید: معرفی ابزارهای برتر داده کاوی در سال ۲۰۲۰

 

زبان R در چه فیلدهایی کاربرد دارد؟

در واقع در هر فیلدی که نیاز به محاسبات آماری هست نیاز به برنامه R نیز دارد که مطمئنا شامل فیلد پزشکی و داروسازی و فنی مهندسی می‌شود. آمار زیستی و زیست‌شناسی و شاخه‌های مرتبط با آن نیز در صدر این جدول هستند. زبان R‌ در فیلدهای بیوتکنولوژی، اپیدمیولوژی و علوم محیطی نیز کاربرد بسیاری دارد.

مسلما علم بیوانفورماتیک و در کل علوم کامپیوتر نیز از این مقوله مستثنی نیستند. در ادامه زبان برنامه نویسی R در فیلدهای فیزیک، شیمی، آمار مکانیک، علوم روانشناسی و اجتماعی، مدیریت نیز کاربرد ویژه‌ای دارد.

در مجموع زبان R یکی از محبوب ترین‌های حوزه‌ی خود است و استفاده از آن حتما به پیشرفت و بهبود کار کمک خواهد کرد. آیا شما هم زبان برنامه نویسی مشابهی در زمینه داده کاوی می‌شناسید؟ از چه زبانی دیگری برای کار خود در حوزه داده کاوی استفاده می‌کنید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

پانته‌آ پایدار

من پانتـه‌آ پایـدار کارشناس ارشد مهندسی آی تی در گرایش کسب و کار الکترونیکی هستم. علاقمند به هر فناوری و تکنیک جدیدی در حوزه آی‌تی و هر چه به این حوزه کمک می‌کند. به تحقیق و پژوهش و تولید محتوا در زمینه دنیای دیجیتال و آی تی مشغولم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا