داده کاویعلم داده

معرفی ابزارهای برتر داده کاوی در سال ۲۰۲۰ | ۱۳ ابزار رایگان داده کاوی

دنیای امروز بر پایه داده و اطلاعات است. ارزش بسیار بالای داده‌ها باعث شده تا متخصصین پیوسته به دنبال یافتن روش‌های تخصصی جدیدتری برای تحلیل داده‌ها و استخراج اطلاعات از آن‌ها باشند. این روش‌ها اکثرا در جهت تبدیل داده‌ها به فرمت‌های قابل استفاده‌تر و مفهومی‌تر قدم برداشته‌اند. در واقع روند استخراج داده‌ها به برخی عوامل بستگی دارد از مهمترین آن‌ها می توان به وابستگی شدید آن به هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، سیستم پایگاه داده، تجزیه‌ و تحلیل و الگوریتم‌ها اشاره کرد.
ابزارهای داده کاوی از تکنیک‌های خاصی برای داده کاوی استفاده می‌کنند که اصلی‌ترین آن عبارت است از طبقه‌بندی، انجمن، خوشه بندی، رگرسیون و تشخیص آنومالی. این ابزارها بر اساس نوع و حجم داده قابل انتخاب است.

داده کاوی (Data Mining) با هدف اصلی کشف الگوها در بین حجم وسیعی از داده‌ها و همچنین تبدیل داده‌ها به اطلاعات تمیز شده و کاربردی‌تر استفاده می‌شود. این تکنیک از الگوریتم‌های خاص، آنالیز آماری، هوش مصنوعی و سیستم‌های پایگاه داده استفاده می‌کند. نرم افزار داده کاوی به نرم افزاری اطلاق می‌شود که به شرکت‌ها و سایر کاربران امکان می‌دهد داده‌های قابل استفاده را از مجموعه بزرگی از داده‌های خام استخراج کنند تا همبستگی‌ها، الگوها و ناهنجاری‌ها را پیدا کنند. نتایج فرآیند داده کاوی به شرکت‌ها در پیش بینی نتایج کمک می‌کند.

وظایف ابزارهای داده کاوی چیست؟

ابزارهای داده کاوی مجموعه‌ای از تکنیک‌هایی هستند که الگوریتم‌های خاص، آنالیز آماری، هوش مصنوعی و سیستم‌های پایگاه داده را بکار می‌برند تا داده‌ها را از ابعاد و دیدگاه‌های مختلف تجزیه و تحلیل کنند. هدف این نرم افزارها کشف الگوها، روندها و گروه‌بندی‌های خاص در بین مجموعه‌های بزرگ داده و تبدیل داده‌ها به اطلاعات تصفیه شده‌تر است.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

از ابتدای روند داده کاوی ابزارهای مختلفی برای انجام این کار بوجود آمد که روز به روز آپدیت می‌شوند. ابزارهای جدیدتر علاوه بر وظیفه تجزیه و تحلیل، مدیریت داده‌ها را نیز برعهده دارند. این ابزارها از مدل های مختلفی مانند مدل پردازش داده و تصویر سازی با استفاده از پایگاه‌های داده، فرآیند داده کاوی را به خوبی انجام می‌دهند. ابزارهای داده کاوی به کمک الگوها و روابط مشخصی حجم بالایی از اطلاعات را از پایگاه‌های داده استخراج و تجزیه تحلیل می‌کنند.

به دلیل حجم بالای داده‌های موجود تصمیم‌گیری‌ کاربردی و هوشمندانه‌تری در زمینه‌های مختلف مورد نیاز است تا الگوهای لازم را بتوان از این داده‌ها استخراج کرد. عمده تفاوت ابزارهای داده کاوی در حجم داده‌ها، نوع آنالیز و استخراج داده‌ها و روش کار است.

معرفی ابزار‌های برتر داده کاوی

ابزارهای رایگان داده کاوی
ابزارهای رایگان داده کاوی

برخی از نرم افزارهای این حوزه جزو ابزارهای برتر داده کاوی شناخته شده‌اند که هر سال بنا بر تغییرات فرآیند داده کاوی به روز می‌شوند. این ابزارها عموما بصورت رایگان قابل استفاده و منبع باز هستند. در سال ۲۰۲۰ تعداد بیشتری نرم افزار به عنوان ابزار داده کاوی برتر شناخته شد ولی در اینجا به لیستی اشاره خواهیم کرد که استفاده از آن‌ها رایگان است و در دنیا دانلود بیشتری داشته است:

  •  Rapid Miner

ابزاری رایگان برای داده کاوی است که از آن برای آماده سازی داده‌ها، یادگیری ماشین و استقرار مدل استفاده می‌شود. این ابزار طیف وسیعی از محصولات را برای ساختن فرآیندهای جدید داده کاوی و تجزیه و تحلیل پیش بینی‌ها ارائه می‌دهد.

  • Orange

یک نرم افزار تجسم داده است که برای یادگیری ماشین و ابزار کاوی کاربرد دارد. این برنامه منبع باز است و یک برنامه نویسی front-end برای تجزیه و تحلیل داده‌های اکتشافی و تجسم داده‌های تعاملی دارد.

  • Weka

شامل مجموعه‌ای از ابزارها و الگوریتم‌های تجسم برای تجزیه و تحلیل داده‌ها و مدل‌سازی پیش بینی، همراه با رابط‌های گرافیکی کاربر برای دسترسی آسان به این توابع است.

درباره‌ی weka بیشتر بدانید: معرفی نرم افزار داده کاوی Weka و کاربرد آن

 

  • Sisense

یکی دیگر از ابزارهای موثر داده کاوی است که هر دو مجموعه داده بزرگ و غیر متفاوت را فورا تجزیه و تحلیل می‌کند. Sisense یک ابزار ایده آل برای ایجاد داشبورد با طیف تجسم گسترده است.

  • Qlik

ابزار داده کاوی و تجسم داده است. این نرم افزار داشبوردی را ارائه می دهد و از چندین منبع داده و انواع پرونده پشتیبانی می‌کند.

  • SAS Data Mining

سیستم تجزیه و تحلیل آماری محصولی از SAS است. برای تجزیه و تحلیل و مدیریت داده‌ها تهیه شده و رابط کاربر گرافیکی را برای کاربران فنی ارائه نمی‌دهد.

  • Teradata

Teradata یک سیستم پردازش باز به طور موازی برای توسعه برنامه‌های کاربردی انبارداری در مقیاس بزرگ است. Teradata می‌تواند بر روی پلتفرم سرور یونیکس/ لینوکس/ ویندوز اجرا شود.

  • R

یک ابزار استخراج داده پیشگام است که این امکان را برای کاربر فراهم می‌کند که سه وظیفه مشخص را فقط در یک بستر انجام دهد. توسعه دهندگان می‌توانند از R برای دستکاری داده‌ها استفاده کنند و مجموعه داده‌های عظیم چند متغیره را به سرعت قطع کنند، به این ترتیب فرمی را در نظر بگیرند که هضم و تحلیل آن دشوار است. علاوه بر این، تجسم داده‌ها نیز آسان می‌شود. هنگامی که مجموعه داده خود را به طور موثر برش داده‌اید، می‌توانید از توابع نمودار قفسه‌ای در R استفاده کنید تا تجسم اطلاعات را بدست آورید. این تجسم طیف گسترده‌ای از نمودارهای متحرک و بصری را نیز در خود جای داده است.

  • Apache Spark

یک موتور تحلیلی فوق العاده است. این ابزار داده کاوی در نظر دارد تا با پردازش دسته‌ای و پردازش جریان کار کند. این برنامه با API‌های متعددی همراه است که دانشمندان داده را ترغیب می‌کند به طور مکرر به داده‌ها برای Machine Learning، ذخیره سازی در SQL و موارد دیگر دسترسی پیدا کنند. این ابزار نسبت به Hadoop بهبود یافته است و می‌تواند چندین برابر سریع‌تر MapReduce انجام دهد.

Spark دارای API‌های فراگیری ماشین است که می‌تواند کمک کند تا با اطلاعات داده شده پیش بینی‌های شگفت انگیزی انجام گیرد. چارچوب مدیریت خوشه‌ای اسپارک را قادر می‌سازد تا با سرعت بالا برنامه را پردازش کند.

  • Python

پایتون ابزار داده کاوی رایگانی است که به راحتی در رایانه شخصی شما بارگیری و مستقر می‌شود و غالباً با R مقایسه می‌شود. تقریباً مشابه R، منحنی یادگیری پایتون حتی خیلی کوتاه است. تعداد قابل توجهی از کاربران متوجه شده‌اند که جهت ساخت داده و انجام تجزیه و تحلیل وابستگی‌های بسیار پیچیده در عرض چند دقیقه، ابزاری مناسب و کارآمد برای داده کاوی می‌باشد.

  • Big ML

محیط GUI کاملاً تعامل پذیر و مبتنی بر ابر است که می‌توانید برای پردازش الگوریتم‌های یادگیری ماشین استفاده کنید. Big ML یک برنامه نویسی نهادینه شده با استفاده از محاسبات ابری برای ضروریات صنعت ارائه می‌دهد.

  • IBM SPSS Modeler

اگر در مقیاس گسترده‌ای از پروژه‌هایی مانند آنالیز متنی کار می‌کنید حتما میز کار IBM SPSS و رابط تصویری آن را کشف خواهید کرد. این ابزار شما را قادر می‌سازد طیف گسترده‌ای از الگوریتم‌های داده کاوی را بدون داشتن اطلاعاتی در مورد برنامه نویسی تولید کنید.

  • Tableau

یک برنامه نویسی داده تجسمی است که با ایجاد گرافیک شگفت انگیز برای ایجاد تصویری تعاملی طراحی شده است. این ابزار داده کاوی مناسب صنایعی است که در زمینه هوش تجاری (Business Intelligence) فعالیت می‌کنند.

NLTK و SAS و Revolution دیگر ابزارهای داده کاوی رایگان هستند که می‌توانید برای داده کاوی بکار ببرید.

یمتخصص داده کاوی وظیفه استخراج، دستکاری، پیش پردازش و تولید پیش بینی داده‌ها را بر عهده دارد. همچنین به ابزارهای آماری و زبان‌های برنامه نویسی متفاوتی نیز نیاز دارد.

متخصصان داده کاوی، بیگ دیتا، مهندس علوم داده و مهندس داده در دیتاک ما را در امور داده کاوی و بیگ دیتا یاری می‌کنند. برای آشنایی با تیم فنی دیتاک و مباحث داده به بلاگ مهندسی دیتاک سر بزنید.

[button color=”red” size=”big” link=”https://engineering.dataak.com/” icon=”” target=”true” nofollow=”false”]بلاگ مهندسین دیتاک[/button]

در نهایت شما می‌توانید بر اساس نوع داده‌ها و سازمان از بین ابزارهای برتر داده کاوی، نرم افزارهای رایگان یا غیررایگان را انتخاب کنید. اگر شما هم تجربه کار با یکی از ابزارهای فوق یا دیگر ابزارهای داده کاوی را داشته‌اید نظرات و پیشنهادات خود را با ما و خوانندگان این مطلب در قسمت کامنت‌ها در میان بگذارید.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

هدی حسام‌الدینی

من هدی حسام‌الدینی دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار هستم، به موضوعات تولید محتوا، بازاریابی محتوایی و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارم. یادگیری رو دوست دارم و انتقال تجربیات رو بیشتر. این روزها در دیتاک با یه تیم قوی کار می‌کنم برای توسعه‌ی کسب و کار.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا