تحلیل شبکه اجتماعیداده کاوی

مفاهیم و کاربردهای داده کاوی و تحلیل شبکه‌های اجتماعی

داده کاوی شبکه‌های اجتماعی فرآیندی است برای استفاده از داده‌های بزرگ محتوای تولید شده توسط کاربران در سایت‌ها و اپلیکشین‌های رسانه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام، فیسبوک، توییتر و بسیاری از برنامه‌های دیگر. این کار به منظور استخراج الگو، نتیجه‌گیری در مورد کاربران و و همچنین کسب اطلاعات در مورد آن‌ها صورت می‌گیرد. کاربرد داده کاوی در تحلیل شبکه‌های اجتماعی در واقع همانند فرآیند استخراج معادن برای به دست آوردن مواد معدنی‌ نادر و کمیاب است.

اولین وبسایت رسانه‌های اجتماعی در سال ۱۹۹۴ توسط GeoCities معرفی شد . این وبسایت این امکان را به کاربران داد تا بدون داشتن دانش پیشرفته در زمینه کدنویسی HTML، صفحه اصلی خود را ایجاد کنند. اولین سایت شبکه‌های اجتماعی نیز، SixDegrees.com، در سال ۱۹۹۷ معرفی شد . به دنبال آن سایت‌های رسانه‌های اجتماعی دیگر که هرکدام به میلیون‌ها نفر خدمات ارائه می‌دادند نیز به مرور ارائه شد.

کاربرد داده کاوی در تحلیل شبکه‌های اجتماعی

ابزارهای رایگان داده کاوی 2020

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

استخراج مواد معدنی از معادن نیازمند شرکت‌ها منبع کاوی با تخصص و مهارت بالا در این زمینه است. داده کاوی رسانه‌های اجتماعی نیز به متخصصین و تحلیلگران داده‌ها و همچنین برنامه‌های نرم افزاری خودکار نیازمند است تا به کمک آن‌ها داده‌های خام رسانه‌های اجتماعی را اکتشاف و جمع‌آوری کردهو سپس الگوها و فرآیند مرتبط به استفاده از رسانه‌های اجتماعی، رفتارهای آنلاین، اشتراک گذاری مطالب، ارتباط بین افراد، رفتار خرید آنلاین و بسیاری موارد دیگر را از آن تشخیص دهند.

اینگونه الگوها و فرایند‌ها مورد توجه بسیاری از شرکت‌ها، دولت‌ها و بسیاری از سازمان‌های خصوصی می‌باشد و این امر به سازمان‌ها جهت طراحی استراتژی‌های خود یا معرفی برنامه‌های جدید، محصولات جدید، فرآیندها یا خدمات دیگرشان کمک شایان توجهی می‌کند.

بیشتر بخوانید: تحلیل کلان‌داده شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی هوشمند

داده کاوی شبکه‌های اجتماعی از طیف وسیعی از مفاهیم اساسی از جمله علوم رایانه، داده کاوی، یادگیری ماشین و همچنین آمار بهره می‌برد. این کار توسط داده کاوان رسانه‌های اجتماعی با ایجاد الگوریتم‌هایی مناسب برای بررسی مقدار زیاد فایل‌های داده‌های شبکه‌‌های اجتماعی انجام می‌پذیرد.

داده کاوی شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر تئوری‌ها و روش‌های حاصل از تحلیل شبکه‌های اجتماعی، علوم شبکه، جامعه شناسی، مردم نگاری، بهینه سازی و ریاضیات است. این علم شامل ابزارهای رسمی برای نمایش، اندازه گیری و مدل سازی الگوهای معنی‌دار از داده‌های رسانه‌های اجتماعی در مقیاس بزرگ است. در دهه ۲۰۱۰، شرکت‌های بزرگ، دولت‌ها و سازمان‌های خصوصی برای کسب اطلاعات در مورد مشتریان و شهروندان به داده کاوی رسانه‌های اجتماعی مشغول بودند.

پیش زمینه داده کاوی در شبکه‌های اجتماعی

رسانه‌های اجتماعی، گروهی از برنامه‌های مبتنی بر اینترنت هستند که بر پایه مبانی ایدئولوژیک و فناوری وب ساخته شده‌اند و امکان ایجاد و تبادل محتوای تولید شده توسط کاربر را دارند. دسته‌بندی‌های زیادی از رسانه‌های اجتماعی وجود دارد از جمله :

  • شبکه‌های اجتماعی (Facebook یا LinkedIn)
  • میکروبلاگینگ (Twitter)
  • شبکه‌های اشتراک‌گذاری عکس (Flicker، Instagram، Photobucket یا Picasa)
  • اخبار (Google Reader، StumbleUpon یا Feedburner)
  • اشتراک‌گذاری ویدیو (YouTube، MetaCafe)
  • پخش زنده (Ustream یا Twitch)
  • دنیا مجازی (Kaneva)
  • بازی‌های اجتماعی (World of Warcraft)
  • جستجوی اجتماعی (Google، Bing یا Ask.com)
  • پیام فوری (Google Talk، Skype یا Yahoo Messenger)

چالش‌های داده کاوی رسانه‌های اجتماعی

داده کاوی رسانه‌های اجتماعی با چالش‌های بزرگی همچون پارادوکس بزرگ داده‌ها، چالش دریافت نمونه‌های کافی و کامل، حذف نویز و معضل ارزیابی روبرو است. داده کاوی شبکه‌های اجتماعی، دنیای مجازی این رسانه‌ها را به شکلی محاسبه‌گرانه نشان می‌دهد، اندازه‌گیری می‌کند و مدل‌هایی را طراحی می‌کند که به انسان‌ها در درک تعامل آن کمک می‌کند.

علاوه بر این، این داده کاوی ابزارهای لازم استخراج داده برای الگوهای جالب، تجزیه و تحلیل پخش اطلاعات، تاثیر مطالعه و هموفیلی، ارائه توصیه‌های موثر و تحلیل رفتارهای جدید اجتماعی در رسانه‌های اجتماعی را فراهم می‌کند.

موارد استفاده از داده کاوی در شبکه‌های اجتماعی

داده کاوی رسانه‌های اجتماعی در صنایع مختلفی از جمله توسعه مشاغل، علوم اجتماعی، خدمات درمانی و اهداف آموزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. هنگامی که داده‌های دریافت شده از تجزیه و تحلیل رسانه‌های اجتماعی داده کاوی شود، می‌توان آن را در زمینه‌های مختلف استفاده کرد. غالبا، شرکت‌ها از الگوی ارتباطی نظیر همبستگی برای بررسی شباهت اجتماعی کاربران با دیگر کاربران استفاده می‌کنند.

همچنین سازمان‌ها و کسب و کارها از آنالیز احساسات کاربران برای بهبود رضایت آن‌ها استفاده می‌کنند. زیرا کاربران غالبا احساسات مثبت یا منفی را در پست‌های خود منتشر می‌کنند.

نمونه تحلیل داده محور شبکه‌های اجتماعی دیتاک: شخصیت‌های سیاسی مورد توجه در شبکه‌های اجتماعی

علاوه بر موارد فوق، با تحلیل دیتای شبکه‌های اجتماعی می‌توان گزارشات تحلیلی جذابی از ترندهای این رسانه‌ها، روندهای موجود در این شبکه‌ها، تحلیل رقبا، تحلیل برند، خدمت یا محصول، تحلیل عملکرد روابط عمومی، تحلیل چهره و شخصیت، تحلیل کمپین‌های بازاریابی و روابط عمومی و گزارش‌های بسیار متنوع دیگری تهیه کرد. این گزارشان به کسب و کار یا افراد در پیشبرد اهدافشان کمک بسزایی خواهد کرد.

سخن نهایی

شرکت‌های آنلاین و آفلاین با اندازه‌گیری میزان نفوذ و تاثیر خود در شبکه‌های اجتماعی از طریق داده کاوی، قادر به ارائه محصولات خاص برای گروه‌های مشخص مصرف کنندگان هستند. این اندازه‌گیری نیازمند جمع‌آوری دیتای شبکه‌‌های اجتماعی، تحلیل و آنالیز کامل آن و نتیجه‌گیری داداه محور درست و منطقی از آن است. برای این مجموعه کار باید به سراغ متخصصان و کارشناسان این حوزه رفت تا بتوان داده کاوی درست و دقیقی از شبکه‌های اجتماعی در موضوعات موردنیاز انجام داد.

شرکت دیتاک با سال‌ها تجربه و تخصص در عرصه‌ی بیگ دیتای شبکه‌های اجتماعی و اخبار وب، تمام کارهای فوق را در جهت تحلیل اصولی و دقیق شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی انجام داده و نهایتا گزارش‌های داده محور کارآمدی از تحلیل‌های خود به دست می‌دهد.

با استفاده از خدمات و محصولات دیتاک، سازمان‌ها می‌توانند گزارش های تحلیل از دیتای شبکه‌های اجتماعی با عناوین و موضوعات مختلف همچون تحلیل برند، تحلیل موج، تحلیل ترند، تحلیل رقبا، آنالیز مخاطبان، تحلیل تصویر چهره و … را دریافت کنند و در استراتژی کسب و کار خود به کار ببرند. استفاده از دیتا و استخراج اطلاعات از آن سبب سرعت، دقت و بهبود فرآیندهای کسب و کار می‌شود.

اگر شما هم در سازمان یا کسب و کار خود نیازمند تحلیل شبکه‌های اجتماعی هستید و یا تمایل به استفاده از نسخه دموی سامانه دیتاک را دارید، با کارشناسان ما در دیتاک تماس بگیرید.

[button color=”red” size=”big” link=”https://dataak.com/%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%a8%d8%a7%d8%b7-%d8%a8%d8%a7-%d8%af%db%8c%d8%aa%d8%a7%da%a9/” icon=”” target=”true” nofollow=”false”]تماس با دیتاک[/button]

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

پانته‌آ پایدار

من پانتـه‌آ پایـدار کارشناس ارشد مهندسی آی تی در گرایش کسب و کار الکترونیکی هستم. علاقمند به هر فناوری و تکنیک جدیدی در حوزه آی‌تی و هر چه به این حوزه کمک می‌کند. به تحقیق و پژوهش و تولید محتوا در زمینه دنیای دیجیتال و آی تی مشغولم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا