تحلیل شبکه اجتماعیداده کاویعلم داده

معرفی ۵ مورد از برترین ابزارهای بصری سازی دیتا

با بصری سازی داده و ابزارهای آن آشنا شوید

ابزارهای بصری سازی دیتا مانند چوب جادویی هستند که دیتاهای فراوان با قاعده‌های پیچیده را به اشکال قابل فهم برای انسان تبدیل می‌کنند. بصری سازی دیتا یکی از واژه‌های مهم حوزه‌ی داده کاوی است. به کمک داده‌ها می‌توان در مورد رفتار مشتری، نیازها و انتظارات او، کیفیت خدمات و محصولات شرکت و … اطلاعات خوبی به دست آورد. می‌توان گفت استفاده از این داده‌ها برای پیشرفت هر کسب و کار ضروری است.

از زمانی که اهمیت داده‌ها مشخص شده ‌است روش‌های دسترسی به آن‌ها نیز پیشرفت فراوانی کرده ‌است. اما حتی اگر تمام داده‌های موجود در دنیا را داشته ‌باشید، تا زمانی ‌که روش استفاده از آن‌ها را ندانید و نتوانید معانی نهفته در آن‌ها را کشف کنید، کارایی برای شما نخواهند داشت. داده کاوی و آنالیز دیتا به انسان کمک می‌کنند تا از بین حجم زیادی از داده‌ها معانی مشخص و قابل فهمی را کشف کرده و از آن‌ها در جهت بهبود کار خود استفاده کند.

در زمینه‌ی دانش داده‌ها، بصری‌سازی یکی از مهم‌ترین موضوعات است.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

بصری سازی داده چیست؟

بصری سازی داده‌ها به معنی به تصویر کشیدن آن‌هاست. ۹۰% از اطلاعاتی که ذهن ما پردازش می‌کند، تصویری است. تشخیص رنگ قرمز از آبی، شکل مربع از مثلث و … برای ما، از درک روابط بین داده‌ها آسان‌تر است. برای این موضوع از یک مثال ساده کمک می‌گیریم. اشکال زیر چند داده‌ی ساده مرتبط با فروش هر ماه یک شرکت و نمودار مرتبط با آن است. برای شما تحلیل کدام یک سریع‌تر و ساده‌تر است؟

بصری سازی دیتا
دیتای خام
بصری سازی دیتا
دیتای مصور

با توجه به این مثال که برای داده‌های ساده و اندک به کار رفته ‌است، اهمیت بصری سازی در داده‌هایی بسیار بزرگ‌تر و پیچیده‌تر، بهتر مشخص می‌شود. از فواید بصری سازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرعت را بالا می‌برد
  • فهم داده و ارتباط با آن‌ را ساده‌تر می‌کند
  • روند و الگوی داده‌ها را مشخص می‌کند
  • اشتراک‌گذاری نتایج کشف شده از داده‌ها را ساده‌تر می‌کند
  • به تصمیم‌گیری بهینه کمک می‌کند

[box type=”shadow” align=”aligncenter” class=”” width=”700″]ابزار جمع‌آوری دیتای فضای مجازی و تحلیل آن برای کسب و کارها (+۷ روز تست رایگان)

[button color=”orange” size=”big” link=”https://dataak.com/#contact” icon=”” target=”true” nofollow=”false”]همین الان امتحان کنید[/button][/box]

دغدغه‌ی بصری سازی، چگونگی نمایش و انتقال اطلاعات به بیننده است تا بتواند بهینه‌ترین روش باشد. داده‌ها از این طریق به اشکال مختلفی مانند نمودار دایره‌ای، شبکه‌ای، نمودار نقطه‌ای، نقشه درخت و … با توجه به هدف و سبک داده‌ها و نتیجه‌ی مد نظر تبدیل می‌شوند.

بیشتر بخوانید: معرفی ابزارهای برتر داده کاوی در سال ۲۰۲۰ | ۱۳ ابزار رایگان داده کاوی

با برترین ابزارهای بصری سازی دیتا آشنا شوید

بصری سازی، داده‌ها را به تصویر تبدیل می‌کند و برای این کار از نقشه‌ها، نمودارها و گراف‌ها استفاده می‌کند. ابزارهای بصری سازی دیتا روشی‌هایی برای درک الگو، داده‌های پرت و روند آن‌ها هستند که به کمک می‌آیند تا بتوانید داده‌ها را به اشکال و تصاویر مشخص تبدیل کنید. در اینجا چند ابزار بصری‌سازی را معرفی می‌کنیم.

۱) Tableau

یکی از پرطرفدارترین ابزارهای بصری سازی برای کسب‌وکارهاست و کاربران بسیاری نیز دارد. این ابزار یکی از ساده‌ترین‌ها در نوع خود است که نیازی به کدنویسی ندارد. کاربران می‌توانند در آن داشبورد ایجاد کنند، داده‌ها را به نقشه یا گراف‌ تبدیل کنند و با کنترل‌هایی که دارند تغییرات بوجود آورند. تلاش این ابزار بهبود در زمینه مصور سازی هرچه بهتر است که انتقال و فهم آن برای انسان ساده‌تر شود. این ابزار برای کسب‌وکارهایی که به دنبال تحلیل داده‌ها و استفاده از آن‌ها بدون ایجاد تغییرات دستی هستند، مناسب است.

۲) Datawrapper

یکی از ابزارهای بصری سازی داده‌ها است که روند رو به رشدی دارد و بسیار کاربرپسند است. روش استفاده از آن ساده بوده و رابط کاربری مشخص و ساده‌ای برای آن تعبیه شده است، به راحتی می‌توان فایل‌های CSV را آپلود کرد و تحلیل آن را به شکل نمودارهای مختلف و یا نقشه دریافت کرد. این ابزار برای کسب‌وکارها و مجموعه‌های کوچک و دانش‌آموزان که به دنبال یک برنامه‌ی ساده هستند، مناسب است.

۳) Plotly

این ابزار به لطف استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی مانند پایتون، آر و متلب تصویر سازی‌های پیچیده‌تر و سطح بالاتری را ارائه می‌دهد و ابزاری عالی برای ساخت گراف‌ها و نمودارهاست. رابط کاربری آن قابل تنظیم و شخصی‌سازی است و برای سازمان‌ها و کسب‌وکارهای بزرگ که با داده‌ها در ارتباط هستند، مناسب است اما می‌تواند برای کسب‌وکارهای کوچک‌تر یا دانش‌آموزان نیز کاربرد داشته باشد.

۴) Highcharts

این ابزار پرکاربردترین ابزار نمودار در وب است. تماما با استفاده از جاوا اسکریپت نوشته شده و همین ویژگی آن را به مناسب‌ترین برنامه برای اضافه کردن نمودارهای تعاملی به برنامه‌های تحت وب تبدیل کرده است. این ابزار در مقایسه با بسیاری از ابزارهای بصری سازی دیتا، نیاز به دانش بالایی در زمینه‌ی بصری سازی ندارد. همچنین امکان سازگاری بالایی دارد اما سبک آن قدیمی بوده و گسترش نمودارها در آن دشوار است.

۵) Sisense

ابزاری است که امکان تولید مصور سازی‌هایی با نمودارها و گراف‌های پیچیده‌تر را با رابط کاربری ساده و تنها از طریق drag and drop فراهم می‌کند. این مصور سازی‌ها تعاملی هستند که با کمترین دردسر ساخته می‌شوند. شرکت‌ها این امکان را دارند تا به کمک این ابزار، از نیروهایی که حتی تخصص چندانی در زمینه داده کاوی ندارند برای حل مشکلات و چالش‌ها از داده‌ها استفاده کنند.

حتما بخوانید: مشاغل مرتبط با دیتا | تفاوت متخصص علم داده، مهندس داده و تحلیلگر داده چیست؟

 

جمع‌آوری و بصری سازی دیتا در دیتاک

پیش نیاز مصورسازی دیتا قطعا وجود داده‌های تمیز شده و دقیق در مورد موضوع مورد نظر است. در وهله اول جمع‌آوری داده کار آسانی نبوده و نیازمند تخصص و دقت بالایی است. برای دستیابی به داده‌های شبکه‌های اجتماعی و اخبار وب پیشنهاد ما شرکت دیتاک است.

دیتاک شرکت هوشمندسازی جمع‌آوری و تحلیل داده است که می‌تواند خدمات جمع‌آوری مداوم و دقیق کل محتوای تولیدی در توییتر، اینستاگرام، تلگرام و سایت‌های خبری ارائه دهد و سپس به کمک تیم تحلیلگر داده‌ی خود این داده‌ها را تمیز کرده و در موضوعات مورد درخواست آنالیز و مصور سازی داده‌ها را انجام دهد.

تیم دیتاک با تجربه چندین ساله در این موضوع می‌تواند به کسب و کارها در تهیه گزارشات متنوع از سوشال مدیا همچون افکارسنجی، تحلیل برند و … برای نوشتن استراتژی بهتر و بهبود کسب و کار کمک کند. اگر شما هم به آشنایی با خدمات دیتاک، استفاده از دموی سامانه دیتاک و یا کسب اطلاعات بیشتر تمایل دارید با کارشناسان و مشاوران ما در دیتاک تماس حاصل کنید.

[button color=”red” size=”big” link=”https://dataak.com/%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%a8%d8%a7%d8%b7-%d8%a8%d8%a7-%d8%af%db%8c%d8%aa%d8%a7%da%a9/” icon=”” target=”true” nofollow=”false”]تماس با دیتاک[/button]

 

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا