تحلیل شبکه اجتماعی

نقش رصد و تحلیل فضای مجازی در تحقیقات بازاریابی شبکه های اجتماعی

شما برای برندسازی به اطلاعات جامعی در مورد مخاطبان خود نیاز دارید، درست مثل نویسنده‌ای که در حال نوشتن یک رمان است و باید بداند خوانندگانش از او چه می‌خواهند. شما هم نیاز دارید بدانید مخاطبان‌تان چه کسانی هستند، چه نیازهایی دارند و چگونه رفتار می‌کنند. این اطلاعات از طریق تحقیقات بازاریابی شبکه های اجتماعی بدست می اید.

برای پاسخ دادن به این سوالات، در ادامه به تاثیر و نقش رصد و تحلیل شبکه های اجتماعی در برندسازی و بازاریابی می‌پردازیم.

وقتی اطلاعات دقیقی را در مورد کاربران بدست می‌آورید، می‌دانید آن‌ها دقیقا به دنبال چه چیزی هستند و چه می‌خواهند.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

تحقیقات بازاریابی به چه معناست؟

مارکتینگ ریسرچ یا تحقیقات بازاریابی یک روش خاص برای شناخت مخاطبان است. در این روش شما از استراتژی هدفمند و ساختاریافته‌ای استفاده می‌کنید. این روش می‌تواند به صورت میدانی، عینی و حتی مطالعاتی صورت بگیرد. رصد و پایش شبکه‌های اجتماعی با توجه به گسترش این پلتفرم‌ها یکی از روش‌های کسب اطلاعات است که به تحقیقات بازاریابی کمک زیادی می‌کند.

مراحل و مزیت‌های تحقیقات بازاریابی شبکه های اجتماعی با رصد فضای مجازی
مراحل و مزایای تحقیقات بازاریابی شبکه های اجتماعی با رصد فضای مجازی

مارکتینگ ریسرچ در چندین مرحله انجام می‌شود:

  • تعیین روش جمع‌آوری اطلاعات

یکی از مهم‌ترین مراحل برای تحقیقات بازاریابی شبکه های اجتماعی ابتدا مشخص کردن روش‌هاست. شما می‌توانید با روش‌های متعددی اطلاعات مورد نیاز را بدست آورید. بنابراین پیش از هر چیزی باید روش و میزان و درصد استفاده از یک روش از قبل مشخص شود.

برای مثال شما می‌تواند با بخشی از مخاطبان خود به طور مستقیم ارتباط برقرار کنید. در این صورت از طریق تکمیل فرم و یا پرسش می‌توانید اطلاعات لازم را بدست آورید. روش دیگر استفاده از ابزارهای پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی است. در این روش ابزارهای خاصی را استفاده می‌کنید که اطلاعات دقیقی را در مورد جامعه هدف در اختیارتان قرار می‌دهد.

  • جمع‌آوری داده‌ها

در گام بعدی باید با کمک روش‌های تعیین شده، اطلاعات مورد نیاز در مورد برند خود را بدست آورید. اگر از روش ارتباط مستقیم با کاربران استفاده می‌کنید، استفاده از پرسشنامه مناسب ضرورت دارد. همچنین تحقیقات میدانی و یا گفتگو و مصاحبه مستقیم با کاربران هم می‌تواند به جمع‌آوری داده‌ها کمک کند.

اگر از ابزارهای رصد و تحلیل شبکه های اجتماعی استفاده می‌کنید، باید به سراغ ابزار مناسب بروید. در این بین ابزارهای زیادی (خارجی و ایرانی) وجود دارد. ابزارهای ایرانی با توجه به پشتیبانی کامل از زبان فارسی و موقعیت مکانی اطلاعات و داده‌های دقیق‌تری را در اختیار شما قرار می‌دهند برای تحقیقات بازاریابی شبکه های اجتماعی فارسی زبان مناسب‌ترین گزینه هستند.

بیشتر بخوانید: ۷ مزیت بی‌نظیر رصد فضای مجازی برای بازاریابی محتوایی

  • ارزیابی و تحلیل داده‌ها

اگر از روش ارتباط مستقیم با کاربران برای دستیابی به اطلاعات استفاده کرده‌اید، با مرحله ارزیابی و تحلیل داده‌ها نیاز دارید. زیرا اطلاعات خام هستند و برای اینکه کاربردی شوند، لازم است آن‌ها را تحلیل و ارزیابی کنید.

وقتی به سراغ ابزارهای تحلیل و پایش شبکه‌های اجتماعی بروید، به این مرحله نیازی ندارید. در واقع ابزار به صورت خودکار داده‌ها را برای شما ارزیابی و رصد می‌کند.

  • استفاده از داده‌های ارزیابی شده

در انتها نوبت به استفاده از داده‌های فیلتر شده می‌رسد. برای تبلیغات و برندسازی باید هر نوع داده‌ای را که از طریق پایش ابزارها و یا تحلیل اطلاعات خام بدست آورده‌اید، مورد استفاده قرار دهید.

برندسازی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب با کمک همین داده‌ها انجام می‌شود. این اطلاعات در درک شما از نیاز و احساسات کاربران کمک کننده است. برای برندسازی لازم است بدانید مخاطب به دنبال چیست و چه نیازی دارد. حتی باید بدانید آن‌ها در مورد خدمات و یا محصولات شما چه نظراتی (مثبت/منفی) دارند.

مزیت رصد و تحلیل شبکه های اجتماعی برای تحقیقات بازاریابی

حالا که مراحل قبلی را پشت سر گذاشتید، لازم است از مزیت پایش و رصد شبکه‌های اجتماعی برای تحقیقات بازاریابی نیز اطلاع داشته باشید. مهم‌ترین مزیت‌های حاصل از تحلیل شبکه‌های اجتماعی عبارتند از:

۱) پاسخگویی به نیاز مشتریان

تحقیقات بازاریابی به منظور پاسخگویی به نیاز مشتریان انجام می‌شود. شما اطلاعاتی را از مشتریان بدست می‌آورید که نشان می‌دهد آن‌ها به دنبال چه چیزی هستند و چه نیازی دارند. تحلیل و رصد شبکه های اجتماعی این اطلاعات را به طور دقیق در اختیار شما قرار می‌دهد.

۲) صرفه‌جویی در زمان

یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از روش رصد و تحلیل شبکه‌های اجتماعی برای مارکتینگ ریسرچ، صرفه‌جویی در زمان است. همان‌طور که در متن اشاره کردیم، وقتی اطلاعات را از روش پایش شبکه‌های اجتماعی بدست می‌آورید، به ارزیابی آن نیاز ندارید. زیرا این داده‌ها خام نیستند و می‌توانید به طور مستقیم از آن‌ها استفاده کنید. پس با این حساب برای رسیدن به هدف اصلی جلوتر حرکت می‌کنید.

۳) رسیدگی دقیق به شکایات و انتقادات مشتریان

وقتی از روش رصد و تحلیل فضای مجازی برای مارکتینگ ریسرچ استفاده می‌کنید، اطلاعات دقیق و قابل استناد هستند. اگر کاربران نسبت به برند اعتراض دارند، از آن مطلع شده و می‌توانید به آن رسیدگی کنید. در روش‌های سنتی برای جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها امکان دستیابی به انتقادات مشتریان به طور دقیق وجود ندارد.

در ابزارهای رصد و پایش این امکان در اختیار شما گذاشته شده است تا بتوانید نظرات منفی کاربران در مورد برند خود را دریافت و ارزیابی کنید.

حتما بخوانید: ۵ کاربرد داده کاوی در بازاریابی 

۴) امکان دریافت اطلاعات از تمامی شبکه‌های اجتماعی

هنگامی که از تحقیقات شبکه‌های اجتماعی صحبت می‌شود، یعنی باید بتوانید از تمامی پلتفرم‌های مورد استفاده کاربران استفاده کنید. اطلاعات هر یک از این شبکه‌ها را به صورت مجزا بدست آورده و در مورد آن‌ها تصمیم‌گیری کنید. رصد و تحلیل شبکه های اجتماعی چنین امکانی را برای شما فراهم می‌کنند.

اگر در تحقیقات بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی از ابزارهای رصد و پایش این پلتفرم‌ها استفاده می‌کنید، مطمئناً شرایط بهتری دارید. زیرا می‌توانید به اطلاعات و داده‌های تمامی شبکه‌ها دسترسی پیدا کنید.

۵) امکان بررسی و ارزیابی رقبا و فعالان بازار

یکی دیگر از مزیت‌های رصد و تحلیل فضای مجازی در تحقیقات بازاریابی، قابلیت ارزیابی رقباست. در تحلیل شبکه‌های اجتماعی شما می‌توانید اطلاعات جامعی در مورد عملکرد رقبا و واکنش کاربران و مخاطبان نسبت به برند آن‌ها را بدست آورید. با این حساب می‌توانید از فیدبک مخاطبان آن‌ها به نفع خود استفاده کنید.

از سوی دیگر دلایل پیشرفت و یا پسرفت یک برند را بررسی کرده و علت را برای بهبود وضعیت برند خود به کار ببرید.

دیتاک ابزار رصد و تحلیل شبکه های اجتماعی

یکی از بهترین ابزارهای بررسی و ارزیابی فضای مجازی که می‌توانید برای مارکتینگ ریسرچ استفاده کنید، «دیتاک» است. دیتاک اطلاعات دقیقی را در مورد برند، محصولات یا خدمات، واکنش کاربران و عملکرد رقبا را در اختیارتان قرار می‌دهد. همچنین می‌توانید اطلاعات را برحسب یک دوره مشخص دریافت کنید. داده‌های این ابزار قابل استفاده برای برندسازی است و نیازی به ارزیابی مجدد آن‌ها نیست.

دیتاک بسترهای وبسایت‌های خبری،روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های آنلاین، شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام، تلگرام و توییتر را تحت پوشش دارد و به طور مداوم و گستره تمام دیتای تولیدی این پلتفرم‌ها را رصد، جمع‌آوری و ذخیره‌سازی می‌کند. این اطلاعات در یک بستر جامع با نام سامانه روابط عمومی دیتاک قابل استفاده برای کاربران است.

برای آشنایی بیشتر با خدمات دیتاک و درخواست نسخه دموی سامانه با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

[button color=”red” size=”big” link=”https://dataak.com/%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%a8%d8%a7%d8%b7-%d8%a8%d8%a7-%d8%af%db%8c%d8%aa%d8%a7%da%a9/” icon=”” target=”true” nofollow=”false”]تماس با کارشناسان دیتاک[/button]

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

مریم کوهشاری

مریم کوهشاری هستم با مدرک کارشناسی ارشد علوم سیاسی که در زمینه تولید محتوا با رنگ و لعاب SEO کار می‌کنم. از سال 1394 وارد این حوزه شدم و عاشقانه شغلمو دوست دارم. امیدوارم مطالبی رو که می‌نویسم مورد پسندتون واقع بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا