عمومی

بلاک چین چیست و چگونه باعث تحول در صنایع مختلف می‌شود؟

اگر در دنیای دیجیتال فعال هستید یا کسب و کار شما وابسته به ارز دیجیتال است، حتما با مفاهیمی چون انواع ارز دیجیتال مانند بیت کوین، یا خرید و فروش آشنا هستید. برای آشنایی با ارزهای دیجیتال، باید با مقوله بلاک چین نیز آشنایی کافی داشته باشید.

بلاک چین و دنیای خرید و فروش ارز دیجیتال

چند سالی‌ست که خرید و فروش ارزهای دیجیتال باب شده است، پول‌هایی نادیدنی اما با ارزش بسیار. دلایل بسیاری برای افزایش ارزش این ارزها وجود دارد. یکی از این دلایل این است که تعداد آن‌ها محدود است و بسیاری از فعالین این بازار علاقمندند که مقداری از ارز دیجیتال را کسب کنند و آن را در کیف پول دیجیتال خود نگهداری کنند. در این بین بیت کوین شناخته شده‌ترین ارز دیجیتال است.

خیلی‌ها دوست دارند این ارز با ارزش را بدست آورند اما برای همه سوال است که چرا بیت کوین برخلاف خیلی از ارزهای دیگر تا این حد مورد توجه است. جواب این سوال در یک جمله نهفته است: بیت کوین ویژگی و زیرساخت بسیار قوی به اسم بلاک چین دارد.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

در واقع خود ارز بیت کوین هم براساس این تکنولوژی یعنی بلاک چین پایه‌ریزی شده است. البته قابل ذکر است که تمامی ارزهای دیجیتال از تکنولوژی بلاک چین برخوردار هستند اما نکته اینجاست که بلاک چین در بیت کوین کمی قوی‌تر و مطمئن‌تر ظاهر شده و بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است.

نمونه گزارش دیتاک: مقایسه بازارهای سرمایه گذاری از نگاه افکار عمومی | بررسی بازارها در شبکه‌های اجتماعی

بلاک چین (Block Chain) چیست؟

اگر شما بخواهید مقداری پول به کسی بپردازید باید از یک واسطه یعنی بانک استفاده کنید، اما در فناوری بلاک چین وجود بانک غیرضروری می‌شود و شما مستقیما با خریدار و یا فروشنده در ارتباط خواهید بود و تراکنش‌ها را بدون دخالت واسطه انجام خواهید داد. معامله‌ای که از آن به عنوان تراکنش همتا به همتا (Peer-to-Peer) یاد می‌شود.

بلاک چین یک نوع فناوری است که با یک رمزنگاری امن و مطمئن تراکنش‌های شما را تضمین می‌کند. در بلاک چین برخلاف سیستم بانکی شما با یک سیستم غیرمتمرکز رو به رو هستید. کنترل‌کننده‌های این فناوری در سراسر دنیا حضور دارند. بلاک‌چین‌ها در یک دفتر کل توزیع حفظ می‌شوند و حساب و کتاب‌های آن در دسترس اعضای شبکه خواهد بود.

بلاک چین چیست و چگونه باعث تحول در صنایع مختلف می‌شود؟

هر تراکنش جدیدی که انجام می‌دهید توسط این فناوری تایید شده و به دفتر بلاک‌چین افزوده می‌شود. می‌توان اشاره کرد که به نوع جدید و خاصی از شبکه اینترنتی که در آن اطلاعات به شکل بلوک‌های هم شکل طبقه‌بندی می‌شوند بلاک چین می‌گویند. در واقع این تکنولوژی یک سیستم برای ثبت و نگهداری داده‌هاست که پرکاربردترین استفاده آن ارز دیجیتال، مخصوصا بیت کوین است. از دیگر کاربردهای بلاک‌چین امن کردن سیستم معاملات آنلاین است. ممکن است تعداد بالایی کاربر همزمان داده‌هایی وارد کنند که بلاک چین بیش از هر تکنولوژی دیگری از پس ثبت دقیق، توزیع و گسستگی آن‌ها برمی‌آید.

نقش بلاکچین در تحول صنایع و کسب و کارها

در ابتدای مقاله اشاره کردیم که موضوع ارزهای رمزنگاری شده از جایی مطرح‌تر و داغ‌تر شد که متوجه کاربرد فناوری بلاک چین در صنایع و امکان دستیابی به نتیجه‌ای بهتر با امنیت بیشتر شدند. اما چگونه؟ بلاک چین چگونه در صنایع مختلف و نظام بانکی تاثیر می‌گذارد؟

برخی از صنایع مثل تولید فلزات، صنایع مبتنی بر فرآورده‌های نفتی و حتی خود صنعت نفت و گاز و سیستم‌هایی بزرگ مثل سیستم بانکداری از ساختار پیچیده‌ای برخوردارند. بنابراین فناوری بلاک چین می‌تواند در این صنایع یک ردپای بزرگ، موثر و البته مثبت از خود برجای بگذارد. همانطور که می‌دانید صنایع نفتی یکی از بخش‌های عظیم سرمایه یک کشور بشمار می‌روند. حال قصد داریم بررسی کنیم که بلاک چین چگونه می‌تواند در این صنعت مفید واقع شود.

امروز با ورود فناوری بلاک‌چین به صنایع نفت و گاز، فرآیندها و کسب و کارهای این صنایع با تحولات عظیمی رو به رو شده‌اند. رفع پیچیدگی‌های مدیریتی یکی از مزیت‌های فناوری بلاک چین در این صنایع است. بنابراین اگر فعالین بازار نفت و گاز می‌خواهند موفق عمل کنند نباید از نقش بلاک چین چشم پوشی کنند.

بیشتر بدانید: معادلات الگوریتمی یا الگوریتم تریدینگ |‌ جای پای هوش مصنوعی در بازار سرمایه

هنوز خیلی از قراردادهای دراز و طویل به صورت کاغذی تهیه می‌شود اما بلاک چین می‌تواند به تمام این کاغذ بازی‌ها خاتمه دهد. کسانی که به صورت هوشمندانه از این فناوری استفاده می‌کنند می‌توانند کاهش هزینه‌ها و کسب سودهای هنگفت را در این صنایع تجربه کنند.

از آنجایی که صنعتی مثل صنعت نفت همواره درگیر پیچیدگی‌های قوانین و کاغذ بازی‌هاست امروزه خیلی از شرکت‌های بزرگ نفتی، سعی در ایجاد ارتباط و همکاری با فعالین فناوری بلاک چین دارند.

دو پلتفرم شاخص در صنایع نفت و گاز بر پایه بلاک‌چین

Vakt:

  • پلتفرمی که از آن صحبت می‌کنیم توسط چند ابر قدرت صنعت نفت و گاز همچون shell و BP ساخته شده و به صورت رسمی از سال ۲۰۱۸ آغاز به کار کرده است.
  • امروز این پلتفرم ویژگی سامانه مدیریت مالی را به سیستم خود افزوده است.
  • در ابتدا Vakt با هدف ثبت و نگهداری اطلاعات غیرمتمرکز راه اندازی شده بود.
  • از جمله مزیت‌های این پلتفرم متصل بودن آن به سیستم بانکی است.
  • از جمله کمپانی های بزرگی که در این کنسرسیوم عضو هستند می‌توان به Gunvor، Equinor و statoil اشاره کرد.

Rai Stones:

  • BHP یکی از ابر قدرت‌های استخراج انرژی در جهان بشمار می‌رود. این کمپانی در گروهی از دیگر غول‌های این صنعت، پروژه Rai stones را برپایه بلاک چین اتریوم بدست گرفته‌اند. این پلتفرم قرار است در رهگیری نمونه‌هایی از چاه‌های نفت به این شرکت‌ها کمک کند.
  • نمونه‌هایی که این پلتفرم بدست می‌آورد بسیار ارزشمند هستند و بارها ممکن است مابین واسطه‌ها و کمپانی‌ها دست به دست شود.
  • پیش از این نیز همین شرایط بود اما به صورت کاغذ بازی. ارزشمندی نمونه چاه‌ها نشان می‌دهد که کوچکترین اشتباه چه ضرر و جریمه‌ای برای شرکت خاطی به همراه خواهد داشت که تمام این اشتباهات نتیجه قراردادها و کاغذ بازی‌های متعدد است. بنابراین با استفاده از این فناوری این خطاها به حداقل ممکن خواهد رسید.

تولد بیت کوین و نیاز به بلاک چین

در اکتبر ۲۰۰۸ برای اولین بار فردی با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو بیت کوین را به عنوان یک پول و یا ارز الکترونیکی به دنیا معرفی کرد. چون بیت کوین از رمزنگاری‌های متعدد بدست می‌آید نام ارز دیجیتال و یا ارز رمزنگاری را برایش انتخاب کردند.

هدف از ساخت بیت کوین اوایل تنها انجام تراکنش‌ها و خرید و فروش بود اما کم کم محققان متوجه شدند که زیرساخت این ارز یعنی بلاک چین می‌تواند با یک رویکرد حرفه‌ای تاثیری شگرف در صنایع دنیای حال ایجاد کند. این ارز و دیگر ارزهای دیجیتال مبتنی بر بلاکچین امروزه از مهم‌ترین تحولات دنیای دیجیتال به شمار می‌روند.

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

پلتفرم دیتاک به طور مداوم به رصد، جمع‌آوری و ذخیره سازی دیتای شبکه‌های اجتماعی فارسی و وبسایت‌های خبری مشغول است. برای استفاده از این دیتا و گزارش‌های تحلیلی جهت بهبود کسب و کار خود با دیتاک در ارتباط باشید.

[button color=”red” size=”big” link=”https://dataak.com/%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%a8%d8%a7%d8%b7-%d8%a8%d8%a7-%d8%af%db%8c%d8%aa%d8%a7%da%a9/” icon=”” target=”true” nofollow=”false”]ارتباط با کارشناسان دیتاک[/button]

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

پانته‌آ پایدار

من پانتـه‌آ پایـدار کارشناس ارشد مهندسی آی تی در گرایش کسب و کار الکترونیکی هستم. علاقمند به هر فناوری و تکنیک جدیدی در حوزه آی‌تی و هر چه به این حوزه کمک می‌کند. به تحقیق و پژوهش و تولید محتوا در زمینه دنیای دیجیتال و آی تی مشغولم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا