عمومیهوش مصنوعی

تاریخچه کاربرد هوش مصنوعی در طراحی بازی ویدیویی

هوش مصنوعی خیلی سال است که وارد زندگی بشر شده است. امروزه تقریبا گوشه‌ای از زندگی انسان‌ها نمانده که ردپای هوش مصنوعی در آن هویدا نباشد، حتی در هنگام بازی و تفریح. بازی‌های ویدیویی یکی از علاقمندی‌های مشترک بین تمام رده‌های سنی بشمار می‌رود و هرکس به فراخور سن و سطح مهارت خود می‌تواند تجربه‌ای منحصربفرد از بازی‌های ویدیویی و رایانه‌ای داشته باشد.

به نظر شما هوش مصنوعی در بازی‌های ویدیوئی چه نقشی دارد؟

هوش مصنوعی در بازی‌های ویدیوئی

لازم است بدانید برای اینکه رفتارهای سازگار، هوشمندانه و پاسخگو در بازی‌های ویدیوئی ایجاد شود، طراحان بازی از فناوری هوش مصنوعی در تولید بازی ویدیویی استفاده می‌کنند. هوش مصنوعی ابتدا تنها در شخصیت‌های غیرقابل دیدن و پخش وجود داشت و اما از دهه ۱۹۵۰ تاکنون این فناوری در طراحی و تولید بازی‌های ویدیویی حضور موثر دارد و هر لحظه در حال تغییر و رشد است.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

نخستین روزهای استفاده از هوش مصنوعی در بازی‌های ویدیویی

امروز تقریبا در تمام بازی‌های ویدیویی می‌توانید ببینید که به طرق متفاوت از هوش مصنوعی استفاده شده است. آیا بازی بدون هوش مصنوعی هم داریم؟

بله بازی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و بازی‌های فاقد هوش مصنوعی کاملا از یکدیگر تمیز داده می‌شوند. به بازی‌هایی که هیچگونه هوش مصنوعی در آنها استفاده نشده کازینو می‌گویند، یکی از معروف‌ترین آن‌ها بازی اسلات است.

چرا بازی‌های مبتنی بر حافظه فاقد هوش مصنوعی هستند؟

  • این بازی‌ها از مولد اعداد تصادفی برای اطمینان از گیم پلی تصادفی استفاده می‌کنند و برپایه نتیجه منصفانه برنامه‌ریزی شده‌اند.
  • با این حساب می‌توان مطمئن بود که برنامه‌های هوش مصنوعی از نحوه عملکرد بازی اسلات سردرنمی‌آورند، پس هوش مصنوعی نمی‌تواند مزایای ناعادلانه به کاربران یا طراحان ارائه کند.
  • اما جالب‌ترین و بحث برانگیزترین قسمت ماجرا این است که دهه‌ها از هوش مصنوعی در طراحی و تولید بازی‌های ویدیوئی استفاده می‌شد و همچنان این روند ادامه دارد.

نخستین بازی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی

پیش از اینکه بازی ویدیویی بدنام پنگ منتشر شود، بازی‌های دیگری که مبتنی بر هوش مصنوعی باشند و البته رایانه‌ای بودند تولید شده بودند. یکی از این بازی‌های معروف، بازی استراتژی ریاضی سال ۱۹۵۱ است. در این بازی دو شخصیت آن باید به نوبت اشیا مرتبط را از بین انبوه اشیا حذف می‌کردند.

مشاهده شد که رایانه توانایی شکست دادن مرتب بازیکن انسانی را دارد. همان سال دانشگاه منچستر برای نوشتن برنامه بازی شطرنج از دستگاه AI Ferranti Mark استفاده کرد، این یکی از اولین برنامه‌های رایانه‌ای نوشته شده در طول تاریخ بشمار می‌رود. این برنامه شطرنج را آتور ساموئل در دهه ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۰ ایجاد شد. توسعه بازی‌های چکرز مبتنی بر هوش مصنوعی زمانیکه استاد شطرنج گری کاسپاروف توسط کامپیوتر IBM Deep Blue در سال ۱۹۹۷ شکست داده به اوج خود رسید.

البته بازی‌های دیگر مبتنی بر هوش مصنوعی بودند که بدون بازی کردن توسعه پیدا کردن، مثل: Pong، Spacewar  و Gotcha

ظهور هوش مصنوعی در بازی‌های ویدیویی دهه ۱۹۷۰

  • در دهه ۱۹۷۰، هوش مصنوعی به قسمت تفکیک نشدنی در طراحی و تولید بازی‌های ویدیویی مبدل گشت. Space Invaders بازی معروف در دنیا که در سال ۱۹۷۸ طراحی شده بود، به سطوحی دشوار و الگوهای حرکتی متفاوت براساس ورودی بازیکن دستیافته بود.
  • پس از آن در سال ۱۹۸۰، Pac-Man الگوریتم‌های هوش مصنوعی را وارد ساز و کار خود کرد. جالب است بدانید که در اینجا هوش مصنوعی به ارواح این قابلیت را می‌دهد که شخصیت‌های گوناگونی داشته باشند.
  • خیلی نگذشت که در سال ۱۹۸۴ بازی‌های مبارزه‌ای از هوش مصنوعی برای شروع کار خود استفاده کردند.
  • در سال ۱۹۸۸ بازی First Queen نخستین RPG بود که شخصیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی داشت و با هوش مصنوعی رایانه کنترل می‌شدند.
  • RPG Dragon Quest IV در سال ۱۹۹۰ تولید شد. در این بازی بازیکن اصلی می‌تواند هنگام مبارزه، عملکرد هوش مصنوعی شخصیت‌های غیرانسانی را تنظیم کند.
  • بعد از این بازی، بازی‌های RPG دیگر همچون Secret’s Mana 1993 از این برخوردار شدند.

هوش مصنوعی در بازی‌های ورزشی دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰

  • در دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ بازی‌های ورزشی مبتنی بر هوش مصنوعی شروع بکار کردند.
  • Earl Weaver Baseball ، Madden Football و Tony La Russa Baseball جزو اولین بازی‌های ورزشی هستند که در طراحی آن‌ها از هوش مصنوعی استفاده شده است.
  • هدف از استفاده هوش مصنوعی در این گونه بازی‌ها، بازآفرینی سبک‌های مربیگری یا مدیران واقعی در زندگی واقعی بود.
  • در سری‌های بعدی بازی‌های ورزشی مبتنی بر هوش مصنوعی به بازیکن این اجازه داده شده که خود بتواند متغیرهایی جهت ایجاد استراتژی‌های مربیگری ایجاد و تعیین کند.

روش‌های جدید استفاده از هوش مصنوعی در دهه ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰

در دهه ۱۹۹۰ از ابزارهای رسمی هوش مصنوعی مانند ماشین‌های حالت محدود در بازی‌های ویدیویی با ژانرهای جدید استفاده شد. مثلا از هوش مصنوعی در بازی بلادرنگ جهت پیدا کردن مشکلات، تصمیم‌گیری در هنگام واقعی و برنامه‌ریزی اقتصادی استفاده شد. با این وجود هنوز خیلی از باز‌های نخست مشکلاتی را تجربه می‌کردند.

مثلا برخی از آن بازی‌ها با تقلب‌های بی‌شمار روبرو شدند، اما جای نگرانی نبود چرا که رفته رفته هوش مصنوعی پیچیده‌تر می‌شد و مشکلات نیز مرتفع می‌شدند. در بازی‌های بعدی عملکرد بازیکنان مورد ارزیابی قرار گرفت و بر آن اساس هوش مصنوعی طراحی و استفاده شد.

دلیل اهمیت هوش مصنوعی در بازی ویدیویی

  • خوب است بدانید که هوش مصنوعی در بازی در واقع چیکیده و اصلاح شده تجربیات بازیکنان است.
  • بنابراین چون توسعه دهندگان تجربه بازی را به دستگاه‌های متفاوت ویدیویی و رایانه‌ای منتقل می‌کنند، هوش مصنوعی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
  • حالا دیگر انتخاب بازی تنها محدود به رایانه یا کنسول بازی نیست و بازیکنان دوست دارند تجربه‌ای منحصربفرد از بازی داشته باشند، مثلا بازی را در تلفن همراه، هدست و دیگر دستگاه‌های دیگر نیز تجربه کنند.
  • بنابراین هوش مصنوعی به طراحان و توسعه دهندگان این قدرت را می‌دهد که تجارب مشابهی مانند کنسول را در دیگر دستگاه‌های قابل استفاده و ارائه ایجاد کنند.

منظور از هوش مصنوعی در بازی چیست؟

  • به تجربیات بازی ویدیوئی پاسخگو و سازگار هوش مصنوعی بازی می‌گوییم.
  • تجربیات تعاملی که از هوش مصنوعی بدست می‌آوریم از طریق کاراکترهای غیرپخش کننده یا NPC بدست می‌آید.
  • این هوش مصنوعی انقدر خلاقانه و هوشمندانه عمل می‌کند که شخصیت یا بازیکن واقعی دیگری در حال کنترل آن است.
  • بصورت کلی می‌توان گفت که فناوری هوش مصنوعی مانند موتوری است که رفتار‌های NPC را در دنیای بازی ارزیابی، تعیین و هدایت می‌کند.

آیا هوش مصنوعی جایگزین توسعه دهندگان بازی می‌شود؟

هنگامی که در مورد هوش مصنوعی و تاثیر آن در بازی‌های ویدیویی مطالعه می‌شود، این فکر واحد در ذهن بسیاری از مطالعه‌گران بوجود می‌آید: آیا هوش مصنوعی جایگزین شغل‌های انسانی می‌شود و بسیاری از توسعه دهندگان بازی کار خود را از دست می‌دهند؟

پاسخ به این سوال قطعا منفی است، چراکه هوش مصنوعی به هر اندازه که رشد کند و یاد بگیرد همچنان به حضور انسان جهت کارکرد نیاز دارد. محققان فعال در این زمینه اعتقاد دارند، به جای جایگزینی هوش مصنوعی و نیروی انسانی، فناوری هوش مصنوعی در کم کردن بار توسعه دهندگان بازی به کمک خواهد آمد.

هوش مصنوعی چه فایده‌ای برای توسعه دهندگان بازی ویدیویی دارد؟

هوش مصنوعی و استفاده از آن‌ها در بازی‌های ویدیویی برای توسعه دهندگان مفید است، چرا که این ابزارها حاوی کدگذاری نیستند، پس از مواقعی از دردسر برخورد کدها مطرح می‌شود این علم به کمک خواهد آمد. فناوری هوش مصنوعی با از بین بردن دردسر برخورد با کدها، دسترسی بیشتری به سازندگان بازی یا توسعه دهندگان بازی خواهد داد.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید
منبع
armbigdataanalyticsnewsanalyticsindiamag

پانته‌آ پایدار

من پانتـه‌آ پایـدار کارشناس ارشد مهندسی آی تی در گرایش کسب و کار الکترونیکی هستم. علاقمند به هر فناوری و تکنیک جدیدی در حوزه آی‌تی و هر چه به این حوزه کمک می‌کند. به تحقیق و پژوهش و تولید محتوا در زمینه دنیای دیجیتال و آی تی مشغولم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا