تحلیل شبکه اجتماعیدیجیتال مارکتینگ

کاربرد ابزارهای داده کاوی در کمپین دیجیتال مارکتینگ

انتخاب بهترین اینفلوئنسر

اکنون شبکه های اجتماعی راهی مطمئن و کم‌هزینه برای برندسازی هستند. از آنجا که بیش از ۹۰ درصد از کسب و کارها با اطمینان از این موضوع وارد شبکه های اجتماعی شده‌اند، کار کردن در آن‌ها کمی دشوار شده است. البته روش‌های زیادی برای تبلیغات در شبکه های اجتماعی وجود دارد. یکی از این راه‌ها کمک گرفتن از اینفلوئنسرها و راه‌اندازی کمپین دیجیتال مارکتینگ است. اما باز هم این دو روش آسان نیستند. برای این منظور باید از ابزارهای داده کاوی هم استفاده کنید.

اما تاثیر و کاربرد این ابزارها چیست؟ چرا باید در کمپین های دیجیتال مارکتینگ از چنین ابزارهایی استفاده شود؟ در ادامه به همین موضوع می‌پردازیم.

بیشتر بدانید: معرفی ابزارهای برتر داده کاوی در سال ۲۰۲۰ | ۱۳ ابزار رایگان داده کاوی

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

دلایل استفاده از ابزارهای داده کاوی چیست؟

ابزار داده کاوی می‌تواند اطلاعات زیادی را در مورد صفحات مختلف در شبکه های اجتماعی در اختیار شما قرار دهد. شما از طریق این ابزارها می‌توانید به اطلاعاتی از جمله تعداد فالوورها، ضریب نفوذ، نرخ اینگیجمنت و فیلد و موضوع پیج دست پیدا کنید. اما این اطلاعات چه کاربردی در تبلیغات دیجیتال مارکتینگ دارند؟

انتخاب بهترین اینفلوئنسر در شبکه‌های اجتماعی

اولین و مؤثرترین کاربرد ابزارهای داده کاوی در کمپین دیجیتال مارکتینگ کمک به انتخاب مؤثرترین و محبوب‌ترین اینفلوئنسرها در شبکه های اجتماعی است. فرض کنید وارد فضای مجازی شده‌اید و قصد دارید برای برند خود تبلیغات وسیعی را از طریق افراد تاثیرگذار انجام دهید.

خوب حالا شما چطور باید این افراد را پیدا کنید؟ آیا این افراد محبوبیت زیادی در بین فالوورهایشان دارند؟ شما چطور می‌خواهید متوجه شوید که یک اینفلوئنسر محبوبیت زیادی در بین کاربران شبکه iای اجتماعی دارد؟ آیا زیاد بودن تعداد فالوورها نشانه محبوبیت است؟

ابزارهای داده کاوی در کمپین دیجیتال مارکتینگ با بررسی نوع فالوورها، میزان فعالیتشان و حتی نظر دادن‌ها به این موضوع پی می‌برد. بنابراین اگر یک اینفلوئنسر فقط فالوورهای زیادی داشته باشد، اما محبوب نباشد، خیلی زود دستش برایتان رو می‌شود و این یعنی صرفه‌جویی در هزینه تبلیغات و زمان.

انتخاب اینفلوئنسر برحسب موضوع مرتبط با برند

فرض بگیریم شما یک اینفلوئنسر محبوب را پیدا کردید و حالا قصد دارید برای برند خود از طریق این فرد تبلیغات وسیعی را در شبکه های اجتماعی راه‌اندازی کنید. اما آیا محبوبیت به تنهایی کافیست؟ اما یک متخصص دیجیتال مارکتینگ می‌گوید قبل از هر چیز باید به ارتباط فعالیت اینفلوئنسر و موضوع برند بپردازید.

[box type=”shadow” align=”” class=”” width=””]وقتی یک سیلبریتی در حوزه تئاتر شروع به تبلیغات محصولی مثل تیرآهن و یا میلگرد می‌کند، آیا عجیب و غریب نیست؟ در عوض همین فرد وقتی برای یک موسیقی‌دان، آهنگ جدیدش را تبلیغ می‌کند، با استقبال زیادی روبرو می‌شود. به هر حال ارتباط کاری اینفلوئنسر و برند موضوعی است که توسط ابزارهای داده کاوی در کمپین دیجیتال مارکتینگ بررسی می‌شود.[/box]

بررسی نرخ تعامل اینفلوئنسرها

نرخ اینگیجمنت یا نرخ تعامل هم فاکتور مهمی است که برای کمپین تبلیغات در شبکه های اجتماعی باید به آن دقت داشته باشید. نرخ تعامل به معنای ارتباط و تعامل مخاطبان با محتوا یا محتواهای ایجاد شده گفته می‌شود. وقتی نرخ تعامل پست‌های یک اینفلوئنسر بالا باشد، از محبوبیت محتوا و شخص اینفلوئنسر حکایت دارد.

ابزارهای داده کاوی می‌توانند اینفلوئنسرهای موردنظر شما را با هم مقایسه کنند. از این رو می‌توانید از میزان محبوبیت اینفلوئنسر و محتواهای منتشر شده صفحه او مطلع شوید. قطعا وقتی بدانید با چه کسانی همکاری می‌کنید، می‌توانید چشم‌انداز دقیق و روشنی از فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ خود داشته باشید.

اینفلوئنسر

بررسی ضریب نفوذ اینفلوئنسرها

یکی دیگر از کاربردهای ابزارهای داده کاوی در بررسی اینفلوئنسرها، توجه به ضریب نفوذ یا میزان تاثیرگذاری بر مخاطب است. شما از طریق بررسی میزان ضریب نفوذ محتواهای تبلیغات قبلی می‌توانید بفهمید اینفلوئنسر موردنظر چه فعالیت‌های را انجام داده و میزان نفوذ تبلیغ او بر روی کاربران چقدر بوده است.

بررسی تاثیر کمپین تبلیغات با کمک ابزارهای داده کاوی

یکی از مزیت‌های استفاده از ابزارهای داده کاوی برای دیجیتال مارکتینگ، امکان بررسی نتایج کمپین تبلیغاتی است. به هر حال باید بدانید استراتژی‌های بکار گرفته شده قبلی چه دستاوردهایی را برایتان به همراه داشته است. اگر بخواهید مجددا برای دیجیتال مارکتینگ برند خود برنامه‌ریزی کنید، به چنین اطلاعاتی نیاز دارید.

استفاده از ابزار داده کاوی برای بررسی رقبا

اگر رقبای شما در شبکه های اجتماعی کمپین تبلیغات راه‌اندازی کرده‌اند، باید بدانید آن‌ها چه فعالیت‌هایی می‌کنند؟ به سراغ چه اینفلوئنسرهایی می‌روند؟ مدت زمانی که طول می‌کشد تا کمپین تبلیغات آن‌ها به نتیجه برسد چقدر است؟ آیا استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ آن‌ها به نتیجه می‌رسد؟ اگر در کارشان شکست می‌خورند دلیل آن چیست؟

این سوالاتی است که هر متخصص دیجیتال مارکتینگی باید بتواند به آن پاسخ دهد. در واقع بخش مهمی از دیجیتال مارکتینگ به بررسی و ارزیابی رقبا اختصاص دارد. در غیر اینصورت نمی‌توانید خود را با هیچ کمپین دیگری مقایسه کنید.

مقایسه کردن کمپین در دوره‌های زمانی

اگر به طور مرتب کمپین‌های تبلیغات برای برند خود طراحی می‌کنید، باید بدانید نتیجه هر یک از کمپین‌ها چه می‌شود؟ آیا در طی دوره‌های زمانی کمپین‌ها نتیجه برعکس می‌دهند؟ آیا با گذشت زمان در کسب و کارتان رونق ایجاد می‌شود؟ آیا این رونق حاصل کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ است؟

به هر حال این‌ها سوالاتی است که باید در حوزه تبلیغات برند در فضای مجازی به آن‌ها پاسخ دهید. ابزارهای داده کاوی قادرند تمامی سوالات شما را در این زمینه پاسخ دهند. در واقع شما با کمک این ابزار می‌تواند روند بهبود یا افت و خیز برند و تاثیر کمپین تبلیغات را در طی دوره‌های زمانی بررسی کنید.

بیشتر بخوانید: داده کاوی رسانه های اجتماعی؛ رسانه کاوی در دنیای رسانه‌ها

تعیین استراتژی‌های آینده

برای دیجیتال مارکتینگ باید از قبل استراتژی‌های خود را مشخص کنید. برنامه‌ریزی و مدیریت زمان در این روش بازاریابی اهمیت دارد. اما جالب اینست که ابزارهای داده کاوی می‌توانند به شما در تعیین استراتژی‌های آینده کمک زیادی کنند. در واقع با ارزیابی استراتژی‌های رقبا و همچنین ارزیابی استراتژی‌های قبلی خود می‌توانید برای آینده برنامه‌ریزی کنید.

استفاده از ابزار دیتاک برای داده کاوی

یکی از ابزارهای کاربردی برای داده کاوی «دیتاک» نام دارد. این ابزار می‌تواند در کمپین های دیجیتال مارکتینگ استفاده شود. از مزیت‌های این ابزار می‌توان به بررسی صفحات اینفلوئنسر و حتی مقایسه بین آن‌ها اشاره کرد. همچنین رضایت و یا نارضایتی مشتریان در مورد یک برند را واکاوی می‌کند. شما با کمک دیتاک می‌توانید برای کمپین خود در شبکه‌های اجتماعی استراتژی تعیین کنید.

[box type=”shadow” align=”aligncenter” class=”” width=”700″]بهترین اینفلوئنسر رو با این ابزار پیدا کن

[button color=”orange” size=”big” link=”https://dataak.com/%d8%b3%d8%a7%d9%85%d8%a7%d9%86%d9%87-%d8%b1%d9%88%d8%a7%d8%a8%d8%b7-%d8%b9%d9%85%d9%88%d9%85%db%8c-%d8%af%db%8c%d8%aa%d8%a7%da%a9/” icon=”” target=”true” nofollow=”false”]درخواست دموی سامانه روابط عمومی دیتاک[/button][/box]

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

مریم کوهشاری

مریم کوهشاری هستم با مدرک کارشناسی ارشد علوم سیاسی که در زمینه تولید محتوا با رنگ و لعاب SEO کار می‌کنم. از سال 1394 وارد این حوزه شدم و عاشقانه شغلمو دوست دارم. امیدوارم مطالبی رو که می‌نویسم مورد پسندتون واقع بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا