ترفند و ابزار فضای مجازیراهکارهای دیتاک

ابزار رصد و پایش فضای مجازی؛ سکوی پرتاب برند شما

این روزها فضای مجازی تبدیل به محیطی شده که برندها در آن بیش‌تر و راحت‌تر از گذشته دیده می‌شوند. در این فضا هیچ محدودیت زمانی یا جغرافیایی برای برندها وجود ندارد. در واقع فضای مجازی با حذف مرزها، سعی کرده است تا برندها را به سراسر یک کشور، منطقه و حتی دنیا بکشاند. اما حضور انواع و اقسام برندها، فعالیت را سخت می‌کند و باعث ایجاد رقابت می‌شود. حالا هر کسی خلاق‌تر، فعال‌تر و زرنگ‌تر باشد و در عین حال مدام در حال مانیتورینگ فضای مجازی بوسیله‌ی ابزار رصد و پایش فضای مجازی باشد، پیروز این میدان است.

به عبارت دیگر، هر برندی که بخواهد با سایر برندهای همکار خود وارد عرصه رقابت شود، به ابزار رصد و پایش فضای مجازی نیاز دارد. حتی اگر در این فضا فعالیتی نداشته باشد.

چرا برندها به ابزار رصد و پایش فضای مجازی نیاز دارند؟

در شبکه‌های اجتماعی کاربرانی قرار دارند که همان جامعه مصرف‌کنندگانِ برندها را تشکیل می‌دهند. در واقع مشتریانی که برندها به دنبال آن‌ها هستند، در فضای مجازی حضور فعالی دارند. خب حالا که این مشتریان بالقوه اینقدر راحت در دسترس هستند، آیا می‌توانید آن‌ها را به مشتریان واقعی خود تبدیل کنید؟

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

مسلماً تبدیل کردن کاربرانی که در فضای شبکه‌های اجتماعی و یا وبسایت‌های مختلف فعالیت می‌کنند، به مشتریان واقعی و وفادار، کار آسانی نیست. زیرا شما هیچ سلطه‌ای بر ذهن آن‌ها ندارید. در واقع برند شما ملکه ذهن آن‌ها نیست. تا زمانی که شما برای برند خود شخصیت نسازید و آن را به ذهن کاربران فضای مجازی هدایت نکنید، نمی‌توانید منتظر افزایش فروش و سود در این فضا باشید.

چگونه می‌توان برند خود را به سلطان فضای مجازی تبدیل کرد؟

کسب اطلاعات از کاربران می‌تواند به شما کمک کند تا فعالیت خود را مطابق با سلیقه‌ی آن‌ها پیش ببرید. اکنون برندهای زیادی هستند که در فضای اینترنت فعالیت دارند. اما چون درک درستی از نیازهای واقعی کاربران این فضا ندارند، موفقیت زیادی بدست نیاورده‌اند.

این اعتقاد که سابقه‌ی فعالیت دلیل منطقی برای موفقیت و برندسازی در شبکه‌های اجتماعی است اشتباه بوده و دیگر اعتبار ندارد. نباید فکر کنید هر برندی که از ابتدای رویش فضای مجازی فعالیت خود را آغاز کرده‌، موفق‌تر از رقباست. چرا که برندهای زیادی هم هستند که همزمان با اولین برندها در فضای اینترنت فعالیت خود را شروع کردند، اما خیلی زود پا پس کشیدند. در عین حال برندهای زیادی هم هستند که خیلی دیر به فکر فعالیت در این فضای گسترده افتادند، اما حالا موفقند. می‌دانید چرا؟

چون اصول تاثیرگذاری بر مشتری و کاربر را یاد گرفتند. در عین حال اطلاعات دقیق و درستی از آن‌ها بدست آوردند. در واقع همین اطلاعات است که به مدیران برندهای کوچک، بزرگ، قدیمی و جدید کمک می‌کند تا با قدرت و نفوذ بیشتر بر روی ذهن کاربران فضای مجازی تاثیر بگذارند.

چرا باید برندها از ابزار رصد و پایش فضای مجازی استفاده کنند؟

چطور از کاربران فضای مجازی اطلاعات کسب کنیم؟

تا اینجا توانستیم به شما ثابت کنیم تا زمانی که اطلاعات درستی از نیازها، سلیقه‌ها و علایق مشتریان نداشته باشید، نمی‌توانید در دنیای اینترنتی رقابت کنید. اما چطور باید این اطلاعات را کسب کنید؟

ابزار رصد و پایش فضای مجازی برای همین کار ساخته شده است. شما با کمک این ابزار می‌توانید اطلاعات درست و دقیقی از بازار مصرف بدست آورید. این اطلاعات در زمینه‌های مختلف به شما کمک می‌کند:

  • مصرف کنندگان به دنبال چه کالاهایی هستند؟
  • طیف سنی مصرف کنندگان محصولات یا خدمات شما چیست؟
  • آیا زنان به محصولات و خدمات شما علاقمند هستند یا مردان؟
  • نقدهای آن‌ها به محصولات یا خدمات رقبا چیست؟
  • دلیل خرید آن‌ها از برخی از برندهای رقیب چیست؟
  • میزان رضایت مشتریان از برند رقبا در ماه‌های اخیر چقدر بوده است؟
  • دلیل رضایت مشتریان از برندهای رقیب چیست؟
  • در کدام محدوده جغرافیایی، محصولات یا خدمات شما طرفداران بیشتری دارد؟
  • قیمت محصولات و خدمات شما که برای بازار مصرف قابل پذیرش باشد، چقدر است؟
  • آیا بسته بندی محصولات برای مشتریان اهمیت دارد؟
  • میزان محبوبیت برند شما در مقایسه با رقبا چقدر است؟
  • کاربران شبکه‌های اجتماعی چقدر با نام برند شما آشنایی دارند؟
  • رقبا از چه طریقی توانسته‌اند برند خود را معرفی کنند؟
  • کالاها یا محصولات شما در چه زمان‌هایی بیشترین مصرف را دارند؟
  • و ….

پاسخ همه این سوالات می‌تواند به شما کمک کند تا بدانید کاربران فضای مجازی چه کسانی هستند، چه سلیقه‌ای دارند و دقیقاً به دنبال چه نوع محصولاتی می‌گردند.

درحال حاضر جهان لبریز از دیتاست و ما می‌توانیم مصرف‌کنندگان را خیلی واضح‌تر بشناسیم. Max Levchin, Co-founder of PayPal

 

داده‌هایی که از طریق رصد فضای مجازی بدست می‌آید، می‌تواند منعکس کننده نگرش‌ها، نظرات، رفتارهای افراد و یا گروه‌های مختلف باشد. شما حتی از طریق این ابزار می‌توانید بازخورد و فیدبک دقیق مشتریان نسبت به برند خود را ارزیابی کنید.

از مانیتورینگ تا افزایش فروش

یکی از مزیت‌هایی که ابزار رصد و پایش فضای مجازی در اختیار شما قرار می‌دهد، شناخت جمع وسیعی از کاربران بالقوه است. شما وقتی اطلاعات دقیقی را از سلیقه و علایق واقعی کاربران بدست آورید، دقیقاً مطابق با همان خواسته‌ها در فضای مجازی فعالیت خود را شروع می‌کنید.

در ابتدا شاید زیاد شناخته شده نباشید، اما اگر در همان ماه‌های اول از روش‌های تبلیغات مؤثر در این فضا استفاده کنید، خیلی زود کاربران جذب برند شما می‌شوند. در این فضا روش‌هایی مثل کمک گرفتن از بلاگر‌ها، سئو سایت، تولید محتوا، اینفلوئنسر مارکتینگ، تبلیغات کلیکی و گوگل ادوردز می‌تواند به جلب نظر جمع زیادی از کاربران بینجامد.

بعد از فعالیت‌های بازاریابی باید منتظر تبلیغات دهان به دهان در بین کاربران باشید. همین که پروسه‌ی تبلیغات شروع می‌شود، کاربران به تدریج وارد وبسایت و یا صفحه شما در شبکه‌های اجتماعی می‌شوند. این روش باعث دیده شدن هر چه بیشتر برند شما می‌شود.

ابزار رصد و پایش فضای مجازی برای همین کار ساخته شده است

آیا همه برندها می‌توانند از این ابزار استفاده کنند؟

هر برندی که به دنبال جلب نظر بازار مصرف است، می‌تواند از ابزار رصد و پایش فضای مجازی استفاده کند. حتی نتایج داده‌های این ابزار می‌تواند توسط ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف نیز استفاده شود. برای مثال در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۶، رصد فضای مجازی بیشترین نقش را در پیش‌بینی‌های آینده برای دو حزب دموکرات و جمهوری خواه داشت.

دیدگاه‌ها، نظرات و گفتگوهای بین کاربران شبکه‌های اجتماعی، اطلاعات درستی در مورد وقایع و اتفاقات روز در اختیار ارگان‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی قرار می‌دهد، بنابراین برند‌های مختلف با کمک ابزار رصد و پایش فضای مجازی می‌توانند آینده‌ی کاری خود را به راحتی پیش‌بینی کرده و بر اساس دیتای واقعی تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی کنند.

در ایران نیز تعداد محدودی از شرکت‌ها در حوزه‌ی مانیتورینگ فضای مجازی فعال هستند، دیتاک که از اصلی‌ترین این شرکت‌هاست به کمک متخصصان خود در حوزه‌ی دیتا ماینینگ (Data Mining)، کلان داده (Big Data) و جمع‌آوری و تحلیل آن فعالیت داشته و بر حسب نیاز مشتریان سامانه روابط عمومی یا گزارشات تحلیلی خود را در اختیار قرار می‌دهد. برای آشنایی بیشتر با خدمات دیتاک و دریافت دموی سامانه با ما در ارتباط باشید.

[button color=”red” size=”big” link=”https://dataak.com/” icon=”” target=”true” nofollow=”false”]درخواست نسخه دمو[/button]

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

مریم کوهشاری

مریم کوهشاری هستم با مدرک کارشناسی ارشد علوم سیاسی که در زمینه تولید محتوا با رنگ و لعاب SEO کار می‌کنم. از سال 1394 وارد این حوزه شدم و عاشقانه شغلمو دوست دارم. امیدوارم مطالبی رو که می‌نویسم مورد پسندتون واقع بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا