عمومی

۸ تکنیک بهبود آگاهی از برند | ابزار اندازه‌گیری آگاهی از برند

شما کسی را اطرافتان می‌شناسید که خرید اینترنتی انجام داده باشد و دیجیکالا را نشناسد؟ یا کسی که از وجود تاکسی اینترنتی آگاه باشد اما نداند اسنپ چیست؟ در مقابل فروشگاه‌ها و تاکسی‌های اینترنتی بسیاری هم وجود دارند که شناخته شده نیستند، یعنی آگاهی از برند مناسبی ایجاد نکرده‌اند!

آگاهی از برند بیانگر این است که مخاطبان هدف شما با برند شما چقدر آشنا هستند و با شنیدن نام آن چقدر ابراز آشنایی می‌کنند. ایجاد و بهبود آگاهی از برند در هنگام بازاریابی و ارتقاء شرکت و محصولات شما، به ویژه در مراحل اولیه یک کسب و کار، بسیار ارزشمند است.

چرا آگاهی از برند؟

ایجاد آگاهی از برند

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

۱) آگاهی از برند ایجاد اعتماد می‌کند.

فرض کنید شما قصد خرید یک موبایل دارید. احتمالا بعد از اطلاع از قیمت انواع موبایل‌های روز، اولین کاری که انجام می‌دهید جستجو در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی برای دیدن ویدیو‌های آنباکسینگ و آشنایی با کارایی موبایل، ویژگی‌ها و کیفیت آن و البته نظرات کاربران است. امروزه اکثر مشتری‌ها قبل از خرید، به تحقیقات گسترده حول نظرات و کامنت‌های دیگران تکیه می‌کنند، بنابراین اینکه دیگران در مورد شما چه می‌گویند بسیار مهم است.

هنگامی که یک مصرف کننده با محصول و برند شما آشنا شده و از آن استفاده می‌کند، احتمالاً خریدهای مکرری نیز در پیش رو خواهد بود. بعلاوه آگاهی کاربران از برند شما و اعتماد به آن آغاز تبلیغات دهان به دهان است.

۲) آگاهی از برند باعث ایجاد ارتباط می شود.

اگر افراد نسبت به برند شما آگاهی داشته باشند، در زمان نیاز به محصول یا خدمتی که شما هم آن را تولید می‌کنید، ناخودآگاه وارد وبسایت، اپلیکیشن و یا شبکه‌های اجتماعی شما شده و با شما ارتباط برقرار می‌کنند. این ارتباط می‌تواند در قالب ارسال پیام، نظر و حتی خرید کالا و خدمات شما باشد.

۳) آگاهی از برند باعث افزایش ارزش برند می‌شود.

در اینجا چند نکته با ارزش وجود دارد که ناشی از ارزش مثبت برند است:

  • قیمت‌ بیشتر به دلیل ارزش درک شده بالاتر
  • قیمت بالاتر سهام شرکت
  • امکان گسترش تجارت از طریق خطوط محصول یا خدمات با تکیه بر نام برند
  • تأثیر اجتماعی بزرگتر به دلیل ارزش نام برند

یک برند با ایجاد آگاهی از برند و ارتقاء مداوم تجربیات مثبت کاربران و مخاطبان، ارزش تجاری برند را می‌سازد یا آن را افزایش می‌دهد. آگاهی از برند پایه و اساس ارزش برند است. هنگامی که یک مصرف کننده از یک برند آگاهی داشته باشد، در هنگام نیاز بدون هیچ اهرمی شروع به جستجوی آن می‌کند، از آن برند خرید می‌کند و آن را نسبت به سایر مارک‌های مشابه ترجیح می‌دهد، بعلاوه باعث ایجاد وفاداری برای خریدهای آتی و توصیه‌ی برند به اطرافیان می‌شود.

بهبود آگاهی از برند با ۸ روش

قطعا آگاهی از برند در بین مخاطبان شما و عموم مردم یک شبه اتفاق نمی‌افتد بلکه نتیجه تلاش‌های متعدد و همزمان تیم‌های بازاریابی و فروش است. در اینجا چند روش برای ایجاد آگاهی از برند و تأثیر ماندگار در ذهن مخاطبان توصیه می‌شود:

۱) یک شخص باشید، نه یک شرکت

وقتی با یک فرد جدید آشنا می‌شوید، دوست دارید در مورد او چه چیزی‌هایی بدانید؟ در مورد سرگرمی، علایق، تفریحات و … . شما حتی به نحوه صحبت کردن او نیز توجه می‌کنید. این خصوصیاتی است که برند شما باید در مورد خودش تعیین و ترویج کند. برای تأثیر گذاشتن در ذهن مخاطبان خود، باید خود را بیش از شرکتی تعریف کنید که مشغول فروش کالا یا ارائه خدمت است.

۲) اجتماعی باشید

اگر بعنوان یک کسب و کار (یا حتی شخص) فقط سعی می‌کنید با دیگران در ارتباط باشید و یا از آن‌ها حمایت بگیرید، با یک هدف تجاری شناخته خواهید شد.

برای افزایش آگاهی از برند خود، باید اجتماعی باشید. در شبکه‌های اجتماعی خود در مورد موضوعات غیرمرتبط با محصول یا خدمات خود پست و محتوا منتشر کنید. با پرسیدن سؤال، دعوت به اظهارنظر در مورد پست‌ها، درخواست اشتراک گذاری مطالب و … با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید. با شبکه‌های اجتماعی خود طوری رفتار کنید که انگار فردی هستید که سعی در برقراری دوستی دارید، نه شغلی که در تلاش برای کسب درآمد است.

تحقیقات نشان می‌دهد که بیش از ۵۰٪ شهرت برند از جامعه پذیری و اجتماعی بودن است.

۳) داستان سرایی کنید

Storytelling یک تاکتیک فوق العاده قدرتمند بازاریابی است، چه محصولی را بازاریابی کنید و چه برند خود را تبلیغ کنید، داستان سرایی محتوای شما را واقعی‌تر می‌کند و باعث درگیری بیشتر مخاطب می‌شود.

روایت داستانی درمورد  کسب و کار شما آن را برای انسان‌ها ملموس‌تر کرده و به آن عمق می‌بخشد. این روایت می‌تواند داستان ایده‌پردازی شما برای یک محصول یا موضوعی که مجموعه‌ یا تیم شما را درگیر کرده است، باشد.

۴) اشتراک گذاری را آسان کنید

اگر در بلاگ خود مطلبی منتشر می‌کنید از گزینه‌ی اشتراک گذاری در رسانه‌های مختلف غافل نشوید. با این کار در صورتی که مقاله شما مورد پسند یک کاربر باشد و قصد اشتراک آن را داشته باشد، کار برای او آسان‌تر شده و احتمال اشترک‌گذاری بالاتر می‌رود. با این حساب آگاهی از برند شما نیز به صورت ارگانیک افزایش یافته است. همچنین در شبکه‌های اجتماعی سعی کنید اکانت خود را تبدیل به اکانت عمومی کنید تا اشتراک محتوای آن برای مخاطبان راحت‌تر و ممکن‌تر شود.

اشتراک گذاری در بلاگ

اگر ارسال مطالب خود را آسان کنید، مصرف کنندگان با کلیک بر روی “اشتراک”، آگاهی از برند را برای شما افزایش می‌دهند.

۵) نسخه دمو یا فریمیوم را پیشنهاد دهید

Freemium یا Demo یک مدل تجاری است که کل یا بخشی از یک محصول/ خدمت را به صورت رایگان ارائه می‌دهد. نسخه دمو می‌تواند برای مدتی مشخص با امکانات معین و یا دائمی و با امکانات محدود ارائه شود. ارائه گزینه فریمیوم به مشتریان شما این امکان را می‌دهد تا قبل از خرید حسی از برند و محصول شما و کیفیت آن را به دست آورند.

فریمیوم دیتاک
نسخه فریمیوم داشبورد کرونا

در برخی از محصولات فریمیوم، علامت تجاری برند (Trade Mark/ Water Mark) روی خروجی قرار می‌گیرد و راه حذف آن استفاده از نسخه پریمیوم محصول است. به این شیوه حتی اگر مصرف کننده نسخه پریمیوم را نیز خریداری نکند با اشتراک گذاری خروجی نسخه دمو، آگاهی از برند را افزایش داده است.

۶) محتوای رایگان تولید کنید

امروزه ایجاد محتوا آسان‌تر از همیشه است و با توجه به اینکه مصرف کنندگان برای هرگونه سؤال، مشکل و پروژه به اینترنت متوسل می‌شوند، محتوای رایگان شما گزینه خوبی برای آگاهی بخشی نسبت به برند است.

محتوای رایگان می‌تواند متن، تصویر، مقاله، وایت پیپر، گزارش، ولاگ، اینفوگرافیک، پادکست، لایو و بسیاری از موارد دیگر باشد و در وبسایت و سوشال‌های شما منتشر شود.

۷) اسپانسر یا حامی رویدادها و جشنواره‌های مختلف شوید

بعنوان یک برند در چند جشنواره، کنسرت، نمایشگاه و رویداد شرکت کرده‌اید؟ این نوع رویدادها به طور معمول و بدون کمک اسپانسرهای تجاری امکان پذیر نیست.

حمایت از رویدادها و اسپانسرینگ روشی مطمئن برای نمایش و آگاهی از برند شما در مقابل صدها، هزاران یا میلیون‌ها نفر از مردم است که احتمالاً درصد بالایی از آن‌ها در جمع مخاطبان هدف شما قرار می‌گیرند. در صورت حمایت مالی از یک رویداد، نام برند شما در همه‌جا از پرچم گرفته تا بروشور و پوستر خواهد بود.

دیتاک حامی کنفرانس ملی علوم شناختی محاسباتی و رسانه
دیتاک حامی نخستین کنفرانس ملی علوم شناختی محاسباتی و رسانه

۸) کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ را اجرا کنید

ماکرو اینفلوئنسرها با جامعه هدف بزرگ و عمومی یا میکرو اینفلوئنسرهای حوزه کاری شما هر دو می‌توانند گزینه‌های خوبی برای تبلیغات و کمپین‌های کسب و کار شما با هدف ایجاد و افزایش آگاهی از برند باشند.

تقویت آگاهی از نام تجاری خود از طریق کمپین‌ها این فرصت را به شما می‌دهد تا در تبلیغات دیده شوید و افراد بیشتری از وجود شما و محصولات و خدماتتان آگاه شوند. به این صورت در ناخودآگاه افراد ثبت خواهید شد.

بیشتر بخوانید: اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ معرفی ۸ ابزار کاربردی برای کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ

چگونه می‌توان میزان Brand Awareness را اندازه گرفت؟

ایجاد و افزایش آگاهی از برند روندی بی‌پایان است و روش‌های متنوع زیادی دارد که در اینجا به چند مورد از مهمترین آن‌ها اشاره شد. اما اکنون که تلاش‌ها و فعالیت‌هایی در این جهت انجام شده چگونه می‌توان میزان آگاهی از برند را اندازه‌گیری کرد؟

چگونه می‌دانید که فعالیت‌های آگاهی از نام تجاری شما کار می‌کند؟ درست مانند هر KPI دیگر بازاریابی، آگاهی از برند نیز بعنوان یک شاخص کلیدی باید اندازه‌گیری شود. در اینجا چند روش برای سنجش آگاهی از نام تجاری شما پیشنهاد می‌شود.

  • ترافیک مستقیم

    میزان ترافیک مستقیم سایت به شما می‌گوید که فعالیت‌های بازاریابی شما چقدر باعث ورود مستقیم افراد به وبسایت شما شده است. ترافیک مستقیم سایت یک معیار مهم است زیرا بسیاری از مصرف کنندگان امروزه برندها و کسب و کارها را از طریق رسانه‌های اجتماعی، تبلیغات و یا با تایپ کردن کلمات کلیدی مرتبط با برند یا محصول و خدماتشان کشف می‌کنند. هنگامی که مصرف کنندگان مستقیم به سایت شما مراجعه می‌کنند یعنی از قبل با برند و کسب و کار شما آشنا بوده‌اند.

  • نرخ اینگیجمنت

    اینگیجمنت می‌تواند به کامنت‌ها، لایک‌ها، اشتراک‌گذاری‌ها، ذخیره‌سازی پست و موارد دیگر اشاره کند. این آمار به شما نشان می‌دهد که چند نفر با محتوا در ارتباط و تعامل بوده و از برند شما آگاهی دارند.

  • گوش دادن به شبکه‌های اجتماعی

    سوشال لیسنینگ (Social Listening) یا گوش‌سپاری به فضای مجازی روشی برای نظارت بر رسانه‌های اجتماعی و افرادی است که از نام یا کلمات کلیدی مرتبط با شما در محتوای خود استفاده کرده‌اند. سامانه دیتاک ابزاری موثر و کارآمد برای انجام سوشال لیسنینگ است و با جمع‌آوری کل دیتای شبکه‌های اجتماعی هر کویری و کلمه کلیدی خاصی را به محض انتشار تشخیص داده و به کاربر اطلاع می‌دهد. برای آشنایی بیشتر با این روش و ابزار دیتاک در این زمینه پست زیر را مطالعه کنید.

    سوشال لیسنینگ یا گوش دادن به شبکه‌های اجتماعی چیست؟ | معرفی ابزارهای سوشال لیسنینگ

این معیارهای کمی و کیفی به شما در درک آگاهی از برند خود در بین مخاطبان و عموم مردم کمک می‌کند. شما چه تجربه‌ای از کمپین‌ها و فعالیت‌های آگاهی از برند و ابزارهای اندازه‌گیری آن دارید؟ در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

هدی حسام‌الدینی

من هدی حسام‌الدینی دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار هستم، به موضوعات تولید محتوا، بازاریابی محتوایی و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارم. یادگیری رو دوست دارم و انتقال تجربیات رو بیشتر. این روزها در دیتاک با یه تیم قوی کار می‌کنم برای توسعه‌ی کسب و کار.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا