عمومی

واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی به خبر گرانی بنزین

سهمیه بندی بنزین در آخرین ساعات شب پنجشنبه

بنزین سهمیهسازمان ملی پخش فرآورده‌های نفتی کشور در ساعت ۲۳:۵۵ دقیقه روز پنجشنبه ۲۳ آبان اعلامیه ای مبنی بر اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت در کشور منتشر کرد. این خبر واکنش‌های فراوانی را از سوی کاربران در شبکه‌های اجتماعی برانگیخت.

مطابق بررسی دیتاک از کلان‌داده تولید شده از هنگام تولید خبر تا ساعات ابتدایی روز شنبه بالغ بر ۲۰۰ هزار توییت در این زمینه منتشر شد که در سال جاری از داغ‌ترین موضوعات بوده است. همچنین سرعت تولید محتوا در این موضوع  نسبتا بالا بود و در برخی ساعات به بیش از ۶ هزار توییت در ساعت درباره آن زده شد.

پیش از اعلام خبر در فضای مجازی چه می‌گذشت؟

با وجود شایعاتی که از ابتدای آبان ماه درباره افزایش قیمت بنزین منتشر می‌شد تا صبح پنجشنبه جز مواردی اندک مانند سخنان مهرداد بذرپاش در خبرگزاری‌ها در این باره خبر خاصی در رسانه منتشر نشد.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

از اوایل صبح پنجشنبه اخبار پراکنده‌ای در توییتر به افزایش نرخ بنزین و سهمیه‌بندی آن پرداختند. در این زمان بیشترین توییت‌ها از سمت کاربران پرنفوذ اصولگرا و با رویکردی انتقادی نسبت به عملکرد دولت به اشتراک گذاشته شد. تمام ۱۰ پست پرلایک این روز متعلق به این کاربران بوده است.

کاربران مخالف نظام نیز در ساعات پایانی روز شروع به فعالیت کرده و به انتشار اخبار منفی پیرامون این خبر پرداختند.

کاربران تلگرام و اینستاگرام وارد صحنه می‌شوند

مانند بسیاری از موج‌های دیگر، این موج نیز کمی دیرتر به دو بستر تلگرام و اینستاگرام می‌رسد و در ساعت‌های پایانی روز پنجشنبه پست‌هایی در این زمینه در این دو بستر منتشر می‌شود.

تلگرام در روز جمعه به سرعت ۲هزار پست در ساعت هم می‌رسد. در این بستر اخبار بیشتر رویکرد اطلاع‌رسانی دارند. در اینستاگرام نسبتا پست‌های کمی در این زمینه تولید می‌شود که بیشتر از سمت خبرگزاری‌ها و خبرنگاران خارج از کشور هستند.

احساس کاربران در شبکه‌های اجتماعی چیست؟

انتقاد، محور اصلی واکنش کاربران به گرانی بنزین بوده است. بررسی دیتاک از کلان داده تولید شده در شبکه‌های اجتماعی نشان از احساس اولیه کاملا منفی کاربران شبکه‌های اجتماعی نسبت به انتشار خبر افزایش قیمت بنزین و سهمیه‌بندی آن بوده است.

در تلگرام ۷۵ درصد  پست‌ها به «انتقاد و تخریب» دولت پرداختند و در توییتر و اینستاگرام این عدد به ۸۹ درصد می‌رسد.

توزیع کلی احساسات در شبکه‌های اجتماعی

احساس کاربران در توییتر ۸۹٪ منفی و بسیار منفی (۷۸٪ تخریبی و ۱۱٪ انتقادی)، ۸٪ خنثی و ۳٪ مثبت، تلگرام ۷۵٪ منفی و بسیار منفی (٪۵۲ تخریبی و ٪۲۳ انتقادی )، ٪۲۴ اطلاع‌رسانی و ٪۱ مثبت و اینستاگرام ۸۹٪ منفی و بسیار منفی (٪۸۵ تخریبی و ٪۴ انتقادی )، ٪۱۰ خنثی و ٪۱ مثبت بوده است.

همانطور که در نمودار ترکیبی بالا مشاهده می‌کنید تلگرام بیشترین پست خنثی را داشته است، چرا که در این بستر بیشتر به جنبه اطلاع‌رسانی موضوع توجه شده است. بیشتر بودن درصد توییت‌های مثبت در توییتر نشان از فعالیت بیشتر حامیان دولت در توییتر بیشتر دارد.

همچنین به نظر می‌رسد رفتار کاربران در دو بستر توییتر و اینستاگرام به نسبت به هم نزدیک بوده است.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

سما آشوری

فارغ‌التحصیل MBA هستم. چهار سال است که در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت می‌کنم. به استراتژی‌های کسب و کار و ترندهای روز بازاریابی علاقه‌مندم. خود را فردی چند بعدی می‌دانم و تلاش می‌کنم تا زندگی را زندگی کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا