بیگ دیتا

نقش و تاثیر بیگ دیتا در آموزش

با به وجود آمدن فناوری‌های جدید، جهان به شدت در حال تغییر است. صنعت آموزش نیز تغییرات جدی را تجربه می‌کند و بیگ دیتا دقیقا همان چیزی است که مدام در آموزش تغییراتی در جهت بهتر شدن ایجاد می‌کند. در این مقاله به نقش بیگ دیتا در آموزش می‌پردازیم.

آیا بیگ دیتا در آموزش تاثیری دارد؟

این روزها به کمک همین فناوری‌های مدرن و رو به توسعه بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان از نرم افزارهایی برای انجام و کنار آمدن با تکالیف خانه خود استفاده می‌کنند. با این حال، داده‌های کلان تمام قدرتشان را برای بهبود روند یادگیری و جذاب‌تر کردن آنها استفاده می‌کنند. بنابراین دانش‌آموزان بیشتر درگیر فرآیند می‌شوند و از آن لذت می برند. امروز ما در دیتاک قصد داریم توضیح دهیم که چگونه فناوری‌ها روند یادگیری را تغییر می دهند.

تاثیر بیگ دیتا در آموزش

یکی از مهمترین دستاوردهای تأثیر بیگ دیتا در آموزش، ایجاد سیستم‌های مدیریت یادگیری است. این به مربیان اجازه می‌دهد تا با استفاده از اطلاعاتی که از قبل با استفاده از اتوماسیون آنلاین در اختیار دارند، تکالیف و آزمون‌هایی ایجاد کنند.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

جالب است بدانید که بیگ دیتا در بخش آموزش بر کاهش ترک تحصیل نیز تاثیر دارد. از آنجا که کلان داده در بخش آموزش به بهبود نتایج دانش آموزان کمک می‌کند، میزان ترک تحصیل در مدارس و کالج‌ها نیز کاهش می‌یابد. موسسات آموزشی می‌توانند از تجزیه و تحلیل پیش‌بینی‌کننده در مورد تمام داده هایی که جمع‌آوری می‌کنند، استفاده کرده تا به آنها اطلاعات لازم در مورد نتایج آینده دانش آموزان را ارائه دهند.

۱٫ تاثیر بیگ دیتا بر سطح بالایی از شخصی سازی

فناوری بیگ دیتا می‌تواند به جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل بسیاری از جنبه‌های اطلاعاتی کمک کند که روش مطالعه دانشجویان را تعریف می‌کنند. این سیستم می‌تواند نمرات آزمون‌، زمان لازم برای پاسخگویی به یک سوال و همچنین نظرات و ارزیابی معلم را تجزیه و تحلیل کند.

بر اساس این داده ها، در حال حاضر می‌توان فرآیند یادگیری را با نیازهای منحصر به فرد هر دوره تنظیم کرد. از این پس دانش‌آموزان می‌توانند یک برنامه یادگیری شخصی دریافت کرده و با سرعت بیشتر و کارایی بالاتری مطالعه کنند. این نقش بیگ دیتا در آموزش فوق‌العاده است زیرا دانشمندان می توانند به اندازه لازم برای درک کامل ایده اصلی و حفظ مطالب یادگیری وقت بگذارند.

۲٫ تاثیر بیگ دیتا بر مشارکت و تعامل فعال در آموزش

با توجه به اینکه برنامه یادگیری کاملاً متناسب با نیازها و ترجیح‌های دانش‌آموزان تنظیم شده است، به آن‌ها این امکان را می‌دهد که بخواهند فعالانه درس بخوانند و بیشتر درگیر روند کار شوند. هرچه بیشتر روش و مدل یادگیری جذاب‌تر ‌شوند، دانش‌آموزان سریع‌تر و با لذت بیشتری مفاهیم را به خاطر می‌سپارند. علاوه بر این با استفاده از فن آوری واقعیت مجازی، توضیح مواد پیچیده بیشتر و ساده‌تر می‌شود. زیرا دانشجویان در دوره کارشناسی از کمک بصری استفاده می‌کنند تا به آنها کمک کند درک بهتری داشته باشند.

بهتر است بخوانید: بیگ دیتا (Big Data) یا کلان داده چیست و چه کاربردی دارد؟

 

۳٫ تاثیر بیگ دیتا بر اندازه گیری عملکرد موثر

این فناوری‌های مدرن، زندگی معلمان را نیز ساده و راحت‌تر می‌کند. بیگ دیتا در آموزش روند ارزیابی را سریع‌تر و دقیق‌تر می‌کند. این فناوری می‌تواند آزمون‌های چندگزینه‌ای و همچنین مقاله‌ها را بررسی کند، نمره بگذارد و همچنین نظرات و توصیه‌هایی را ارائه دهد که به دانش آموز کمک کند تا عملکرد خود را در آینده بهبود ببخشد. این فناوری کمک می‌کند تا تعصب به طور کامل از بین برود، به معلمان اجازه می‌دهد تا زمان کمتری را به کارهای معمول خودکار اختصاص دهند و بیشتر بر ارتباطات حضوری با دانشجویان مقطع کارشناسی تمرکز کنند و مطالب پیچیده را به طور دقیق تری توضیح دهند.

۴٫ تاثیر بیگ دیتا بر نتایج بهتر دانشجویان

در حالی که دانش آموزان بیشتر درگیر این روند یادگیری هستند، کم کم شروع به گرفتن نتایج بهتری می‌کنند و عملکرد خود را بهبود می‌بخشند. با استفاده از بیگ دیتا در آموزش، دانشجویان مقاطع مختلف می‌توانند به طیف وسیعی از مواد یادگیری دسترسی پیدا کنند و بنابراین به طور موثرتری یاد می‌گیرند. با بهبود فضای یادگیری، دانش آموزان علاقه بیشتری به یادگیری فعال خواهند داشت و برای نمرات بالاتر تلاش می‌کنند. بیگ دیتا، تجربه یادگیری را با استفاده از مواد تعاملی افزایش می‌دهد و به محققان اجازه می‌دهد آنچه را که واقعاً دوست دارند، مطالعه کنند.

۵٫ تاثیر بیگ دیتا بر دسترسی به مطالعه تجزیه و تحلیل فرآیند

معلمان و اساتید می توانند به انواع تجزیه و تحلیل های مربوط به آموزش و پرورش مبتنی بر داده های جمع آوری شده توسط سیستم دسترسی پیدا کنند. این یک روش عالی برای دیدن نتایج دانش آموزان و تنظیم روند با توجه به نتایجی است که آنها نشان می‌دهند. همچنین بر اساس آن، معلمان می‌توانند برای دانش‌آموزانی که بیشترین نیاز را دارند، پشتیبانی و کمک بیشتری کنند. با ورق زدن گزارش های دقیق ، اساتید قادر خواهند بود ببینند چه اصلاحاتی در برنامه یادگیری ایجاد می‌شود و چه مواد دیگری برای افزودن نتایج بهتر در کلاس اضافه می‌شود.

۶٫ تاثیر بیگ دیتا بر برنامه ریزی شغلی

همانطور که قبلاً ذکر شد، از طریق هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، سیستم می تواند تمام اطلاعات دقیق عملکرد دانش‌آموز را از کلاس‌ها تا زمانی که برای انجام یک کار صرف می‌کنند، جمع‌آوری کند. برای ایجاد لیستی از مشاغل بالقوه مناسب برای دانش‌آموزان، تمام توصیه‌ها و یادداشت‌های معلم مورد توجه قرار می‌گیرد. این سیستم می تواند نقاط ضعف و قوت آنها را تجزیه و تحلیل کند تا به آنها کمک کند دریابند که در آینده چه مسیر شغلی را دنبال می‌کنند. این روند جستجو برای دانشجویان را تسهیل می‌کند و آنها را قادر می‌سازد تا در انتخاب شغل خود اطمینان بیشتری داشته باشند.

در نهایت همانطور که اشاره کردیم، داده‌های کلان یا همان بیگ دیتا نقش بالایی در صنعت آموزش دارند و اجرای آنها قبلاً تغییرات مثبتی را نشان داده است. ما باید انتظار فناوری‌های مدرن بیشتری را داشته باشیم و آخرین تغییرات را زیر نظر خواهیم گرفت. چیزی که می‌توانیم به طور قطع بگوییم این است که فرایند یادگیری هرگز مانند گذشته نخواهد بود بلکه روز به روز بهتر و موثرتر خواهد شد.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

پانته‌آ پایدار

من پانتـه‌آ پایـدار کارشناس ارشد مهندسی آی تی در گرایش کسب و کار الکترونیکی هستم. علاقمند به هر فناوری و تکنیک جدیدی در حوزه آی‌تی و هر چه به این حوزه کمک می‌کند. به تحقیق و پژوهش و تولید محتوا در زمینه دنیای دیجیتال و آی تی مشغولم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا