بازاریابیتحلیل شبکه اجتماعی

جذب مشتری وفادار با کمک ابزارهای رصد شبکه های اجتماعی

افزایش مشتری وفادار با استفاده از ابزارهای پایش فضای مجازی

افزایش تعداد مشتریان وفادار یکی از دغدغه‌های ذهنی بسیاری از کسب‌وکارهاست. به‌راستی چرا در برخی از مشاغل مشتریان بعد از یک یا دو بار خرید کردن برنمی‌گردند؟ چرا برخی دیگر از برندها در حفظ مشتریان قبلی موفق‌ترند؟ مگر چه استراتژی‌هایی را به کار می‌برند. جذب مشتری وفادار نسبت به افزایش تعداد مشتریان جدید مقرون به صرفه است. حتما می‌دانید برای رونق یک کسب و کار فقط افزایش مشتری شرط اصلی نیست. چرا که شما برای افزایش تعداد مشتریان باید سرمایه‌گذاری بالایی را انجام دهید. اما حفظ مشتریان قبلی باعث صرفه‌جویی در سرمایه می‌شود.

مشتری وفادار کیست؟

مشتری وفادار کسی است که به محض نیاز به کالا و خدمات شبیه به کار شما، ترجیح می‌دهد فقط از برند شما خرید کند. این مشتریان گویی احساس یگانگی با برند دارند. به برندهای رقبا هیچ میلی ندارند. به طور مداوم از برند خرید می‌کنند. حتی این افراد در معرفی برند به سایر دوستان و نزدیکانشان هم ایفای نقش می‌کنند. بنابراین مشتری وفادار تا حدودی هم در بازاریابی به شما کمک می‌کند.

راه‌های وفادارسازی مشتری چیست؟

قبل از هر چیز باید میزان وفاداری و ماندگاری مشتریان (CRR) را محاسبه کنید. برای این کار ابتدا باید مدت زمانی را که می‌خواهید مشتری را نگهدارید، تعیین کنید. این مدت زمان می‌تواند یک سال، ۶ ماه، یک ماه و حتی چند سال باشد. سپس تعداد کل مشتریانی را که در ابتدای دوره زمانی موردنظر داشته‌اید، محاسبه کنید. این‌ها کسانی هستند که از قبل با برندتان آشنایی پیدا کرده و حالا از شما خرید می‌کنند.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

حالا در پایان تعداد کل مشتریانی را که در پایان دوره زمانی بدست آورده‌اید، محاسبه کنید. این عدد بدست آمده را از عدد تعداد مشتریان در ابتدای دوره کم کنید. نتیجه حاصل میزان ماندگاری مشتریان را نشان می‌دهد.

بررسی دلایل کاهش و یا افزایش مشتری وفادار

زمانی که تعداد مشتریان وفادار را محاسبه کردید، حالا باید دلیل کم شدن مشتریان را محاسبه کنید. اگر تعداد مشتریان وفادار رضایت‌بخش است، باید دلایل آن را بررسی کنید. شما در کدام قسمت به خوبی عمل کرده‌اید که اکنون مشتریان ترجیح دادند شما را انتخاب کنند؟

پاسخ به این سوال می‌تواند در بهبود وضعیت برند موثر باشد. از سوی دیگر جذب مشتری وفادار به آنالیز دقیق نیاز دارد. هر کسب و کاری که بخواهد مشتریان بیشتری را جذب کند، باید دلیل افت و خیز مشتریان قبلی پاسخ قانع‌کننده‌ای بیابد.

رضایت مشتری
افزایش رضایت مشتری

برای جذب مشتری وفادار چکار کنیم؟

حال چگونه مشتری ثابت داشته باشیم؟ برای افزایش تعداد مشتریان وفادار راه‌های زیادی وجود دارد. از نظر ما بهترین راه‌های وفادارسازی مشتری موارد زیر است:

۱٫ اظهار برتری‌های محصولات نسبت به رقبا

یکی از راه‌های جذب مشتری وفادار به اشتراک گذاشتن موارد موردی است. به این معنا که باید به طور دقیق برای مشتریان مشخص کنید محصولات یا خدمات شما چه کمکی به دیگران کرده است. از سوی دیگر باید احساسات مشتریان قبلی را هم بیان کنید. یک روش موثر این است که توصیف‌های مشتریان قبلی خود را به اشتراک بگذارید.

اگر در کارتان حرفه‌ای عمل کنید، مشتری این موارد را به خوبی درک می‌کند. بنابراین با میل و رغبت بیشتری از شما خرید می‌کند.

۲٫ انتظارات مشتریان را به موقع پاسخ دهید

یکی از راه‌های افزایش مشتری وفادار پاسخ‌گویی به موقع است. اگر انتظارات، مشکلات و خواست‌هایشان را به موقع برآورده نکنید، خیلی زود از شما فاصله می‌گیرند. مشتری از شرایط کاری شما اطلاعی ندارد. در واقع از راه دور برند را مشاهده می‌کند و انتظار دارد مدیران برند خیلی زود به او پاسخ دهند. اگر فرصتی برای این کار ندارید، باید یک نفر را برای پاسخگویی به مشتریان استخدام کنید.

۳٫ اعلام نتایج به طور منظم

یکی دیگر از راه‌های جذب مشتری وفادار بررسی نرخ بازگشت سرمایه (ROI) است. برای مثال شما برای رونق کسب و کار تبلیغات زیادی را انجام داده‌اید. حالا تمامی هزینه‌های انجام شده را محاسبه می‌کنید. سپس به سراغ محاسبه درآمد و مقایسه آن با ماه‌های قبل می‌روید. اگر طی چند ماه اخیر تعداد مشتریان افزایش یافته، یعنی نرخ بازگشت سرمایه رضایت بخش است.

برای این کار از ابزارهای ردیابی و گزارش‌گیری استفاده می‌کنید. به این صورت که میزان سرمایه‌گذاری و درآمد را در ابزار به راحتی با هم مقایسه می‌کنید. در جاهایی که پیشرفت را مشاهده می‌کنید، به معنای جذب مشتریان وفادار است.

۴٫ سود کوتاه‌مدت را فدای سود بلندمدت کنید

در روابط تجاری آینده‌نگری اهمیت زیادی دارد. کسب و کارهای موفق همیشه به جای سود کوتاه مدت، به سود بلند مدت فکر می‌کنند. برای جذب مشتریان وفادار باید سود کوتاه مدت را فدای سود بلند مدت کنید. شاید شما مجبور باشید اکنون کالا را با قیمت کمتری عرضه کنید تا مشتری آن را بخرد، اما در عوض از رفتن مشتری جلوگیری می‌کنید. در واقع با این روش از سود کوتاه مدت چشم‌پوشی می‌کنید. در عوض تعداد مشتری وفادار شرکت را افزایش می‌دهید.

دانش خود را افزایش دهید: نقش رصد و تحلیل فضای مجازی در تحقیقات بازاریابی شبکه های اجتماعی

۵٫ جمع‌آوری نظرات مشتریان در مورد استراتژی‌های کسب و کار

یکی از بهترین راه‌های جذب مشتری وفادار درک احساسات آن‌ها نسبت به استراتژی‌هایتان است. در واقع باید بدانید آن‌ها چه واکنشی نسبت به عملکرد شما دارند. آیا از محصولات جدید راضی هستند؟ آیا از افزایش قیمت گلایه‌ای ندارند؟ آیا مشتریان از تغییراتی که در کیفیت محصولات صورت گرفته راضی هستند؟

توانایی شناسایی و رسیدگی به این سوالات می‌تواند حلال بسیاری از مشکلات باشد. وفادارسازی مشتری به اطلاعات مهمی از مشتریان نیاز دارد. باید بدانید در ذهن مشتری چه می‌گذرد؟ او به دنبال چیست و چه می‌خواهد؟

به طور مرتب باید احساسات مشتریان در مقابل کسب و کار خود را بررسی کنید. اگر به تازگی از برندتان خرید نمی‌کنند یا مشتریان وفادار کم شده‌اند، می‌تواند نشانه عدم رضایت آن‌ها باشد. اما به چه دلیل آن‌ها نارضی‌اند؟ باید این روندها را به طور مرتب پیگیری کرده و مشکلات مربوط به آن را برطرف کنید. قبل از اینکه مشتریان را به رقبا واگذار کنید، احساساتشان را بررسی کنید.

برای بررسی احساسات مشتریان چکار کنیم؟

بهترین راه برای خواندن ذهن مشتری، مراجعه به شبکه های اجتماعی است. آن‌ها بدون هیچ ترس و واهمه‌ای نظراتشان را در مورد برندهای مختلف ابراز می‌کنند. وقتی شما به سراغ این شبکه‌ها می‌روید تا نظراتشان را بخوانید، با احساسات مثبت، منفی و یا حتی خنثی کاربران روبرو می‌شوید.

[box type=”shadow” align=”” class=”” width=””]برای اطلاع از احساسات مشتریان، بهتر است نظرات کاربران را در شبکه های اجتماعی جمع‌آوری کنید. سپس با آنالیز این نظرات به جمع‌بندی کلی از احساسات مشتری و رضایت مشتری برسید.[/box]

اما جمع‌آوری نظرات مشتریان در شبکه‌های اجتماعی کار ساده‌ای نیست. شما باید مجموعه کاملی از نظرات را پیدا کنید. این نظرات همگی در مورد برند شما هستند.

استفاده از ابزارهای پایش شبکه های اجتماعی

یکی از راه‌های جذب مشتری وفادار استفاده از ابزارهای رصد فضای مجازی است. شما با کمک این ابزارها می‌توانید تمامی نظرات کاربران را در شبکه های اجتماعی جمع‌آوری کنید. در این نظرات به طور مستقیم در مورد برند شما صحبت شده است. ابزارهای پایش شبکه های اجتماعی قادرند با سرعت فوق‌العاده‌ای هزاران نظر را جمع‌آوری کنند.

کافیست نام برند خود را به این ابزار بدهید تا بتوانید احساسات مشتریان را نسبت به کسب و کار خود بررسی کنید. در انتها با آنالیز و تجزیه و تحلیل می‌توانید نقاط مثبت و منفی کسب و کار را پیدا کنید.

استفاده از ابزار دیتاک برای افزایش مشتریان وفادار

یکی از بهترین‌ ابزارهای بررسی احساسات مشتریان، استفاده از ابزار «دیتاک» است. با کمک این ابزار می‌توانید بفهمید مشتریان نسبت به کسب و کار شما چه نظری دارند. سپس نقاط ضعف کسب و کارتان را برطرف کنید تا از کاهش مشتریان جلوگیری شود. همچنین اگر مشتریان قبلی نسبت به کسب و کار شما نظر مثبت داشته باشند، از طریق ابزار دیتاک می‌توانید به تعداد و دلایل رضایت‌شان اطلاع پیدا کنید. بدون شک اطلاع از همه این موارد در جذب مشتریان وفادار تاثیرگذار است.

[box type=”shadow” align=”aligncenter” class=”” width=”700″]با رصد شبکه‌های اجتماعی، مشتری وفادار بساز

[button color=”orange” size=”big” link=”https://dataak.com/%d8%b3%d8%a7%d9%85%d8%a7%d9%86%d9%87-%d8%b1%d9%88%d8%a7%d8%a8%d8%b7-%d8%b9%d9%85%d9%88%d9%85%db%8c-%d8%af%db%8c%d8%aa%d8%a7%da%a9/” icon=”” target=”true” nofollow=”false”]درخواست دموی سامانه روابط عمومی دیتاک[/button][/box]

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

مریم کوهشاری

مریم کوهشاری هستم با مدرک کارشناسی ارشد علوم سیاسی که در زمینه تولید محتوا با رنگ و لعاب SEO کار می‌کنم. از سال 1394 وارد این حوزه شدم و عاشقانه شغلمو دوست دارم. امیدوارم مطالبی رو که می‌نویسم مورد پسندتون واقع بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا