داده کاویعلم دادههوش مصنوعی

فیلم هایی که درباره علم داده باید مشاهده کرد

علم داده و یادگیری ماشینی، فناوری‌های قدرتمندی هستند که در حال تغییر جهان به روش‌هایی هستند که گاهی اوقات بیشتر شبیه به فیلم‌های علمی تخیلی است. ماشین‌های امروزی نه تنها توانایی انجام کارهای خسته کننده را دارند، بلکه از ریاضیات پیچیده برای کارهایی مانند شناسایی مسیر حرکت موشک یا پیش بینی آب و هوا بر اساس داده‌های گذشته استفاده می‌کنند.

آیا شما نیز به تجزیه و تحلیل داده ها علاقه دارید و یا در کارهای روزانه از آن استفاده می‌کنید؟ آیا تماشای فیلم یکی از سرگرمی‌‌های مورد علاقه‌تان است؟ ما برای شما یک فهرست از بهترین فیلم های مرتبط با علم داده تهیه کرده‌ایم که می‌توانید از تماشای آنها لذت ببرید.

ذهن زیبا (A Beautiful Mind)

تاریخ انتشار: ۲۰۰۱ | زمان پخش: ۲ ساعت و ۱۵ دقیقه | ژانر: بیوگرافی، درام

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

آیا هنوز هم به قدرت ریاضیات شک دارید؟ در این صورت، شما باید این فیلم را تماشا کنید. اگر تاکنون بازی‌های رایانه‌ای انجام داده‌اید، احتمالا با الگوریتمی بازی کرده‌اید که از ابداعات جان فوربز نش (John Forbes Nash.) در ریاضیات استفاده کرده و یا از آن الهام گرفته است.

فیلم ذهن زیبا
فیلم Beautiful Mind

به طور خلاصه، آنچه او انجام داد درک چگونگی رفتار مردم در یک موقعیت بازی مجموع- صفر (Zero-sum game) است. در نظریه بازی‌ها و علم اقتصاد، یک بازی مجموع- صفر، یک مدل ریاضی از وضعیتی است که سود (یا زیان) یک شرکت کننده، دقیقا متعادل با زیان‌های(یا سودهای) شرکت ‌کننده(های) دیگر است. اگر مجموع سودهای شرکت کننده‌ها با هم جمع شود و مجموع زیان‌ها از آن کم شود، حاصل برابر صفر خواهد بود.

گاهی اوقات، در یک بازی (یا در اقتصاد) سعی می‌کنیم بیشینه آسیب را که کسی می‌تواند به ما وارد کند با انجام برخی کارها به حداقل برسانیم. در واقع این شرایط مربوط به قانون مینیماکس (Minimax) است که از آن برای کمینه کردن احتمال شکست و ضرر در بدترین حالت (بیشترین احتمال ضرر) استفاده می‌شود.
شاید این یک موضوع پیش پا افتاده به نظر برسد، اما تا زمانی که نش آن و دانش ریاضیات پشت آن را کشف نکرد، هیچ کس نمی‌داند از نظر قوانین ریاضی مردم چگونه تصمیم گیری می‌کنند.

مانیبال (Moneyball)

تاریخ انتشار: ۲۰۱۱ | زمان پخش: ۲ ساعت و ۱۳ دقیقه | ژانر: بیوگرافی، درام، ورزشی

این فیلم درباره چیست؟ هیجان و پیروزی داده کاوی. مانیبال به بررسی علم داده می‌ پردازد. قهرمان این فیلم اشاره می‌کند که هنر علم داده پرسیدن سوالات خوب است. همچنین او توضیح می‌دهد که قبول تجزیه و تحلیل و نتیجه گیری مبتنی بر داده برای همکارانش چقدر دشوار است.

فیلم Moneyball
فیلم سینمایی Moneyball

بسیاری از افراد در یک سازمان عادت دارند که بر اساس شهود و تجربه خود تصمیم بگیرند. بعضی اوقات، ممکن است آن‌ها از داده‌ها استفاده کنند، اما ممکن است از تجزیه و تحلیل مناسب استفاده نکنند و یا پرسش‌های درستی مطرح نکنند. وقتی دیدگاه جدیدی مطرح می‌شود، اولین شخصی که به تجزیه و تحلیل آن می‌پردازد، دانشمند علم داده است.

بیشتر بخوانید: معرفی فیلم ماشین The Machine

 

بازی تقلید (The Imitation Game)

تاریخ انتشار: ۲۰۱۴ | زمان پخش: ۱ ساعت و ۵۴ دقیقه | ژانر: بیوگرافی، درام، مهیج

تماشای این فیلم به دانشمندان و تحلیل گران علم داده توصیه زیادی شده است. بازی تقلید به طور مناسب قدرت باور نکردنی ریاضیات، علوم کامپیوتر و تفکر منطقی را به تصویر می‌کشد.

فیلم The Imitation Game
فیلم سینمایی The Imitation Game

نکته جالبی که با دیدن این فیلم متوجه می‌شوید، این است که ما تنها اصطلاحات جدیدی برای مسائل قدیمی ابداع کرده‌ایم. کلان‌ داده‌ها، آنالیز، تجزیه و تحلیل پیشگویانه، شبکه‌های عصبی از جمله موضوعاتی هستند که در بازه زمانی جنگ جهانی دوم مورد بحث و بررسی قرار گرفته‌اند.

چالش‌های کنونی ما به عنوان متخصصان فناوری اطلاعات همان چیزهایی است که تیم نابغه انگلیسی این فیلم داشتند. پس ما در حال تحقیق و توسعه فناوری های جدید برای حل همان مشکلاتی هستیم که حدود ۷۰ سال پیش مطرح شده‌اند.

اساسا، شخصیت های اصلی این فیلم با یک مسئله مبنی بر کلان داده مواجه هستند، حتی اگر ایده آن‌ها از کلان داده‌ها بخش بسیار کوچکی است از آنچه که امروز پردازش می‌کنیم.

مارجین کال (Margin Call)

تاریخ انتشار: ۲۰۱۱ | زمان پخش: ۱ ساعت و ۴۷ دقیقه | ژانر: بیوگرافی، درام، مهیج

مارجین کال یک فیلم جالب و مهیج به نویسندگی و کارگردانی جی. سی. چاندور (J. C. Chandor) است. وجود بازیگران قدرتمند جنبه سرگرم کننده بودن آن را تضمین می‌کند.

فیلم Margin Call
فیلم سینمایی Margin Call

این فیلم به فعالیت‌های یک شرکت سرمایه گذاری در زمان شروع بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ در ایالات متحده آمریکا می‌پردازد. اگر یک کارشناس ریسک تازه کار شروع یک بحران مالی را شناسایی کند، واکنش کارشناسان خبره مالی در برابر این وضعیت چگونه خواهد بود؟
اگر این فیلم را تماشا کنید، به قدرت باور نکردنی داده‌ها و ریاضیات را پی خواهید برد.

بیست و یک (۲۱)

تاریخ انتشار: ۲۰۰۸ | زمان پخش: ۲ ساعت و ۳ دقیقه | ژانر: جنایی، درام، مهیج

این فیلم نسبت به فیلم های دیگر که معرفی شد، از پیچیدگی کمتری برخوردار است، با این حال، یک فیلم بسیار سرگرم کننده است.

فیلم 21
فیلم ۲۱ (۲۰۰۸)

فیلم ۲۱ که بر اساس یک داستان واقعی ساخته شده است، زندگی شش دانشجوی نخبه دانشگاه MIT آمریکا را به تصویر می‌کشد که قصد دارند از طریق دانش احتمالات و کدگذاری حالت‌های مختلف در بازی بلک ‌جک یا بیست ‌و یک (Blackjack یا Twenty-one) پول زیادی به دست آورند. برای این منظور، آنها آخر هفته‌های خود را در کازینوهای لاس و گاس سپری می‌کنند. همه چیز خوب پیش می رود اما کسی متوجه ترفندهای آن‌ها می‌شود.

او (Her)

تاریخ انتشار: ۲۰۱۳ | زمان پخش: ۲ ساعت و ۵ دقیقه | ژانر: کمدی، درام، مهیج، علمی- تخیلی

فیلم her
فیلم her

داستان این فیلم درباره یک نویسنده تنها و منزوی است که در آستانه جدایی از همسر خود قرار دارد. او یک نرم ‌افزار گویا با صدای زنانه خریداری می‌کند که در آن از هوش مصنوعی استفاده شده است. این نرم‌‌افزار به گونه‌ای طراحی شده است تا بتواند مطابق با صاحب خود تغییر کند و بهترین ارتباط را با وی برقرار نماید. اما کارها به شکلی دیگر پیش می‌رود و رابطه‌ای عاطفی بین مرد و نرم افزار برقرار می‌شود. در واقع این فیلم رابطه هوش مصنوعی با زندگی عاطفی انسان‌ها را به نمایش می‌گذارد.

اکس ماکینا یا فراماشین (Ex Machina)

تاریخ انتشار: ۲۰۱۵ | زمان پخش: ۱ ساعت و ۴۸ دقیقه | ژانر: درام، مهیج، علمی- تخیلی

این فیلم درباره یک برنامه نویس ۲۶ ساله به نام کالب است که برای موتور جستجوی بلو بوک (Blue Book) کار می‌کند. او به طور اتفاقی برنده یک مسابقه شد و جایزه آن گذراندن هفته‌ای در یک ویلای خصوصی واقع در کوهستان بود که مدیر عامل شرکت تعلق داشت.

فیلم Ex Machina
فیلم سینمایی Ex Machina

اما پس از اندکی، کالب متوجه می‌شود که او را برای شرکت در یک آزمون تورینگ انتخاب کرده‌اند و وظیفه او ارزیابی و سنجش خصوصیات یک ربات هوش مصنوعی پیشرفته است. این فیلم بیان می‌کند که هوش مصنوعی سلطه بر جهان را نمی‌خواهد بلکه تنها می‌خواهد مانند انسان‌ها از حقوق شهروندی برخوردار باشد.

گزارش اقلیت (Minority Report)

تاریخ انتشار: ۲۰۰۲ | زمان پخش: ۲ ساعت و ۲۰ دقیقه | ژانر: اکشن، جنایی، رمز آلود، مهیج، علمی- تخیلی

در بیشتر موارد از علم داده جهت استخراج اطلاعات نهفته در داده‌های کنونی استفاده می‌شود، اما در فیلم گزارش اقلیت این گونه نیست.

فیلم Minority Report
فیلم سینمایی Minority Report

در این فیلم سیستمی وجود دارد که می‌تواند جرایم را پیش از وقوع پیش ‌بینی کند و بدین ترتیب ماموران پلیس پیش از وقوع جنایت جلوی آن را می‌گیرند به همین دلیل مدت‌هاست که جنایتی رخ نداده ‌است. در این فیلم از داده‌های آینده برای جلوگیری از جرم استفاده شده است. با انجام این کار قدرت علم داده افزایش یافته است.

ماشین (The Machine)

تاریخ انتشار: ۲۰۱۳ | زمان پخش: ۱ساعت و ۳۱ دقیقه | ژانر: اکشن، درام، مهیج، علمی- تخیلی

فیلم The Machine
فیلم سینمایی The Machine

این فیلم با محوریت دو مهندس هوش مصنوعی است که اولین ماشین‌های هوش مصنوعی خود آگاه را ایجاد می‌کنند. این ماشین‌ها برای وزارت دفاع ایجاد شده‌اند. هدف دولت ایجاد یک سرباز مهلک برای جنگ است. در بخشی از فیلم ماشین به طراح خود می‌گوید: «من بخشی از دنیای جدید هستم و تو هم بخشی از دنیای قدیم». این عبارت دلهره آور به شما چه ایده‌ای برای آینده می‌دهد؟

برتری (Transcendence)

تاریخ انتشار: ۲۰۱۴ | زمان پخش: ۱ساعت و ۵۹ دقیقه | ژانر: اکشن، درام، مهیج، علمی- تخیلی

داستان این فیلم در مورد یک محقق نخبه در زمینه هوش مصنوعی، دکتر ویل کاستر، با بازی جانی دپ است. او در حال کار بر روی یک پروژه برای ایجاد یک ماشین آگاه و دارای شعور است که هوش جمعی همه چیز را همراه با طیف گسترده‌ای از احساسات انسانی ترکیب می‌کند. دکتر کاستر به دلیل پروژه جاه طلبانه و آزمایش‌های جنجالی خود به شهرت رسیده است.

فیلم Transcendence
فیلم سینمایی Transcendence

همچنین وی به یک هدف افراطی ضد فناوری تبدیل گشته است که مایل به انجام هر کاری برای متوقف کردن او هستند. با این حال، دکتر کاستر عزم خود را برای تحقق اهداف بلند پروازانه و دستیابی به قدرت نهایی بیشتر می‌کند. همسر او ایولین و بهترین دوستش ماکس نگران اراده توقف‌ناپذیر ویل برای دانش هستند که به تلاش ترسناک برای دستیابی به قدرت تبدیل شده است.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید
منبع
answerminer.comblog.datasciencedojo.combigdata-madesimple.com

امین خیبر

من امین خیبر کارشناس ارشد مهندسی فناوری اطلاعات هستم. یکی از علایقم موضوعات مربوط به تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ است. برای موفقیت در این حوزه تلاش می‌کنم همواره بیاموزم و دانسته‌هایم را به دیگران منتقل کنم. همکاری با مجموعه دیتاک به من فرصت گشت و گذار در دنیای داده‌ها و نوشتن درباره آن را می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا