بازاریابیتحلیل شبکه اجتماعیترفند و ابزار فضای مجازیدیجیتال مارکتینگ

۷ مزیت بی‌نظیر رصد فضای مجازی برای بازاریابی محتوایی

تاثیر رصد فضای مجازی در بازاریابی محتوایی

رصد فضای مجازی با بازاریابی محتوایی (Content marketing) ارتباط نزدیکی دارد. در استراتژی بازاریابی محتوایی شما به مجموعه‌ای از داده‎های ‏علمی، دقیق و مبتنی بر درخواست و سلیقه کاربران نیاز دارید. در واقع باید بدانید کاربر چه می‏‌خواهد، به دنبال چه چیزی است و چه سلایق و علایقی دارد. چرا که هدف تولید محصولی به نام محتوا برای این قشر است. در ادامه به بررسی و شرح مزیت رصد فضای مجازی برای بازاریابی محتوایی می‌‏پردازیم.

فضای مجازی چطور به بازاریابان اینترنتی و محتوایی کمک می‏‌کند؟

سامانه رصد فضای مجازی برای بازاریابی محتوایی
سامانه رصد فضای مجازی

با پایش و رصد فضای مجازی، اطلاعات مهم و واقعی از رفتار کاربران در اختیار شما قرار می‏‌گیرد. بخش دیگری از اطلاعات مربوط به عملکرد رقبا و واکنش مخاطبانشان است. همچنین قسمت دیگری از رصد فضای مجازی به تاثیرگذاری و ارزیابی فعالیت شما در زمینه بازاریابی محتوایی اختصاص پیدا می‏‌کند. با این حساب می‌‏توانید اطلاعات جامع، دقیق و کاملی از کاربران، رقبا و تلاش‎های خود را با کمک ابزارهای رصد فضای آنلاین بدست آورید.

بیشتر بخوانید: ۱۰ مورد از رایج‌ترین اشتباهات روابط عمومی

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

مزیت رصد فضای مجازی برای بازاریابی محتوایی

با توجه به حجم اطلاعات دقیقی که در نتیجه پایش فضای آنلاین بدست می‏‌آید، مزیت‌های ‏بی‎شماری را برای بازاریابی محتوایی به همراه دارد. این مزیت‌ها عبارتند از:

  • کاهش هزینه‌های ‏تولید

اولین مزیتی که رصد فضای مجازی برای بازاریابی محتوایی به همراه دارد، کاهش هزینه‌های ‏تولید محتواست. شما با دانستن و علم به اینکه مخاطب به دنبال چه چیزی است، دقیقاً به سراغ همان هدف و مسیر حرکت می‌‏کنید. پس بیراهه نمی‎روید و هزینه‌هایتان را صرف کارهای بیهوده نمی‌کنید.

در واقع به سراغ کاری می‌‏روید که می‏‌دانید تاثیرگذاری بیشتری بر روی مخاطب دارد. با این مزیت مطمئناً هزینه‌ای برای آزمایش و تست پرداخت نمی‌کنید، بلکه هزینه‌هایی که صرف تولید محتوا می‏‌شود، همگی به هدف اصلی که همان برندسازی است، نزدیک خواهد شد.

  • صرفه جویی در زمان با کمک محتوای داده محور

یکی دیگر از مزیت‌ها ‏و تاثیرات پایش و رصد فضای مجازی برای بازاریابی محتوایی کاهش زمان تولید محتواست. شما با علم به اینکه مخاطب چه انتظارات و درخواست‌هایی دارد، در زمان کوتاه‌تری برای او محتوا تولید می‌‏کنید. حالا تصور کنید چیزی در مورد مخاطبان نمی‌دانید و قصد دارید برایشان محتوا تولید کنید. در این صورت باید زمان زیادی را صرف تولید محتواهایی کنید که تاثیر زیادی بر روی مخاطب ندارند.

داده‌هایی که در نتیجه مانیتورینگ فضای مجازی بدست می‏‌آورید، به شما کمک می‏‌کند در مدت زمان کوتاه‌تری محتوای موردنظر و مناسب را برای کاربر بسازید. شما شاید بتوانید در دراز مدت با مخاطبان ارتباط برقرار کرده و از آن‌ها اطلاعات بدست آورده و سپس براساس نیازشان محتوا تولید کنید. اما وقتی از یک ابزار رصد فضای مجازی استفاده کنید، در زمان صرفه‌جویی خوهید کرد.

  • تاثیرگذاری بر روی مخاطب

یکی از مهم‌ترین تاثیراتی که رصد فضای مجازی بر بازاریابی محتوایی یا کانتنت مارکتینگ دارد، امکان نفوذ بر ذهن مخاطب است. شما با کمک داده‌هایی که از سلیقه، درخواست و علایق مخاطبان بدست می‏‌آورید، می‏‌دانید دقیقاً چه چیزی می‌‏خواهند، راه نفوذ بر قلب و ذهنشان را یاد گرفته و برهمین اساس برایشان محتوا تولید می‏‌کنید. حالا شرایطی را در نظر بگیرید که در مورد مخاطب هیچ اطلاعی ندارید، آیا می‏‌توانید روی ذهن او تاثیر بگذارید؟

یک بازاریاب حرفه‌ای قبل از اینکه کارش را آغاز کند، ابتدا مجموعه‌ای از اطلاعات مفید و مبتنی بر واقعیت را از مخاطبانش بدست می‏‎آورد. سپس برای تولید محتوا دست به کار می‌شود.

  • پیشی گرفتن از رقبا

شاید بتوان گفت یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های ‏پایش فضای آنلاین، سبقت گرفتن از رقباست. تصور کنید به تازگی تصمیم ورود به استراتژی بازاریابی محتوایی را گرفته‌‏اید. در عین حال شما رقبای قدرتمند زیادی دارید. برای اینکه بتوانید از آن‌ها پیشی بگیرید، به اطلاعات گسترده و جامعی از مخاطبان نیاز دارید.

وقتی بدانید جامعه مصرف کننده محصولات شما چه نظرات، انتقادات و پیشنهاداتی نسبت به برندهای رقبا دارند، همان اطلاعات و داده‌ها ‏را در مورد برند خود اجرا می‏‌کنید. در واقع رصد فضای مجازی اطلاعات و داده‌های ‏زیادی از مصرف کنندگانِ سایر رقبا در اختیار شما قرار می‌‏دهد. در این صورت شما را به اندازه یک رقیب باسابقه در بازاریابی محتوایی به سمت جلو می‏‌کشاند.

  • تاثیر رصد فضای مجازی بر افزایش فروش

مهم‌ترین هدف یک بازاریاب آنلاین، افزایش فروش و بالا بردن راندمان یک کسب و کار است. این کار جز با شناخت مخاطب و تاثیرگذاری بر روی ذهن و قلب او ایجاد نمی‌شود. برای اینکه محتواهای تبلیغاتی شما مستقیماً به فروش ختم شوند، باید بدانید کاربران فضای آنلاین چطور رفتار می‏‌کنند؟ واکنش آن‌ها نسبت به محتواهای تبلیغاتی چیست؟ چه زمانی اقدام به خرید می‏‌کنند؟ تلاش رقبا برای بدست آوردن مشتریان چه موقع بیشتر به نتیجه می‏‌رسد؟ کدامیک از محتواهای رقبا بیشتر به فروش ختم می‏‌شود؟ آن‌ها برای افزایش فروش و جذب مشتریان چه اقداماتی را انجام می‏‌دهند؟

پاسخ همه این سوالات در رصد فضای مجازی نهفته است. زیرا به شما داده‌ها ‏و اطلاعاتی در مورد عکس العمل کاربران در برابر تبلیغات را ارائه می‌‏دهد. پس یک پله به سمت جلو رفته و دقیقاً همان کاری را انجام می‏‌دهید که بیشترین تاثیر را بر مخاطب دارد.

  • برندسازی با کمک بازاریابی محتوای و رصد فضای مجازی

برندسازی و ایجاد شخصیت از برند در فضای اینترنت یکی از اهداف مهم بازاریابان محتوایی است. در واقع تولید محتوا تنها یک وسیله است که شما را برای شناساندن برند یاری می‏‌دهد؛ هدف اصلی برندسازی است. شما می‌‏خواهید به قلب  و ذهن مخاطب نفوذ کنید. احساسات او را در برابر برند خود برانگیزانید. به طوری که هرگاه اسمی از نام برند شما آورده شد، ناخودآگاه مخاطب را به سمت خود بکشانید.

این در حالیست که رصد و پایش فضای مجازی چنین فرصتی را در اختیار شما قرار می‏‌دهد. در واقع شناخت داده‌های ‏واقعی از رفتار کاربران، راه نفوذ به قلبشان را به شما نشان می‌‏دهد.

بیشتر بخوانید: ضرورت استفاده از روابط عمومی دیجیتال در جهت رفع چالش‌های کسب و کار

  • اطلاع از میزان تاثیرگذاری فعالیت‌ها بر روی مخاطب

تصور کنید مدتی زمان زیادی است که در فضای آنلاین برای تاثیرگذاری و برندسازی تلاش می‌‏کنید. حالا وقت آن رسیده که بدانید مخاطب چه واکنشی نسبت به این تلاش‌ها ‏نشان داده است. در واقع باید نتیجه کار و تلاش خود را بررسی کنید؛ در صورتی که ضعیف عمل کرده‌اید، دلایل آن را بررسی کنید. اگر در قسمتی از فعالیت‌ها ‏و بازاریابی محتوا قدرتمند پیش رفته‏‌اید، علت را جویا و آن را گسترش دهید.

شما با کمک ابزارهای رصد فضای آنلاین می‏‌توانید ببینید که مخاطبان چقدر در مورد برندتان صحبت می‌‏کنند؟ اصلاً نظر آن‌ها در مورد برند، محصولات و یا خدمات شما چیست؟ چه پیشنهاداتی را برای بهتر شدنتان ارائه می‌‏دهند؟ همچنین می‏‌توانید به طور مستقیم انتقاداتشان را دریافت کنید.

سخن پایانی

با توجه به آنچه گفته شد، رصد و پایش فضای مجازی می‏‌تواند رشد کسب و کار را به همراه داشته باشد. اگر می‌‏خواهید در مدت زمان کوتاه میزان فروش خود را افزایش دهید، به شناخت مخاطب نیاز دارید. این در حالیست که ابزارهای رصد فضای مجازی چنین فرصتی را در اختیاران قرار می‌دهند.

دیتاک ابزاری برای رشد بازاریابی محتوایی

حالا که از مزیت رصد فضای آنلاین بر روی بازاریابی محتوا صحبت کردیم، لازم است به سراغ ابزارهایی بروید که همین کار را برای شما انجام می‌دهند. در واقع به جای اینکه خودتان برای پایش فضای مجازی دست به کار شوید، که عملا کار دشوار، زمان‌بر و پرهزینه‌ایست، می‌توانید از ابزارها این کار استفاده کنید.

دیتاک ابزاری برای پایش و رصد شبکه‌های اجتماعی است. شما با کمک این ابزار تحلیلگر می‌توانید تمامی داده‌های اینستاگرام، توییتر، تلگرام و … را آنالیز کرده و به داده‌های قابل استفاده تبدیل کنید. دیتاک در رونق کسب و کار شما را یاری می‌دهد.

[button color=”red” size=”big” link=”https://dataak.com/%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%a8%d8%a7%d8%b7-%d8%a8%d8%a7-%d8%af%db%8c%d8%aa%d8%a7%da%a9/” icon=”” target=”true” nofollow=”false”]هم‌اکنون نسخه دموی دیتاک را امتحان کنید[/button]

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

مریم کوهشاری

مریم کوهشاری هستم با مدرک کارشناسی ارشد علوم سیاسی که در زمینه تولید محتوا با رنگ و لعاب SEO کار می‌کنم. از سال 1394 وارد این حوزه شدم و عاشقانه شغلمو دوست دارم. امیدوارم مطالبی رو که می‌نویسم مورد پسندتون واقع بشه.

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام و خسته نباشید، وبسایت خیلی مفید دارید
    بنده در حوزه تحلیل آماری شبکه اجتماعی در یک شرکت تبلیغاتی کار میکنم، اما در استخراج اطلاعات از بعضی شبکه های اجتماعی دچار مشکل می شوم، خواستم بپرسم مجموعه شما دوره آموزشی در این زمینه دارد ؟
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا