تحلیل شبکه اجتماعیعمومی

بررسی رضایت کاربران توییتر از اسنپ فود

اسنپ فود در سال ۱۳۸۸ سفارش اینترنتی غذا را با نام‌های اولیه بدوفود و زودفود برای اولین بار در ایران معرفی کرد. در این مدت این فرهنگ جدید سفارش غذا در میان ایرانیان طرفداران بسیاری پیدا کرد و بنابراین پس از مدتی رقبایی همچون ریحون و چیلیوری نیز در این حوزه وارد میدان شدند. با این وجود امسال پس از ۱۱ سال، اسنپ فود توانسته با حذف کامل رقبای خود بازار ایران را کاملا در اختیار خود قرار دهد. به همین بهانه تصمیم گرفتیم با استفاده از تحلیل داده‌های شبکه‌ی اجتماعی توییتر در یک سال اخیر موضوع « رضایت از اسنپ فود» را بررسی کنیم. البته باید اشاره کرد نظرات کاربران این شبکه‌ی اجتماعی لزوما منعکس کننده‌ی نظرات تمامی کاربران سرویس اسنپ فود نیست و نتیجه‌ی این بررسی صرفا بیان‌گر نظرات منتشر شده در توییت‌هاست.

بیشتر بخوانید: اسنپ یا تپسی؟ به روایت کاربران توییتر | کاربران تپسی راضی‌تر از اسنپی‌ها

موضوع توییت‌ها با مضمون اسنپ‌فود

توییت‌های منتشر شده در یک سال اخیر درباره‌ی اسنپ فود نظرات مختلف درباره‌ی بخش‌های مختلف سرویس‌دهی را منعکس می‌کرد. این بخش‌ها شامل ارسال و عملکرد پیک‌های مجموعه، پشتیبانی، تخفیف‌ها، تنوع غدا و محصولات فروشگاهی، کیفیت رستوران‌ها و سوپرمارکت‌های موجود در اسنپ فود عملکرد اپلیکیشن و قیمت‌ها بود. به علاوه‌ی این‌ها توییت‌های منتشر شده شامل توصیه یا یادآوری استفاده از اسنپ فود برای سفارش غذا و همچنین داستان‌های کاربران از سفارشات خود هم می‌شد. گاه توییت‌ها با بازنشر اخباری مثل رای شورای رقابت برای اسنپ فود و یا اعتصاب پیک‌های این مجموعه همراه می‌شد که مورد دوم در این بررسی بسیار پررنگ بود.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

رضایت کاربران توییتر از اسنپ‌فود در بخش‌های مختلف سرویس‌دهی

نظرات کاربران توییتر درباره‌ی اسنپ‌فود

در بررسی انجام شده روی توییت‌های یک سال اخیر با مضمون اسنپ فود، نظرات کاربران این شبکه‌ی اجتماعی درباره‌ی کیفیت سرویس‌دهی اسنپ فود عمدتا منفی بود.

نظرات منفی

عمده نظرات منفی کاربران مربوط به مشکلات ارسال سفارشات و عملکرد پیک‌های مجموعه، قیمت‌های بالا،  تنوع پایین غذا و اجناس فروشگاهی و پشتیبانی ضعیف مجموعه اسنپ فود می‌شد. این توییت‌ها با اخبار اعتصاب پیک‌های مجموعه، تصمیم اسنپ فود برای حذف فروش دخانیات در بخش اقلام سوپرمارکتی و شکایت کاربران از پاسخ‌ها و زمان تلف شده در صف پشتیبانی اسنپ فود همراه بود.

نظرات منفی ۴۷.۹٪
تاخیر در ارسال سفارش و عملکرد پیک‌های مجموعه ۱۱.۸٪
پشتیبانی ضعیف ۱۰.۲٪
عملکرد پایین اپلیکیشن ۷.۷٪
قیمت‌های بالا و نامناسب ۵.۱٪
عدم رضایت از رستوران‌ها و سوپرمارکت‌های موجود ۵٪
عدم وجود تنوع ۳٪
تخفیف‌های بدون کاربرد ۱.۱٪
سایر ۴٪

نظرات مثبت

عمده توییت‌ها با نظر مثبت نسبت به اسنپ فود را توییت‌هایی تشکیل می‌داد که در آن استفاده از اسنپ فود را به دیگران توصیه می‌کردند. همچنین تخفیف‌های جذاب و داستان‌های مربوط به سفارشات کاربران نیز از موضوعات دیگری بود که کاربران در آن‌ها نسبت به استفاده از اسنپ فود رضایت نشان داده بودند.

نظرات مثبت ۲۱.۱٪
توصیه به استفاده از اسنپ‌فود ۱۱٪
سفارشات از اسنپ‌فود ۳.۲٪
تخفیف‌های جذاب و مناسب ۱.۹٪
عملکرد مناسب اپلیکیشن و سهولت استفاده ۱.۶٪
رستوران‌ها و سوپرمارکت‌های موجود ۱.۳٪
پشتیبانی خوب ۰.۸٪
قیمت‌های مناسب ۰.۵٪
سایر ۰.۸٪

نظرات خنثی

عمده توییت‌ها با رویکرد خنثی نسبت به سرویس‌دهی اسنپ فود با موضوعاتی نظیر سفارشات کاربران، اخبار مربوط به اعتصاب پیک‌های مجموعه و نظرات کاربران درباره‌ی رستوران‌ها و سوپرمارکت‌های موجود در همراه بود.

نظرات خنثی ۳۱٪
اخبار مربوط به پیک‌های مجموعه ۸.۶٪
درباره‌ی سفارشات ۸.۳٪
رستوران‌ها و سوپرمارکت‌های موجود در اسنپ‌فود ۲.۷٪
عملکرد اپلیکیشن ۲.۷٪
پشتیبانی ۲٪
یادآوری استفاده از اسنپ‌فود ۱.۳٪
قیمت‌ها و تخفیف‌ها ۱.۱٪
سایر ۴.۳٪

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

محمد حسین امامی

سلام محمد حسین امامی هستم. کارشناسی فناوری اطلاعات خوندم، دانشمند داده و نویسنده‌ی حوزه‌ی تکنولوژی هستم. اینجا در بلاگ دیتاک مطالب مرتبط با تحليل داده براتون مینویسم؛ امیدوارم بپسندید :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا